اجتماعی

جزئیات اقدامات “خانه حشرات” انستیتو پاستور ایران / ضرورت استمرار رصد مالاریا در کشور

حدود ۲۲ سال پیش تیم تحقیقاتی مالاریا و ناقل انستیتو پاستور ایران تشکیل شد. از آنجایی که یکی از ماموریت های اصلی انستیتو پاستور ایران کنترل و پایش بیماری های واگیر از طریق پیشگیری و درمان می باشد، هدف از راه اندازی این دپارتمان مبارزه با مالاریا بر اساس تحقیقات و توسعه ای است که از قبل انجام شده است و در راستای استراتژی توصیه شده است. توسط سازمان بهداشت جهانی به گونه ای که این بخش همواره در زمینه مدیریت و ریشه کنی مالاریا فعال است …

به گزارش سلام آنلاین. دپارتمان مالاریا و ناقل انستیتو پاستور ایران در سال 1392 به دلیل ارائه خدمات تخصصی به نظام سلامت کشور مطابق با استانداردهای بین المللی موفق به دریافت نشان “آزمایشگاه مرجع ملی مولکولی مالاریا” از سوی آزمایشگاه مرجع سلامت شد. همچنین در راستای گسترش همکاری های بین المللی، انتقال فناوری و تبادل نیروهای متخصص، این اداره به عنوان عضوی از شبکه مالاریا در شبکه بین المللی پاستور و همچنین شبکه های مالاریا ایران، پاکستان و افغانستان فعالیت می کند. چهار تا هست. 6 استاد و کارشناس ..

تشخیص مولکولی نمونه های مشکوک به مالاریا

جزئیات فعالیت ها "خانه حشرات" انستیتو پاستور ایران / ضرورت پایش مستمر مالاریا در کشور

در این دکتر اکرم ابویی مهریزی – رئیس اداره مالاریا و انتقال و رئیس آزمایشگاه ملی مرجع مولکولی مالاریا. وی می گوید: در سال 1379 آزمایشگاه مالاریا در بخش بیوتکنولوژی شروع به کار کرد. دکتر نوید دین پرست و دکتر. صدیقه زکری مؤسس این بخش است. با کارهای انجام شده در سطح ملی و بین المللی، آزمایشگاه روز به روز در حال بهبود است و در سال 2006 به بخش تحقیقات و ناقل مالاریا تبدیل شد.

وی افزود که بخش مالاریا و ناقل در دو بخش کار می کند. بخشی از فعالیت ما در ساختمان مرکزی انستیتو پاستور ایران در تهران و بخشی از فعالیت در انسکتاریوم ملی (خانه حشرات) ایران واقع در سایت تولیدات تحقیقاتی انستیتو پاستور در تهران انجام می شود. -بزرگراه کرج. تمرکز اصلی فعالیت ما در تهران مطالعه پلاسمودیوم است و در خانه حشرات بر روی ناقلین مهم پزشکی با تاکید بر پشه آنوفل (ناقل مالاریا) تمرکز دارد.

وی با اشاره به اینکه در این اداره تحقیقات و مطالعات در زمینه های مختلف تشخیص، کشف واکسن، مقاومت دارویی و کنترل ناقل در حال انجام است، تصریح کرد: عمده فعالیت ما با مرکز مدیریت است بیماری های عفونی وزارت بهداشت (مالاریا) ). بخش)، در آن زمینه تشخیص و مقاومت دارویی است. از سال 2013، این دپارتمان همراه با فعالیت های تحقیقاتی در زمینه مالاریا و ناقل، عنوان آزمایشگاه مرجع ملی مولکولی مالاریا را به خود اختصاص داده است.

یکی از کارکنان علمی انستیتو پاستور ایران گفت: بیشتر نمونه هایی که برای ما ارسال می شود از مرکز کنترل بیماری است که سالانه 200 تا 500 نمونه را به آزمایشگاه ما ارسال می کند. در مناطق مستعد مالاریا، آنالیز میکروسکوپی سریع (RDT) را برای تشخیص سریع مالاریا انجام می دهند و بخشی از نمونه را برای تایید مولکولی به آزمایشگاه ما ارسال می کنند. علاوه بر این نمونه ها، افراد نیز توسط پزشکان به آزمایشگاه ما فرستاده شدند.

بررسی مقاومت دارویی انگل های موضعی مالاریا

با تاکید بر اینکه دپارتمان تحقیقات و ناقل مالاریا پروژه های مختلف ملی و بین المللی (همکاری با سازمان بهداشت جهانی، کارولینکا، سوئد و …) به عنوان ناقل یا واکسن دارد. بنابراین فعالیت‌های بخش مرجع ما به تشخیص مالاریا محدود نمی‌شود و در حوزه‌های کنترل مقاومت دارویی و تجویز دارو نیز فعالیت‌هایی فعال است.

جزئیات فعالیت ها "خانه حشرات" انستیتو پاستور ایران / ضرورت پایش مستمر مالاریا در کشور

مدیر آزمایشگاه ملی مرجع مولکولی مالاریا به عنوان مثال گفت: به عنوان مثال در سال 1385 تصمیم گرفته شد که داروهای مورد استفاده برای درمان مالاریا در کشور تغییر کند و تحقیقات انجام شده در بخش ما نشان داد که داروهای مورد استفاده در آن زمان هنوز وجود دارد. موثر و پاسخگو در برابر ویروس های رایج در ایران بود و با این کار مشخص شد که داروهای موجود همچنان قابل استفاده هستند و در این راه علاوه بر انتخاب درست داروها، صرفه جویی مالی قابل توجهی نیز به همراه داشت. برای کشور نیز حاصل شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین پروژه های منطقه ای اجرا شده، مطالعه ای بود که به درخواست سازمان بهداشت جهانی در سال 2010 انجام شد که در آن انگل های عامل مالاریا در سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان بودند. بررسی شناسایی انگل های موضعی از مفهوم ژنتیکی این است که آیا آنها با یکدیگر تفاوت دارند و تا چه حد مقاومت دارویی در انگل محلی وجود دارد.

مطالعات برای دستیابی به واکسن های موثر

ابوی مهریزی با تأکید بر آن. برنامه ریشه کنی مالاریا بدون واکسن امکان پذیر نیستتوجه: بخش ما نیز این جهت را تغییر داده و تحقیقاتی را در مورد واکسن هایی در نظر گرفته است که می تواند از شیوع مالاریا جلوگیری کند و فرد را از این بیماری محافظت کند. ما در این زمینه گامی رو به جلو برداشته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا واکسن‌های مؤثری علیه «پلاسمودیوم ویواکس» و «پلاسمودیوم فالسیپاروم» که بومی ایران هستند، به دست آوریم.

وی گفت: ما آنتی ژن های کاندید واکسن را از مراحل مختلف کبد، خون و گامتوسیت انگل مالاریا می گیریم و هدف ما تولید واکسنی است که در مراحل مختلف چرخه زندگی انگل موثر باشد. در این راستا، آنتی‌ژن‌ها، نامزدهای کلیدی واکسن و سپس استراتژی‌های مختلفی مانند استفاده از پلتفرم‌های بیان مختلف، استفاده از سیستم‌های تحویل واکسن کمکی و نانوواکسن‌ها را ارزیابی کردیم.

یکی از اعضای هیات علمی انستیتو پاستور ایران تاکید کرد: علیرغم استفاده از راهکارهای مختلف برای بهبود عملکرد واکسن مالاریا، نشان داده شده است که استفاده از یک آنتی بادی واحد ممکن است برای چنین انگل‌های پیچیده‌ای موفق نباشد، اما اینطور نیست. از این رو در حال حاضر در کنار سایر راهکارها در حال ارزیابی واکسن هیبریدی هستیم تا بتوانیم با ترکیب آنتی ژن های مختلف به یک واکسن موثر با کارایی بالا برسیم. در واکسن های مخلوط، ما باید هم افزایش روند واکسیناسیون را ارزیابی کنیم و هم بررسی کنیم که آنتی بادی های مورد استفاده در ترکیب با آنتی ژن ها رقابت نمی کنند.

وی با اشاره به آموزش بهورزان کشورهای منطقه، تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی منطقه‌ای به صورت مستمر در این بخش اجرا می‌شود که از کشورهای همسایه برای آموزش و یادگیری روش‌های نظارت و پایش آموزش می‌بینند. برنامه آموزشی برای مناطق فرامرزی ایران است و کارشناسان داخلی نیز برنامه ریزی و اجرا می شوند. همکاران ما برای مشاوره و آموزش به کشورهای همسایه و حتی مصر و سودان سفر کرده اند تا بتوانیم در ارتقای سلامت این کشورها نقش داشته باشیم.

وی تاکید کرد: یکی از چالش‌های برنامه ریشه‌کنی مالاریا در ایران، بار بالای بیماری در کشورهای همسایه ایران است که در آن کشورها و به‌طور غیرمستقیم کمک کنید. کشور نیز سود خواهد برد

جزئیات فعالیت ها "خانه حشرات" انستیتو پاستور ایران / ضرورت پایش مستمر مالاریا در کشور

جزئیات فعالیت های “خانه حشرات”.

این دکترای ژنتیک مولکولی خاطرنشان کرد: ما کارهای زیادی در رابطه با واکسن‌ها و کارهای مشابه و چالش‌های مورد نیاز برای ارزیابی واکسن‌ها در انسکتاریوم علاوه بر پروژه‌های ملی و بین‌المللی با هدف مدیریت حمل‌ونقل انجام می‌دهیم. در اینجا نیز انجام می شود یا در حال انجام است. این واحد در سال 2009 راه اندازی شد.

وی گفت: در این بخش آنوفل، کولکس، آئدس، پشه زمینی و گونه های دیگر را پرورش می دهیم. انسکتاریوم از نزدیک با دپارتمان مدیریت مالاریا همکاری می کند و خدماتی را در برنامه هایی مانند شناسایی ناقل، شناسایی مقاومت به آفت کش ها و اسلایدهای آموزشی ارائه می دهد. انسکتاریوم آماده همکاری علمی با مراکز مختلف داخلی و خارجی است و محققان در صورت تمایل به انجام تحقیقات مستقل می توانند از این امکان در قالب پروژه های تحقیقاتی مشترک با بخش ها و یا به عنوان خدمات آزمایشگاهی استفاده کنند.

لزوم پایش مداوم مالاریا در کشور

وی با اشاره به اینکه مالاریا یک بیماری بومی ایران است، گفت: مالاریا بیشترین مرگ و میر را در طول تاریخ در اقصی نقاط کشور داشته است. در ابتدای قرن بیست و یکم، سالانه حدود 20000 مورد مالاریا در کشور گزارش می شد که با برنامه های نظارتی انجام شده در کشور به تدریج در سال 2010 به 3000 مورد رسید. در این زمان مسئولان زمان مناسب را در نظر گرفته و برنامه کنترل مالاریا را در کشور آغاز کردند.

دانشیار انستیتو پاستور ایران گفت: از بین بردن مالاریا به معنای انجام اقدامات کنترلی سختگیرانه مانند تشخیص بیماری های فعال و نظارت بر درمان بیماران و از بین بردن کانون های بیماری با شلیک است.داروها و روش های دیگر. برای این منظور، بخش ما در این برنامه مهم ملی مشارکت داشته و غربالگری مولکولی منظم را برای نمونه های مشکوک ارسال شده به آزمایشگاه ملی مرجع مولکولی انجام داده است. اتفاقاً پیشرفت های خوبی صورت گرفته و در سال 2018 اعلام شد که دیگر هیچ مورد مالاریا در کشور وجود نخواهد داشت و همه موارد کشف شده وارد کشور می شود.

افزایش موارد مالاریا در ایران از سال 1400

بر اساس اطلاعیه روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور، اگر کشوری به مدت سه سال شیوع مالاریا نداشته باشد به این معنی است که مالاریا ریشه کن شده و کشور می تواند به آن مبتلا شود.دریافت گواهی حذف از سازمان بهداشت جهانی . ولی متاسفانه از سال 1400 نسبت به سال گذشته شاهد افزایش موارد مالاریا بوده ایم و امسال نیز نسبت به سال گذشته افزایش موارد مالاریا را شاهد بوده ایم. بنابراین تعداد موارد گزارش شده تا مرداد ماه امسال بیشتر از کل موارد مالاریا در سال گذشته است.

وی ضمن هشداردهنده خواندن این موضوع گفت: افزایش موارد مالاریا احتمال ایجاد کانون های جدید بیماری را افزایش می دهد و ممکن است باعث بازگشت بیماری به کشور شود.. به طور خاص، اکثر موارد گزارش شده پلاسمودیوم ویواکس هستند. در مورد مالاریا ناشی از پلاسمودیوم ویواکس، همزمان با علائم بالینی، گامتوسیت‌ها نیز در خون ظاهر می‌شوند و کافی است شرایط انتقال داده شود و پشه فرد مبتلا و چرخه عفونت را نیش بزند. بیماری عود کرد.

مدیر آزمایشگاه ملی مرجع مولکولی مالاریا خاطرنشان کرد: پشه آنوفل گونه ای جانوری در اکثر نقاط ایران است. وی گفت: اما شرایط انتقال مالاریا در برخی از نقاط کشور به ویژه در جنوب مساعدتر است. این احتمال وجود دارد که به ویژه در این مناطق مستعد به عمل پشه های آنوفل در شرایط اقلیمی، در صورت عدم انجام اقدامات موثر، چرخه گردش بیماری در طبیعت دوباره آغاز شود.

وی در پایان گفت: در حال حاضر به منظور حفظ ریشه‌کنی مالاریا، علاوه بر مدیریت ناقل، یکی از اهداف برنامه‌های پایش و پایش مالاریا، کنترل مخزن این انگل در انسان است تا افراد مبتلا به بیماری مالاریا وارد محیط زیست شوند. کشور یا داروهایی که برای دریافت یا درمان گونه های آلوده مناسب است، به طوری که انتقال انگل به پشه آنوفل و فاز جنسی در بدن پشه رخ ندهد و در نتیجه شرایط انتقال بیماری فراهم شود. به دیگران داده نشده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا