اجتماعی

توصیه‌هایی به حجاج و مسئولان حج در شرایط “پاندمی کرونا” و “خطر آبله میمونی”

در آستانه فرا رسیدن ایام حج و خروج زائران ایرانی توصیه اپیدمیولوژیست ها برای مراقبت از زائران و بررسی آنها در هنگام خروج از حج و بازگشت به کشور در شرایطی که هنوز ویروس شیوع دارد.کرونا و در عین حال خطر انتقال آبله مرغان نیز افزایش یافته است.

دکتر حمید سوری در گفت وگو با سلام آنلاین وی در آستانه اعزام زائران به حج و با توجه به احتمال انتقال ویروس کرونا یا موبایل مانند آبله مرغان، گفت: باید توجه داشت که میانگین سنی زائران حج معمولاً بالاتر از میانگین سنی است. از جامعه و در نتیجه آسیب پذیرتر. در عین حال متاسفانه اکثر ما در سنین 50 تا 55 سال دچار بیماری های اساسی یا مزمن مانند فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و … هستیم. نتیجه باید باشد برای لحظه ای تصور کنید که به دنیای کارمایی ارل منتقل شده اید.

الگوی انتقال ویروس کرونا در همه کشورها یکسان نیست.

خطرات اختلاط انواع مختلف

نکته دوم این است که الگوی شیوع ویروس کرونا لزوماً در همه کشورهای جهان یکسان نیست. در نتیجه، وقتی ویروس در جایی پخش می‌شود، جمعیت آن جامعه نسبت به افراد خارج از آن بسیار بهتر و سازگارتر با ویروس هستند. در نتیجه آسیب پذیری افرادی را که در معرض آن نیستند افزایش می دهد. نکته سوم این است که زائرانی که به حج می روند از نقاط مختلف دنیا با انواع بیماری های کرونا مواجه می شوند و در نتیجه احتمال ابتلا به کرونا و شدت ابتلا به کرونا در سفر حج دوباره افزایش می یابد.

زائران باید پروتکل بهداشتی را رعایت کنند

توصیه ما این است که زائران این وضعیت را نپذیرند، پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، شستن دست ها، جای خالی و… را رعایت کنید. پروتکل، اما طرف دیگر مشکل زندگی انسان است.

وی گفت: افرادی که علیه کرونا واکسینه شده اند باید آزمایش PCR مناسب انجام دهند که احتمال ابتلا به آن را کاهش می دهد.

لزوم همراهی تیم بهداشت و درمان با زائران

سوری درباره اقدامات بهداشتی لازم که باید توسط مسئولان بهداشتی و حج انجام شود، گفت: ابتدا باید آموزش های لازم به حج انجام شود. در عین حال تیم های مراقبتی به ویژه آنهایی که اپیدمی های قابل کنترل دارند، زائران را همراهی کنند. بنابراین مراقبت از زائران هنگام خروج از کشور در ایام حج و یا بازگشت آنها ضروری است.

شرایط بازگشت زائران به کشور

وی با بیان اینکه زائران در بازگشت باید آزمایش شوند، بیماری فعال تشخیص داده شود و علائم و نشانه های بیماری در آنها جستجو شود، وسایل لازم برای ایزوله تهیه شود، در صورت نیاز بیمار باید منزوی شود «بنابراین غربالگری زائران بازگشتی باید با دقت و برنامه ریزی دقیق انجام شود تا بهانه ای پیدا نکنیم که به دلیل ازدحام زیاد کاری نمی توان کرد، برگردید… توجه باید بسیار مراقب باشد.

خطر کرونا

وی با بیان اینکه کسانی که پس از بازگشت زائران را تحت تأثیر قرار می دهند، باید مراقب مؤسسات نیز باشند، گفت: ویروسی که کاملاً با ژن ویروسی معمولی متفاوت است و طبیعتاً جامعه از این مشکل رنج می برد.

تمایز بین غربالگری و جداسازی “کرونا” با “هاری”

وی افزود: باید توجه داشت که تفاوت سیفلیس با بیماری عروق کرونا ویروس قلب در این است که در کرونا حتی در دوره‌ای که بیماری دیده نشده است، امکان انتقال بیماری به افراد دیگر وجود دارد، اما خوشبختانه در مورد سیفلیس نیست. و تا زمانی که بیمار علائمی مانند تب و سردرد و بثورات پوستی داشته باشد مسری هم نیست بنابراین در تشخیص و معاینه زائران آبله مرغان باید به علائم و نشانه ها توجه کرد و در صورت داشتن علائم مشکوک کافی است. باید ایزوله شود توسط آنها آزمایش شود و در صورت منفی بودن آزمایش جدا شود معمولاً دو تا چهار هفته بعد از شروع بثورات پوستی ابتلا به آبله مرغان باعث گسترش بیماری می شود.

سوری گفت: «وضعیت برای کووید 19 متفاوت است. ابزار اصلی ما در حال حاضر تست Corona PCR است. بنابراین کسانی که وارد کشور می شوند در صورت منفی و صحیح بودن تست PCR که حداکثر 48 ساعت را طی می کنند، مشکلی ندارند. اما کسانی که علائمی مانند سردرد، ناراحتی معده، روده و … دارند و یا کسانی که بیش از 48 ساعت آزمایش نداده اند و یا اصلا آزمایش نداده اند باید وارد کشور شوند و ایزوله شوند تست. ; اگر آزمایش آنها مثبت باشد باید مراحل مدیریت بیماری را طی کنند اما اگر منفی باشد می توانند با ارائه آموزش وارد جامعه شوند. آموزش هایی مانند رعایت پروتکل بیش از حد معمول به مدت چند روز و مراجعه به مرکز بهداشت در صورت مشاهده علائم. جداسازی از Quaid 19 4 تا 10 روز طول می کشد.

وی تاکید کرد که: البته به دلیل منفی بودن کاذب در تست PCR، زائر حتما بیش از یک هفته تا 10 روز پس از بازگشت، پروتکل را رعایت می کند. هرکسی که از یک تور شلوغ و چند منظوره باشد، بیشتر احتمال دارد آلوده شود و باید از آن پیروی کند. البته نمی توان ریسک را به صفر رساند، اما با تدابیری برای حفظ امنیت اجتماعی و به حداقل رساندن مشکلات می توان آن را کاهش داد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا