اقتصادی

به پاکستان گاز بدهیم، برنج بگیریم

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پتانسیل گسترش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و پاکستان وجود دارد و پاکیزگی گزینه‌ای برای این همکاری‌ها خواهد بود.

به گزارش سلام آنلاین، غلامحسین شافعی در دیدار با رئیس گمرک پاکستان از ظرفیت بالای همکاری مشترک دو کشور خبر داد و از مقامات پاکستانی خواست تا برای افزایش آمار تجارت، برخی مسائل اداری بین دو طرف را حل کنند.

پاکستان در میان 15 کشور همسایه، جایگاه متفاوتی برای مردم ایران دارد: نزدیکی ویژه ای بین دو ملت ایران و پاکستان وجود دارد و دو کشور روابط سیاسی گسترده ای برقرار کرده اند، البته متاسفانه سطح روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور دو کشور برابر با روابط سیاسی نیستند.

وی با تاکید بر اینکه در سطح روابط رسمی ایران و پاکستان مشکل واقعی وجود دارد، ابراز امیدواری کرد که پاسخ مناسبی در خصوص دلایل کم حجم بودن روابط تجاری و سرمایه گذاری دو کشور داده شود. ارتباطات بالاتر است.” توانایی بی نظیری در توسعه و تقویت روابط و همکاری دارد. اما هنوز نمی توانیم به توافق تجارت آزاد بین دو کشور دست یابیم.

شافعی به کمبودهای جدی در زیرساخت های گمرکی مرزی بین دو طرف اشاره کرد و گفت: برای ارتقای سطح ارتباطات باید این نواقص را برطرف کنیم. این مشکلات در بخش حمل و نقل بین ایران و پاکستان چه از طریق راه آهن و چه از طریق جاده وجود دارد. مدتی است که تردد کامیون ها از دو طرف مختل شده است که مشکلات مهمی را حل خواهد کرد.

رؤسای مجلس بخش خصوصی کشور در مورد تعرفه ها و لزوم بازنگری صحبت کردند. به گفته وی، با توجه به واقعیت های اقتصادی هر دو کشور، باید در مورد تعرفه ها تصمیم گیری شود. برخی از کالاهای ایرانی را می توان با کالاهای پاکستانی ترخیص کرد، البته مسائل مالیاتی بر این امر تأثیرگذار است. بر این اساس می توانیم LPG و واردات در ازای برنج یا سیب و واردات در ازای پرتقال یا انبه تهیه کنیم. این مسائل باید مورد بحث و توافق مقامات دولتی قرار گیرد.

شافعی گفت: مجلس ایران آمادگی پذیرش هیاتی از پارلمان پاکستان را دارد و در نظر دارد یک هیات تجاری به پاکستان بفرستد چرا که معتقد است با این سفرها می توان بخش زیادی از مشکلات را حل کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا