علمی و پزشکی

تشخیص فتق دیسک کمر به وسیله تست های پزشکی

همانطور که می دانید، توده ها می توانند باعث درد شوند و در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد کنند. این احتمالاً مهمترین دلیل مراجعه به پزشک است: کمر و کمر شما درد می کند و می خواهید دلیل آن را بدانید.

پزشک از شما سوالاتی می پرسد و شما را معاینه می کند. این برای تعیین محل درد و فتق دیسک بین مهره ای شما است. تشخیص صحیح به پزشک کمک می کند تا درمان مناسب کمردرد را به عنوان راهی برای مدیریت کمردرد و علائم کمردرد و کمک به بازیابی سلامتی شما تعیین کند.

معاینهی جسمی

پزشک از شما در مورد علائم فعلی و درمانی که به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی خود در حال انجام آن هستید می پرسد.

سوالات متداول در مورد تشخیص فتق دیسک

  • درد از چه زمانی شروع می شود؟ کمرت کجا درد میکنه
  • اخیراً چه فعالیت هایی انجام می دهید؟
  • برای تسکین کمردرد چه کرده اید؟
  • آیا بیماری زخم معده به سایر قسمت های بدن سرایت می کند؟
  • چه چیزی باعث کاهش درد دیسک یا تشدید آن می شود؟

پزشک از شما می خواهد که در طول معاینه بنشینید، بایستید و راه بروید. همچنین از شما خواسته می شود که در حالت نشسته، ایستاده و دراز کشیده حرکاتی را انجام دهید. این به پزشک اجازه می دهد تا انعطاف پذیری ستون فقرات، ناحیه دردناک و هرگونه مشکل عصبی مرتبط با کلون را ارزیابی کند.

این شامل:

  • تست قدرت عضلانی: پزشک شما قدرت عضلانی خاصی را آزمایش می کند تا ببیند کدام اعصاب تحت فشار هستند.
  • تست حس لامسه: در این تست حساسیت نقاط مختلف به نوک سوزن گرمایش یا سرمایش اندازه گیری شد.
  • واکنش تاندون عمیق (حرکت غیرارادی زانو و مچ پا): پزشک با یک چکش کوچک به زانو و مچ پا شما ضربه می زند. اگر اعصاب کمر تحت فشار باشند، ممکن است واکنشی در زانو (رباط کشکک) یا مچ پا (تاندون آشیل) نداشته باشید یا واکنش ممکن است کوچک باشد.
  • تست دروغ پساف: به پشت دراز بکشید و پاهای خود را صاف نگه دارید. پزشک پای آسیب دیده را بلند می کند و به سمت سر شما حرکت می دهد. در تست‌های مثبت حرکت دیسک، لیفت پا باعث درد در قسمت پایین ران و زیر زانو می‌شود.
  • تست نشستن پاسافروی تخت می نشینید و زانوهای خود را در لبه تخت قرار می دهید و پاهای خود را در زاویه 90 درجه قرار می دهید. پزشک یک پا را به آرامی بالا می آورد تا زمانی که زانوهای شما صاف شود. نتیجه مثبت تست فتق دیسک به معنای درد در پشت ران و زیر زانو هنگام بلند کردن ساق است.

  • تست کشش استخوان ران: روی تخت روی شکم دراز می کشید و پاهایتان را صاف نگه می دارید. پزشک پاهای شما را بلند می کند و زانوهای شما را خم می کند. اگر آزمایش باعث دردی شود که به جلوی ران گسترش یابد، ممکن است یک ریشه عصبی در قسمت پایین کمر آسیب ببیند.
  • انجام فعالیت های خاصممکن است از شما خواسته شود که سرفه کنید یا مانند نشستن در حمام بنشینید. اگر او زخم دیسک داشته باشد، درد یا علائم مرتبط با انقباض دیسک را افزایش می دهد.

معاینه عصبی

پزشک کایروپراکتیک شما همچنین آزمایش‌های عصبی را انجام می‌دهد که به بررسی واکنش‌ها، قدرت عضلانی، سایر تغییرات عصبی و گسترش درد می‌پردازد.

درد رادیکال (دردی که از یک منبع درد به منبع دیگر سرایت می‌کند) زمانی افزایش می‌یابد که مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال شود. به عنوان مثال، شما ممکن است سیاتیک داشته باشید. سیاتیک یک درد شدید است که می تواند در اثر فتق ایجاد شود. منبع درد در ستون فقرات است، اما به دلیل تحت فشار قرار گرفتن اعصاب در اثر فتق، درد به پاهای شما سرایت می کند.

تست آزمایشگاهی

آزمایش خون معمولا برای تعیین طبیعی یا غیر طبیعی بودن سلول های خون انجام می شود. مواد شیمیایی موجود در خون می تواند نشان دهنده مشکلات متابولیک باشد که می تواند علت کمردرد باشد.

تست تصویربرداری تشخیصی برای کمردرد

آزمایشات تصویربرداری ممکن است شامل معاینه اولیه برای تعیین علت دیسک کمر و علائم احتمالی بیماری یا شکستگی، تومور، عفونت یا علائم دم اسب باشد.

در اینجا چند آزمایش تصویربرداری رایج که برای تشخیص تومور دیسک استفاده می شود آورده شده است:

  • ام آر آیمعمولاً با نشان دادن محل دقیق فتق دیسک و عصب آسیب دیده دقیق ترین ارزیابی را از ستون فقرات کمری ارائه می دهد. MRI معمولا برای کمک به برنامه ریزی جراحی تجویز می شود. این تصویر می تواند فتق ها و نحوه فشار آن بر اعصاب را نشان دهد.
  • نوار عصب عضلانی از زمانی که فیزیوتراپیست شما به آسیب عصبی مشکوک است و آزمایشات عصب و عضله را برای تعیین سرعت پاسخ اعصاب شما درخواست می کند.
  • سی تی اسکن بیشتر زمانی استفاده می شود که ام آر آی در دسترس نباشد.
  • تصویر اشعه ایکس این عمدتا برای تشخیص مشکلاتی مانند شکستگی، بدشکلی استخوان، عفونت، تومور یا مشکلات مربوط به ناهماهنگی ستون فقرات استفاده می شود. معمولاً نمی توان از اشعه ایکس برای تشخیص فتق به تنهایی استفاده کرد.
  • سی تی میلوگرام یکی از روش های سی تی اسکن تزریق رنگ به نخاع و استفاده از اشعه ایکس برای مشاهده رنگ است. این روش می تواند اندازه و محل فتق دیسک را آشکار کند، اما تهاجمی است.
  • اسکن استخواناین روش یک تصویر کامپیوتری یا ویدئویی از استخوان ایجاد می کند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به بدن شما تزریق می شود و وارد جریان خون شما می شود. این ماده در استخوان های شما جمع می شود و توسط اسکنر تشخیص داده می شود. این روش برای کمک به پزشکان در تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند آرتریت، شکستگی، تومور یا عفونت استفاده می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر کمردرد یا گردن درد دارید که به بازوها و پاهایتان سرایت می کند، یا اگر در بازوها و پاهایتان بی حسی یا گرفتگی احساس می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا