تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

توضیح مفصل فیزیوتراپی با لیزر پرتوان

لیزر درمانی یک روش بسیار مفید و کم هزینه است که می تواند بسیاری از بیماری های مختلف را بدون ایجاد خطری و با کمترین عوارض ممکن درمان نماید.بهترین نوع لیزر درمانی استفاده از لیزر پرتوان است که از انواع دیگر لیزر درمانی ها بهتر بوده و خیلی سریع تر روند بهبودی را در بیمار به اجرا در می آورد.لیزر در واقع همان نور است. نوری کنترل شده که می توان متناسب با نیاز آن را تنظیم کرد و به بافت مورد نظر منتقل نمود. در واقع لیزر دستگاهی است که از یک طرف اشعه مورد نیاز را تولید کرده و از سوی دیگر آن را به ناحیه آسیب دیده که تحت درمان است انتقال می دهد.

لیزر کم توان | کاربرد لیزر کم توان در پزشکی و فیزیوتراپی

درون دستگاه مادر و پروب یا همان سری دستگاه دو آینه تعبیه شده است که توسط این آینه ها انرژی نوری تولید شده به صورت کاملاً موازی و دقیق به بافت آسیب دیده وارد می شود. فیزیوتراپی با لیزر پرتوان  باعث افزایش سوخت و ساز و فعالیت سلول‌های بافت می‌شود. همچنین ظرفیت اکسیژن‌رسانی سلول‌های خونی را هم افزایش می‌دهد.

اشعه تولیدی از طریق این دستگاه دارای طول موج مخصوص و در یک یا چند رنگ می باشد همین خصوصیت است که لیزر را از سایر منابع نوری مانند لامپ مجزا می کند و به آن ویژگی درمانی مخصوص به خود را می دهد.

لیزر چیست؟

کاربردهای مختلف لیزر در پزشکی نوین شامل چه مواردی است؟

پس از سال های 1360 تا 1370 لیزر وارد ایران شد و به مرور تبدیل به یکی از پر کاربردترین روش های درمان شد. سه کاربرد اساسی استفاده از لیزر به شرح زیر است:

در بسیاری از جراحی های حساس در سال های اخیر از لیزر به عنوان چاقوی جراحی استفاده می شود. مزیت استفاده از لیزر در برش ایجاد یک برش بسیار دقیق و تمیز با حداقل خونریزی که به مراتب کمتر از چاقوی سنتی جراحی است می باشد.

در بسیاری از موارد از لیزر به عنوان عاملی برای تشخیص بیماری استفاده می شود. کاربرد سوم لیزر در علم پزشکی استفاده از آن در درمان بیماری ها می باشد که یکی از شاخه های آن لیزرتراپی در درمان های می باشد.

درد چیست؟

درد یک نوع احساس طبیعی است که از طریق اعصاب محیطی به مغز فرستاده شده و توسط مغز ادراک می شود. این احساس وقتی ایجاد می شود که یکی از اعضای بدن چه داخلی یا خارجی از سمت یه محرک تحت فشار یا آسیب قرار بگیرد.

زمانی که درد طی بازه زمانی طولانی مدتی که حداقل 6 ماه باشد ادامه پیدا کند درد مزمن نامیده می شود. درد مزمن ممکن است بر اثر یک حادثه کوچک ایجاد شود و با بی توجهی و عدم درمان به موقع تبدیل به یک درد مزمن شود.

نوع دیگری از درد وجود دارد که به صورت ناگهانی و یکباره بر اثر یک عامل بیرونی ایجاد می شود. در صورت درمان به موقع این درد غالباً مدت محدوی طول می کشد و بهبودی خیلی سریع حاصل می شود. هر دو نوع دردی که از آن صحبت کردیم فعالیت های روزمره شخص را مختل کرده و باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی در کنار درد جسمانی در فرد می شود.

چگونه می توان درد را طبقه بندی کرد؟

درد را می توان بر اساس موضوعات مختلفی دسته بندی کرد. یکی از روش های دسته بندی درد، دسته بندی آن بر اساس بافتی است که دچار آسیب دیدگی شده است مثلاً می توانیم آن را به درد عضلانی، درد عصبی، درد مفصلی ودرد استخوانی تقسیم کنیم. که اکثر درد های ایجاد شده از دسته درد های عضلانی می باشند.

لیزر ها عمدتاً از سه قسمت ساخته شده اند:

  • چشمه انرژی
  • بخش تقویت کننده
  • تشدید کننده اپتیکی
  • پروب

چشمه انرژی:

این بخش از دستگاه، انرژی را از بیرون گرفته و به داخل دستگاه منتقل می کند. این چشمه انرژی می تواند از انرژی برق شهری یا هر منبع تولید انرژی دیگری تغذیه شود.

بخش تقویت کننده:

این بخش در داخل دستگاه لیزر قرار گرفته و می تواند یک محیط گازی یا یک کریستال جامد و یا یک قطعه فایبرگلاس باشد که انرژی دریافتی از چشمه انرژی را به انرژی  تابشی مورد نیاز تبدیل نماید. این قطعه در میان دو آینه قرار گرفته که به آن تشدید کننده اپتیکی اطلاق می شود.

پروب:

همه ی دستگاه های لیزر تراپی موجود در بازار شامل سه دسته پروب اصلی می باشند پروب قلمی، پروب خوشه ای و پروب اسکنر. پروب همان سری دستگاه لیزر است که درمانگر آن را در دست می گیرد و توسط آن نور و اشعه لیزر را به بافت آسیب دیده منتقل می کند.

پروب قلمی:

یکی از مرسوم ترین نوع پروب موجود در بازار است که به جهت اینکه همانند یک قلم باریک است به پروب قلمی معروف شده است. این نوع پروب تنها یک تک اشعه نور را از خود منتشر کرده و مستقیماً آن را وارد بافت مورد نظر می کند. دقت نظر در استفاده از این نوع پروب بسیار بالا است.

پروب خوشه ای:

پروب خوشه ای شامل سری گردی است که تعدادی اشعه را به طور همزمان از خود منتشر کرده و این نوع پروب توان بالاتری را برای رساندن نور به محل درد دارد

پروب اسکنر:

پروب اسکنر ظاهری شبیه یک تبلت دارد که با اسکن محل درد و نقطه آسیب دیده اقدام به انتشار اشعه به آن بافت می نماید.هنگام مراجعه به کلینیک و شروع درمان با لیزر ممکن است با هر کدام از دستگاه های لیزر مواجه شویم که درمانگر یا همان فیزیوتراپ بر اساس تشخیص خود نوع لیزر مناسب برای درمان را انتخاب می کند.

لیزر تراپی چیست؟

یکی از روش های درمانی به کار رفته و کاملاً ایمن در فیزیوتراپی در منزل  است که امروزه به طور وسیعی برای درمان درد و تسکین بافت آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.از این روش با توجه به دقت و قدرت بالای آن می توان برای درمان بیمارانی که راه های مختلفی را برای بهبود درد طی کرده اند و نتیجه ای نگرفته اند و یا آن دسته از بیماران که به علت شرایط جسمی نمی توانند از دارو برای تسکین درد استفاده کنند هم می توان استفاده کرد و به نتیجه دلخواه دست یافت.

لیزرتراپی یا لیزر درمانی با استفاده از یک دستگاه کوچک انجام می شود. این دستگاه دارای یک سری مخصوص خود است که با استفاده از آن انرژی نور را که دارای برد زیادی است به بافت آسیب دیده منتقل نموده و به درمان آن می پردازد. با توجه به اینکه سری این دستگاه کوچک است به راحتی و بدون آسیب رساندن به بافت های مجاور محل آسیب دیده به درمان محل مورد نظر می پردازد.

انواع لیزر کدامند؟

در اعمال فیزیوتراپی از دو نوع لیزر استفاده می شود. لیزر کم توان و لیزر پر توان، که استفاده از هر کدام از این موارد به نظر درمانگر و نوع آسیب دیدگی و محل آسیب بستگی دارد.در لیزر تراپی با لیزر کم توان سطح پائینی از انرژی وارد بافت آسیب دیده می شود و کمتر از لیزر پرتوان عمق نفوذ دارد. این نوع لیزر به لیزر سرد نیز معروف می باشد و علت آن این است که

این نوع لیزر برعکس لیزر پرتوان که با ایجاد گرما کار خود را انجام می دهد هیچ نوع گرمایی را ایجاد نمی کند.در کل لیزرتراپی چه با استفاده از لیزر کم توان یا همان لیزر سرد و چه با استفاده از لیزر پرتوان یکی از بی خطر ترین و ایمن ترین روش های درمان فیزیوتراپی است.

 

دکمه بازگشت به بالا