شراره خورشیدی x آسیا و استرالیا را هدف قرار داد!

غزل زیاری: خورشید یک آخر هفته شلوغ داشت، نه تنها با شعله های بسیار از نوع M و فوران بسیاری از تومورهای تاج (میدان های مغناطیسی و فوران های پلاسمای خورشیدی)، بلکه اکنون با شعله های آتش کلاس X به پایان رسیده است.

یکی از قوی‌ترین طوفان‌های خورشیدی که تاکنون به زمین رسیده است!

اوج فوران در 29 ژوئیه (دوشنبه، 7 آگوست، ساعت 6 صبح به وقت تهران) بود که باعث ایجاد اتصال کوتاه در آسیا و استرالیا در زمان انفجار شد.

شعله ی خورشیدی انفجاری از سطح خورشید است که یک انفجار قوی از تابش الکترومغناطیسی ساطع می کند که زمانی رخ می دهد که انرژی مغناطیسی ذخیره شده در جو خورشید بلافاصله آزاد شود.

یکی از قوی‌ترین طوفان‌های خورشیدی که تاکنون به زمین رسیده است!

پرتوهای خورشید با سرعت نور به زمین می رسد و با ورود به جو فوقانی یون هایی از خود ساطع می کند. این فرآیند یونیزاسیون فضای ضخیم‌تری برای سیگنال‌های رادیویی موج کوتاه با فرکانس بالا ایجاد می‌کند که ارتباط از راه دور را تسهیل می‌کند. اما از آنجایی که این امواج رادیویی با الکترون های لایه ید تعامل دارند، در اثر افزایش ضربه، انرژی خود را از دست می دهند و سیگنال رادیویی را به طور کامل از بین می برند یا جذب می کنند. در شیوع اخیر کلاس X، این از دست دادن سیگنال در اکثر مناطق آسیا و استرالیا مشاهده شده است.

طبقه بندی شعله های خورشیدی

شعله های خورشیدی بر اساس اندازه آنها به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند.

شعله های کلاس X قوی ترین هستند. شراره های کلاس M ده برابر ضعیف تر از کلاس X هستند، سپس شراره های کلاس C ده برابر ضعیف تر از کلاس M هستند.

یکی از قوی‌ترین طوفان‌های خورشیدی که تاکنون به زمین رسیده است!

شعله های کلاس B ده برابر ضعیف تر از شعله های کلاس C هستند و در نهایت شعله های کلاس A ده برابر ضعیف تر از کلاس B هستند و تاثیر زیادی روی زمین نخواهند داشت. برای تعیین انرژی نسبی شعله، هر کلاس بر یک عدد از 1 تا 10 تقسیم می شود.

طوفان های ژئومغناطیسی و شفق قطبی از راه می رسند؟

اندازه شعله X-Share در 29 جولای که از Sunspot 3764 فوران کرد، X 1.5 تخمین زده می شود. کارشناسان هنوز مشخص نکرده اند که آیا فوران هدایت شده توسط زمین (CME) با شراره های خورشیدی همراه است یا خیر و منتظر تصویربرداری تاج برای بیان یک بیانیه روشن است.

یکی از قوی‌ترین طوفان‌های خورشیدی که تاکنون به زمین رسیده است!

اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، این تنها CME در راه رسیدن به زمین نیست و برخی از CME ها در حال حاضر در راه زمین هستند و انتظار می رود از روز دوشنبه 8 آگوست به زمین برسند. ورود CME به زمین می تواند باعث طوفان های ژئومغناطیسی و شفق قطبی در عرض جغرافیایی میانی شود.

منبع: فضا

227227

دکمه بازگشت به بالا