علمی و پزشکی

این ماده غذایی روند پیری را کند می‌کند

این ماده غذایی روند پیری را کند می‌کند

به گزارش دکتر نیوز، هنگامی که بدن آسیب می بیند یا بیمار می شود، مکانیسم التهاب برای بهبود خود استفاده می شود، اما بسیاری از افراد از التهاب مزمن (طولانی مدت) رنج می برند. التهاب زمانی مزمن می شود که بدن به ارسال نشانگرهای التهابی ادامه دهد، حتی زمانی که آسیب خاصی وجود ندارد. این موضوع ممکن است به دلایل مختلفی مانند اختلالات خودایمنی، مصرف بیش از حد الکل، استرس و استعمال دخانیات رخ دهد. با گذشت زمان، داشتن التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری های جدی مانند آرتریت، بیماری قلبی، دیابت، آلزایمر و حتی انواع خاصی از سرطان شود.

پیشگیری از التهاب مزمن با داشتن رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم امکان پذیر است. البته تنها با خوردن یک نوع غذا نمی توان از التهاب جلوگیری کرد. غذاهای متنوع و غنی از مواد مغذی مانند سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از اثرات ضد التهابی و ضد پیری آنها بهره مند شوید.

1) هویج

هویج چه خام و چه پخته، سرشار از مواد مغذی است که به مبارزه با التهاب کمک می کند. هویج سرشار از بتاکاروتن است و بدن از آن برای تشکیل ویتامین A استفاده می کند. ویتامین A نقش موثری در حفظ سلامت استخوان ها و سلامت پوست به خصوص با افزایش سن دارد. هویج می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش دهد و سیستم ایمنی را تقویت کند.

2) فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای یکی از مفیدترین سبزیجاتی است که می توان آن را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و ویتامین A است که آنتی اکسیدان های طبیعی هستند. همچنین سرشار از فیبر و آب است که آن را به یک سبزی آبرسان تبدیل می کند. میزان بالای آنتی اکسیدان موجود در این غذا دلیل خاصیت ضد التهابی فلفل دلمه ای است.

3) کلم بروکلی

مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف بروکلی می تواند نشانگرهای التهابی را کاهش دهد. بروکلی همچنین سرشار از سولفورافان است. سولفوروفان یک آنتی اکسیدان طبیعی است که بسیار سالم و ضد التهاب است. کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی در مقایسه با سایر سبزیجات است.

4) سیب زمینی

سیب زمینی غذایی سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین C است که می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند. علاوه بر این، پتاسیم موجود در این ماده غذایی به طور خاص به کاهش التهاب و درد به ویژه در افراد مبتلا به آرتریت و روماتیسم کمک می کند. سطوح بالای فیبر موجود در سیب زمینی نیز با کاهش التهاب در بدن مرتبط است.

5) پیاز

سیر و پیاز طعم دهنده های محبوبی هستند که طعم متفاوتی به غذاها می دهند و خاصیت ضد التهابی دارند. پیاز منبع خوبی از پتاسیم است و به کاهش التهاب کمک می کند. این غذا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام کورستین است. کوئرستین برای ایمنی و کاهش نشانگرهای التهابی مفید است. اثرات ضد التهابی پیاز همچنین ممکن است در کاهش علائم برخی از اختلالات خودایمنی مفید باشد.

منبع: https://doctor-news.ir/19588/

دکمه بازگشت به بالا