عمومی

ریزپلاستیک‌ها احتمالا به مغز انسان‌ها هم راه پیدا کرده‌اند

بر اساس مقاله ای که در مجله “چشم انداز سلامت محیطی” منتشر شده است، میکروپلاستیک ها در حال پردازش به مغز انسان هستند.

به گزارش سلام آنلاین به نقل از ایتنا، محققان این دانشگاه می گویند میکروپلاستیک های موجود در آب، غذا و هوایی که تنفس می کنیم از روده به سایر قسمت های بدن مانند کلیه ها، کبد و مغز منتقل می شود.

Eliseo Castillo، MD، دانشیار گوارش و کبد در دانشکده پزشکی دانشگاه نیومکزیکو، می گوید: بطری ها. “به نظر می رسد آنها همه جا هستند.”

کاستیلو و تیم تحقیقاتی او به مدت 4 هفته به موش ها 5 گرم آب میکروپلاستیک دادند. افراد هر هفته مقدار از پیش تعیین شده میکروپلاستیک را می‌خورند (در حدود وزن یک کارت اعتباری) و متوجه می‌شوند که میکروپلاستیک‌ها از روده به سایر بافت‌های بدن حرکت می‌کنند.

کاستیلو هشدار داد: «این موش‌ها تنها به مدت چهار هفته در معرض این میکروپلاستیک‌ها قرار گرفتند. حالا فکر کنید تکلیف ما افرادی که از بدو تولد تا پیری با آن روبرو هستیم چه می شود؟

به گفته وی، وقتی موش‌های سالم پس از چند هفته قرار گرفتن در معرض این میکروپلاستیک‌ها علائم تغییر سلامتی خود را نشان می‌دهند، می‌توان گفت که سلامت فردی که در طول زندگی در معرض میکروپلاستیک‌ها قرار گرفته است، به شدت آسیب دیده است. حال تصور کنید فردی از یک بیماری زمینه ای رنج می برد. آیا قرار گرفتن در معرض میکروپلاستیک ها می تواند این بیماری های زمینه ای را تشدید کند؟

کاستیلو در مقاله ای که در مجله Cell Biology and Toxicology منتشر شده است نشان می دهد که میکروپلاستیک ها باعث جهش در سلول های ایمنی به نام “ماکروفاژها” می شوند که وظیفه محافظت از بدن در برابر ذرات خارجی را بر عهده دارند و در نتیجه باعث التهاب در بدن می شوند.

به گزارش نیویورک پست، کاستیو در مطالعه بعدی خود به چگونگی تاثیر رژیم غذایی بر جذب میکروپلاستیک ها در بدن خواهد پرداخت. وی گفت: “کاری که ما انجام می دهیم این است که حیوانات را در آزمایشگاه با رژیم غذایی پرچرب، پر کلسترول یا فیبر بالا تغذیه می کنیم تا بتوانیم بدانیم که آیا این رژیم بر جذب میکروبی در بدن تاثیر می گذارد یا خیر.”

طبق مطالعه ای که در مجله “Anvironmental Pollution” منتشر شده است، مهم نیست که چه چیزی می خورید، هیچ میکروپلاستیکی فرار نمی کند. به گفته دانشمندان، 90 درصد پروتئین ها، از جمله جایگزین های سبزیجات، میکروپلاستیک هستند و پیامدهای منفی برای سلامتی دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا