اقتصادی

شرط ثبات در بازارها/ نرخ بهره بین بانکی را کاهش ندادیم

رئیس کل بانک مرکزی پیش بینی اقتصادی را پیش شرط ثبات بازار خواند و گفت: من به عنوان رئیس بازار پول کشور به ثبات همه بازارها از جمله بازار ارز ، سرمایه ، تولید و کار اعتقاد دارم. خیلی مهم است. بانک مرکزی از رشد بازارهای سرمایه حمایت می کند.

به گزارش سلام آنلاین ، عبدالناصر همتی در دیدار با فعالان بازار سرمایه با تأکید بر اینکه رویکرد بانک مرکزی حمایت از بازارهای سرمایه است اظهار داشت: “یکی از عقاید اقتصادی شخصی من این است که مشکل ما در اقتصاد توسعه نیافتگی است. مالی. بازار و مخصوصاً برای بازار سرمایه است.

وی گفت: “از اوایل سال 1399 ، اقتصاد کشور با شیوع ویروس کرونا آسیب دید.” بسیار کاهش یافته؛ امروز ، با تصویب ستاد مبارزه با کرونا ، توماس 75 میلیارد نفر در ماه مه 1399 برای تأمین معاش خانواده و همچنین تأمین امکانات یک میلیون توماس و سایر بخشهای اقتصادی جمع آوری شد. از سوی دیگر ، برای دستیابی به این رقم ، بانک مرکزی همچنین 20 هزار میلیارد دلار سپرده قانونی این بانک نزد بانک مرکزی آزاد کرده است.

وی گفت: “مجموع این رویدادها باعث می شود که حجم پول بیش از نیاز خود باشد.” در نتیجه ، در این شرایط ، بانکها بیش از 70 تریلیون دلار از منابع بین بانکی در معرض خطر قرار می گیرند ، نرخ بین بانکی به شدت سقوط می کند و بانک مرکزی مجبور شده است نرخ بازار بین بانکی را بین 12 تا 14 درصد حفظ کند. جلوگیری از بحران پولی. در حالت عادی ، این بانک همیشه 10-15 میلیارد دلار با بانک مرکزی دارد. این ادعا که بانک مرکزی در حال کاهش نرخ بهره بین بانکی است نادرست است.

ما از رونق بازار سرمایه حمایت می کنیم

وی گفت: ما از رشد بازارهای سرمایه حمایت می کنیم و بانک مرکزی از رشد بازارهای سرمایه حمایت می کند.

به گفته همتی ، انتظارات تورمی به نرخ سود بانکی آسیب می رساند و امیدوارم انتظارات تورمی پایین منجر به کاهش تورم و همچنین نرخ بهره پایین شود.

وی گفت: “بازارها به انتظارات حساس هستند. همه بازارها نسبت به تغییرات و انتظارات بسیار حساس هستند و این فقط به بازارهای سرمایه محدود نمی شود.”

در رمزنگاری رمزنگاری عجله نکنید

رئیس کل بانک مرکزی بر اهمیت عجله نکردن در بخش رمزنگاری تأکید کرد و خاطرنشان کرد: معاملات در بخش رمزنگاری شخصاً پیچیده است و تنها با تعطیلی سریع بانک مشکل حل نخواهد شد. در واقع در این حالت دولت کارگروهی را به مسئولیت بانک مرکزی منصوب کرده و جلسه ای در این باره تشکیل شده است. در هر صورت ، بانک مرکزی در مورد خطرات ارزهای رمزپایه هشدارهای لازم را صادر کرده و البته ما در تلاش هستیم هرچه سریعتر با همکاری دولت و شورای اسلامی تصمیم گیری کنیم.

یک مقام ارشد بانک مرکزی ضمن تشکر از موضوعات مطرح شده در این نشست ، گفت: “من از همه کسانی که انتقادات و اظهارات خود را مطرح کردند تشکر می کنم.” البته لازم است به اقتصاد یادآوری شود که باید پیش بینی ها و ثبات لازم را داشته باشد و از وضعیت نظم و مداخله خارج شود.

نرخ ارز دارایی های بانکی ، نرخ ارز ، مسائل اقتصاد کلان ، نرخ سود بانکی ، ارزهای رمزپایه و … از جمله موارد مطرح شده توسط فعالان بازار سرمایه در این نشست بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا