اجتماعی

عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می گیرند

برای اینکه فرد سرحال و پرانرژی از خواب بیدار شود، باید هر شب ساعت های زیادی بخوابد. از آنجایی که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می یابد، بسیاری از نوجوانان نیز مشکلات خواب را گزارش می کنند.

خواب با کیفیت باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، کاهش استرس و بهبود خلق و خو و تمرکز می شود.

همچنین برخی عادات مضر بر کیفیت خواب افراد تأثیر می گذارد و شناخت آنها و مدیریت صحیح آنها می تواند در بهبود سلامت کلی فرد مفید و مؤثر باشد.

به نقل از نشریه هندوستان تایمز در زیر آمده است:

* قبل از خواب از تلفن همراه استفاده کنید

نور آبی ساطع شده از صفحه گوشی شما بر کیفیت خواب شما تأثیر می گذارد. نور آبی می تواند با تولید ملاتونین در بدن، هورمون کلیدی که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می کند، تداخل ایجاد کند. ملاتونین ناکافی می تواند باعث بی خوابی، تحریک پذیری و خواب آلودگی در طول روز شود.

قبل از خواب بیشتر بخورید

خوردن وعده های غذایی حجیم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد و خوابیدن را سخت تر کند.

* مصرف بیش از حد کافئین

نوشیدن بیش از حد قهوه منجر به مشکلات خواب می شود. کافئین محرکی است که می تواند به خواب رفتن را دشوار کند.

* در معرض نور طبیعی قرار نمی گیرند

وقتی خود را از نور خورشید محروم می کنیم، سطح ملانین خود را کاهش می دهیم. ملانین ملاتونین تولید می کند که به چرخه خواب کمک می کند.

افزایش استرس را نادیده بگیرید

سطوح بالای استرس با دوره های طولانی خواب آلودگی و اختلالات خواب مرتبط است. بی خوابی سیستم پاسخ بدن را تحریک می کند و منجر به افزایش هورمون های استرس می شود.آیا کورتیزول است که بر خواب تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:

271 35

دکمه بازگشت به بالا