اجتماعی

تجربه ۲۹ روز هوای آلوده در تهران طی تیرماه

بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه کنترل کیفیت هوای شهر تهران، تعداد روزهای آلوده تیرماه امسال 29 روز بوده که یک روز آن در وضعیت بسیار بدی بوده است.

به گزارش سلام آنلاین. آمارهای شرکت مدیریت کیفیت هوای تهران نشان می دهد در تیرماه امسال مردم تهران روزهای آلودگی بیشتری را نسبت به تیرماه سال گذشته تجربه کردند.

وضعیت آب و هوای تهران در اولین ماه تابستان 1401 و مقایسه آن با سال قبل نشان می دهد که در تیرماه سال گذشته 17 روز قابل قبول ثبت شده است که این تعداد در سال جاری به دو روز کاهش یافته است. در تیرماه 1400 تنها 13 روز هوای تهران برای اقشار آسیب پذیر وضعیت بد و یک روز برای همه اقشار بد بود و امسال این وضعیت به 25 روز نرسید و برای گروه های آسیب پذیر خوب و سه روز ناسالم برای همه گروه ها بود.

در تیر 1400 تهران وضعیت بدی نداشت اما امسال روز بدی بود. در تیر 1400 و 1401 تهران هرگز هوای تازه را ندید.

بارزترین نکته ای که در مقایسه کیفیت هوای تیرماه سال جدید و سال قبل به چشم می خورد، ثبت شرایط باد بسیار بد در 13 تیر 1401 است. شاخص آلودگی امروز به 261 رسید. افزایش غلظت آلودگی امروز به دلیل خشک شدن مخازن جنوب البرز و جنوب غرب تهران و گرد و غباری است که تهران را درنوردیده است. باد غرب می وزد و متاسفانه از شدت و غلظت بالایی برخوردار است.

شاخص آلودگی تیر 1401 نیز ذرات کمتر از 2.5 میکرون را معلق کرد و هوای تهران به مدت 15 روز با این شاخص آلودگی مواجه شد. تنها در 22 و 23 تیرماه که گرد و غبار و خاک تهران را درنوردید، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون به شاخص آلودگی هوای تهران تبدیل شد و در 23 تیرماه امسال شاخص آلودگی به اوزون تبدیل شد.

حداقل شاخص های ثبت شده برای آلودگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میلی متر نشان دهنده 79 و حداکثر 144 است. حداقل و حداکثر شاخص برای آلودگی ازن 102 و 162 است.

به گزارش سلام آنلاین، ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرومتر فرورفته هستند و کمتر از ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرومتر وارد دستگاه تنفسی تحتانی می‌شوند و کمی خطرناک‌تر است، اما در مقایسه با غلظت‌های بالاتر می‌تواند باعث ایجاد خطر کمتری شود، اما در مقایسه با غلظت‌های بالاتر می‌تواند باعث ایجاد خطر شود. بسیاری از مردم مسائل بهداشتی و حفاظت از محیط زیست.

مطالعات علمی متعدد بر روی ذرات معلق نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض این سم باعث مشکلات تنفسی می شود. مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، حمله قلبی غیر کشنده، ضربان قلب نامنظم، سرطان ریه، شدت آسم، کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی از مشکلات شایع است.آلودگی هوا باعث سلامت انسان می شود.

ازن همچنین یک آلاینده ثانویه است، پیش سازهای آن VOC یا ترکیبات آلی فرار و NOx هستند. این آلاینده ها با نور شدید و مستقیم خورشید، آلودگی ازن را ایجاد می کنند. گازوئیل، بنزین و بخار عوامل اصلی ازن هستند.مصرف غیر استاندارد سوخت در نیروگاه ها و پالایشگاه ها می تواند به افزایش غلظت ازن کمک کند. علاوه بر این، مسمومیت با ازن باعث کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، آسم و سایر بیماری های ریوی می شود. ازن در مرگ زودرس نیز موثر است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به 5 دسته اصلی تقسیم می شود. بر اساس این تقسیم بندی هوای پاک از صفر تا 50، از 51 تا 100، هوای سالم یا متوسط، از 101 تا 150، هوای بد برای گروه های آسیب پذیر، از 151 تا 200، هوای بد برای همه گروه ها از 201 تا 300 هوای بسیار بد و از 301 تا 500 شرایط کیفیت هوا خطرناک است.

لازم به ذکر است که در هوای تازه که به رنگ سبز نشان داده شده است، شرایط کیفی هوا مناسب بوده و سلامت انسان را به خطر نمی اندازد. در هوای سالم که زرد نام دارد، کیفیت هوا قابل قبول است و غلظت آلاینده ها کمتر از سطحی است که بر سلامت انسان تأثیر منفی می گذارد، اما در هوایی که برای گروه آسیب پذیر مناسب نیست، قربانیان با رنگ نارنجی مشخص شده اند، محدوده مقادیر AQI از 101 تا 150 در نتیجه گروه های آسیب پذیر بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا قرار خواهند گرفت.

در هوای ناسالم و قرمز، همه افراد جامعه در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند و حتی گروه های آسیب پذیر نیز می توانند عواقب جدی تری را متحمل شوند. علاوه بر این، در هوای ناسالم که با رنگ بنفش نشان داده شده و عدد AQI بین 201 تا 300 است، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامتی افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا