قیمت برنج اعلام شد/ واردات برنج از ۱۵ آبان

قیمت برنج اعلام شد/ واردات برنج از ۱۵ آبان

وزیر جهاد کشاورزی از تصویب شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی مرتبط با تضمین قیمت برنج در سال زراعی 1404-1403 خبر داد.

به گزارش سلام آنلاینبرنج یکی از مهم ترین غلات و مواد غذایی در جهان است. نیمی از جمعیت جهان به برنج به عنوان غذای اصلی خود متکی هستند. ایران سالانه بیش از 2 میلیون تن برنج تولید می کند که بیشتر در استان های مازندران و گیلان است. تابستان شروع فصل برداشت است و در انواع برنج زمان برداشت متفاوت است و در نقاط مختلف این دوره ممکن است یک یا دو هفته باشد.

یکی از مشکلات و مسائل موجود در چند ماه گذشته ممنوعیت واردات برنج از خارج از کشور و نبود برنج در بازار بوده است که به گفته کارشناسان می تواند منجر به افزایش قیمت در کشور کامبوج شود. از سوی دیگر قبل از شروع ممنوعیت واردات برنج بدون صیقل مقادیر زیادی برنج به گمرک سپرده شد (اولویت واردات برنج با واردکنندگان است که در خرید برنج تولید داخل مشارکت دارند).

بر اساس مفاد اصلاحیه قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب 14 آبان 1398 به شماره 180/67826 مورخ 21 آذر 1398 شورای اسلامی شورای قیمت ها و اتخاذ سیاست های حمایتی. برای پایه. محصولات کشاورزی با تاکید بر استفاده از روش جایگزینی سیاست ضمانت به جای خرید ضمانتی در جلسه مورخ 07/02/1403 به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری و تصویب سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در خصوص قیمت تضمینی انواع برنج برای سال زراعی 1404-1403 قیمت برنج گروه 1 (خزور فجر و ارقام مشابه) در ساعت مقرر تعیین شد. کیلویی 75 هزار تومان با احتساب 10 درصد تفکیک.

همچنین قیمت دو گروه برنج (شیرودی سازندگی و ارقام مشابه) با احتساب تقسیم 10 درصدی هر کیلوگرم 73 هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت سه گروه برنج (نادانا مارت و ارقام مشابه) هر کیلوگرم 70 هزار تن با 10 درصد شکسته شدن است. قیمت های مشابه برنج در چارچوب این مصوبه توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و اعلام می شود.

قیمت انواع برنج بر اساس درصد تقسیم دانه توسط وزارت جهاد کشاورزی و با مشارکت سازمان های برنامه و بودجه کشور تعیین می شود.

در این بخشنامه همچنین آمده است که وزارت جهاد کشاورزی موظف است واردات و توزیع برنج خود را به گونه ای تنظیم کند که فروش برنج داخلی در فصل برداشت با تولیدکنندگان داخلی مواجه نشود.

برای حمایت از تولید داخلی در پایان ممنوعیت واردات برنج (15 نوامبر) اولویت واردات برنج با واردکنندگانی است که از خرید برنج تولید داخل حمایت می کنند.

معاونت توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی موظف است سازوکار اجرایی بند (3) این مصوبه را با همکاری معاونت زراعت معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت بازرگانی کشوری اجرا کند. ایران و انجمن ها و سازمان های مرتبط با آن با تمرکز بر توسعه کشت قراردادی و مقررات بازار داخلی برنج برای تهیه و انتقال به دبیرخانه شورای قیمت گذاری برای تصویب سیاست های حمایت از محصولات کشاورزی داخلی مراجعه کنند. دستورالعمل مربوطه پس از تایید دبیرخانه توسط رئیس شورا و وزیر کشاورزی ابلاغ خواهد شد.

در اجرای ماده (33) قانون برنامه پنج ساله 7 حمایت از کشاورزان با توجه به نسبت یا میزان انطباق با برنامه الگوی کشت ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی بهبود یافته است. همچنین خرید تضمینی محصول کشاورزی به بیمه محصول بستگی دارد.

برای بهبود شرایط کیفی تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی رعایت کامل استانداردهای مربوطه ضروری است.

به استناد ماده (61) قانون مصوبه دائمی برنامه توسعه ملی و ماده (36) آیین نامه اجرایی واردات تولید تولید و استفاده از کودها و سموم ارگانیک و ارگانیک برای مصارف تولیدی. محصولات سالم خرید محصولات اساسی کشاورزی با ضمانت باید از حد مجاز باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی پیروی کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا