اقتصادی

برای افغانستان به دنبال جانشین بگردید!

تشدید جنگ داخلی در افغانستان در هفته های اخیر ، علاوه بر کاهش امنیت ، آینده اقتصادی این کشور با چالش های زیادی روبرو است.

به گزارش سلام آنلاین ، آمارهای منتشر شده توسط تجارت افغانستان در سالهای 2019 و 2020 نشان می دهد که ایران عمده ترین تامین کننده کالا به این کشور است.

با وجود زیرساختهای ضعیف و موانعی که اقتصاد افغانستان در سالهای اخیر با آن روبرو بوده است ، صادرات ایران به همسای eastern شرقی محدود بوده ، اما نقش تعیین کننده ای در بازارهای این کشور داشته است و باعث شده تاجران ایرانی توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند. بازار یابی. علاوه بر صادرات مستقیم ، ارسال کالاهای ایرانی از طریق افغانستان به کشورهای دیگر یکی دیگر از گزینه های مورد توجه تجار ایرانی در سال های اخیر بوده است.

در روزهای اخیر ، پس از پیشروی طالبان ، مرز مشترک دو کشور بر سر این گروه سقوط کرد و همین امر باعث شد تا رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان هشدار دهد صادرات ایران به این کشور حدود 85 درصد کاهش یافته است. اتاق بازرگانی تهران می گوید صادرکنندگان ایرانی باید جایگزین جدیدی برای افغانستان پیدا کنند.

در همین رابطه ، احمدرضا فرشچیان گفت: “در بررسی انواع صادرات به افغانستان ، باید توجه داشت که افغانستان معمولاً کالاهای بی کیفیت را می پذیرد و نکته دیگری به دلیل تحریم ها و موانع دیگر است. افغانستان یک نقطه ترانزیت کالا است. به “کالای ایرانی شد و کالاهای ایرانی از این کشور به مقاصد دیگر حمل شد.

وی افزود: “شاید مشکل در مرز افغانستان تلاش صادرکنندگان را برای صادرات مستقیم محصولات خود به مقاصد اصلی آنها دوچندان کند.” واقعیت این است که تجار ایرانی از این موضوع که کالاهای آنها از آنجا عبور می کند راضی نیستند. البته صادرکنندگان به افغانستان صادرکنندگان ایرانی نیستند ، اما معمولاً این تجار افغان هستند که کالاهای مورد نیاز خود را از ایران ، بخشی برای مصرف داخلی و بخشی نیز برای واردات خریداری می کنند. به جنوب شرقی آسیا و حتی اروپا.

آقای فرشچیان با اشاره به اینکه صادرکنندگان و صادرکنندگان قدیمی محصولات با کیفیت از نوع صادرات به افغانستان ناراضی هستند ، افزود که اگرچه صادرات به افغانستان یک مزیت برای ایران بود ، اما این کار را نکردند. از دست دادن بازار درجه اول و لذت بردن از بازار افغانستان افتخاری نیست. در واقع باز هم تاکید می کنم که به دلیل نزدیک بودن ، صادرات به این کشور برای ایران سودمند است.

وی با تأکید بر اینکه “هدف صادرکنندگان ایرانی باید ورود به بازار برتر باشد” ، ویژگی های این بازارها را این گونه توصیف کرد: بازارهایی که محصولات با کیفیت بالا در آن معامله می شود و هزینه های زیادی در آنها هزینه می شود. در واقع این نوع صادرات ارز بیشتری را برای کشور به ارمغان می آورد. وقتی کالاهای ایرانی بتوانند با رقبای اصلی در بازارهای پیشرو رقابت کنند ، صادرات افتخار خواهد کرد. اگر این صادرات نیست که تولیدکنندگان ، بسته بندی کنندگان و صادرکنندگان را به ارائه محصولات با کیفیت پایین سوق می دهد ، مایه افتخار نیست.

فرشچیان با اشاره به وب سایت اتاق تهران گفت: “در هر صورت برخی از صادرات ایران در افغانستان بازار مصرف دارد.” مانند عراق ، کشورهای مستقل مشترک المنافع و آسیای میانه. در غیر این صورت ، برخی از کالاهایی که قبلاً به افغانستان صادر شده بود ممکن است در دست تولید کننده باشد.

وی افزود: “شاید یکی از دلایلی که خرما در برخی از مناطق کشور از جمله کوزان در انبارهای تولیدکنندگان باقی مانده است ، کندی تجارت با افغانستان در ماه های اخیر بوده است.” در واقع بحران سیاسی در افغانستان باعث کندی صادرات به این کشور شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا