اجتماعی

امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم/لزوم جمع آوری اطلاعات و آدرس‌های حقوقی توسط ثبت احوال

وزیر کشور سازمان ثبت احوال را نهاد پیشرو و موثر در تصمیم گیری های مهم کشور دانست و اظهار داشت: سازمان ثبت باید اطلاعات و آدرس قانونی را جمع آوری کند.

به گزارش سلام آنلاین، احمد وحیدی در حاشیه مراسم ثبت احوال و انتشار پایگاه اطلاع رسانی خانواده با اشاره به ایام فاطمیه گفت: در بیان نقش زن باید به هستی اشاره کرد. از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام که نقش والایی را در اسلام نشان می دهد.» بسیار است که رسالت و ولایت و دستاوردهای این دو در گرو وجود حضرت فاطمه زهرا (س) است، پس ما در روزگاری از این وجود مبارک قرار داریم.

او گفت: «اگر کسی نقش همان زنان غربی را به ما یاد دهد که می‌خواهند نقش زنان را به ما بیاموزند، این موضوع مربوط به گذشته است. امام راحل فرمودند مردی از دامان زنی بالا رفت.

وی گفت: ما در سازمان ثبت احوال سازمان بسیار مهمی هستیم بنابراین باید این روز را گرامی بداریم و قدردان کسانی باشیم که در این سازمان به مردم خدمات ارائه می کنند. سازمان ثبت احوال از نظر سنی سازمانی قدیمی است اما از نظر عملکرد به روز است. ثبت احوال با کمی بیش از 100 سال سن، با بکارگیری تکنولوژی روز و همگام با تحولات روزگار، به یکی از سازمان های پیشرو تبدیل شده است و در سنجش و ارزیابی ثبت نام های پرامتیاز، باید قدر سیاست سازمان و تمام کارکنان آن

وزیر کشور با اشاره به اینکه سازمان ثبت احوال باید سازمانی پیشرو و سازنده در همه زمینه ها و توانمندی های خود باشد، افزود: ثبت احوال بسیار ارزشمند است و ایجاد و ارتقا خواهد یافت. اگر اطلاعات جمعیتی نداشته باشیم، سایر برنامه ها قطع می شود. به عنوان مثال، یک رکن مهم، بررسی جمعیت است، موضوعی که در آن اطلاعات در سازمان های ثبت احوال تولید می شود. هرچه برنامه توسعه داشته باشیم به سازمان ثبت احوال نیاز داریم و این سازمان نقش اساسی دارد.

وی گفت: ماموران ثبت احوال می توانند اطلاعاتی در مورد سابقه خانوادگی و ریشه های خانوادگی از گذشته جمع آوری کرده و این موارد را شناسایی کنند. تحلیل جمعیتی نشان می دهد که ما اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم و امروز دچار بحران جمعیتی هستیم. این به این دلیل است که در گذشته هیچ مرکزی از بحث دفاع نکرده است که هشدارهای به موقع بدهد، مثلاً رشد جمعیت بر اساس راهکارهای گذشته ما به 2.5 برابر محدود شده است و ما را نادیده بگیرید بمانید.

به گفته وحیدی، در سال 1392 مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع هشدار دادند و منجر به یک سیاست کلی مردم شد و اکنون باید تلاش کنیم تا بحرانی که در رشد جمعیت ایجاد شده را کنترل کنیم. امروزه یکی از چالش های اصلی ما در این زمینه افزایش جمعیت است. این موارد باید به صورت مستمر رصد شود و تذکرات لازم به نهاد مسئول داده شود و البته این بررسی توسط سازمان ثبت انجام می شود تا سایر نهادها نیز سیاست های خود را تعدیل کنند.

اداره ثبت اطلاعات و آدرس های قانونی را جمع آوری می کند.

وزیر کشور تاکید کرد: ما مشکلی به نام مهاجرت داریم، برخی مهاجرت ها ممکن است ضروری و برخی بی فایده باشد، بنابراین باید به موقع هشدارهای لازم داده شود، مثلا مهاجرت از روستا به شهر، این تحلیل های سازمان می تواند مفید و مهم باشد. . منجر به تصمیمات مهم و اساسی می شود. اطلاعات و آدرس افراد باید در سامانه ای که در آن رخ می دهد جمع آوری شود، اما اطلاعات و آدرس های قانونی نیز باید توسط اداره ثبت احوال جمع آوری شود.

وحیدی تاکید کرد: امیدواریم این اقدامات در سازمان ثبت احوال به درستی اجرا شود تا شاهد اجرای دقیق و صحیح قانون باشیم. به عنوان مثال از نظر قانون جمعیت، جوانان ما به نرخ باروری در شهر نیاز دارند و خوشبختانه سرشماری این اطلاعات را در طول زمان جمع آوری کرده است و در این مدت کوتاه فهرست شهروندی پیشروترین و موثرترین نهاد در کل است. و تصمیم گیری کلان کشور. یک سازمان دولتی است.

وی تاکید کرد: یکی از پرطرفدارترین تشکل های ما ثبت احوال است و صدور کارت ملی هوشمند برای ایرانیان خارج از کشور علاوه بر ارائه خدمات به آنها به عنوان ایرانی، سازمان ثبت احوال و ایرانیان خارج از کشور را مرتبط می کند.

وزیر کشور ادامه داد: در برخی شهرستان ها مظنونینی هستند که هنوز تصمیم نگرفته اند اما کارهای عام المنفعه باید با شناسنامه انجام شود. در حوزه ملی، ثبت احوال وظایفی دارد که امیدواریم به خوبی عمل کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا