اجتماعی

لزوم ثبت نشانی اشخاص حقیقی در سامانه مدیریت نشانی ثبت احوال

رئیس سازمان ثبت احوال کشور بر لزوم ثبت آدرس اشخاص حقیقی در سامانه مدیریت نشانی جامعه مدنی تاکید کرد و گفت: سازمان ثبت احوال کشور مسئولیت مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش مهاجرت را بر اساس مبانی دارد. روی اطلاعات پایگاه آدرس ایرانیان.

هاشم کارگر در گفت وگو با سلام آنلاین. وی با تشریح روش های تولید آمار و شاخص های جمعیتی کشورها در سطوح مختلف جغرافیایی، گفت: عمده رویدادهای ثبت شده توسط سازمان ثبت احوال، عنصر کلیدی تغییر جمعیتی در هر منطقه جغرافیایی است. این سازمان بر اساس ماموریت و تعهدات خود از ابتدای تاسیس تاکنون اقدام به جمع آوری آمار انسانی کرده است. طی سالیان متمادی، آمار رویدادها از طریق نسخه های استانی به سازمان ها اعلام و در اداره آمار و اطلاعات جمعیتی اداره ویژه جمع آوری شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۷۵ سامانه نیمه مکانیکی جمع آوری آمار تدوین شد. تا سال 2013، این سیستم آمارهای کلیدی و موارد مرتبط از جمله جنسیت و منطقه جغرافیایی را تا سطح شهر تولید می کرد. از سال 1381 با اجرای پروژه شناسایی عناصر آمار ثبتی (در دو مرحله) با درخواست اداره آمار، توسعه سیستم های گزارش دهی در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تغییر رویکرد ثبت کننده در خصوص تولید و انتشار آمار رویدادهای مهم سیستم دیگری طراحی و استفاده می شود. بردار قرار می گیرد که در آن ورودی های رویداد بر اساس نمایه متوسط ​​استانی سازماندهی شده و داده ها در استان جمع آوری شده و به آمار ارسال می شوند. Office توسط فلاپی دیسک و در این دفتر در سیستم اصلی ذخیره می شود.

کارگر ادامه داد: این موضوع تا سال 1386 ادامه داشت. اقلام ثبت رویدادهای عمده تولید شده توسط این سامانه شامل جنسیت، سن مادر هنگام تولد، سن متوفی هنگام فوت، توزیع سنی زوجین هنگام ازدواج و طلاق است. در واقع از سال 1386 ثبت آنلاین وقایع تولد و فوت در این سازمان شناخته شده است. با توجه به کندی سرعت سیستم گزارش دهی بین سال های 1381 تا 1386، به دلیل جمع آوری سوابق هر سال، گاهی 2 تا 3 ساعت طول می کشد تا یک گزارش تولد یا فوت ساده دریافت شود.

وی تاکید کرد: فناوری سامانه تولید گزارش های آماری به Olap (فرایند تحلیل آنلاین) تغییر یافته است که سرعت کار و گزارش دهی بالاتر از سیستم قبلی است و اطلاعات را مستقیماً از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور ارائه می کند. امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کارگر ادامه داد: ثبت به موقع ولادت و وفات توسط سازمان ها از سال 1386 قابلیت جدیدی را برای تولید سامانه گزارش دهی جدید ایجاد کرده است. علاوه بر موارد قبلی مانند گزارش هم سن مادر و پدر در بدو تولد، میانگین سن والدین در بدو تولد، میانگین سن متوفیان، گزارش بر اساس سن زوجین، سن توزیع زن و شوهر بر اساس سن در مجرد به طور متوسط. سن زوجین در زمان ازدواج و طلاق و … اضافه شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در بخشی دیگر از سخنان خود موضوع مدیریت نشانی اشخاص حقیقی را مطرح کرد و افزود: در سال های اخیر نیازی به اعلام تغییر نشانی در سازمان ثبت احوال نبوده است. اما هم اکنون با توجه به قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی و احکام مرتبط مصوب یازدهمین جلسه هیات اجرایی فناوری اطلاعات و همچنین ماده 63 قانون حمایت از خانواده و جوانان. افرادی که آدرس خود را تغییر می دهند باید برای تغییر پست آدرس در دفتر ثبت به وب سایت مراجعه کرده و مراحل مربوط به تغییر آدرس خود را در این وب سایت دنبال کنند.

وی تاکید کرد: سازمان ثبت احوال کشور مسئولیت مدیریت آدرس اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش مهاجرت را بر اساس اطلاعات پایگاه آدرس ایران و با توجه به تاثیر قابل توجه ثبت آدرس در نظام مدنی کشور بر عهده دارد. سازمان ثبت تمام تلاش خود را برای تسریع و تسهیل این موضوع برای مردم به کار بسته است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا