اجتماعی

تنفس ۵ روز هوای آلوده برای تهرانی‌ها طی مهرماه

بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه کنترل کیفیت هوای شهر تهران، تعداد روزهای آلوده در مهرماه امسال 5 روز بوده که 4 روز هوا برای گروه های آسیب پذیر در وضعیت بد و یک روز برای همه در وضعیت بد و 25 روز بوده است. روز در شرایط قابل قبول..

به گزارش سلام آنلاین. آمارهای شرکت پایش کیفیت هوای تهران نشان می دهد در مهرماه امسال مردم تهران روزهای آلودگی بیشتری را نسبت به آنلاین سال گذشته تجربه کردند.

وضعیت آب و هوای تهران در اولین ماه پاییز 1401 و مقایسه آن با سال قبل نشان می دهد که در مهرماه سال گذشته 22 روز هوای قابل قبولی به ثبت رسیده و این رقم در سال جاری به 25 روز رسیده است. در آنلاین ماه سال 1400 بادهای تهران به مدت هشت روز برای اقشار آسیب پذیر وضعیت بدی داشت و این وضعیت در سال جاری تنها به چهار روز رسید.

شاخص آلودگی آنلاین 1401 نیز مانند آنلاین سال گذشته ذرات کمتر از 2.5 میکرون را معلق کرد و هوای تهران 29 روز آلودگی را تجربه کرد. یکی از روزهای مهرماه امسال، شاخص آلودگی ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بود.

حداقل شاخص های ثبت شده برای آلودگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میلی متر نشان دهنده عدد 77 و حداکثر عدد 103 است. شاخص ذرات معلق کمتر از 10 متر نیز 205 است.

وضعیت آلودگی تهران طی سال های 1395 تا 1400

آمار مدیریت کیفیت هوای تهران حاکی از آن است که کیفیت هوای تهران در آنلاین ماه 1398 نسبت به مدت مشابه سال 1398 به دلیل وضعیت قابل قبول بودن کیفیت هوای تهران در مدت 22 روز از آلودگی کمتری برخوردار بوده است. ماه های سال گذشته و هشت روز ناسالم برای گروه های حساس است، کمتر از 2.5 میکرون عامل آلودگی هوا در تمام روزهای آلودگی مهرماه امسال است.

در آنلاین 1388، غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران طی 30 روز از حد استاندارد فراتر رفت. به طور کلی آب و هوای مهرماه امسال 21 روز قابل قبول و 9 روز برای گروه های آسیب پذیر مناسب نیست.

تهرانی ها در اولین ماه های پاییز 2018، 27 روز هوای قابل قبول و 3 روز بد آب و هوا برای گروه های آسیب پذیر داشته اند. شاخص آلودگی در این مدت 29 روز ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و یک روز ذرات معلق کمتر از 10 میکرون بود.

در اکتبر 2017، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون آلاینده اصلی در تمام روزهای ماه بودند. تهران در این ماه ۲۸ روز هوای تازه و دو روز هوای تازه قابل قبول تنفس کرد.

در آنلاین 1395 غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوای تهران به مدت 27 روز و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون به مدت سه روز از حد استاندارد فراتر رفت. به طور کلی کیفیت هوای شهریورماه امسال برای 29 روز و یک روز برای هوای تازه قابل قبول است.

ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون کدامند؟

به گزارش سلام آنلاین. بر اساس مطالعه و تحقیقات دانشمندان، حد مجاز برای هر آلاینده تعیین شده است. در مورد ذرات معلق کمتر از 10 میکروگرم، این حد معادل 154 میکروگرم بر متر مکعب است و سطح استاندارد برای ذرات معلق کمتر از 2.5 میکروگرم، 35 میکروگرم بر متر مکعب است. به این معنی که اگر میانگین غلظت این آلاینده ها در شبانه روز (24 ساعت) کمتر از این مقدار باشد، هوا در شرایط عنصر مورد نظر قابل قبول است و اگر از آن بیشتر شود بستگی به غلظت هوا دارد، سالم نیست. برای یک گروه آسان خیلی سالم یا خیلی خطرناک نیست.

ذرات کمتر از دو و نیم میکرون (PM2.5) آلاینده های شاخص هوای تهران در روزهای سرد پایتخت هستند. قطر این آلاینده ها دو و نیم میکرون یا کمتر است که حدود یک دهم قطر موی انسان است و به ذرات ریز نیز معروف است. ترکیب شیمیایی یک ذره بسته به مکان، زمان و آب و هوا متفاوت است و منابع انتشار آن شامل فعالیت های احتراق مختلف (خودرو، نیروگاه، سوزاندن چوب و غیره) و فرآیندهای صنعتی خاص است. این ذرات به طور مستقیم آزاد می شوند و به عنوان آلاینده های ثانویه در جو تشکیل می شوند.

ذرات معلق کمتر از 10 میکرومتر فرورفته هستند و کمتر از 2.5 میکرومتر وارد مجاری تنفسی تحتانی می شوند و کمی خطرناک تر هستند اما در غلظت های بالاتر و در مقایسه با حد مجاز می توانند مشکلات بهداشتی و زیست محیطی زیادی ایجاد کنند.

به طور کلی، منابع اصلی انتشار ذرات معلق سوختن سوخت ها (مانند زغال سنگ و چوب)، خودروهای دیزلی بدون فیلتر روغن، فرآیندهای صنعتی و کشاورزی و گازهای گلخانه ای وسایل نقلیه است. ذرات معلق عموماً بر کیفیت هوا در ماه های سرد سال تأثیر می گذارند. مطالعات علمی متعدد روی ذرات معلق نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این سم باعث مشکلات تنفسی می شود. مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، بروز سکته قلبی غیر کشنده، ضربان نامنظم قلب، سرطان ریه، شدت آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی از مشکلاتی است که آلودگی هوا باعث سلامت انسان می شود.

شاخص کیفیت هوا چیست؟

شاخص کیفیت هوا (AQI) به 5 دسته اصلی تقسیم می شود. بر اساس این تقسیم بندی، هوای پاک از صفر تا 50، از 51 تا 100، هوای سالم یا متوسط، از 101 تا 150، هوای بد برای گروه های آسیب پذیر، از 151 تا 200، هوای بد برای همه گروه ها از 201 تا 300 هوای بسیار بد و از 301 تا 500 شرایط کیفیت هوا خطرناک است.

لازم به ذکر است در هوای تازه که با رنگ سبز مشخص می شود، شرایط کیفی هوا مناسب بوده و سلامت انسان را به خطر نمی اندازد. در هوای سالم که زرد نام دارد، کیفیت هوا قابل قبول است و غلظت آلاینده ها کمتر از سطحی است که بر سلامت انسان تأثیر منفی می گذارد، اما در هوایی که برای گروه آسیب پذیر مناسب نیست، قربانیان با رنگ نارنجی مشخص شده اند، محدوده مقادیر AQI از 101 تا 150 در نتیجه گروه های آسیب پذیر بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار خواهند گرفت.

در هوای ناسالم و قرمز، همه افراد جامعه در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند و حتی گروه های آسیب پذیر نیز می توانند عواقب جدی تری را متحمل شوند. علاوه بر این، در هوای ناسالم که با رنگ بنفش نشان داده شده و عدد AQI بین 201 تا 300 است، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامتی افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا