تازه های کسب و کارعمومی

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

کمپرسور کولر گازی یکی از قطعات مکانیکی کولر گازی‌ها می‌باشد که در یونیت بیرونی قرار می‌گیرد. در برخی موارد کمپرسور از کار می‌افتد و برای تعمیر آن باید ابتدا علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی را بیابید. علت اصلی کار نکردن کمپرسور کولر گازی خرابی خازن، رله فرمان و … می‌باشد. در ادامه شما را به صورت کامل با علت اصلی کار نکردن کمپرسور کولر گازی و نکات مهم تعمیر کولر گازی در تهران آشنا خواهیم کرد.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور نوعی دستگاه مکانیکی است که وظیفه آن کم کردن حجم گاز و بالا بردن فشار گاز آن می‌باشد. کمپرسورها زمانی که هوا را فشرده می‌کنند به بخش احتراق دستگاه می‌فرستند. کمپرسورها در انواع مختلفی در بازار موجود می‌باشد، معمولا از کمپرسورها در مصارف صنعتی و عمومی‌استفاده می‌شود.

علت اصلی کار نکردن کمپرسور کولر گازی

در این بخش می‌خواهیم شما را با علت اصلی کار نکردن کمپرسور کولر گازی آشنا کنیم با زرین سرویس همراه باشید. علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی می‌تواند خرابی قطعات داخلی آن باشد که قصد داریم در ادامه آیکی از تلخ‌ترین رویدادها در یک روز گرم تابستانی! این است که متوجه شوید کولر گازی شما دیگر کار نمی‌کند. برخی از این مشکلات مربوط ، آن‌قدر ها هم پرهزینه نیسنتد، اما اگر مشکل از خرابی کمپرسور کولر گازی باشد مطمئنا تعمیر آن هزینه‌‌ی زیادی در بر دارد.

نکته‌ی مهم این است که در صورت تشخیص به موقع، این مشکل قابل پیشگیری است. به همین جهت در این مقاله فهرست گسترده‌ای از عمده‌ترین دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی را تهیه نموده‌ایم که تا به شما در تشخیص زودهنگام مشکل کمک نماییم. ضمن اینکه با ارائه‌ی یکسری راه‌کارهای مفید، می‌توانید برای جلوگیری از آن اقدام کنید. البته ناگفته نماند که حل مشکلات مربوط به کمپرسور برای کسی که تخصص لازم را ندارد قطعا دشوار است. بنابراین راهنمای زیر را مطالعه کنید، چنانچه پی بردید راه‌حل خارج از تخصص شماست، در اسرع وقت با متخصصین تماس بگیرید.

قبل از هر چیزی نیاز است در مورد کمپرسور کولر گازی این نکته را بدانید که:

کمپرسور در واقع قلب کولر گازی است که جریان هوای سرد را در سیستم حفظ می‌کند تا کولر بتواند به درستی کار کند. بنابراین هر گونه مشکل در آن باعث از کار افتادن کولر می‌شود. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا از مشکلات مهم کمپرسور خود مطلع شوید.

علائم هشدار دهنده‌ی خرابی کمپرسور

ناکارآمدی در خنک کردن اتاق

کمپرسور از یک یاتاقان برای چرخش استفاده می‌کند. اگر این یاتاقان‌های داخلی از کار بیفتند، یا هر جز داخلی دیگری خراب شود کمپرسور را از کار می‌اندازد و سرمای لازم را برای فضا تولید نمی‌کند. پس اگر دیدید با وجود روشن بودن کولر، سرمای لازم برای محیط فراهم نیست، می‌توان این مورد را یکی از دلایل دانست.

شنیده شدن صداهای بلند از کمپرسور

یکی از علائم اولیه خرابی کمپرسور، شنیده شدن صدای بلند از آن است. یک کمپرسور ضعیف نمی‌تواند جریان مبرد را به درستی تنظیم کند، بنابراین اتاق به طور موثر خنک نمی‌شود.

خاموش و روشن شدن مکرر قطع‌کننده مدار، دمیدن هوای گرم به اتاق و لرزش سیستم هنگام راه‌اندازی از جمله علائم هشدار دهنده‌ی کولر گازی است.

گاهی پیش می‌آید که فن به خوبی کار می‌کند اما کمپرسور کولر گازی نه؟! علت چیست؟!

اگر کمپرسور کولر گازی کار نمی‌کند اما فن سیستم کار می‌کند، ممکن است شخصی ناخودآگاه دمای اشتباهی را روی ترموستات تنظیم کرده باشد. در چنین مواقعی اتاق به اندازه‌ی کافی سرد است و نیاز به کار کردن کمپرسور نیست. این مشکل در مورد برخی از کولرهای گازی که بیش از یک دهه از عمرشان می‌گذرد هم ممکن است پیش بیاید.

چه چیزی باعث می‌شود یک کمپرسور دیگر کار نکند؟

دلایل زیادی می‌تواند منجر به خرابی کمپرسور کولر گازی شود. اولین دلیل کار نکردن کمپرسور کولر گازی این است که واحد، برق دریافت نکند. چرا که ممکن است فیوز پریده باشد یا اینکه مدار قطع شده باشد. در ادامه می‌پردازیم به دلایل دیگر این پرسش که چرا کمپرسور کولر کار نمیکند؟

بررسی دلایل رایج کار نکردن کمپرسور کولر گازی

کثیف بودن کویل کندانسور

وقتی کویل کندانسور کثیف باشد، مانند یک عایق عمل می‌کند و انتقال حرارت را از محیط خانه سخت‌تر می‌کند. در نتیجه‌ی این امر فشار مبدل به قدری بالا می‌رود منجر به قطع برق می‌شود.

قطعی سیم و فیوز‌ کمپرسور کولر

در طولانی مدت ممکن است فیش‌ها در اثر سرما و گرمایی که در کولر ایجاد می‌شود در معرض آسیب‌هاییقرار بگیرند که باعث قطعی سیم‌ و فیوز شود که همین عامل باعث می‌شود تا کمپرسور یا نتواند خوب کار کند یا اصلا کار نکند.

خراب شدن سنسور دمای کولر

خرابی‌های مربوط به سنسور دمای محیط می‌تواند باعث کار نکردن کمپرسور شود. قرار داشتن سنسور دما در جایی نامناسب یا سوختن سنسور دما از عامل‌های کار نکردن کمپرسور به شمار می‌روند، محل قرار گیری سنسور دمای محیط، یکی از موضوعات مهم در کمپرسور است. چرا که اگر جابجا شود نمی‌تواند به درستی دمای کمپرسور را تشخیص دهد. در نتیجه موجب قطعی آن می‌گردد.

خرابی اورلود کمپرسور کولر

اورلود در حقیقت برای حفاظت از کمپرسور، روی آن تعبیه شده است. در حقیقت مواقعی که به دلیل کثیفی بدنه‌ی یونیت خارجی و یا در اثر فشار زیاد جریان برق، کمپرسور داغ می‌شود، اورلود برای محافظت از کمپرسور اتصال آن را قطع می‌کند و تا زمانی که کمپرسور سرد نشود اجازه کار کردن را به آن نمی‌دهد.

برای اینکه تشخیص دهید دلیل روشن نشدن کمپرسور کولر شما از اورلود است یا خیر، با آمپرمتر از سلامت آن آگاه شوید.

ایرادات برد الکترونیکی کولر

یکی از بخش‌های مهم کمپرسور،‌ برد الکترونیکی آن است. برد الکترونیکی در حقیقت وظیفه‌ی تامین ولتاژ کمپرسور را بر عهده دارد. اگر یکی از قطعات برد دچار مشکل شود و نتواند به درستی ولتاژ مورد نیاز برد الکترونیکی را تامین کند، کمپرسور روشن نمی‌شود.

برای تشخیص اینکه مشکل از برد الکترونیکی است یا نه شما نیاز دارید تا با یک متخصص تماس بگیرید.

خرابی‌های خازن راه انداز

خازن راه انداز به استارت کمپرسور کمک می‌کند، اگر این قطعه خراب شود کمپرسور به هیچ طریقی روشن نمی‌شود. برای رفع این مشکل باید با رعایت نکات ایمنی و با دستگاه مولتی متر، خازن را بررسی کنید و اتصالات آن را چک نمائید.

خرابی و مشکل رله فرمان

رله فرمان ولتاژ بیشتر قطعات کمپرسور را تامین می‌کند. مشکل در رله فرمان هم به نوعی موجب کار نکردن موتور کولر گازی می‌شود. خیلی کم پیش می‌آید که خرابی واحد کمپرسور علت اصلی کار نکردن آن باشد اما زمانی که این اتفاق بیفتد باید کمپرسور را به کلی تعویض کرد. این کار ممکن است هزینه‌ی زیادی برای شما داشته باشد. اگر قصد عوض کردن کمپرسور را دارید پیشنهاد می‌کنیم که از یک متخصص حرفه‌ای برای این کار مشورت بگیرید و حتی‌الامکان سعی کنید یک تعمیرکار استخدام کنید.

عیب‌یابی مشکلات رایج کمپرسور کولر گازی

اگرچه در بیشتر مواقع باید از یک تکنسین باتجربه برای عیب‌یابی، تعمیرات و نگهداری کمپرسور کولر گازی کمک بگیرید اما در ادامه لیستی مواردی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا قبل از تماس با تکنسین آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید:

  • قطع‌کننده را بررسی کنید و قبل از اینکه دوباره آن را روشن نمایید، ابتدا ان را خاموش کنید.
  • ترموستات خود را تست کنید و بررسی کنید که حتما روی دمای درستی تنظیم شده باشد و باتری‌ها همچنان کار کنند.
  • گوش دادن به صدای دستگاه هنگامی که سیستم در حال راه‌اندازی است گوش دهید. اگر صدای وزوز به گوش می‌رسد احتمالا نیاز به تعویض خازن استارت دارید.

معمولا بسیاری از کمپرسورها به دلیل عدم نگهداری مناسب از کار می‌افتند. با برنامه‌ریزی برای عیب‌یابی، تعمیر و سرویس منظم این سیستم، می‌توانید از وضعیت کمپرسور خود مطلع شوید. این مورد نه‌تنها به رفع بسیاری از مشکلات مربوط به کمپرسور کمک می‌کند، بلکه از خرابی کمپرسور شما در آینده‌ی نزیدک جلوگیری می‌کند.

✅ پرسش‌های متداول پیرامون دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی ✅

✅ عمده‌ترین علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

✔ قطعی سیم و فیوز کمپرسور کولر، خراب شدن سنسور دمای کولر، خرابی اورلود کمپرسور کولر، ایرادات الکترونیکی برد کولر، خرابی‌های خارن راه‌انداز از جمله رایج‌ترین دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی است.

✅ از نشانه‌های خراب شدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

✔ ناکارآمدی در خنک کردن اتاق، شنیده شدن صدای بلند از کمپرسور، خاموش و روشن شدن مکرر قطع‌کننده مدار، دمیدن هوای گرم به اتاق، لرزش سیستم هنگام راه‌اندازی از علائم هشدار دهنده‌ی خرابی کمپرسور کولر گازی است.

✅ فن کار می‌کند اما کمپرسور کولر کار نمی‌کند. علت چست؟

✔ اگر کمپرسور کولر گازی کار نمی‌کند اما فن سیستم کار می‌کند، ممکن است شخصی ناخودآگاه دمای اشتباهی را روی ترموستات تنظیم کرده باشد. در چنین مواقعی اتاق به اندازه‌ی کافی سرد است و نیاز به کار کردن کمپرسور نیست.

✅ چه موقع نیاز به تعویض کل سیستم کمپرسور است؟

✔ خیلی کم پیش می‌آید که خرابی واحد کمپرسور علت اصلی کار نکردن آن باشد اما زمانی که این اتفاق بیفتد باید کمپرسور را به کلی تعویض کرد.

یکی از علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی این است که سیم‌ها پس از مدتی کار کردن پوسیده شده و قطع می‌شوند و توانایی انتقال برق به کمپرسور را ندارند و باعث روشن نشدن کمپرسور خواهد شد.
از دیگر مواردی که در این رابطه می‌توانیم به آن اشاره کنیم فیش‌هایی است که سیم‌ها به واسطه آن‌ها به کمپرسور وصل می‌شوند.
ممکن است فیش‌ها شکسته شده باشند و یا در اثر استفاده در طولانی مدت شل شده باشند و باعث قطع شدن اتصالات کمپرسور شود و علت اصلی کار نکردن کمپرسور کولر گازی شود.

دکمه بازگشت به بالا