تازه های کسب و کارعمومی

اصول طراحی دکوراسیون چیست ؟

اصول طراحی دکوراسیون داخلی به مجموعه ای از قوانین مرتبط با رنگ، بافت و اندازه و نوع وسایل به کار رفته در فضای داخلی گفته میشود. رعایت این قوانین و اصول باعث میشود در نهایت بتوانید چیدمان ایده آل و استانداردی را بر اساس سبک در نظر گرفته شده و شرایط محیط انجام دهید. دکونیوز در ادامه مبانی طراحی داخلی و اصول مهمی که لازم است در چیدمان و انتخاب وسایل و رنگ ها به آن توجه شود را معرفی خواهد نمود.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت:

اصول نقطه کانونی طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مبانی در طراحی داخلی توجه به نقطه کانونی در اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی و غیره می باشد. در واقع شما باید بتوانید بخشی از فضای محیط مورد نظر را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید که در اولین نگاه، چشم ها همه به آن خیره شوند. به عنوان مثال، در اغلب در حال حاضر تاکید زیادی بر محل قرار گرفتن تلویزیون می باشد و آن را نقطه کانونی در نظر میگیرند.

در نقطه کانونی لازم است از رنگ و بافت و وسایلی استفاده شود که به خوبی از سایر بخش ها جدا باشد و به راحتی تاکید بر آن احساس شود. اگر مقاله در دکونیوز را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که با این قبیل انتخاب ها چطور می توان دیوار پشت تلویزیون یا شومینه را به نقطه کانونی تبدیل نمود. پس از انتخاب نقطه کانونی، سایر وسایل بر همین اساس چیده خواهند شد و یک گام از اصول دکوراسیون داخلی را که از مهم ترین آنها نیز به شمار می رود تا این مرحله برداشته اید.

اصل مقیاس در طراحی دکوراسیون داخلی

مقیاس از دیگر قوانین مهم در می باشد که به اندازه وسایل موجود در محیط ارتباط دارد. همیشه توجه داشته باشید که قبل از انتخاب وسایل و چیدمان آنها در کنار هم باید بتوانید مقیاس را به خوبی در نظر بگیرید. بر اساس قوانین ارائه شده برای چیدمان و طراحی داخلی، اندازه و ابعاد وسایل مختلف در کنار هم باید سازگاری خوبی داشته باشند. به عنوان مثال، استفاده از تابلوهای هنری بزرگ بر روی دیوارهای کوچک و کم ارتفاع از نظر مقیاس بندی انتخاب خوبی نمی باشند. در مقابل، قرار گرفتن تابلوهای تزئینی بزرگ بر روی دیوارهای وسیع با ارتفاع زیاد به خوبی بر اصل مقیاس بندی در طراحی داخلی تاکید نموده است.

انتخاب مبلمان هایی با ارتفاع و اندازه متناسب با فضای خالی محیط، چیدمان گلدان های تزئینی در اندازه های مختلف از جمله مواردی هستند که مقیاس را به خوبی رعایت می کنند.

اصول خط ها در طراحی دکوراسیون داخلی

با کمی دقت به محیط اطراف متوجه تعداد بسیار زیاد خطوط افقی، عمودی و مورب خواهیم شد که به شیوه های مختلف ما را احاطه کرده اند. به همین دلیل است که در میان قوانین دکوراسیون داخلی به شدت به انتخاب نوع خط ها تاکید میشود. به عنوان مثال، اگر اتاق خواب یا سالن پذیرایی با دیوارهای آن کوتاه می باشند، بهتر است از کاغذ دیواری یا پرده هایی با خطوط عمودی استفاده کنید. این انتخاب باعث میشود تا سقف و ارتفاع دیوارها بیشتر از اندازه واقعی خود جلوه کنند.

در محیط هایی که مشکل و محدودیت اصلی کمبود فضای داخلی می باشد، با استفاده از خطوط افقی بر روی دیوار یا پرده ها و روکش مبلمان و غیره وسعت بیشتری را به محیط بخشید. به عبارت دیگر، یا استفاده از این خطوط می توان فضای داخلی را تا حد زیادی گسترده تر نشان داد.

علاوه بر خطوط افقی و عمودی، می توان از المان هایی با خطوط مورب یا منحنی در بخش های مختلف اتاق یا سالن استفاده نمود که هر یک تاثیرات متفاوتی را در ذهن بیننده ایجاد می کنند. شاید برایتان جالب باشد که خطوط مورب باعث میشوند تا انرژی حاکم بر محیط تا حد زیادی افزایش پیدا کند. این در حالیست که استفاده از خطوط منحنی در اتاق خواب و اتاق نشیمن باعث میشود تا فضایی کاملا آرامش بخش را ایجاد کنید.

قانون رنگ در دکوراسیون داخلی

تصور دنیای بدون رنگ تقریبا غیر ممکن استف چون علاوه بر زیبایی هر یک از رنگ های موجود در محیط اطرافمان باعث برانگیختن احساسات خاصی میشوند. به همین دلیل است که یکی از مهم ترین اصول در طراحی داخلی توجه به رنگ ها و انتخاب ترکیب مناسب از آنها می باشد. قوانین انتخاب رنگ بسیار گسترده بوده و لازم است متناسب با نوع کاربری محیط مورد نظر (اتاق خواب، سالن پذیرایی، دفترکار و غیره)، میزان فضا و روشنایی آن و سبک دکوراسیون داخلی، رنگ ها را به کار ببرید. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد میکنیم مطلب 9 را مطالعه کنید تا پی به اهمیت قانون 60-30-10 و غیره در انتخاب رنگ برای منزل ببرید.

اصل اعداد سه گانه در مبانی طراحی داخلی

اعداد در زندگی اهمیت بسیار زیادی دارند و در چیدمان وسایل در بخش های مختلف نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. یکی از مهم ترین قوانین دکوراسیون داخلی، استفاده از اعداد فرد برای انتخاب تعداد وسایل تزئینی و دکوراتیو می باشد. از بهترین و کامل ترین اعداد فرد می توان به عدد 3 اشاره کرد که مانند یک کم نیست و مثل 5 باعث شلوغی در محیط نمیشود. به همین دلیل است که در اغلب مواقع از سه تابلو بر روی دیوار، سه مجسمه با اندازه های مختلف بر روی میز یا قفسه های کتاب و غیره استفاده میشود. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از وسایل دکوراتیو با تعداد فرد نسبت به اعداد زوج از نظر بصری حس بهتری را در بیننده ایجاد می کنند.

تضاد در مبانی طراحی داخلی

در نحوه چیدمان وسایل و نوع رنگ های انتخابی برای آنها باید به این مساله توجه کنید که چشم دچار خستگی و یکنواختی نشود. این مساله را می توان با انتخاب وسایل در اندازه های مختلف و همچنین رنگ های متفاوت و متضاد ایجاد نمود. با کمی جستجو در جدول رنگ ها می توان رنگ های متضاد که البته با محیط مورد نظر شما سازگاری داشته باشند را در کنار هم استفاده کنید تا تجربه بصری خوبی را برای بیننده ایجاد نمایید.

علاوه بر رنگ ها، نوع وسایل موجود در محیط نیز می توانند به خوبی از قانون تضاد و کنتراست در دکوراسیون استفاده کنند. به عنوان مثال، استفاده از وسایل فلزی با سطح براق در کنار میزهای چوبی سمباده نخورده نوعی تضاد و کنتراست می باشد. از دیگر نمونه ها می توان به استفاده از وسایل و آینه هایی با اشکال هندسی دایره ای و منحنی دار در کنار زاویه دیوارها اشاره نمود.

تناسب در دکوراسیون داخلی

پس از انتخاب وسایل با رنگ، اندازه و ابعاد و بافت در نهایت باید تناسب در میان آنها برقرار شود. از مهم ترین تفاوت های موجود بین مقیاس و تناسب می توان به این مساله اشاره نمود که در مقیاس با اندازه های واقعی وسایل سر و کار دارید، اما در تناسب به رابطه و هماهنگی بین اجزای مختلف موجود در محیط تاکید دارد. به عبارت دیگر در تناسب باید اندازه، ابعاد، رنگ و جنس و متریال به کار رفته در محیط باید با هم در ارتباط بوده و هماهنگ باشند.

اصل تعادل در طراحی دکوراسیون داخلی

در چیدمان وسایل دکوراتیو بر روی دیوار، مبلمان ها، تلویزیون و غیره باید به تعادل برسید تا از نظر بصری نتیجه خوبی دریافت شود. از نظر اصل تعادل در دکوراسیون استفاده از وسایل زیاد در یک گوشه از محیط و خلوت بودن بخش دیگر آن کاملا اشتباه است. چون در این شرایط چشم احساس خوبی نداشته و نوعی ابهام ایجاد میشود.

توجه داشته باشید که تعادل با تقارن تفاوت زیادی دارد و شما می توانید بدون ایجاد هیچگونه تقارن، محیطی کامل متعادل داشته باشید. البته در برخی از فضاها و متناسب با سلیقه افراد می تواند تعادل و تقارن را در کنار هم ایجاد کرد و این کاملا اختیاری است.

اصل تکرار در طراحی داخلی

یکی از بهترین و چشم نوازترین انتخاب ها در طراحی داخلی، ایجاد تکرار می باشد که اگر خلاقانه انجام شود نتیجه ای فوق العاده را به همراه خواهد داشت. استفاده از چند مجمسه با اندازه های مختلف روی قفسه ها، گلدان های بزرگ و کوچک روی میز، تکرار رنگ های متناسب با هم بر روی کاغذ دیواری یا روکش مبل و غیره همگی نمونه هایی از تکرار می باشند. البته توجه داشته باشید که تکرار نباید باعث شلوغی و به هم خوردن تعادل و تناسب شود و باید بتوانید با دقت زیاد این اصل را در محیط مورد نظر پیاده سازی نمایید.

اصول نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی

از دیگر قوانین و مبانی مهم در servicii design interior  می توان به نحوه نورپردازی اشاره نمود که ارتباط مستقیم با میزان فضای موجود در محیط دارد. با توجه به اینکه قصد دارید چه فضایی را نورپردازی کنید اصول آن متفاوت می باشد. به عنوان مثال، می توان با استفاده از نورپردازی از بالا و پایین یا گوشه ها بر روی نقطه کانونی، تاکید بیشتری را در آن ایجاد کرد.

استفاده از لامپ های متعدد بر روی یک خط افقی روی سقف می تواند فضای بسیار رمانتیکی و هنری را در فضای مورد نظر ایجاد کند. از دیگر اصول مهم در این زمینه می توان به استفاده از نورپردازی پایین به بالا بر روی دیوارها اشاره نمود که باعث میشود تا سقف اتاق بلندتر دیده شود.

اصل انسجام و مقاومت در دکوراسیون داخلی

زیبایی تنها ملاک در چیدمان وسایل و نورپردازی نمی باشد و نباید از اصل مهم ایمنی غافل شد. توجه داشته باشید که در تعیین محل مناسب برای قرار گرفتن تابلوها، لوستر، مبلمان و غیره لازم است به مقاومت و ایستایی توجه شود. به عنوان مثال، قرار دادن گلدان های بزرگ روی میزهای کوچک با پایه های بلند در شرایطی که کودکان در آن محیط حضور داشته باشند، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

اصل یگانگی در طراحی دکوراسیون

محیط اتاق خواب، سالن پذیرایی و اتاق نشیمن از بخش های مختلفی تشکیل شده و نوع وسایل به کار رفته در هر یک با هم تفاوت دارند. بر اساس قوانین و مبانی ارائه شده برای طراحی دکوراسیون داخلی تمام بخش های جدا از هم در نهایت باید بتوانند در کنار هم وحدت داشته باشند. منظور از وحدت و یگانگی در اینجا این است که در یک نگاه تمام بخش ها مرتبط با هم بنظر برسند و بیانگر سبک خاصی باشند.

توجه به جزئیات از قبیل نوع طرح های موجود روی کوسن و پرده ها، نوع فرش و بافت رومبلی ها و المان های دکوراتیو از دیگر مواردی هستند که در مبانی طراحی داخلی نقش مهمی دارند. در نهایت لازم به ذکر است که علیرغم اصول و قوانین متعدد، این شما هستید که بر حسب سلیقه و خواسته خود و فردکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی به هنر و دانش تزئینات داخلی اشاره می‌کند. نمای داخلی یک ساختمان بیانگر طراحی دکوراسیون یا طراحی داخلی آن است که توسط طراح داخلی ساخته می‌شود. هرکسی که تابه‌حال خانه اش را تزئین کرده، در طراحی دکوراسیون منزل خود شرکت کرده است. اگر علاقمند به یادگیری مولفه های دکوراسیون داخلی هستید تا انتهای این مقاله آریان معماری را همراهی کنید.

تفاوت بین طراح دکوراسیون و طراح داخلی چیست؟

هر کسی با اندک دانش و خلاقیتی که دارد می تواند طراحی دکوراسیون منزل خود را انجام دهد. علاقه به بازی با رنگ ها، پارچه ها، مبلمان و … کاری است لذت بخش که یک دکوراتور توانمند می تواند انجام دهد. از سوی دیگر باید بدانیم که بین دکوراتور و طراح داخلی تفاوت فاحشی وجود دارد. طراح داخلی جدای از اینکه به صورت حرفه ای فضای داخلی را طراحی می کند، از تحصیلات عالی برخوردار است و پل ارتباطی میان طراحی داخلی و دکوراسیون است.

چگونه با کمترین هزینه دکوراسیون منزل خود را ایده آل کنیم؟

در بازسازی یا تغییر معماری داخلی، دکوراسیون منزل یا محل کار و… جهت بدست آوردن بهترین نتیجه، لزوماً نباید از عناصر و متریال‌های گران‌قیمت استفاده کرد. گاهی با ایجاد یک هارمونی دقیق و هماهنگ بین مبلمان، رنگ‌آمیزی فضا، کف‌پوش و سایر عناصر تزئینی ارزان‌قیمت می‌توان زیباترین فضا را خلق کرد.

چگونه خودمان طراحی دکوراسیون منزل و یا محل کارمان را انجام دهیم؟

برای طراحی دکوراسیون منزل و یا طراحی داخلی محل کار خود باید از ۳ ویژگی مهم برخوردار باشیم.

۱- دانش کافی: هرکسی که بخواهد طراحی دکوراسیون منزل خود را انجام دهد، باید از دانش کافی در این زمینه‌ها برخوردار باشد. اطلاعات دانش معماری، معماری داخلی و دکوراسیون در سطوح مقدماتی. آگاهی از چگونگی استفاده و نحوه بهره بردن از متریال‌هایی چون رنگ، مبلمان، عناصر دکوری و تزئینی و… که کاربرد اساسی در طراحی دکوراسیون داخلی دارند، بسیار مهم است.

۲زیبایی‌شناسی: واژهی «زیبایی‌شناسی» (استتیک) ریشه ی یونانی داشته و به معنای درک زیبایی است. معنای زیبایی‌شناسی معماری داخلی یا دکوراسیون این است که چگونگی زیبایی محیط پیرامون و جایگاه شخص در محیط داخلی را به معنای واقعی درک کنیم.

۳- خلاقیت: خلاقیت اساس ناگسستنی هر هنر و هنرمندی است. از سوی دیگر جرقه‌ی یک ایده ناب طراحی داخلی با خلاقیت کلید می‌خورد. ازآنجایی‌که طراحی دکوراسیون و طراحی داخلی ترکیبی از هنر و فن می‌باشد، بنابراین خلاقیت و نوآوری در طراحی دکوراسیون داخلی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

تاکنون نکات اولیه دکوراسیون داخلی را مرور کردیم، در ادامه با اصول اصلی طراحی دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی که هر طراح داخلی باید بداند!

در این بخش ما قصد داریم اصول طراحی دکوراسیون داخلی را بررسی کنیم. یک طراح داخلی و دکوراتور باید به‌خوبی با این اصول آشنا باشد تا طراح موفقی بشود.

۱. اتحاد و همبستگی

اتحاد و همبستگی متریال ها در طراحی داخلی بر یکپارچگی و هماهنگی آن‌ها تأکید دارد. تمام عناصر مورداستفاده در دکوراسیون داخلی مکمل یکدیگر هستند و بایستی هوشمندانه با یکدیگر ترکیب شوند.

۲. موازنه

اصل تعادل در نظم متریالها یکی از فاکتورهای مهم است که برای رسیدن به اصل تعادل دیداری بکار می‌رود. تعادل تنها زمانی حاصل می‌شود که وزن بصری متریالها و عناصر دیگر معماری داخلی به‌طور مساوی در فضا توزیع گردد.

۳. ریتم

اصل ضرب اساساً نشان‌دهنده یک حرکت متصل بین متریالهای مختلف دکوراسیون داخلی می‌باشد. این حرکت برای حفظ یک‌ضرب آهنگ بصری بین متریالهایی که وزن‌های دیداری متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند ایجاد می‌شود. این هماهنگی به‌خصوص می‌بایست در طراحی دکوراسیون منزل رعایت شود.

۴. تأکید

تأکید همان‌طور که از نامش پیداست، یک اصل اساسی است و به موضوع خاصی اشاره دارد. اصل تأکید بخش مرکزی معماری داخلی و طراحی داخلی به شمار می‌رود و سایر بخش‌ها را تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

۵. سایه‌روشن

کنتراست به تفاوت در درخشندگی یا رنگ اشیائی که احجام را از یکدیگر متمایز می‌سازد اشاره می‌کند. در طراحی دکوراسیون داخلی کنتراست را می‌توان با دو عنصر به نام‌های رنگ و جنس به دست آورد.

۶. رنگ و متریال

رنگ و متریال ویژگی اصلی دنیای ما است. رنگ همواره در فرآیند تکاملی انسان نقشی مهمی ایفا کرده و می‌نماید. هارمونی رنگ در طراحی داخلی و ترکیب آن در هر فضایی به اقتضای نوع کاربری و عملکرد آن متفاوت است و یک طراح داخلی باید بادانش کافی و خلاقیت هنری خود بهترین حالت ترکیب رنگ و متریال را برای هر فضایی بیافریند.

۷. مقیاس و تناسب

اصول مقیاس و تناسب، این اطمینان را حاصل می‌کنند که در یک فضا، اشیاء به‌گونه‌ای به نظر برسند که انگار به یکدیگر تعلق دارند. حجم‌ها و متریال‌های محیط داخلی با سه عنصر ابعاد، شکل و رنگ اشیا هماهنگ می‌گردند.

۸. جزئیات

جزئیات شبیه گیلاس بر روی بستنی هستند، ممکن است حجم بستنی بیشتر به نظر برسد اما بدون گیلاس کامل نیست. این مثال درباره طراحی دکوراسیون داخلی هم صدق می‌کند. مبلمان، لوازم دکوری و … جزئیاتی هستند که دکوراسیون منزل را کامل می‌کنند.

۹. هماهنگی معماری داخلی و دکوراسیون

طراح دکوراسیون می‌بایست اطلاعاتی درزمینهٔ معماری داخلی داشته باشد تا بتواند پلان، فرم و ساختارهای حجمی را با ایده دکوراسیون خود هماهنگ نماید. به‌عنوان‌مثال در طراحی دکوراسیون منزل قرارگیری پنجره و روشنایی، دیوارها و فرم‌ها نسبت به مبلمان، رنگ‌ها و … باید هوشمندانه و خلاقانه انجام شود تا هماهنگی لازم میان معماری داخلی و دکوراسیون ایجاد شود.

12 قانون طلایی و اصول طراحی دکوراسیون داخلی (مبانی طراحی داخلی) - مجله دکونیوز

۱۰. خلاقیت و ذوق هنری

باید بدانیم که هنر و خلاقیت هنری ذاتی است. این بدان معناست که هنر و خلاقیت از درون جوشش می‌یابد و صرفاً آموزشی نیست؛ اما کسانی که این ویژگی را ندارند می‌توانند با کوشش و آموزش خلاقیت خود را پرورش دهند. معماری داخلی، طراحی داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی هم مانند دیگر هنرها نیاز به خلاقیت و ذوق هنری دارد و خلاقیت مهم‌ترین حسن یک طراح است.

اگر تا به اینجای مقاله ما را همراهی کرده‌اید نشان‌دهنده این است که شما علاقه‌مند به این رشته هستید؛ اما برای اینکه دانشتان در این زمینه کامل شود بایستی تمامی مؤلفه‌های لازم و سبک های دکوراسیون داخلی را بشناسید. در ادامه با ما همراه باشید.

۴۰ مورد از سبک های دکوراسیون و طراحی داخلی

طراحی داخلی هنر و دانشی است که به‌منظور بهبود فضای داخلی ساختمان، با استفاده از سبک های دکوراسیون مختلف، به کار می‌رود. درواقع طراحی داخلی یک حرفه چندمنظوره است که شامل توسعه مفهومی، برنامه‌ریزی فضایی، بازرسی سایت، ارتباط با ذی‌نفعان یک پروژه، مدیریت ساخت‌وساز و اجرای طرح است.

ازآنجاکه معماری داخلی بیشتر به دکور، مبلمان نرم و پروژه‌های کوچک اهمیت می‌دهد، طراحان داخلی تنها مجاز به تغییر بخش‌هایی از یک‌خانه هستند و در ساختار واقعی آن دخالت نمی‌کنند. در این گفتار سعی شده است در مورد طراحی داخلی توضیحاتی کوتاه ذکر شود و سبک های دکوراسیون به‌صورت خلاصه‌وار معرفی شود.

۱سبک مدرن Modern style از سبک های دکوراسیون داخلی

در سبک دکوراسیون مدرن تأکید بر روی سادگی می‌باشد، هر چه مبلمان و جزئیات کمتر باشد بهتر است. این‌یکی از ارکان اصلی طراحی دکوراسیون مدرن است. عناصر تزیینی در سبک مدرن به‌صورت نوین تعریف می‌شود و شمایل دکوراسیون داخلی فقط در فرم‌های موردنیاز شکل می‌گیرند. رنگ‌های گرم که بیشتر از چوب‌های طبیعی برمی‌خیزند و رنگ سفید که غالب فضا را در برمی‌گیرد، در سبک مدرن بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

البته سایه‌هایی از رنگ‌های شاد و غلیظ نیز در ترکیب رنگی سبک مدرن دیده می‌شود که باید هوشمندانه و دقیق استفاده شود. به‌طور کل سبک دکوراسیون مدرن که خود نیز شاخه‌های متعددی دارد، پس از پایان جنگ جهانی دوم و به اقتضای نیاز جامعه جهانی برای تحولی نوین و رویکردی متفاوت شکل گرفت و تا به امروز سیر تکامل خود را طی کرده است.

در سبک کلاسیک تنوع زیادی از مبلمان وجود ندارد، اما همه آن‌ها پایدار و ساده هستند. مبلمان نقش سازنده‌ای را در سبک دکوراسیون کلاسیک ایفا می‌کند. نقاشی‌های باستانی و گچ‌بری‌ها در چهارچوب دکوراسیون غالب هستند. رنگ‌های کرم، قهوه‌ای و طلایی در این نوع طراحی، فضایی با حس و حالی قدیمی به وجود می‌آورد. اصالت لایه‌های تاریخی و باارزش در هر جز سبک کلاسیک دیده می‌شود و امروزه یکی از سبک های دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی پرطرفدار و محبوب به شمار می‌رود.

سبک دکوراسیون کلاسیک جدید، سبکی از دکوراسیون داخلی است که جزئیات کلاسیک با رویکردی نوین در آن یافت می‌شود. فرم کلی طراحی کلاسیک ازلحاظ ساختاری در سبک کلاسیک جدید حفظ‌شده و عناصر مدرن را در خود جای‌داده است. درواقع سبک کلاسیک جدید تلفیقی بین دکوراسیون داخلی قدیم و جدید است.

در اوایل قرن ۱۸ میلادی سبک دکوراسیون داخلی کلونیال در کشورهای کلونی انگلستان به وجود آمد و پس‌ازآن در آمریکای شمالی رواج پیدا کرد. برای طراحی داخلی و دکوراسیون منزل خود به سبک کلونیال، دو راه وجود دارد. یکی اینکه یا یک تم احساس سنتی، روستایی و یا یک تم احساس شادتر که در خانه‌های بزرگ عصر استعمار دیده می‌شد را باید انتخاب کنید.

در سبک کلونیال استفاده از لوازم چوبی و دست‌ساز، رنگ‌های گرم و صمیمی و ایجاد فضایی ساده و باز بسیار حائز اهمیت است. همچنین مبلمان چوبی و سبک به سبک روستایی، پرده سنتی، صندلی‌های چوبی و پارچه‌های ساده مانند کتانی، پشمی و پنبه‌دوزی در انواع اتاق‌ها به کار می‌روند.

۵سبک جنوب غربی South western style از سبک های دکوراسیون داخلی

این سبک دکوراسیون تلفیق سبک‌های بومی آمریکایی، اسپانیایی، نیومکزیکو و بومیان آریزونا می‌باشد. سبک جنوب غربی یک‌شکل تزریق سنتی شامل رنگ‌های جنگل، جزئیات فلزی و تزئینات خاص می‌باشد. ویژگی‌های طراحی داخلی و خارجی جنوب غربی شامل سقف‌های تخت، طرح‌های بزرگ طبقه باز، حیاط‌های گسترده، سقف‌های بلند با تیرهای چوبی در معرض دید، فضای بزرگ، زیبا و سرسبز می‌باشد. طراحی دکوراسیون داخلی جنوب غربی به‌طورکلی بارنگ‌های خاکستری، بافت‌های خشن و اشیای دست‌ساز، پارچه‌های رنگارنگ بافته‌شده و متریال های گرم مشخص می‌شود.

سبک دکوراسیون شیکر، پاکی، سادگی، خلوص و بی‌ریایی را دنبال می‌کند. در طراحی دکوراسیون داخلی سبک شیکر از عنصر چوب بسیار استفاده می‌شود و رنگ‌های خنثی، مانند خاکستری، بژ و در کل رنگ‌های مات کاربرد دارد. چوب درخت گیلاس برای دکوراسیون داخلی در سبک شیکر بهترین انتخاب است.

جنبش طراحی داخلی هنر و صنایع‌دستی به‌عنوان نفسی تازه در قرن بیستم به دنیای معماری واردشده است. در دکور خانه، عناصر هنر و صنایع‌دستی، از مواد ساده و ارگانیک به کار می‌رود. افسانه‌های طراحی دکوراسیون داخلی مانند ویلیام موریس در بریتانیا و گوستاو سوتیلی در آمریکا، جنبش هنر و صنایع‌دستی را شکل دادند، همچنین اصول سبک هنری و صنایع‌دستی به‌شدت تحت تأثیر آثار فرانک لوید رایت و معماری ارگانیک وی است.

منحنی‌های بلند و اشکال خطی بخش عمده‌ای از سبک هنر نوآورانه بودند. چارلز رنی مکینتاش به‌ویژه برای طراحی‌های هنری‌اش در این دوره شناخته‌شده است. بخش عمده‌ی الهام طراحی وی، از روی طبیعت گرفته‌شده است. در این سبک طراحی دکوراسیون داخلی، شبکه عنکبوت و نقوش پرپیچ‌وتاب گیاهی و… به‌شدت در تصاویر پس‌زمینه و مبلمان برجسته شده است.

سبک هنر دکو نمونه‌ای دیگر از سبک های دکوراسیون داخلی، بارنگ‌های غنی، هندسه جسورانه، جزئیات دقیق الگوهای هندسی تیز می‌باشد. المان‌هایی پر از انرژی در تمام جنبه‌های سبک آرت دکو نمایان است. در انتخاب رنگ‌های آرت دکو برای دیوارها، مبلمان، پوشش کف و… از رنگ‌های شاخص استفاده می‌شود. در این طراحی داخلی، ازجمله می‌توان به طیف‌های هیجانی مانند رنگ‌های زرد، قرمز، سبز و آبی اشاره کرد.

سبک طراحی دکوراسیون عربی دارای ترکیب‌بندی ساده‌ای است و فضایی سبک و خنک ایجاد می‌کند. این نوع طراحی طبیعتاً متناسب با اقلیم مناطق گرمسیر و کویری شکل‌گرفته است. اساس سبک عربی طرح‌های ارگانیک و به وجود آوردن فضای آرام و دل‌نشین می‌باشد.

در سبک‌ طراحی دکوراسیون داخلی کشورهای آسیایی اتصال قوی خطوط صاف و هماهنگ با طبیعت، موجب ایجاد حس آرامش و تعادل می‌شود. ترکیب رنگ‌های گرم، به‌کارگیری مصالح چوب و سنگ، استفاده از تزئینات و نقوش اسلیمی شرقی و استفاده همگون از انرژی‌های طبیعت از خصوصیات بارز سبک دکوراسیون آسیایی می‌باشد.

سبک شبی شیک از انگلیس شروع شد که یک‌شکل از طراحی داخلی با حس زنانه است. در این سبک دکوراسیون از مبلمان و اثاثیه‌ای که ظاهری کهنه و قدیمی دارند استفاده می‌شود تا به ظاهری قدیمی در فضا برسند. همچنین یک‌راه دیگر برای طراحی دکوراسیون منزل خود با سبک شبی شیک، استفاده از دکور کهنه و درب قدیمی است. رنگ‌ها در این سبک شامل سفید به رنگ عاج، کرم و زرد کمرنگ، صورتی، آبی روشن و سبز روشن است. در سبک شبی شیک چوب‌های طبیعی و تیره به چشم نمی‌خورند. در عوض استفاده از اشیاء کم‌رنگ و روشن و نقاشی‌ها اهمیت دارند.

بیش از هر چیز عنصر خط به سبک معاصر هویت می‌بخشد. خط می‌تواند در استفاده از سقف‌های بلند، فرم‌های هندسی تزیینات دیواری و اکسسوری ها به کار آید. در سبک دکوراسیون کانتمپورری یا معاصر، فضاهای منفی درست به‌اندازه فضاهای پوشیده شده از اشیا، اهمیت دارد.

۱۴سبک فرانسوی French style از سبک های طراحی دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون فرانسوی، سبکی است که تجملات به شکل بسیار زیادی خودنمایی می‌کند. استفاده از طیف رنگ‌های مات و یا نیمه مات، پتینه و قاب‌های طلایی، از دکورهای زیبای فرانسوی می‌باشد. به‌طور عمده ، گرانیت سرامیکی براق و یا سنگ طبیعی، پارکت به رنگ روشن و یا بافت‌های چوبی، در سبک فرانسوی به کار می‌روند.

۱۵سبک گوتیک Gothic style از سبک های طراحی دکوراسیون داخلی

در سبک گوتیک برخلاف سبک های دکوراسیون داخلی دیگر نور جای کمتری دارد و این نوع از فضاها اغلب تاریک هستند. خطوط عمودی همچون دیوارهایی بلند به همراه پنجره‌های عمودی بلند از دیگر مشخصه‌ها در این نوع سبک هستند.

سبک کشورهای اروپایی ترکیب سبک دو کشور انگلستان و فرانسه می‌باشد. در سبک کشورهای اروپایی از نقوش گیاهان بخصوص شکوفه گیلاس استفاده می‌شود.
استفاده از چوب درختان گیلاس، بلوط و ماهونی در این سبک مرسوم است. رنگ‌ها اغلب روشن هستند. استفاده از پارچه‌های پنبه‌ای نیز معمول است.

فضای سبز در سبک کشورهای آمریکایی نقش مهمی دارد و غالباً سعی می‌شود که عناصری از فضای سبز در داخل خانه بکار رود. در این سبک از لوازم و ظروف دست‌ساز نظیر ظروف غذاخوری چوبی و سینی‌های چوبی به‌عنوان تزئینات استفاده می‌گردد. رنگ‌های مورداستفاده در سبک آمریکایی شامل قرمز، سفید، آبی، سبز و همچنین رنگ‌های صورتی و بنفش می‌باشد.

رنگ در سبک دکوراسیون هندی یکی از اساسی‌ترین عنصرهاست. استفاده از تزئینات کوچک مانند قلیان، شطرنج، چهل‌تکه‌های زردوزی شده، وجود مندیر (معبد خانگی)، وجود نقاشی‌ها و مجسمه‌های فیل، رنگ‌های قرمز و زرد و پرده‌های باشکوه از خصوصیات بارز طراحی داخلی هندی هستند.

سبک صنعتی می‌تواند ترکیبی از قطعات کارخانه، قطعات مزرعه و… باشد. شما مجبور نیستید فقط یکی را انتخاب کنید درواقع، مخلوط این عناصر جالب‌تر است. استفاده از متریال هایی مثل بتن و فلزات و آجر به‌صورت نمایان از ویژگی‌های این نوع طراحی داخلی است.

فریم غالب در سبک دکوراسیون ژاپنی، مربع است. سه اصل مهم سادگی، انرژی و طبیعت در طراحی دکوراسیون داخلی سبک ژاپنی نقش اساسی دارد. پیدا کردن مکان مناسب برای هر وسیله نیز مهم‌ترین اصل در طراحی داخلی ژاپنی می‌باشد. در اصول فنگ شویی ژاپنی‌ها از انباشتگی و بی‌نظمی پرهیز می‌کنند و به رنگ محیط اطراف اهمیت خاصی می‌دهند. همچنین کاربرد چوب به‌عنوان یک متریال طبیعی در سبک دکوراسیون ژاپنی زیاد دیده می‌شود.

ساده گرایی سبکی است که اساس آثار آن بر پایه سادگی بیان‌شده است. این سبک، روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی و یا شبه‌فلسفی را بیان می‌کند. این نوع سبک از سبک های دکوراسیون داخلی نهایت صحت و دقت است و هیچ‌چیز بیش‌ازحد گزاف و مجلل نیست.

عناصر اصلی در سبک مراکشی فرش‌ها، کاشی‌های زیبا به رنگ فیروزه‌ای، ظروف سنگی، فانوس و آثار فلزی هستند. مبلمان در سبک مراکشی از چوب‌های منبت‌کاری شده و مشبک هستند.
سایبان‌های نصب‌شده بر روی سکوها و تخت‌ها یکی دیگر از عناصر زیبا در این سبک است. استفاده از کاشی در سبک مراکشی بسیار متداول است.

۲۳سبک روستای یا روستیک Rustic style

سبک روستایی در مورد ترکیب پارچه‌های طبیعی مانند پشم، کتان، نخ، پنبه، آجر یا چوب‌های طبیعی و توپر رنگ‌های گرم است. طبیعت به‌عنوان الگوی اصلی در سبک روستای یا روستیک موردنظر است. رنگ‌ها عموماً آرام‌اند و از طبیعت الهام می‌گیرند. ترکیب سایه‌های قهوه‌ای، سبز، کرم و طیف‌های روشن، رنگ‌های سیاه‌وسفید خنثی فضایی منحصربه‌فرد و گرم و صمیمی به وجود می‌آورد.

از سبک های دکوراسیون و طراحی داخلی، طراحی اسکاندیناوی مواردی چون آرامش، خلوص، سادگی در طراحی داخلی استفاده می‌گردد… یکی از مشخصه‌های اصلی سبک اسکاندیناوی رنگ سفید است که به‌مانند برف و یخ در شمال اروپا می‌باشد. وسایلی از چوب طبیعی درختانی همچون ساج، کاج و چنار در این نوع طراحی جای دارند.

خانه‌های سبک ایتالیایی نه‌تنها لوکس هستند، بلکه به معنای واقعی کلمه از کف تا سقف لوکس می‌باشند. هر جزئیاتی کیفیت بالا دارد و ساخت‌وساز خوب انجام می‌شود.
دیوارهای آن‌ها دارای نقاشی‌های تزئینی و نقاشی‌های یکرنگی هستند. کف‌ها با چوب‌های براق یا سنگ مرمر پوشیده شده‌اند که دارای راحتی بیشتری هستند. در کنار این‌ها ظرافت فوق‌العاده طراحی دکوراسیون داخلی ایتالیایی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

از سبک های دکوراسیون و طراحی داخلی با کاربرد متضاد تجمل و سادگی در کنار هم به سبک اسپانیایی می‌توان اشاره کرد. این تضاد جلوه‌ای منحصربه‌فرد به فضا می‌دهد. عناصر مهم در سبک اسپانیایی فرش‌های بسیار زیبای رنگی، مبلمان چوبی از جنس گردوی منبت‌کاری شده، کف‌پوش‌هایی از جنس سرامیک یا کاشی، پرده‌های پرنقش و تابلوهایی از رنگ‌روغن هستند. در سبک اسپانیایی شومینه همیشه مرکز توجه است که بر روی آن تزئینات زیبایی قرار می‌دهند. دیوارها اغلب به رنگ روشن مثل عسلی هستند.

طراحی داخلی توسکانی، الهام خود را از روستاهای روستیک قدیمی در ایتالیا می‌گیرد. در دکور توسکانی به‌شدت بر روی رنگ‌های عمیق و طبیعی نظیر سبز، زرشکی، آبی کبالتی و زرد تأکید می‌شود. دیوارهای گچی اغلب با تیرهای روستیک سقف در ارتباط هستند. پنجره‌ها ساده و بدون پرده هستند تا بتوانند از نور طبیعی در سبک توسکانی بهره برد. یکی از عناصر دکوری هم در سبک توسکانی ظروف و اشیاء مسی هستند که به نمایش گذارده می‌شوند.

در سبک ویکتوریایی یا سبک رمانتیک سنتی، دکوراسیون به نظم و ترتیب اشاره دارد. در خانه‌های آن دوره فضاهای عمومی و خصوصی به‌دقت از هم جدا می‌شدند. سبک ویکتوریایی یا سبک رمانتیک سنتی جزء اولین سبک‌ها بودند که در طراحی داخلی آن‌ها، مبلمان به تولید انبوه رسید.
در مبلمان سبک ویکتوریایی می‌توان منحنی‌های اغراق‌شده، تشک‌دوزی مجلل و کنده‌کاری‌های تزئینی را مشاهده نمود. اتاقی که به این سبک آرایش‌شده معمولاً نمایی پر و شلوغ دارد. مهم‌ترین موضوع در دکوراسیون داخلی سبک ویکتوریایی یا سبک رمانتیک سنتی هماهنگی و تعادل است.

سبک ذن یا معنوی از سبک های دکوراسیون با قوانین حاکم بر طبیعت است. سبک مراقبه‌ای طرفدار پیروی از طبیعت و رعایت آرامش، سادگی وزندگی در صلح و امنیت در محیط دکوراسیون منزل است. به همین دلیل شرکت‌هایی و مکان‌هایی که خدماتی مانند ماساژ دارند و برای آرامش و استراحت شکل‌گرفته‌اند، از سبک مراقبه‌ای پیروی می‌کنند.

در سبک شهری یا دکوراسیون منزل پارچه با بافت‌های غنی، طلا و جواهر، طرح‌های راه‌راه و بسیاری از رنگ‌های پر جنب‌وجوش، برای ایجاد یک دید آزاد و سرگرم‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد. طراحی دکوراسیون داخلی شهری ازسبک‌های دکوراسیون و طراحی داخلی پرانرژی که محیط کار وزندگی را باهم ادغام می‌کند، به شما می‌رود.

۳۲سبک روکوکو Rococo style

سبک ظریف، لوکس و بازیگوش روکوو، ایده آل برای دکوراسیون منزل، اتاق‌خواب‌های نفیس، سالن‌های اتاق نشیمن، اتاق‌های دنج است. سبک روکوکو در طراحی داخلی خانه‌ها، آپارتمان‌ها یا سالن‌ها، تمایل مالکین محل را به خود جلب می‌کند. در یک ترکیب با دقت در طراحی مبلمان و طراحی داخلی، توانایی ترکیب اشکال پویا با خطوط خنک و عشق به جزئیات از ویژگی‌های سبک روکوکو است. سبک رو کوکو ترکیبی از احساسات و تحریک، ظرافت و شیک، سهولت و جزئیات در طراحی داخلی است.

سبک جرجین از سبک های دکوراسیون است که به‌واسطه اثاثیه و مبلمان خاص آن شناخته می‌شود. خصوصیات آن از قبیل پایه‌های مبلمان منحنی، پایه‌هایی به شکل پای پرندگان، سنگ‌فرش‌هایی با استفاده از سنگ‌های شکسته و نامنظم. رنگ‌های سبک جرجین، بیشتر کرم روشن، سرخ، سبز نخودی و آبی تیره می‌باشد. همچنین در سبک جرجین، در دکوراسیون منزل بزرگ از نقاشی‌های دیواری استفاده می‌شود.

۳۴سبک رترو Retro style

حس نوستالژی به یک دوره بخصوص و اجرای تکنیک‌های طراحی دکوراسیون داخلی آن دوره را گاهی سبک رترو می‌نامیم. مبلمان سبک رترو با صفاتی همچون خالص و عملکردی بودن شناخته می‌شوند. مشخصه مبلمان آن دوره، داشتن اجزا و عناصر جلا داده‌شده چوبی است. سبک رترو طیف متنوعی از تکنیک‌های دکوراتیو ازجمله کف‌پوش هاردوود، مرمر، گچ کاری، روکش مخمل و … را در برمی‌گیرد.

سبک ماوریک را می‌توان نوعی سبک مدرن به شمار آورد. البته کمی نسبت به سبک مدرن عجیب، غیرمعمول و مبتکرانه‌تر است. فلسفه این سبک ناشی از این است که جوانان نسبت به مسن‌ترها کمتر به چارچوب‌های محدودکننده مقید هستند. در سبک ماوریک رنگ‌ها و اجزاء می‌توانند برخلاف حالت معمول با یکدیگر ترکیب شوند.

۳۶سبک پیشرفته Hightech style

سبک پیشرفته از سبک های دکوراسیون تک‌رنگ بارنگ‌های تضعیف‌شده‌ی سیاه، سفید و خاکستری است. از مشخصات سبک‌های تک‌رنگ می‌توان به مواردی همچون استفاده از فلز، شیشه و پلاستیک اشاره کرد. همچنین استفاده از اشکال هندسی عمدتاً مربع و مستطیل، حداقل دکوراسیون، ارگونومی و عدم استفاده از سطوح گرد از نشانه‌های بارز در سبک پیشرفته است.

سبک غیررسمی معاصر از سبک‌های دکوراسیون و طراحی داخلی، به‌راحتی و آسایش در محیط توجه دارد. در سبک غیررسمی معاصر از اثاثیه‌هایی نظیر مبله‌ای راحتی زیاد و کنسول، آباژور و قالیچه‌های نرم نیز استفاده می‌گردد. رنگ‌های مورداستفاده در این سبک با تنالیته روشن و رنگ‌های با درخشش متوسط می‌باشد. در حقیقت در سبک غیررسمی معاصر می‌توان آیتم‌های دکوراتیوی را که دارای تنوع هستند به‌خوبی در کنار هم قرارداد.

در سبک رسمی معاصر علاوه بر رعایت رسمیت، مدرن بودن نیز موردتوجه قرار می‌گیرد. رنگ‌های مورداستفاده در سبک رسمی معاصر بیشتر رنگ‌های سرد مثل سیاه، سفید و خاکستری می‌باشد. سبک رسمی معاصر گونه‌ای از سبک های دکوراسیون به شمارمی‌رود که بیشتر از خطوط و زوایای غیر منحنی، نقاشی‌ها و مجسمه‌های آبستره استفاده می‌شود.

در سبک رمانتیک غیررسمی مواردی همچون دنج بودن، رؤیایی بودن و راحت بودن از اهمیت برخوردار است. کاربرد اشیای سبک، نرم و رنگ‌های زنده و روشن در این نوع سبک از سبک‌های دکوراسیون داخلی مرسوم است. استفاده از پارچه‌های ساده، گل‌های تازه و نقاشی‌های ساده از نشانه‌های این شیوه‌ طراحی دکوراسیون داخلی است.

ترکیب چوب و پارچه از ترکیب‌های موردعلاقه در سبک دکوراسیون سنتی بوده است. دکوراسیون سنتی برای کسانی که عتیقه‌جات، آثار هنری کلاسیک، تقارن و دیگر عناصر تاریخ را دوست دارد، انتخابی عالی است. طراحی سنتی بر روی هماهنگی، نظم و جذابیت دوستانه شاید فکر کنید که برای داشتن یک خانه با دکوراسیون هماهنگ و زیبا حتماً باید هزینه زیادی صرف کنید و از یک مهندس طراح داخلی در این زمینه کمک بگیرید! البته که اگر بتوانید این کار را انجام دهید، به دلیل آشنایی مهندسان با مبانی معماری داخلی فضای فوق ‌العاده ‌ای برای منزل شما ایجاد می ‌شود، اما حتماً لازم نیست از طراح داخلی یا دکوراتور استفاده کنیم تا بتوانیم چیدمان منزل را به‌ صورت درست و اصولی انجام دهیم. به‌ طور کلی یک سری مبانی طراحی داخلی و اصول اساسی در چک لیست طراحی داخلی وجود دارند که دانستن آن‌ ها کمک بسیار زیادی به طراحی یک چیدمان بسیار خوب حتی به افراد ناآشنا نسبت به هنر معماری و دکوراسیون می‌ کند.

همه طراحان داخلی یا دکوراسیون نیز باید این اصول اولیه طراحی داخلی را به ‌طور کامل بدانند و از آن ‌ها تبعیت کنند. در ادامه به بیان این اصول می ‌پردازیم و سپس شما می‌ توانید نگاهی به چیدمان منزلتان بیندازید و ببینید آیا این اصول را در دکوراسیون منزلتان رعایت کرده ‌اید یا خیر؟ و اگر رعایت نشده است با توجه به نکاتی که در مورد اصول طراحی داخلی منزل در این مقاله برایتان توضیح می‌ دهیم تغییرات لازم را انجام دهید تا زیبایی خانه ‌تان دوچندان شود.

وقتی کار مراحل اجرای طراحی داخلی انجام می ‌دهید لازم است که به فضای خانه بصورت کلی نگاه کنید؛ مجموعه‌ ای از فضاهای متصل به هم. بنابراین بهتر است که یک سبک و تم مشترک در این فضاها اجرا شود. این جمله بدین معنا نیست که همه المان های طراحی داخلی باید یکسان باشند، بلکه بدین معناست که از المان ها و تم‌ هایی استفاده شود که در کنار یکدیگر ترکیب خوبی را تشکیل می دهند.

رنگ یکی از راه‌ های دسترسی به این موضوع است. در حقیقت از میان همه عناصر مراحل طراحی داخلی، رنگ بصورت عمومی بهترین راه یکسان سازی و مرتبط کردن مجموعه فضاهاست. بطور مثال ممکن است شما سه یا چهار رنگ را انتخاب و از آنها بصورت تیره و روشن در قسمت های مختلف منزل استفاده کنید. دقت به رنگ وسایل، دیوارها و جنس آن ‌ها از راه‌ های دسترسی به این موضوع است.

به نکته این جمله دقت داشته باشید. برخلاف تصور اشتباه برخی افراد هیچ‌گاه استفاده از تنها یک یا دو رنگ هارمونی زیبایی در خانه ایجاد نمی‌ کند و شما باید از چند رنگ در یک طیف استفاده نمایید. مثلاً فرض کنید تم آبی را انتخاب کرده ‌اید، پس حتماً باید از آبی‌ های مختلف مانند آبی آسمانی، سورمه‌ ای، فیروزه‌ ای، درباری و رنگ‌ هایی مانند سفید، قهوه ‌ای و کرم که با آن‌ ها هماهنگی دارند نیز استفاده کنید تا طراحی داخلی شکیل‌ تری داشته باشید.

نکات اصول طراحی داخلی خانه

۱. توازن یا بالانس

به‌ صورت خلاصه بالانس یا توازن، به توزیع برابر اجسام در اتاق به لحاظ بصری گفته می ‌شود. بالانس و توازن نیز خود به سه دسته جداگانه شامل بالانس متقارن، نامتقارن و شعاعی تقسیم ‌بندی می‌ شود. بالانس متقارن معمولاً در طراحی‌ های سنتی به چشم می ‌خورند. اصل اساسی در این نوع توازن بر اساس روش ‌های سنتی قرار دادن اشیاء به‌ صورت آیینه ‌ای در روبروی هم می ‌باشد.

بالانس نامتقارن روش متداول طراحی داخلی این روزهاست که در سبک ‌های مدرن به تکرار دیده می‌ شود. در این حالت توازن به وسیله قرار دادن اشیایی متفاوت، اما از لحاظ بصری هم ‌وزن به دست می ‌آید؛ یعنی در حالت کلی تقارنی بین اجسام و حالات و مکان قرارگیری آن ‌ها مشاهده نمی ‌کنید، اما در کل هارمونی زیبایی بین آن‌ ها ایجاد شده است. درواقع می‌ توان گفت بالانس نامتقارن خودمانی‌ تر است، اما سخت ‌تر به دست می ‌آید.

بالانس شعاعی نیز وقتی به دست می ‌آید که همه المان‌ ها و وسایل در انواع ، حول یک نقطه مرکزی چیده می‌ شوند. معمولاً معماران از این نوع بالانس در خانه‌ های کوچک برای ایجاد فضایی شیک اما صمیمی استفاده می‌ کنند.

کسب اطلاعات بیشتر : bocadolobo.com

۲. نقطه کانونی

اگر اصول اولیه طراحی داخلی در یک سالن یا اتاق به ‌خوبی رعایت شود، همیشه می‌توان یک یا چند نقطه کانونی در آن پیدا کرد. نقطه کانونی، در حقیقت نقطه‌ ای است که در ابتدای ورود به اتاق یا سالن، توجه شما را به خودش جلب می‌ کند. در عین ‌حال به‌ گونه ‌ای است که باعث می‌ شود بیننده کنجکاو شده و به اطراف آن نیز نگاهی بیاندازد. شومینه یا یک تلویزیون ال سی دی بزرگ اولین مثال‌ ها از نقطه کانونی هستند. ویترین وسایل تزئینی و نوع مبلمان به ‌خصوص در فضاهای کوچک نیز از دیگر نقاط کانونی می ‌باشند که در ابتدای ورود بسیار چشم ‌نواز خواهند بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله ترفندهای و مدرن را حتما مطالعه کنید.

۳. ریتم

شاید اسم ریتم را همیشه برای آهنگ‌ ها و ورزش‌ ها شنیده باشید. به ‌طور کلی ریتم به معنی تکرار موزون یک الگو، حرکت، نوشته و سایر موارد از این ‌دست می‌باشد که زیبایی چشم‌نوازی ایجاد می‌ کند. اگر ریتم در هر چیزی رعایت نشود حس خوبی به شما نخواهد داد. در اصول طراحی داخلی منزل نیز ریتم به تکرار الگوی بصری گفته می‌ شود. برای دسترسی به این حالت در طراحی، باید به نوع تکرار، گذار و کنتراست فکر کنیم. استفاده از این مکانیزم باعث انتقال حس سیال یعنی حالت حرکت در فضای شما می‌ شود و نگاه مخاطب را از المانی به المان دیگر سوق می‌ دهد.

درنتیجه فضای کل خانه زیباتر به نظر می‌ رسد. همچنین باید توجه داشته باشید که تکرار به استفاده از یک عنصر، بیش از یک بار در فضای مورد نظر اطلاق می‌ شود. این تکرار می‌ تواند الگوی رنگی، بافت، خط یا هر المان دیگری باشد. کنتراست تعریف ساده ‌ای دارد؛ قرار دادن دو عنصر متضاد و مخالف یکدیگر، مانند بالش‌ های سیاه و سفید روی مبل از مشخصه‌ های کنتراست است.

پیشنهاد می کنیم جهت به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

۴. مقیاس و نسبت

این دو اصل از اصول اولیه طراحی داخلی است که کاملاً به هم وابسته هستند و می ‌توانند تأثیر زیادی در دکور فضای داخلی خانه چه در اتاق ‌ها و چه در بخش نشیمن و پذیرایی داشته باشند؛ زیرا هر دوی آن‌ ها به اندازه و شکل اشیای به‌ کاربرده شده و متراژ فضا وابستگی مستقیم دارند. قیاس و نسبت هر المان می ‌تواند بر اساس مقایسه یک شیء با دیگری یا با کل فضا سنجیده شود.

۵. رنگ

همان ‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم رنگ یکی از اصول طراحی داخلی بسیار مهم است. بسته به تأثیری که می ‌خواهید در فضا ایجاد کنید، می ‌توانید از تم ‌های رنگی متفاوتی استفاده نمایید. برای آشنایی با اثربخشی رنگ ‌ها می ‌بایست مطالعات کامل و دقیق‌ تری در این خصوص داشته باشید؛ اما در کل باید بین رنگ ‌ها توازن قابل ‌ملاحظه‌ای ایجاد شود تا حس بهتری نسبت به دکوراسیون منزلتان داشته باشید.

بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله درباره مطالعه کنید.

۶. کلکسیون ‎وسایل تزیینی

در اصول طراحی داخلی استفاده از وسایل تزیینی تاثیر بسزایی در زیبا سازی دکوراسیون شما خواهد داشت، که این وسایل باید از عناصری با ارتفاع، شکل و مدل های متنوع تشکیل شده باشد. اما باید به این نکته توجه کنید که بهتر است این عناصر متضاد باشند و فقط یک یا دو مشخصه مشترک با یکدیگر داشته باشند، تا در نهایت باعث ایجاد یک طراحی منحصر به فرد شود.

۷. روشنایی

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی معماری داخلی توجه به روشنایی فضای داخلی خانه است. در حالت کلی شما با سه نوع روشنایی در دکوراسیون منزل روبه رو هستید که شامل روشنایی عمومی، فعالیت خاص و تاکید است. روشنایی عمومی همان روشنایی سقف است که کل اتاق  شما را به طور برابر روشن می ‌کند. حالت فعالیت، برای یک کار خاص طراحی شده است. مانند چراغ‌ های زیرکابینت ‎های آشپزخانه که نقش بسزایی در اصول طراحی داخلی خانه دارد. روشنایی روی یک شی خاص مانند یک تابلو مورد استفاده قرار می گیرد.

شما باید به این نکته توجه کنید که با رعایت کردن اصول طراحی داخلی مربوط به روشنایی، شما می توانید یک فضای کوچک را با نورپردازی مناسب طوری طراحی کنید که فضا بزرگتر به نظر برسد. درواقع نور طبیعی در هر مکانی می ‌تواند روشنایی خانه را تامین کند. اما شما با استفاده از تجهیزاتی مانند آباژور، لوستر، انواع چراغ ‌های LED و چراغ‌ های دیواری علاوه بر تامین کردن روشنایی بیشتر خانه، زیبایی خانه را چند برابر خواهید کرد. همچنین شما می توانید با روشنایی های مختلف جلوه‎ خاصی را ایجاد کنید.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید به لینک مربوط به مراجعه کنید.

۸. انتخاب مبلمان

در اصول معماری داخلی توجه به انتخاب صحیح مبلمان تاثیر بسیاری در دکوراسیون شما خواهد داشت. زیرا هر مکانی با هدف خاصی طراحی می ‎شود و شما باید با توجه به آن مکان، مبلمان مناسب آن را انتخاب کنید. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید، که مبلمان انتخابی شما باید با سبک دکوراسیون‌ فضای مورد استفاده، مطابقت داشته باشد. همچنین شما باید مبلمان را باتوجه به متراژ مکان مورد نظر انتخاب کنید و از خرید مبلمان خیلی بزرگ یا کوچک خودداری کنید.

۹. توجه به خطوط و منحنی ها و نحوه‎ کار با آن‏‌ ها

یکی دیگر از نکاتی که در اصول طراحی داخلی باید رعایت کنید، توجه به خطوط و منحنی‎ های دیوار، سقف، کف پوش و سایر موارد است. شما باید با توجه به سبک دکوراسیون خود استفاده‎ صحیحی از آن ‏ها داشته باشید. برخی از نکات اصول طراحی داخلی مربوط به خطوط و منحنی ها به شرح زیر است:

  • استفاده از خطوط افقی، فضای شما را بزرگتر نشان خواهد داد و ارتفاع اتاق کوتاهتر به نظر می رسد.
  • از خطوط عمودی در دکوراسیون های سنتی استفاده نکنید.
  • بکار بردن خطوط عمودی باعث می شود ارتفاع فضای شما بلندتر به نظر برسد. این خطوط در سبک ‎های دکوراسیون مدرن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بکاربردن خطوط منحنی باعث جذابیت بصری فضا می شود و باعث ایجاد محیطی آرام و خودمانی خواهد شد.
  • استفاده از خطوط مورب نیز باعث افزایش انرژی اتاق می شود.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

چگونه یک دکوراسیون داخلی مدرن داشته باشیم؟

اگر شما می خواهید یک دکوراسیون داخلی منزل مدرن و فوق العاده داشته باشید، باید با اصول طراحی دکوراسیون داخلی آشنا باشید. برخی از اصول طراحی داخلی به شرح زیر است:

  • برای به کار بردن رنگ‌ ها در خانه، اگر نمی توانید به راحتی تصمیم بگیرید، شما می توانید تحقیق کنید و با روانشناسی رنگ ها آشنا شوید.
  • نورپردازی یک هنر است اما با آشنایی با برخی اصول، می ‌توانید با تنظیم نور، خانه خود را متفاوت کنید.
  • کف ‌پوش تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون و اصول طراحی داخلی دارد. در نتیجه شما باید در انتخاب رنگ، جنس و طرح آن دقت کنید.
  • استفاده خلاقانه از وسایل، یکی از بخش‌های مهم اصول دکوراسیون منزل است. شما باید این وسایل را با نگاهی متفاوت بنگرید و برای آن‌ها کاربردهای مختلف پیدا کنید.
  • همچنین استفاده از قاب عکس‌ ها متناسب با دکوراسیون خانه نقش مهمی در سبک مدرن دارد.

پیشنهاد می کنیم جهت خرید  به لینک مربوط مراجعه کنید.

نتیجه گیری

امروزه داشتن یک دکوراسیون مدرن باعث زیبایی دو چندان خانه شما خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم شما را با اصول طراحی داخلی آشنا کنیم. بنابراین با خواندن این اصول، شما برای زیبایی بیشتر، باید تمام اصول رنگ ‌ها، انواع پوشش ‌های دیوار و هماهنگی آن ها بایکدیگر را رعایت کنید تا بتوانید یک دکوراسیون خاص برای خانه خود ایجاد کنید. درواقع طراحی دکوراسیون داخلی مدرن، نیازمند دانستن برخی نکات و اصول اولیه است، که با دانستن این اصول می ‌توانید خانه خود را به سبک مدرن طراحی کنید.

برخی از سوالات رایج:

چه نکاتی در اصول طراحی داخلی باید رعایت شود؟

توازن یا بالانس – نقطه کانونی – ریتم – مقیاس و نسبت – رنگ

در مراحل طراحی داخلی به چه چیزی باید توجه کرد؟

وقتی کار مراحل اجرای طراحی داخلی انجام می ‌دهید لازم است که به فضای خانه بصورت کلی نگاه کنید؛ مجموعه‌ ای از فضاهای متصل به هم. بنابراین بهتر است که یک سبک و تم مشترک در این فضاها اجرا شود. دقت به رنگ وسایل، دیوارها و جنس آن ‌ها از راه‌ های دسترسی به این موضوع است. از میان همه عناصر مراحل طراحی داخلی رنگ به ‌صورت عمومی بهترین راه یکسان ‌سازی و مرتبط کردن مجموعه فضاهاست

آن تأکید دارد.

هنگ و شرایط روحی افراد خانواده خود می توانید بهترین و مناسب ترین ترکیب را برای چیدمان منزل ایجاد کنید

 

دکمه بازگشت به بالا