فرهنگ و هنر

بورسیه نمایشگاه کتاب به پنج کشور اختصاص یافت

بخش بین‌المللی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بخش‌هایی بود که در دوره پیش از جشنواره پذیرای مهمانان ویژه و مهمانانی از کشورهای دیگر بود. سی و سه سال پیش، مانند دفعات قبل، با وجود شیوع کرونا، این بخش از گالری به خود اختصاص یافت.

به گزارش شفاف، معاون بین‌الملل سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در بخش بین‌المللی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، رویدادهایی مانند بازار جهانی کتاب، مهمانان ویژه، دعوت‌نامه و میزبانی، بورسیه‌ها برگزار می‌شود. مکان های سفارت و مراکز فرهنگی، اعم از محلی و بین المللی، علاوه بر جلسات و فعالیت های فرهنگی برگزار می شود.

در بخش جهانی بازار کتاب، شاهد حضور مؤسسات و مراکز فرهنگی، ناشران، مؤسسات ادبی و مؤسسات مستقل داخلی و خارجی، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران و دیگر متخصصان عرصه چاپ هستیم. این افراد به هدایت و گسترش صنعت چاپ کمک می کنند تا زمینه را برای انتشار داخلی و بین المللی آثار ایرانی فراهم کنند و در نتیجه راهی برای ارتقای ناشران ایرانی در نمایشگاه جهانی کتاب و کنفرانس های بین المللی فراهم کنند.

به گفته حسین سبزه بازار جهانی، این کتاب چندفرهنگی، معرفی برندگان جوایز ادبی محلی، فرآیند انتشار توسط مترجمان برجسته زبان‌های دیگر را تسهیل می‌کند و بستری را برای ترجمه و انتشار آثار فارسی به یک زبان فراهم می‌کند.

قطر مهمان ویژه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. در این بخش جاسم احمد البوعینین; مدیر بین المللی دوحه، نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه؛ رئیس انجمن ناشران و توزیع کنندگان قطر و اسماء الکواری مدیر انتشارات نبجه حضور داشتند.

به گفته یاسر احمدوند، رئیس سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، روابط سیاسی ایران با سایر کشورها تاثیری در انتخاب قطر به عنوان مهمان ویژه سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نداشته است. این به این دلیل است که امسال پنجاهمین سالگرد نمایشگاه کتاب قطر است و سال آینده دیگر این اتفاق نخواهد افتاد.

در بخش مهمان و صندلی نمایشگاه، مهمانانی از تاجیکستان و سوریه و رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب قطر، عمان، عراق و آذربایجان حضور دارند. همچنین بورسیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال به فعالان، مترجمان و کارشناسان ایرانی از کشورهای بوسنی و هرزگوین، پاکستان، ترکیه، ایتالیا و روسیه اعطا شد.

به گزارش سبزه، تسهیل ارتباط با نهادها و فرهنگ های بین المللی از دیگر گام های حضور در بخش بین المللی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است که در این رویداد ادبی ثبت نام کرده اند. به هر موسسه با توجه به موقعیت مکانی در مصلای تهران یک غرفه اختصاص داده می شود.

درهای مصلای تهران از 12 تا 12 اردیبهشت ماه از ساعت 10 صبح تا 20 به روی بازدیدکنندگان سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا