اجتماعی

از شیرهای سفید باغ وحش ارم چه خبر؟

مدیر باغ وحش ارم با اشاره به هفت ماهگی این شیر گفت: ما هیچ قصدی برای پرورش نداریم، این گونه در باغ وحش ها حضور دارد اما هدف ما نمایش و آموزش است.

به گزارش سلام آنلاین روز 16 آذر بود که باغ وحش ارم دو شیر سفید را آماده کرد. شیرها یک نژاد ژنتیکی خاص و کمیاب هستند.

بیشتر بخوانید:

شیر سفید؛ مهمانان جدید باغ وحش ارم سبز

قاسم محمدی در گفت وگو با سلام آنلاین وی در خصوص این دو شیر گفت: در سال 2018 دو شیر به نام های «دانا» و «هیر» از پارک ملی کروگر در منطقه تیمباواتی آفریقای جنوبی وارد ایران شدند. این دو شیر متعلق به باغ وحشی هستند که در سیروان در شرف افتتاح است و نسل دوم “دانا” و “هیر” هستند که طی تفاهم نامه ای با شریک باغ وحش ارم به شکل تغییر گونه مبادله شدند. تبادل. راهی نداشتند وارد باغ وحش ارم شوند.

وی افزود: به صورت مبادله ای به آنها گوسفند، بز و کانگورو دادیم. این تغییر گونه با نظارت کامل سازمان حفاظت محیط زیست انجام می شود.

به گفته محمدی، این دو شیر در 18 اردیبهشت ماه امسال متولد شده و هفت ماهه نر و ماده هستند.

مدیر باغ وحش ارم با بیان اینکه شیرها دارای ویژگی های فراوانی هستند، تایید کرد که شیرها گونه ای مجزا نیستند، بلکه تغییر رنگ آنها از زیرگونه ای از جنوب و شرق آفریقا به نام (آبی) جنوبی است. بر خلاف تصور رایج، آنها مبتلا به آلبینیسم یا جذام نیستند، بلکه وضعیتی به نام لوکیسم دارند، به این معنی که در چشم ها، پنجه ها و لب ها رنگدانه دارند. سفیدی آنها به دلیل جهش غیرطبیعی در ژن آنزیم تیروزیناز که مسئول تولید ملانین است، ایجاد می شود.

وی افزود: موارد شدید این جهش باعث آلبینیسم می شود و جهش های جزئی در همان ژن مسئول تشکیل رنگ “چینچیلا” است. کاهش تولید رنگدانه باعث کاهش انتشار رنگدانه در امتداد فولیکول های مو و محدود شدن آن به انتهای مو می شود. هر چه رنگدانه در طول اصلاح کمتر باشد، شیر کم رنگ تر است. در نتیجه، رنگ «شیرهای سفید» از بلوند تا تقریباً سفید متغیر است. در سال 2013، نشانگرهای ژنتیکی خاصی که رنگ منحصر به فرد شیر را تعیین می‌کردند، پس از یک مطالعه هفت ساله به رهبری انجمن جهانی حفاظت از شیر و چندین کشور مختلف شناسایی شدند.

محمدی با بیان اینکه شیرها از نظر مراقبت و نیازهای تغذیه ای مانند شیرهای آفریقایی هستند، گفت: در باغ وحش ها به دلیل تغییر رنگ توصیه نمی شود، بنابراین قصد تکثیر آن را نداریم. بیشتر اهداف تظاهرات و آموزش است زیرا اردوهای زیادی از طریق مدارس تهران به باغ وحش ارم می آیند تا حیوانات را ببینند، بنابراین آموزش بچه ها و دیدن گونه های مختلف شیر برای ما مهم است.

وی گفت: ما به جز گونه هایی مانند گوزن ایرانی و گوزن زرد که با توافقات و همکاری های حفاظت از محیط زیست پرورش می یابند، هیچ قصدی برای پرورش شیر و گونه های دیگر نداریم. شیرهای سفید نیز در دنیا فقط در باغ وحش ها و مناطق حفاظت شده کروگر نگهداری می شوند.

مدیر باغ وحش ارم درباره اقداماتی برای کاهش احتمال از دست دادن توله ها می گوید: برای اولین بار پس از 30 سال برنامه غربالگری کامل همراه با واکسیناسیون گربه های بزرگ باغ وحش از جمله گربه های وحشی را داریم. گربه و شیر آفریقایی. آنها بیهوش شدند و به ترتیب تحت سونوگرافی تشخیصی و پرتودرمانی قرار گرفتند. وضعیت دندان ها نیز بررسی می شود و در صورت داشتن زخم برداشته می شود و دندان ها جرم گیری می شود، از آن ها خون گرفته می شود، همه نمونه ها به دانشگاه تهران ارسال می شود و نتایج متفاوت است، بحث می شود. با استاد. اگر هر یک از آنها نیاز به یک سری درمان داشته باشند، این کار قبلا انجام شده است.

محمدی در پایان تاکید کرد: بازرسی و مراقبت از گربه های بزرگ سالی یک بار یا هر شش ماه یکبار انجام می شود، بنابراین از این پس تلفات گونه ها به دلیل کم کاری و کمبود انجام می شود و نگهداری کاملا غیر ممکن است. مگر اینکه ناشی از عفونت حاد باشد که باعث مرگ آنها شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا