اجتماعیتازه های کسب و کار

علائم ظاهری فرد معتاد به متادون

روش‌های ترک اعتیاد قرص متادون چیست؟

متادون نوعی داروی مخدر صنعتی است. از متادون معمولاً برای ترک هروئین و دیگر مواد مخدر افیونی استفاده می‌شود؛ اما متأسفانه ترک هروئین با قرص متادون، روش درستی نیست و خود قرص متادون اعتیاد اور است. به همین دلیل، برای ترک باید به مراجعه کرد. همچنین نباید متادون را بیش‌ازحد و بدون تجویز پزشک مصرف کرد؛ اما این روزها شاهد استفاده بیش‌ازپیش این داروی مخدر هستیم. بدین ترتیب، در این مقاله می‌خواهیم در مورد علائم و روش‌های ترک اعتیاد قرص متادون صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مصرف بیش‌ازحد قرص متادون ۵ میلی گرم و سایر دوزهای این قرص می‌تواند باعث اعتیاد شود. معمولاً افرادی که دچار اعتیاد می‌شوند، بیماری خود را انکار می‌کنند و تمایلی به آزمایش اعتیاد به قرص متادون ندارند. با این حال، علائم ظاهری آن‌ها و تغییر رفتاری که دارند، خود گواه همه چیز خواهد بود! اگر با یک فرد معتاد به قرص متادون در یک‌جا زندگی کنید، با تغییر رفتار و ظاهر او متوجه همه چیز خواهید شد.

از بارزترین علایم اعتیاد به قرص متادون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ناگفته نماند که علائم اعتیاد به انواه مواد مخدر، تقریباً یکی است و به‌راحتی می‌توان آن را تشخیص داد.

همان‌طور که گفتیم، مصرف بیش‌ازحد قرص متادون می‌تواند باعث اعتیاد قرص متادون شود؛ اما عوارض دیگری هم در پی دارد مانند تخریب اعضای داخلی بدن و مرگ ناگهانی فرد! اعتیاد متادون می‌تواند به‌شدت روی کبد تأثیر گذاشته و باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود؛ مصرف این قرص می‌تواند بالا رفتن آنزیم های کبد و در نتیجه را منجر شود.

از جمله برخی از مهم‌ترین عوارض اعتیاد قرص متادون می‌توان موارد زیر را نام برد:

علاوه بر عوارضی که برای مصرف قرص متادون و اعتیاد به آن نام بردیم، باید بگوییم که ترک یکباره متادون و هرگونه مواد مخدر دیگری اصلاً توصیه نمی‌شود و همه چیز باید تحت نظارت قرار داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین سوال‌ها برای ترک اعتیاد متادون این است که ترک متادون چند روز طول می کشد؟ افراد بسیاری که اعتیاد خود را ترک نمی‌کنند و از ترک آن می‌هراسند، به دلیل همین دوره خماری پس از ترک است. باید بگوییم که اگر ترک اعتیاد تحت نظر پزشک متخصص و در کلینیک‌های معتبر صورت گیرد، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر دوره خماری آن تمام می‌شود. همچنین گفتنی است که نشانه‌های ترک اعتیاد قرص متادون یک تا سه روز بعد از آخرین مصرف ظهور کرده و سخت ترین روز ترک متادون، روز ششم است.

اگر ترک قرص متادون ۲۰ و ترک قرص متادون ۴۰ در کلینیک‌های ترک اعتیاد و تحت نظر دکتر روانپزشکی متخصص انجام شود، با کمترین میزان سختی همراه خواهد بود.

بهتر است برای ترک اعتیاد قرص متادون به کلینیک ترک اعتیاد  معتبر در مراکز ترک اعتیاد کرج  مراجعه شود؛

و یا کمپ ترک اعتیاد تهران مراجعه شود. اما برای ترک قرص متادون در خانه معمولاً از دو روش نوین و دارویی یا روش سنتی استفاده می‌شود که در ادامه توضیح می‌دهیم:

در روش ترک قرص متادون در خانه به‌صورت نوین، از داروهایی مانند بوپرنورفین، نالوکسون و کلونیدین استفاده می‌شود. این داروهای به‌منظور آسان‌ساختن فرآیند ترک و کاهش برخی از علائم دردناک مورد استفاده قرار می‌گیرند. ترک متادون با قرص کلونیدین منجر به کاهش علائمی مانند اضطراب، تحریک، درد عضلانی، عرق کردن، و گرفتگی مفصلی می‌شود.

نالترکسون هم یک سم‌زدای قوی است که ۲ یا ۳ روز، علائم ترک را کاهش می‌دهد.

در روش سنتی ترک اعتیاد به متادون، ترک به‌صورت تدریجی انجام می‌شود. در این روش معمولاً ۵ الی ۷ هفته زمان لازم است. در این روش، ابتدا مصرف متادون را تا ۳۰ میلی گرم در روز کاهش می‌دهند. سپس در هر هفته، مصرف را به میزان ۵ میلی‌ گرم کاهش می‌دهند تا میزان مصرف به ۲۰ میلی گرم برسد. سپس میزان مصرف در هر هفته کم‌تر از ۵ میلی گرم کاهش داده می‌شود تا جایی که به صفر برسد. این روش از ترک ناگهانی متادون و ترک یکدفعه متادون بهتر و مؤثرتر است. با این حال، در صورت مشاهده وسوسه‌های بیش‌ازحد برای مصرف مجدد قرص متادون، به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید.

در این روش درمان ترک قرص متادون بهتر است برای کنترل وسوسه بازگشت، از یک یا کمک گرفت.

اعتیاد به قرص متادون

همان‌طور که گفتیم برای بهتر است به یک کلینیک معتبر مراجعه شود؛ اما بهترین روش ترک اعتیاد قرص متادون به‌صورت زیر است:

علائم ترک قطعی متادون شدید است و به همین خاطر باید تحت نظارت یک متخصص ترک اعتیاد انجام شود. در روش تدریجی سم‌زدایی بدن از متادون، فرد می‌تواند علاوه بر اعتیاد جسمی، بر اعتیاد روانی خود هم غلبه کند.

در روش سم‌زدایی سریع، ابتدا معاینات پزشکی و آزمایشات اعتیاد انجام شده و همچنین دوز متادون و مدت زمان مصرف آن توسط پزشکان متخصص بررسی می‌شود. در صورت تأییر پزشک متخصص، می‌توان سم‌زدایی سریع را شروع کرد؛ اما باز هم می‌گوییم که روش تدریجی بسیار بهتر و مؤثرتر است.

فردی که دچار اعتیاد قرص متادون شده است، پس از ترک آن، علایم و نشانه‌هایی خواهد داشت که عبارت‌اند از:

در برخی شرایط علائم ترک اعتیاد قرص متادون ممکن است به‌حدی شدید باشد که فرد نشانه‌های زیر را تجربه کند:

در این مقاله سعی کردیم علائم و روش‌های ترک اعتیاد قرص متادون را برایتان شرح دهیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. همان‌طور که گفتیم بهتر است برای ترک اعتیاد متادون بدون درد و اصولی به یک کلینیک معتبر مراجعه شود. همچنین در مورد ترک قرص متادون در خانه صحبت کردیم که این روش هم بهتر است تحت نظارت و انجام شود. امیدواریم در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ داده باشیم.

علائم اعتیاد به متادون

بسیاری از مردم با شنیدن خبر مصرف موادی همچون ، یا شگفت زده نمی شوند، چرا که این روزها بسیاری از افراد از شهرهای بزرگ تا کوچک و حتی مناطق روستایی و دور افتاده به مصرف مواد مخدر روی آورده اند. اما متاسفانه در این میان اعتیاد به متادون از آمار بسیار بالایی برخوردار است و به همین جهت تشخیص اعتیاد از اهمیت بالایی برخوردار است، نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اعتیاد به متادون همانند سایر مواد اعتیاد آور با علائم و نشانه هایی همراه است که در این مقاله به بررسی علائم اعتیاد به متادون خواهیم پرداخت. اما نکته ای که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید این است که ، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد که در ، تحت نظر روانپزشک مجرب ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد.

مسکن های مخدر داروهایی هستند که بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می گذارند و پزشک اینگونه داروها را برای تسکین دردهای شدید بصورت موقتی تجویز می کند اما سوء مصرف این داروها به میزان زیاد باعث ایجاد احساس، سرخوشی و لذت فراوانی در مصرف کننده می شود که بسیار اعتیاد آور است. برخی از متداول ترین داروهای مسکن مخدر، ، دیلا دید، پرسو کت و اکسی کانتین و می باشند و سوء مصرف این مسکن ها می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.

سوء مصرف متادون، عوارض روانی و جسمانی متعددی برای بیمار به همراه دارد اما متاسفانه در بسیاری از مراکز درمانی متادون به عنوان یک متد درمانی برای ترک مخدرهایی همچون و یا با هدف کنترل عملکرد طبیعی مصرف کننده استفاده می شود تا بیماران بتواند مراحل ترک اعتیاد را به راحتی پشت سر بگذارد اما باید بدانید که سوء مصرف این شبه مخدر می تواند عوارضی همچون اعتیاد و وابستگی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

اعتیاد و وابستگی به این شبه مخدر با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم می تواند کمک بسیاری در شناخت و آگاهی از اعتیاد و انجام اقدامات درمانی داشته باشد که در ادامه به بررسی این علائم خواهیم پرداخت.

علائم اعتیاد به متادون

ظاهر شدن علائم اعتیاد و مصرف متادون در مقایسه با سایر مواد مخدر مدت زمان بیشتری نیاز دارد و تشخیص آن کمی دشوارتر است. نیمه عمر این شبه مخدر 22 ساعت است که موجب می شود تاثیر آن کمتر از مخدرهایی همچون هروئین باشد. اما باز هم تشخیص اعتیاد به متادون دشوار است. علائم فردی که در حال مصرف متادون است می تواند شامل موارد زیر می باشند:

تهوع

تعریق

تنگ و کوچک شدن مردمک چشم

یبوست

خواب آلودگی و گیجی

ضعف

سردرد

مشکلات دستگاه گوارش

افزایش وزن یا کاهش اشتها

خشکی دهان

گرگرفتگی

مشکلات بینایی

مشکلات ادرار

اختلال در رابطه های جنسی

تاخیر در قاعدگی

مشکلات خواب

کاهش رفلکس ها

پوست سرد و مرطوب

مشکلات تمرکز

همانطور که گفتیم، موارد گفته شده تنها بخشی از علائم سوء مصرف و وابستگی به این شبه مخدر می باشد و اعتیاد به متادون عوارض روانی متعددی به همراه دارد که تنها رویکرد صحیح در جهت مقابله با آنها، تحت نظر روانپزشک و تیم روانشناسی در به عنوان می باشد.

علائم اعتیاد به متادون

علائم کسی که متادون مصرف می کند و به طور بالقوه اعتیاد دارد شامل موارد زیر است:

تاب آوری و تحمل

همانند هر مخدر دیگری، یکی از اولین علائم ظاهری که نشان می دهد فرد به متادون اعتیاد پیدا کرده است، تحمل در برابر مصرف متادون است. صرف نظر از علت مصرف متادون، اگر بدن بتواند در برابر مصرف متادون سازگاری از خود نشان دهد، ممکن است فرد به دنبال اثرات اصلی که متادون روی او میگذارد باشد. این امر باعث می شود که فرد حتی بدون اینکه متوجه شود که چه اتفاقی در حال وقوع است، دوز بیشتری را مصرف کند.

علائم ترک

یکی از مهمترین علائم نشان دهنده مصرف متادون و به طور بالقوه اعتیاد به آن علاٸم ترک می باشد. زمانی که بدن از لحاظ جسمی به هر ماده مخدری وابسته باشد، برخی علائم بروز پیدا می کنند و اگر بیمار مصرف متادون را به طور ناگهانی متوقف كند، از آنجایی كه نیمه عمر آن طولانی است، چندین روز طول می کشد تا علائم ترك در فرد، خود را نشان دهد.

علائم ترک متادون ممکن است شامل درد عضلات و احساس درد عمومی، اسهال، گرفتگی عضله، لرز، حالت تهوع، استفراغ، بی خوابی، خستگی و بی قراری باشد.

از دست دادن کنترل

زمانی که فرد در حال مصرف متادون است و به آن اعتیاد پیدا می کند، ممکن است احساس خویشتن داری خود را از دست بدهند. آنها تمایل دارند بیشتر از میزان مورد نیاز خود استفاده کنند و یا برای بدست آوردن آن، هر کاری (از جمله کارهای غیرقانونی) انجام دهند. زمانی که فردی به متادون یا سایر مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند، برای مصرف آن داٸما وسوسه می شود.

اعتیاد به یک روش درمانی با رویکردهای مناسب به منظور ترک اعتیاد به سایر مواد مخدر است و وابستگی و اعتیاد به آن عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت و قرار گرفتن در معرض اعتیاد به متادون و سوء مصرف آن، موضوعی بسیار پیچیده است، زیرا فرد به احتمال زیاد، به سایر مواد مخدر نیز اعتیاد داشته و ممکن است با اختلالات روانی همزمان مواجه شود، به همین دلیل، اعتیاد به متادون و بروز همزمان مشکلات روانی، مسئله ای است که نیاز به پیگیری و مراقبت خاص خود را دارد و ضرورت حضور روانپزشک را در برنامه درمانی افزایش می دهد به همین منظور در ، به عنوان تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی می باشد.

دکمه بازگشت به بالا