فرهنگ و هنر

قاچاقچیان، سراغ مجموعه «سلطان بُندرآباد» یزد رفتند

به نظر می رسد چند روز از حفاری گذشته است. قاچاقچیان سه گور حفر کردند و داخل آن حفر کردند ، مقداری استخوان بر روی زمین ریخته شد و برخی کاشی های قدیمی بدون مراقبت به اطراف پراکنده شدند و هنوز هیچ ادعای ارث و ارث وجود نداشت. فرهنگ برای مالکیت این مکان تاریخی. نتیجه!

زات الله نیکزاد ، عضو دانشکده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری – که در تاریخ 31 آوریل از این ساختمان و مکان تاریخی آن بازدید کرد و در یادداشتی به سلام آنلاین درباره وضعیت تاریخ سلطان بوندارابات در داخل سلطان بوندارآباد حفاری شد و کاوش های انجام شده با هدف حفاری های غیرقانونی در مرکز ساختمان به شرح زیر است: “این روزها ، همه نوروز ، وقتی همه مشغول بازدید از عید ، حفاران غیرمجاز و گنج یاب هستند. دروغ تخریب می شود. بهترین مجموعه تاریخی در یزد.

معبد بامبا عباس که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است ، در خارج از روستای بابا برآباد و مناطقی از شهر اشدود واقع شده و در جاده میبات به یزد واقع شده است. این مجموعه یک اثر مهم و جامع مربوط به میراث روانپزشکی در یزد است که قدمت آن به قرن 8 و 9 هجری قمری و دارای ارزشها و اعتبار علمی و هنری است. حفاری های غیر مجاز اخیر باعث آسیب شدید به کف حرم شده است ، و باعث می شود حداقل سه مقبره حفاری شود و مقبره های تزئین شده با کاشی های ظریف و اوایل قرن نهم برچیده شود ، بسیار کوتاه بود ، اما متأسفانه برخی از آنها کم شده.

معبد بابر آباد محل اقامت و تحصیل و ترویج سلسله مرموز معروف شیخ تقی الدین دادا است و سپس فرزندان و جانشینان وی به زندگی در آنجا ادامه می دهند. با توجه به محتوای گاهشماری یزید ، این اسرار از فضیلت و احترام مردم و حاکمان برخوردار بوده و فقیر و مستمندان را دستگیر می کرده است.

در اطراف حصارها و برج ها ، معابد ، بتکده ها ، فلات ها ، ایوان ها ، مساجد ، حمام ، حمام ، مخازن ، ورودی های بلند و حیاط وجود دارد. مقبره شیخ دادا و پسرش شاه محمود اما جسد شیخ به محله ای در یزد معروف به شیخ داد منتقل شد. مقبره های شاه محمود و شاگردان اسطوره ای و سایر شاگردان که اکنون در اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 هستند ، اکنون در زیر همان قبر و کاشی قرار دارند.

مصنوعات ظریف مانند منبت کاری روی سنگ ، مجسمه ها و کتیبه ها ، سنگ ها و کاشی ها حفاران و قاچاقچیان ، سایر آثار غیر مجاز را به خود جلب می کند.

اگرچه حفاری ها و سرقت های غیرمجاز از آثار بزرگ در این مجموعه از دهه ها قبل ادامه داشته است ، اما کاوش ها و تخریب های دوره نوروس و ناآگاهی نهادهای مسئول به طرز عجیبی و از همه مهمتر ، واقعه باورنکردنی در یزد است که مردم آن به شهرت زیادی می رسانند. حفاظت و حفاظت از آثار تاریخی المان ، اخطاری است که باید در مورد این مسئله اساسی جدی و متفکرانه گرفته شود.

توضیح اینکه نویسندگان این سطور به طور اتفاقی و برای یک بازدید کوتاه و برخی تحقیقات در روز دوشنبه دهم فالویندن 1400 ، زمانی که من متعجب شدم و به مکانی شگفت انگیز برخورد کردم ، وارد این مجموعه شدند. وحشت و جذابیت حفر و حفاری. معلوم شد که این اتفاق تازه افتاده و حدود یک یا دو روز از واقعه گذشته است. در مرکز هیچ نگهبان یا راهنمایی وجود نداشت و از خاک و آوار موجود در حیاط و حیاط داخلی مشخص بود که مدتهاست هیچ اطلاعاتی در مورد اعتراضات و نظارت ها وجود ندارد.

من درگیری بین هدایا و میراث فرهنگی بر سر عملیات مالکیت و جمع آوری طی دو سال گذشته به من یادآوری شده است. تخریب و ترک این میوه را می توان با اختلافات یکسان تصور کرد ، اما اصل محافظت از اثر تاریخی یک تعهد قانونی برای عدم مالکیت و بهره برداری است. “روشن است که در این بی تحرکی و کم تحرکی ، ناوشکن غیر منطقی جان یک میراث فرهنگی ارزشمند را گرفت و بدون آب لرزه ای آن را نابود کرد.”

معبد سانداوندان ساندا در روستای بندرآباد صومعه شیخ تقی الدین دادام محمد (شیخداد) است که از نظر طراحی و سبک ساخت کاملاً شبیه مسجد است. در جنوب حیاط یک فلات به طول 11 متر و در جنوب فلات یک گنبد وجود دارد که با کاشی های صورتی شکسته و لبه های مسطح پوشانده شده است. در این مجموعه یک زیارتگاه وجود دارد که دارای دو اتاق کوچک است که با کاشی حمام تزئین شده است. در این مقبره آثار بسیاری وجود دارد و مقبره ها را می توان محل دفن برخی از بزرگان سلسله ثروتمند دانست.

زمان ساخت بنا به عنوان A.D. شناخته می شود. آ. آ. قرن 7 در دو طرف محراب دو اتاق کوچک قرار دارد که با کاشی حمام تزئین شده اند. در این مقبره ، بسیاری از آثار و مقابر به عنوان محل دفن برخی از بزرگان سلسله ثروتمند دیده می شود.

زیارتگاه بندر آباد ، مانند بسیاری از قدیمی ترین بناهای یزید ، سالهاست که در زیر شن های کویر مدفون شده و با تلاش میراث فرهنگی یزد ، از ماسه ها بیرون آمده است. این مجموعه از دروازه ها و مقبره های ساخته شده از خشت و گل ساخته شده است و شامل مسجد جامع Hossinia ، یک مخزن ، یک برج مستحکم و یک مقبره است که توسط حصار و قلعه محافظت می شود.

این مجموعه که در سال 1346 علاوه بر مقبره برخی از بزرگان سلسله دادا ، از جمله مقبره های سلطان مالدوت ، فرزند شیخ مهنددا ، در فهرست آثار ملی ثبت شد ، محل دوازده مقبره دیگر است. در مقبره جنوب هوسین. آیه باید در ردیف سوم حک شود و با یک طرح زیبا همراه شود. این مجموعه دارای حصاری با نه برج است که از این تعداد تنها هفت برج باقی مانده است و از مسجد و حسینیه ساختمان برای برگزاری مراسم عزاداری در مسجد استفاده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا