عوارض بوتاکس چیست؟ +شایع ترین عوارض بوتاکس

بوتاکس علاوه بر داشتن فواید بسیار درمانی و زیبایی می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد. پس از تزریق بوتاکس حتی نزد بهترین دکتر بوتاکس در اصفهان نیز ممکن است دچار عوارض کوتاه مدتی شوید که از چند دقیقه تا چند ساعت و چند هفته پس از تزریق در بدن باقی می‌ماند. این عوارض موقتی است و معمولا با گذشت زمان و خودبه‌خود از بین می‌رود. از جمله عوارض بوتاکس پیشانی و دور چشم که در کوتاه مدت و از چند ساعت تا چند هفته ممکن است درگیر آن شویم می‌توان به درد ورم و کبودی محل تزریق سردرد و ایجاد علائم شبه آنفلونزا افتادگی پلک و ابرو عدم تقارن ابروها خشکی چشم یا آب ریزش چشم بیش از حد و خنده کج اشاره کرد. 
در موارد بسیار نادری نیز احتمال دارد بوتاکس از ناحیه تزریق به بافت‌های اطراف یا سایر بافت‌های دورتر نیز رسوخ کرده و علائمی همچون ضعف عضلات مشکل بینایی مشکل در تنفس و مشکل در جویدن و قورت دادن غذا ایجاد کند. این علائم نادر می‌تواند خطرناک باشد که باید سریع به پزشک مراجعه کنید. 

بوتاکس چیست؟

به نقل از سایت بهترین ها در اصفهان بوتاکس یک ترکیب ساخته شده از سمی به نام بوتولینوم است. شاید با شنیدن نام سم کمی بترسید. اما اصلا جای نگرانی نیست !  اگر این سم در مقدار و دز مناسبی استفاده شود اصلا خطرناک نخواهد بود. با تزریق بوتاکس در زیر پوست عضلات آن ناحیه از کار می‌افتند و منجر به از بین رفتن چین و چروک صورت می‌شود که نتیجه آن به ارمغان آوردن یک چهره جوان‌تر برای مدتی خواهد بود. اثرات مورد نظر بوتاکس می‌تواند فراتر از بحث زیبایی‌شناسی باشد. برای مثال افرادی که بیش از حد عرق می‌کنند از بوتاکس برای غیر فعال کردن غده‌های عرق در آنها استفاده می‌شود. همچنین بوتاکس در مواد پزشکی دیگر جهت درمان نیز ممکن است کاربرد داشته باشد.

شایع ترین عوارض بوتاکس چیست؟

عوارض بوتاکس از ناهنجاری‌های خفیف و موقتی تا مشکلات جدی و پایدار ممکن است که متغیر باشد. بنابراین آگاهی از عوارض تزریق بوتاکس و نحوه پیشگیری از آن‌‌ها می‌‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد استفاده از بوتاکس داشته باشند. از شایع‌ترین عوارض بوتاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

درد تورم یا کبودی در محل تزریق

یکی از عوارض بوتاکس درد و تورم در محل تزریق است که به دلیل وارد شدن سوزن در پوست ایجاد می‌‌شود و معمولاً پس از چند روز برطرف خواهد شد. استفاده از یخ در همان ابتدای تزریق می‌تواند در ایجاد این عارضه کمک کننده باشد. این عارضه همچنین می‌تواند بعد از تزریق ژل نیز ایجاد شود. بنابراین حتما ژل را توسط بهترین دکتر تزریق ژل در اصفهان انجام دهید.

سردرد یا علائم شبیه آنفولانزا

سردرد و علائمی شبیه به آنفولانزا یکی از عوارض تزریق بوتاکس صورت است که برخی افراد ممکن است با آن روبه‌رو شوند. این علائم معمولاً بسیار جزئی و موقتی هستند و پس از چند روز برطرف خواهد شد.

افتادگی پلک یا کج شدن ابروها

اگر تزریق بوتاکس توسط پزشک به خوبی انجام نشود ممکن است پلک و ابروها را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به افتادگی و کج شدن آنها شود.

عوارض بوتاکس

کج شدن لبخند و خروج آب از دهان

افتادگی لب یکی از عوارض بوتاکس است که به دلیل تزریق بیش از حد آن در ناحیه دهان و لب می‌باشد. این کار باعث شل شدن بیش از حد عضلات صورت خواهد شد و در نتیجه هنگام خندیدن حالت لبخند شما کج شود. همچنین اگر پزشک تزریق بوتاکس را در ناحیه بسیار نزدیک به دهان شما انجام دهد شاید باعث خروج غیر ارادی آب دهان شما شده و یا حتی در نوشیدن و صحبت کردن نیز دچار مشکل شوید. این عارضه ممکن است تا وقتی که اثر بوتاکس از بین نرود ادامه یابد.

اشک ریختن یا در مقابل آن خشکی چشم

از جمله دیگر عوارض بوتاکس می‌‌توان به تاثیر آن برعملکرد غدد اشکی اشاره کرد که در برخی افراد منجر به افزایش اشک چشم و در برخی دیگر خشکی چشم خواهد شد.

عفونت محل تزریق

اگر هنگام تزریق بوتاکس شرایط بهداشتی توسط پزشک رعایت نشود ممکن است محل تزریق دچارعفونت شود. علائم عفونت قرمزی درد تورم و خروج ترشحات چرکی و زرد رنگ است که نیاز به درمان آنتی‌ بیوتیکی دارد. این مورد از عوارض بوتاکس بسیار خفیف و موقتی است که اگر پزشک هنگام تزریق دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کند وقوع آن به حداقل خواهد رسید. 

راههای جلوگیری از عوارض بوتاکس

تعداد مواردی که به عنوان عوارض شایع بوتاکس به آنها اشاره شد تقریبا زیاد بود اما خوشبختانه بسیار بعید است که شخصی همه آنها را تجربه کند.  پیروی از نکات زیر این عوارض بوتاکس را به حداقل می‌رساند و یا حتی از آن‌ها جلوگیری خواهد کرد:
• بهترین راه جلوگیری از عوارض بوتاکس تزریقِ آن نزد پزشک متخصص است. از آنجا که انتخاب محل و جهت تزریق بوتاکس بسیار بسیار حائز اهمیت می‌باشد پس به هیچ عنوان نباید در نزدیک اعصاب اصلی بدن و صورت و بافت‌های حساس تزریق شود. بنابراین مهارت پزشک در تزریق بوتاکس بسیار مورد اهمیت است. همچنین پزشک مربوطه باید نسبت به حجم تزریق بوتاکس در هر نقطه از بدن از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد. 

• یکی دیگر از مهمترین راه‌های جلوگیری عوارض بوتاکس استفاده از مواد استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت است.

• آخرین راه جلوگیری از عوارض بوتاکس مراقبت‌های بعد از تزریق است که مهم‌ترین آنها خوابیدن به صورت طاق باز تا حداقل ۴۸ ساعت بعد از تزریق بوتاکس صورت است. در بین این فاصله بوتاکس در عضلات پخش می‌شود و اگر فرد به یک پهلو بخوابد امکان جمع شدنِ بیشترِ مواد در یک سمت بر اثر نیروی جاذبه زمین وجود دارد و ممکن است عوارض بعد از تزریق بوتاکس را افزایش دهد.

راههای جلوگیری از عوارض بوتاکس

در بین اعمال زیبایی بیشترین عملی که در تمام دنیا انجام می‌شود تزریق بوتاکس است که کارایی ویژه آن رفع چین‌ و‌ چروک بخصوص در ناحیه پیشانی و اطراف چشم‌ها می‌باشد که اثر قابل توجهی دارد. با این حال همانگونه که بهترین ها در اصفهان به آن اشاره کرد تزریق بوتاکس نیز همچون دیگر خدمات زیبایی و پزشکی علاوه بر اثرات مفید می‌تواند عوارضی داشته باشد. بنابراین برای جلوگیری از عوارض بوتاکس حتما به انتخاب بهترین دکتر بوتاکس در اصفهان توجه داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا