علمی و پزشکی

بیماری‌های رایجِ سفر و چند داروی پیشنهادی برای بهبود آن‌

قبل از شروع سفر و خروج از خانه، در مورد بیماری هایی که ممکن است در طول سفر با آن مواجه شوید و اقدامات پیشگیرانه با پزشک خود صحبت کنید. مطمئن شوید که داروهای مورد نیاز برای تمام روزهای سفر را به همراه داشته باشید. به خصوص اگر دیابت، بیماری قلبی، تنفسی و کلیوی یا سایر بیماری های مزمن دارید.

به گزارش سلام آنلاین. کارشناسان علوم پزشکی بر این باورند که همراه داشتن برخی داروها البته با نظارت پزشک یا داروساز و رضایت وی می تواند از بروز برخی بیماری ها در طول سفر جلوگیری کرده و درمان های اولیه را تا مرکز درمانی انجام دهد. از جمله رایج ترین داروهایی که افراد در سفرهای دور و نزدیک و حتی خارج از کشور همراه خود مصرف می کنند عبارتند از: اسید معده، مسکن، آرام بخش، ضد آفتاب، مسکن، آنتی هیستامین و قرص خواب. البته در برخی از کشورها استفاده و حمل و نقل برخی از مواد مخدر طبق قانون ممنوع است و حتی ممکن است باعث آسیب قانونی به شخص دیگری شود. در وب سایت سازمان غذا و داروی هر کشور فهرستی از داروهایی وجود دارد که از نظر قانونی ورود آنها به آن کشور ممنوع است. کارشناسان به مردم توصیه می کنند در سفرهای مختلف فقط داروهای ضروری را همراه خود داشته باشند و از مصرف بی مورد آنها خودداری کنند، به خصوص اگر محدودیتی برای مصرف آنها در کشور مقصد وجود دارد.

چگونه از بیماری در سفر پیشگیری کنیم

دست هایتان را بشویید

ممکن است بسیار ابتدایی به نظر برسد، اما در کمال تعجب بسیاری از مردم آن را فراموش می کنند. شستن دست ها در مقادیر باورنکردنی از انتقال ویروس ها جلوگیری می کند و عفونت ها و ویروس ها را از بین می برد و خطر ابتلا به هپاتیت A را کاهش می دهد.

از آب معدنی استفاده کنید

وقتی به جایی سفر می کنید، هرگز نمی توانید دقیقاً بفهمید که آب لوله کشی چقدر تمیز است و آیا نوشیدن آن بی خطر است یا خیر. بنابراین اگر می خواهید از مشکلات قلبی و معده جلوگیری کنید، آب بطری بخرید. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید آب معدنی از آب بندی آن اطمینان حاصل کنید. به دلیل بدشانسی، برخی از فروشندگان بطری های مستعمل را دوباره پر کردند.

مراقب آلودگی مواد غذایی باشید

بیماری های ناشی از غذا یکی از شایع ترین علل اسهال است که در سفر نیز شایع است. لطفا در سفر به نکات زیر دقت کنید:

سالاد نخورید چون نمی توانید مطمئن باشید که در آب شسته می شود یا نه اصلا شسته نمی شود.

سبزیجات خامی را که قبلاً خودتان می‌خوردید، نخورید.

از غذاهای آماده استفاده نکنید. هر چند کوچک باشد.

روش های سفر درمانی

علاوه بر داروهایی که به طور منظم مصرف می کنید و پزشک برای بیماری شما تجویز می کند، داروهایی نیز وجود دارد که می توانید بدون نسخه آن ها را تهیه کنید. برای جلوگیری از بیماری حرکت، سرگیجه، حالت تهوع و سایر بیماری های رایج که تعطیلات شما را خراب نمی کنند، بهتر است این داروها را در سفر همراه خود داشته باشید.

البته این نکته مهم را فراموش نکنید که همه داروها عوارض دارند. مصرف حتی داروهایی که می توانید بدون تجویز پزشک تهیه کنید، می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد، به خصوص برای کودکان و زنان باردار، یا کسانی که آلرژی دارند یا ممکن است تداخل دارویی داشته باشند و ممنوع هستند. بنابراین قبل از شروع هر دوره دارویی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

بیماری های رایج در سفر و برخی داروها را برای درمان آنها پیشنهاد کرده اند.

– اختلالات حرکتی

این بیماری شرایط پیچیده ای را برای فرد ایجاد می کند. اختلالات حرکتی یا حرکتی در اثر حرکات نامنظم و غیر طبیعی ایجاد می شود که در کار اندام های تعادل واقع در گوش میانی اختلال ایجاد می کند. از سوی دیگر، دریافت سیگنال بدون پاسخ از چشم و مکانیسم تعادل باعث بیماری حرکت می شود. حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و عرق سرد از علائم بیماری حرکت یا اختلالات سفر هستند.

دیمن هیدرینات یکی از رایج ترین داروهایی است که برای بیماری حرکت تجویز می شود. زنجبیل همچنین اثری در بهبود بیماری حرکت دارد. بلع زنجبیل می تواند مفید باشد. زنجبیل بر لخته شدن خون نیز تأثیر می گذارد. بنابراین، مسافرانی که داروهای ضد انعقاد مصرف می کنند یا مبتلایان به هموروئید باید بدون مشورت با پزشک از مصرف زنجبیل خودداری کنند.

پرواز

ملاتونین فقط یک خواب آور نیست، بلکه هورمونی است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می کند. در واقع این هورمون علاوه بر نقش آرامش بخش، زمان خواب و بیداری ما را نیز کنترل می کند. ملاتونین در بدن در جهت عقربه های ساعت کار می کند. با افزایش سن، سطح ملاتونین در بدن کاهش می یابد. مصرف به موقع این دارو می تواند از بی خوابی در سفر جلوگیری کند. دوز مناسب این دارو برای بهبود مشکلات خواب 3 تا 5 میلی گرم قبل از خواب شبانه است. علاوه بر این، این دارو می تواند در مبارزه با پرواز نیز کمک کند.

اسهال

اسهال دلایل زیادی دارد. در بیشتر موارد، نیازی به درمان نیست زیرا خود به خود بهبود می یابد و علت آن مشخص نیست. اگر علت اسهال عفونت میکروبی باشد، نباید از داروهای ضد اسهال برای جلوگیری از آن استفاده کنید. دلیل آن این است که بدن می خواهد از طریق اسهال از شر میکروب ها خلاص شود و مصرف داروهای ضد اسهال می تواند حرکات روده را کاهش داده یا متوقف کند. در نتیجه ویروس برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند و از بدن خارج نمی شود. اگر اسهال همراه با تب شدید یا بیماری شدید و شدید و درد شکم دارید و در مدفوع خون و مخاط یافتید، نباید هیچ دارو و داروی ضد اسهال مصرف کنید. برای درمان اسهال از داروی ضد اسهال استفاده کنید، مگر اینکه پزشک به شما اجازه این کار را بدهد. لوپرامید حرکات روده را کاهش می دهد. بنابراین از شدت اسهال می کاهد. خشکی دهان، سرگیجه، یبوست، درد شکم، تهوع و استفراغ از عوارض مصرف این دارو است. اگر این عوارض جانبی را در حین مصرف لوپرامید تجربه کردید، باید از فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارند، مانند رانندگی اجتناب کنید. افرادی که قبلا هرگز این قرص را مصرف نکرده‌اند، زمانی که هیچ کاری انجام نمی‌دهند آن را امتحان کنند تا از اثرات قرص بر بدن خود مطلع شوند.

آلرژی

آنتی هیستامین ها (آنتی هیستامین ها) با قرار دادن آنتی هیستامین ها در کیت کمک های اولیه برای درمان آلرژی استفاده می شوند.

تب و درد

استامینوفن یا ایبوپروفن را به عنوان مسکن همراه خود داشته باشید و تب را کاهش دهید.

یبوست

تغییر رژیم غذایی و خوردن غذاهای مختلف باعث یبوست می شود. ملین هایی مانند سیلاکس و شربت انجیر موجود است.

نکات مهم در مصرف دارو در سفر

تمام داروها را برچسب بزنید.

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که دارو را در ظرف اصلی خود نگه دارید تا هنگام استفاده از آن اشتباه نکنید. این همچنین از ناپدید شدن دارو و افتادن آن در جیب یا جایی که کودکان می توانند به آنها دسترسی پیدا کنند، جلوگیری می کند.

اسامی رایج داروها را بشناسید

نام های تجاری و برندها در کشورهای مختلف متفاوت است. بنابراین باید نام رایج داروی خود را بدانید تا در صورت لزوم بتوانید آن را به کشور دیگری ببرید. برچسب دارو را بخوانید. اکثر برچسب های دارو حاوی اطلاعات مفیدی در مورد موارد منع مصرف و عوارض جانبی هستند. بنابراین برچسب یا بروشور دارو را با دقت بخوانید.

قبل از مصرف دارو به دقت فکر کنید

آیا می توان برای خروج از فرودگاه پشت فرمان نشست؟ بنابراین در این مورد نباید از داروهای آرام بخش استفاده کنید. همیشه قبل از مصرف هر دارویی قدم بعدی سفر خود را در نظر بگیرید. زیرا برخی از داروها می توانند باعث اختلال در ذهن و مهارت های حرکتی شما شوند.

با پزشک و داروساز خود مشورت کنید.

قبل از مصرف هر دارویی با پزشک و داروساز خود مشورت کنید. این نکته را فراموش نکنید.

داروی خود را با خود ببرید

داروی خود را با خود ببرید. قرص های ضد بارداری، محصولات مراقبت از پوست و داروهای مارک دار در دسترس نیستند و ممکن است به سختی تهیه شوند. علاوه بر این، استانداردهای کیفیت و قابلیت اطمینان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. مطمئن شوید که داروهای لازم را در طول سفر یا حتی چند روز به همراه داشته باشید.

روش صحیح مصرف داروهای مورد نیاز در سفر

دیمن هیدرینات: این دوز برای جلوگیری از بیماری حرکت یک تا دو قرص هر 4 تا 6 ساعت و در صورت لزوم می باشد. اگر از بیماری حرکت رنج می برید، قرص را 35 دقیقه قبل از شروع حرکت مصرف کنید و بیش از هشت قرص در روز مصرف نکنید.

ملاتونین: قرص 3 میلی گرم در غروب آفتاب و همزمان در تاریکی ترتیب صحیح مصرف است.

آنتی هیستامین ها: بسته به نوع آنتی هیستامین و مقدار مصرف، بهتر است با یک داروساز مشورت کنید.

استامینوفن و ایبوپروفن: در صورت تب و درد می توان هر 4 ساعت یک تا دو قرص 325 میلی گرمی مصرف کرد. ایبوپروفن نیز در قرص های 255 و 455 میلی گرمی موجود است و ترتیب صحیح مصرف 1 تا 2 قرص 255 میلی گرمی هر 4 تا 6 ساعت است.

داروهای دستگاه گوارش: در صورت بروز یبوست بهتر است از ملین ها استفاده شود که در خود دارو موجود است. شربت سیلاکس و انجیر دو نمونه از داروهای گیاهی هستند. در صورت اسهال می توان از قرص لوپرامید استفاده کرد. به این ترتیب باید دو قرص 2 میلی گرمی به طور همزمان مصرف شود و بعد از هر بار اجابت مزاج یک قرص مصرف شود و بیش از هشت قرص در روز مصرف نشود. اگر می خواهید در سفر استفراغ کنید، می توانید از زنجبیل استفاده کنید. این دارو در دوزهای مختلف توسط شرکت های دارویی مختلف ارائه می شود و نسخه هایی با توجه به دوز موثر در فرمول دارویی موجود است.

به گفته دانشگاه علوم پزشکی تهران، آنتی بیوتیک ها، داروهای قلبی، هورمون ها، داروهای اعصاب و کاهش قند خون در بیماران دیابتی: برای ادامه درمان از قبل دوز تجویز شده را رعایت کرده و از ایجاد اختلال در درمان خودداری کنید.

نکات کلیدی تداخل دارو و غذا

تداخلات دارویی: زمانی رخ می دهد که دو یا چند دارو با یکدیگر تداخل داشته باشند. این تداخل دارویی می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند.

تداخلات دارویی با غذا یا نوشیدنی: این وضعیت در اثر واکنش بین دارو و برخی غذاها یا نوشیدنی ها ایجاد می شود.

مسکن هایی مانند استامینوفن باید با معده خالی مصرف شود تا از جذب آن جلوگیری شود. استامینوفن با کربوهیدرات ها (بیسکویت، خرما، مربا) کمپلکس هایی تشکیل می دهد که می تواند جذب دارو را به تاخیر بیندازد. کافئین اثربخشی دارو را افزایش می دهد.

داروهای NSAID مانند ایبوپروفن باید با شیر یا بعد از غذا مصرف شوند تا از التهاب دستگاه گوارش جلوگیری شود تداخل این داروها به خصوص برای مصرف کوتاه مدت جدی نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا