بین الملل

رشد قدرت نظامی ژاپن؛ ارتش چین کماکان یکه تاز است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین سلام آنلاین، یک وب سایت تحلیلی روز دوشنبه به رشد نظامی ژاپن و تبدیل این کشور به سومین قدرت نظامی بزرگ جهان پس از آمریکا و چین یعنی نیروهای مسلح چین پرداخت.

اگر ژاپن به اهداف بودجه خود در پنج سال آینده دست یابد، از پنجم یا هفتمین قدرت نظامی از نظر قدرت آتش یا هزینه دفاعی به سومین قدرت نظامی بزرگ جهان خواهد رسید.او پس از آمریکا و چین قرار دارد. وب سایت فناوری.

* افزایش هزینه های نظامی ژاپن

بر اساس داده های جهانی، انتظار می رود هزینه های دفاعی ژاپن از 53.1 میلیارد دلار در سال آینده به 70.4 میلیارد دلار تا سال 2027 افزایش یابد.

دکتر کریستوفر هیوز، استاد مطالعات ژاپنی و سیاست بین الملل، گفت که از سال 2015، استراتژی اصلی ژاپن تقویت اتحاد دوجانبه آمریکا و ژاپن بوده است. از سوی دیگر، نیروهای مسلح ژاپن هم اکنون در حال حرکت به سمت یک نیروی دفاعی چند بعدی است و تلاش می کند تا توانمندی های خود را تقویت کند و در توان عملیاتی خود بیشتر مشارکت کند. تلاش‌ها برای نوسازی ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی و همچنین نهادهای جدیدی مانند عملیات آنلاین و فضایی در ژاپن آغاز شده است.

* صعود ژاپن به نسل ششم جت های جنگنده.

هر سه واحد اخیرا خریدهای قابل توجهی انجام داده اند. در سال 2013، ژاپن قراردادی را با لاکهید مارتین ایالات متحده برای خرید 42 فروند F-35 امضا کرد، سپس قرارداد را در سال 2019 برای مجموع 105 جت جنگنده A و B خریداری کرد، تمدید کرد. در سال 2020، ژاپن قراردادی با صنایع میتسوبیشی برای ساخت 100 جنگنده رادارگریز FX امضا کرد. در دریاها، ژاپن با تبدیل ناو هلیکوپتربر ایزومو به یک ناو هواپیمابر کامل برای حمل جت های جنگنده F-35B، توانایی های دریایی خود را گسترش می دهد.

این وب سایت نوشت: در حالی که اینها نشان دهنده یک ناوگان قدرتمند برای استقرار در سراسر جهان هستند، ژاپن بسیاری از این قابلیت ها را برای دفاع از سرزمین خود، به ویژه برای جزایر مهاجم جنوب غربی خود، قربانی می کند.

* پیشرفت مخرب ارتش چین

در همین حال، تحلیلگران نظامی به پیشرفت چشمگیر چین در ساخت ناوهای هواپیمابر و موشک های هسته ای در این کشور، برخلاف ایالات متحده و سایر رقبای منطقه ای از جمله ژاپن و تایوان اشاره می کنند.

وب سایت «19 چهل و پنج» اخیراً در مقاله ای به قلم پیتر سوسیو، تحلیلگر آمریکایی نوشت که ساخت ناوهای هواپیمابر بخش عمده ای از برنامه های بزرگ نیروی دریایی چین است. اوایل تابستان امسال، نیروی دریایی چین سومین ناو هواپیمابر خود را با وزن 80000 تن، بزرگترین ناو جنگی این کشور که تا کنون ساخته شده است، به آب انداخت. اگرچه این ناو هواپیمابر مشابه ناو هواپیمابر روسی است، اما همچنان یک جهش بزرگ به جلو است. در رزمایش اخیر، کشتی مملو از 24 جت جنگنده G-15 و چندین هلیکوپتر جنگی دیده شد. به گفته ناظران، این بیشترین تعداد جت های جنگنده در ناو هواپیمابر چین تا به امروز است.

ارتش چین در 10 سال گذشته پیشرفت چشمگیری در ساخت ناوهای هواپیمابر داشته است. ژو یانگ، معاون ناو هواپیمابر شاندونگ، گفت: «توسعه تکنیک‌های شبانه و مهارت‌های فرود در شب به این معنی است که ما می‌توانیم در هر شرایط آب و هوایی، به ویژه در شب و در شرایط آب و هوایی پیچیده، کار را انجام دهیم. ابتکارات بیشتری هستند. در جنگ احتمالی بعدی

* موشک های کشنده چینی

گزارش اخیر “ارزیابی استراتژیک و بودجه ایالات متحده” نشان می دهد که ارتش خلق چین منابع لازم برای ادامه مدرن سازی خود را تا دهه 2020 دارد. این تانک هشدار می دهد که ارتش چین منابع لازم برای داشتن پنج ناو هواپیمابر و 10 زیردریایی را دارد.تا سال 2030 یک موشک هسته ای پرتاب کند.

بر اساس گزارش آکادمی نیروی هوایی آمریکا، ارتش چین در حال توسعه طیف گسترده ای از موشک های هسته ای و متعارف است. گزارش موسسه هوافضای چین که وابسته به دانشگاه نیروی هوایی ایالات متحده است نیز نشان می دهد که نیروی موشکی چین هم از نظر پیچیدگی موشک و هم از نظر اندازه زرادخانه آن در حال گسترش است.

بر اساس این گزارش، این موشک ها شامل موشک های بالستیک قاره پیما از جمله دانگ فنگ-31 و همچنین موشک ضد کشتی دانگ فنگ-21 است.

در این گزارش آمده است: «به طرز باورنکردنی، بین سال‌های 2017 تا پایان سال 2019، حداقل 10 تیپ موشکی جدید به ارتش چین اضافه شد، بنابراین نیروی موشکی چین از یک نیروی کوچک و ساده به یک نیروی قدرتمند تبدیل شده است.» موشک بالستیک با طیف وسیعی از موشک‌های هسته‌ای و متعارف مدرن‌تر و بزرگ‌تر است.

بر اساس این گزارش، تخمین زده می شود که نیروی موشکی متعارف چین شامل بیش از 2200 موشک و راکت بالستیک باشد که بزرگترین آنها در جهان است. ژنرال کریستوفر میهال، مسئول دفاع هسته ای و تسلیحاتی ایالات متحده، گفت که دقت موشک های چینی 800 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/ م.




این مقاله را به صفحه اول معرفی کنید

دکمه بازگشت به بالا