اقتصادیتازه های کسب و کار

ساده‌ترین راه تشخیص میلگرد تقلبی چیست؟

میلگرد ذوب آهن: در عصر حاضر، صنعت فولاد و آهن و تولیدات آهنی و فلزی در تمامی صنایع مانند، کشتی سازی، نظامی، پزشکی، ساختمان سازی و … مورد استفاده قرار میگرد به همین سبب همواره شاهد افزایش تعداد کارخانجات تولیدی انواع مقاطع و ورق های فولادی می باشیم. به دلیل وجود سود سرشار در این بازار، افراد سودجو نیز به فکر کسب منافع خود بوده و با وارد کردن محصولات تقلبی قصد کسب سود بیشتری را دارند.

پایین بودن ، و … یک شرکت ممکن است شما را وسوسه کند ولی این مطلب مورد اهمیت است که استفاده از محصولات بی کیفیت و تقلبی باعث ضررهای جبران ناپذیری می شود. برای مثال استفاده کردن از میلگرد تقلبی در ستون های یک برج می تواند در هنگام زلزله باعث تخریب کامل و ضررهای جانی و مالی جبران ناپذیری شود، به همین دلیلی خریداران بایستی پیش از خرید نسبت به اصل یا تقلبی بودن این محصولات اطمینان یابند. در زیر نکات مهمی برای تشخیص میلگرد تقلبی و اصل گرداوری شده است.

علائم اختصاری میلگرد

قیمت میلگرد: از آن جا که هر کارخانه ای دارای علامت اختصاری و مشخصاتی بر روی محصولات خود می باشد، هنگام خرید میبایست به این علایم توجه کنید تا از خرید محصولات تقلبی و جعلی در امان باشید. علامت های حک شده روی بدنه میلگرد جدای از مشخص نمودن نام کارخانه، ممکن است روش تولید آن را نیز نشان دهد. توجه داشته باشید این علامت باید به صورت برجسته روی بدنه حک شده باشد. حک شدن علایم با سنبه و موارد از این دست که به صورت دستی انجام می شود خود گواه بر تقلبی بودن بار محسوب می شود.

 مفهوم سایر علایم حک شده بر روی میلگرد:

SA : میلگرد آجدار ۵۰۰ ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار مرکب

CT: میلگرد آجدار ۴۰۰ ، روش تولید: ترمکس (خنک کاری) ، نوع آجد: آجدار جناغی

CU : میلگرد آجدار ۴۰۰ ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار جناغی

T :میلگرد آجدار ۳۶۰ ، روش تولید: ترمکس (خنک کاری) ، نوع آج: آجدار مارپیچ

JU : میلگرد آجدار ۳۴۰ ، روش تولید: آلیاژی ، نوع آج: آجدار مارپیچ

قیمت تیرآهن: اعداد ۵۰۰،۴۰۰ و ۳۴۰ بیانگر حداقل میزان تنش کششی میلگرد در حالت تسلیم است. برای مثال بر روی میلگردی NFG CO UJ درج شده است. NFG نام شرکت تولیده کننده (مجتمع فولاد نورد گیلان) و UJ یعنی دارای آج مارپیچ با تنش ۳۴۰ و نوع A3 است.

به طور کلی شیوه علامت گذاری میلگردها به این صورت است که از سمت چپ نشان یا نام شرکت تولیدکننده می باشد . پس از آن کد مربوط به مشخصه و در نهایت کد مربوط به فرآیند تولید آن می باشد. برای مثال علامت اختصاری IAS CO بر روی یک میلگرد، سه حرف IAS نشان دهنده شرکت تولیدی فولاد آلیاژی ایران، حرف C نشان دهنده مشخصه میلگرد آجدار جناغی آج ۴۰۰ بوده که همان میلگرد A3 می باشد و حرف U نشان دهنده تولید میلگرد به روشی غیر از ترمکس می باشد.

پلاک شناسایی

یکی از ساده ترین و سطحی ترین روش شناخت میلگرد وجود پلاک های نصب شده بر روی بندل می باشد. این پلاک نماد و هویت محصول را معرفی می کند و به صورت ورق فلزی یا برچسب روی محصول نصب می گردد. بر روی این پلاک مواردی نظیر تاریخ تولید، شماره شناسایی محصول، وزن بندل، گرید، استانداردهای کسب شده و … درج می شود که خریداران می توانند به صورت فوری از این ویژگی ها مطلع شوند.

وزن میلگرد

جدول اشتال میلگرد مرجع وزنی برای این محصول به شمار می رود. معمولا کارخانجات معتبر نظیر ذوب آهن اصفهان محصولات خود را منطبق بر جدول وزن اشتال تولید می کنند. میلگردهای متفرقه در هر شاخه اختلاف وزنی زیادی با نمونه استاندارد دارند. هرچند خریداران به دنبال محصول سبک تر هستند تا بهای کمتری پرداخت کنند اما شاخص وزن یکی از استانداردهای مهم در محسوب می شود که نباید به بهانه ارزانی آن را نادیده گرفت.

رنگ میلگرد

اصولا میلگرد مرغوب که از کارخانه خارج می شود به رنگ تیره و مشکی می باشد. در نظر بگیرید که رنگ میلگرد ممکن است بر اثر رطوبت و آب باران به زرد تغییر کند. این رنگ همان زنگار است که اگر در مدت کوتاه صورت گرفته باشد و در عمق پروفیل وارد نشده باشد خللی در کار ایجاد نمی کند.

خرید میلگرد متفرقه ایرادات دیگری نیر دارد. در هر بندل میلگرد متفرقه و نامعلوم امکان وجود میلگرد نرمال یا کمتر از ۱۲ متر وجود دارد.

برگ آنالیز میلگرد

هر محصول فولادی که استاندارد باشد برگه ای تخت عنوان برگ آنالیز به همراه خود دارد که مشتری در هنگام خرید می تواند آن را رویت نماید. این برگه آزمون ‌کوانتومتری و تاییده آزمایشگاهی می باشد که شامل درصد ترکیبات میلگرد است. مواردی همچون استحکام کششی، ازدیاد طول و وزن دقیق نیز شامل این آنالیز است. محصولات معتبر و استاندارد حتما چنین برگه ای در هنگام خرید دارند و خریدار می تواند آن را از فروشنده درخواست کند. برگ آنالیز محصول از مهمترین روش های تشخیص میلگرد تقلبی و اصل است.

در نظر بگیرید که میلگرد ساختمانی مرغوب تا ۹۰ درجه به صورت مکانیکی و سرد خمکاری می شود.

خرید میلگرد از شرکت های معتبر

مهمترین مسئله در خرید میلگرد رجوع به فروشگاه یا شرکت های مطمئن و با سابقه است. طبیعتا مغازه های خرده فروشی امکان تهیه صورت های سنگین آهن آلات را ندارند و به دلیل وجود حاشیه سود بالا در این خریدها امکان قرار دادن بار نامرغوب در لابلای بندیل ها وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا