استان ها

سوژه‌های خوبی برای ساخت فیلم داریم اما فیلمنامه‌نویس خوب نداریم

منتقدان سینما در گفتگو با آنا اشاره کردند؛

ما سوژه های خوبی برای فیلمسازی داریم اما نویسنده های خوبی نداریم.

کارشناسان و منتقدان سینما معتقدند سوژه های خوبی برای فیلمسازی داریم اما نویسنده های خوبی نداریم.

«وقتی می گوییم از جوانان حمایت می کنیم، باید بپرسیم: چی؟ ما به جوانان می دهیم که از آنها چه انتظاری داشته باشند. جوانان حاضرند با این مسائل سر کار بیایند. باید دست کارگران را ببوسیم. زیرا با تجهیزات بسیار کمی کار می کنند.

یک استاد دانشگاه گفت: ما در همه عرصه های کشور با مشکل مواجه هستیم. خواه تجارت، فیلم، گردشگری و غیره. اما به عنوان منتقد باید راه حلی نشان دهیم. مملکت مال ماست انتقاد آسان است، اما ارائه راه حل دشوار است.

وی با بیان اینکه بچه های سینما به اندازه سینما منتظر ماندند، گفت: جوانان ما سرشار از خلاقیت هستند. چه در زمینه موسیقی، تئاتر، سینما و ادبیات. ما باید این چیزها را بفهمیم. کسانی که مثل فیلم کار می کنند.

تنگ شیر درباره مزایا و معایب هفدهمین جشنواره فیلم ساهیتیا گفت: امسال در این جشنواره سوژه های متفاوت و جالب زیادی دیدم. در این شرایط اقتصادی، برگزاری جشنواره به فیلمسازان جوان کمک می کند زیرا آنها آینده ساز صنعت سینمای کشور هستند.

نایب رئیس انجمن روابط عمومی ایران گفت: هنرمندان بزرگی داریم که دیگر نمی توانند فیلم بسازند. ما باید به نسل بعدی فیلمسازان کمک کنیم تا بتوانند فیلم بسازند و به جامعه کمک کنند.

منتقدان سینمایی اضافه می کنند: یکی از راه ها آموزش فیلم است. سینما عرصه ای نیست که بتوانید در آن پول، وسایل شخصی و خانواده را سیر کنید و سینما نان ندارد. نه تنها برای ما، بلکه تمام دنیا نان ندارند. تفاوت سینماهای ما با سینماهای جهان این است که می توانند از طریق سلبریتی ها پول در بیاورند. در حالی که به دلیل محدودیت ها و تحریم ها بهترین فیلمسازان ما حتی نمی توانند تولیدات خود را در جشنواره های مختلف بین المللی به نمایش بگذارند.

به گزارش تنگشیر، با توجه به اینکه داستان، تاریخ و مضمون خوبی داریم باید کمک کنیم تا آن را به سناریو تبدیل کنیم. یکی از مشکلات سینمای ایران این است که فیلمنامه خوبی وجود ندارد و نویسنده های خوبی نداریم و به همین دلیل نمی توانیم آن را دانلود کنیم.

منتقدان سینمایی همچنین بیان کردند که در طول جشنواره شاهد خلاقیت های زیادی از سوی فیلمسازان شهرستانی هستیم که خوب کار می کنند و با منابع محدود فیلم های خوبی تولید می کنند. سرمایه گذاری می کنند و از جیب خود خرج می کنند.

اساتید دانشگاه معتقدند سینماهای واقعی باید این چیزها را درک کنند تا این افراد بتوانند فیلمسازان بزرگ آینده شوند و فیلم های راه دور تولید کنند و به جامعه کمک کنند. در هر جامعه ای سینما مشکلات، تهیه کنندگان، کارگردانان و نویسندگان خاص خود را دارد و کارکرد جشنواره کمک و رفع این مشکلات است. اما امسال جشنواره خوب بود و کارهای خوبی ارائه شد.

وی در خصوص عدم حضور مردم در جشنواره و اینکه آیا اقشار مختلف اجتماعی برای مستندهای مردمی اکران شده اند، افزود: همه حضور دارند نه فیلمسازان در جشنواره. ما یک مستند هم در تلویزیون داریم و به عنوان یک معلم سینما این تولیدات را تماشا می کنم. باید به دیدن فیلم های عمیق اعم از محیط، وقایع تاریخی و عکس برویم. نباید مردم را مجبور به تماشای مستند کرد. نیاز به ایجاد علاقه در نسل جوان برای اطلاع از مستند.

دکمه بازگشت به بالا