عمومی

تفکیک مسجدالحرام و مسجدالاقصی در بیان رهبر انقلاب

جدایی عاقلانه و عاقلانه مسجدالحرام از مسجدالاقصی نشانه روشنی در مفاد روابط خارجی است که باید به عنوان راهبردی از سوی دست اندرکاران در سیاست خارجی برای اتصال مورد توجه قرار گیرد. توجه به چند نکته حائز اهمیت است. .

1. مسجدالحرام، معروف ترین و مقدس ترین مسجد جهان اسلام، در مکه و عربستان سعودی قرار دارد و طبق روایات، پیامبر اکرم (ص) قدیمی ترین مسجد روی زمین و حتی به شمار می رود پیش از مسجد الاقصی ساخته شده است (ابن ضیاء، تاریخ مکه، 1416ق، ج1، ص3).
مسجد الحرام و محل برگزاری کنگره جهانی حج، نماد وحدت و پیوستگی مسلمانان است و مسلمانان جهان در هر سال مسجد الحرام گرد هم می آیند تا به دعوت های الهی پاسخ دهند و برادری خود را نشان دهند. و آگاهی جهانیان، این مسجد در کشورهای دوست و مسلمان واقع شده است و راهبرد جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه با کشورهای مسلمان است. روابط ایران با همسایگان و جهان عرب اگرچه با فراز و نشیب همراه است، اما امروز در مسیر آینده ای قوی و روشن یک کشور حرکت می کند، اما نیاز به تمدن نوین اسلامی است. در این میان ایران و عربستان می توانند در جهت ایجاد همکاری های راهبردی برای حل و فصل مسائل مختلف جهان اسلام گام بردارند و در جهت اتحاد شما تلاش کنند، لذا ذکر نماز پشت سر رهبرانقلاب در مسجد اعظم خلاف ایران است. جهت گیری راهبردی در مدیریت روابط با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای مسلمان.

مسجدالاقصی یا قبله اولین مسجد مسلمانان نماد بی عدالتی تاریخی است که با اشغال فلسطین توسط رژیم جعلی اسرائیل رخ داده و خاری در گلوی امت اسلامی بر جای گذاشته است سال ها. در عین حال جنایات و نسل کشی های رژیم صهیونیستی در حساس ترین نقاط جهان اسلام موجب ایجاد پایگاه های نظامی، امنیتی و سیاسی برای دولت های استکباری در غرب آسیا و همچنین کشورها شده است. دشمنان وحدت، رشد و پیشرفت کشورهای اسلامی. به همین دلیل امروز فلسطین موضوع اول جهان اسلام است و مبارزه آزادیبخش مسئولیت مشترک همه کشورهای اسلامی است. زمان و مکان مهم برای حمایت از آرمان آزادی فلسطین، در ایام حج و مکه و مسجدالحرام بود و به گفته رهبران انقلاب، «مکان‌های دیگری که امت اسلام می‌توانست در مورد مسجد الاقصی توصیه بهتری داشته باشد. «بیان حج کجاست؟» (8 آگوست 2016)
رهبرانقلاب از مسجدالاقصی به عنوان اولویتی برای جهان اسلام و در سیاست خارجی کشورهای مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران یاد می کنند. امروز که غزه در معرض نسل کشی رژیم اورشلیم است و رژیم صهیونیستی در آستانه فروپاشی است، رهبران انقلاب، دوراندیشان در موضوع آزادی فلسطین، بیش از هر زمان دیگری ممکن است. به امامت او در مسجد الاقصی نماز بخوان.

3. یکی از معروف ترین و آشکارترین اقدامات استکبار آمریکا محور، ایجاد فاصله مداوم بین ایران و همسایگانش در خلیج فارس است. جمهوری اسلامی ایران بارها به تمایل خود برای برقراری روابط دوستانه و صمیمانه با همسایگان خود اذعان کرده است که منافاتی با ما ندارد و کشورهای خواهر خلیج فارس و جهان اسلام با صمیمیت و دوستی همراه هستند. بنابراین طبیعی است که دشمنان جهان اسلام از موفقیت اقدامات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ناراحت و ناراضی باشند.

جدایی مسجدالحرام از مسجدالاقصی به یاد حضار در شهادت امام صادق (علیه السلام) نشانه روشنی از سیاست روشن جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم دوستی است. با کشورهای مسلمان و اولویت آزادی مسجد الاقصی و فلسطین با نابودی رژیم صهیونیستی. به راستی که با گسترش روابط بین دولت اسلامی، امت اسلامی احیا می شود و اتحاد کشورهای اسلامی به نفع تمام ملت و حکومت سلمان و برای آزادی بیت المقدس است.

دکمه بازگشت به بالا