اجتماعی

علت تلفات ۷۵۰ رأس دام در کردکوی مشخص شد/ آخرین نتیجه مشاهدات بالینی و آثار کالبدگشایی

سلام آنلاین/ گلستان رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کردکوی به تشریح نتایج نهایی مشاهدات بالینی و کالبد شکافی در پرونده مفقود شدن 750 دام در روستای کوهستانی «چمن سوار» این شهرستان پرداخت.

انتشار کلیپ تلخ و دردناک تلف شدن 750 راس دام در روستای کوهستانی “چمن سوار” کردکوی بار دیگر زخم های کهنه سوء تغذیه و مشکلات بی شمار دامداران منطقه شمال را می گشاید.

در این ویدئو، یکی از کشاورزان روستای چمنان ساواک کوی ضمن گلایه از مسئولان، جهادگران کشاورزی را عامل این فاجعه می داند و می گوید کمبود دامداری دام هایش را تا به امروز رها کرده است.

این در حالی است که در بهمن ماه سال جاری جمعی از اعضای تعاونی دامپروری گلستان از توزیع نامناسب خوراک شکایت و تجمع اعتراضی داشتند.

با این حال، در حالی که پیش‌بینی‌ها در مورد عرضه دام هشدار بحران را می‌دهد، متاسفانه مسئولان اقدام فوری و مؤثری انجام نداده‌اند.

چرا که این مسئولان برنامه جدی و واقع بینانه ای برای مقابله با بحران ندارند و با بروز بحران جدید به فکر چاره هستند و امروز که چنین فاجعه ای در استان رخ می دهد از مسئولیت طفره می روند.

متاسفانه بسیاری از پیگیری ها و تماس های ما با معاون وزیر جهاد کشاورزی برای بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی در استان گلستان و همچنین استاندار کردکوی بی نتیجه است.

اما برای کشف علت واقعی این حادثه. مدیر اداره دامپزشکی منطقه کندوی رفتیم تا نتیجه کالبد شکافی حیوان مرده را جویا شویم.

حسین ماهینی به سلام آنلاین گفت: در ماجرای تلف شدن دام در روستای چمن سوار کوکی عوامل زیادی دست به دست هم داده و باعث تلف شدن دام شده است. یک مشکل این است که این کشاورز به اندازه کافی فراهم کرده است. غذا برای تعدادی از حیوانات. او آن را ندید و گله عموماً از نظر انرژی، مواد مغذی و ویتامین ها ضعیف و بسیار لاغر بود.

وی افزود: از طرفی این گله چه در داخل و چه در خارج دارای انگل است که من شخصا طرح را باز کردم از طرفی به گفته پرورش دهنده گوسفندان مدت زیادی است که در مکان های نامناسب نگهداری می شوند. زمان گرم نگهداشتن محیط گوسفندان در فاصله زمانی نامناسب حدود 25 تا 30 روز در ارتفاع 150 سانتی متری و در داخل خانه نگهداری می شوند و گاز آمونیاک تولید شده در تلف شدن دام موثر است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کردکوی با بیان اینکه کالبد شکافی دام های مفقود شده انجام و تایید شد، گفت: در واقع از عوامل کمبود خوراک، برف و یخبندان شدید، انرژی ناکافی و وجود بیماری های انگلی است. در گله و همچنین وضعیت نامناسب سلامتی، بی قانونی منجر به تلف شدن دام صاحب مزرعه شده است.

ماهینی گفت: پس از کالبد شکافی و کالبد شکافی، هیچ نشانه ای از میکروب و میکروب پیدا نکردم و تنها موارد انگل و ذات الریه به دلیل گاز آمونیاک و ذخیره سازی بود. در خانه طولانی و پر از دام.

وی با بیان اینکه تاکنون به دلیل عدم ورود به بخش کردکوی چنین اتفاقی رخ نداده است، خاطرنشان کرد: با سایر دامداران اطراف مزرعه صحبت کرده ام، تلفات جانی نداشته اند و اگر دامداران دیگری نیز مجروح شوند. این کشاورز همچنین گفت که به دلیل بارش شدید برف نمی تواند غذای کافی برای احشام تهیه کند. در واقع مراقبت ضعیف از دام، بیماری های انگلی اساس، ضعف عمومی در گله و سرمازدگی باعث تلف شدن این حیوانات شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا