اکنون که نوزدهمین جشنواره فیلم مجازی و شهر هوشی مین با نمایش آنلاین به پایان رسیده است ، می توان س askال کرد که آیا این مستند مورد استقبال برگزارکنندگان مستند سال آینده قرار گرفته است که در پایان دوره کرونا ارائه شده است؟
به گزارش سلام آنلاین ، مدت ها قبل از آغاز جشنواره فیلم هاگر گت ، حدس و گمان های زیادی در مورد اینکه آیا سازندگان فیلم حاضر به حضور در این جشنواره هستند ، به دلیل نداشتن راه های ایمن برای نگهداری آنلاین فیلم ها وجود دارد.
برگزارکنندگان جشنواره که سایر رویدادهای فیلم در صنعت مستند را مرور کرده و تصمیم به میزبانی آنلاین آنها گرفته اند ، به مستندها گفته اند که هیچ روش روشنی برای جلوگیری از کپی برداری از فیلم وجود ندارد ، اما امیدوارم به دلیل نبود یک اقتصاد قابل فروش باشد. سود در صنعت فیلم سازی. فیلم های مستند نه تنها چیزی از عملکرد دوره جشنواره کم نمی کنند بلکه فرهنگ دیدن فیلم های مجاز و جذب مخاطب بیشتر را ایجاد می کنند.
اگرچه نتیجه این سرمایه گذاری فرهنگی توسط فیلمسازان و مستندهای آینده بیشتر مشخص خواهد شد ، اما پیشرفت هایی وجود دارد که ممکن است در برنامه ریزی و استفاده از خدمات آنلاین در صنعت فیلم مفید باشد. فایل.
یکی از اولین مشکلاتی که در اولین روز جشنواره فیلم حکایت ظاهر شد ، ضعف زیرساخت های اینترنت در کشور بود که نشان داد نه تنها در شهرهای مختلف کشور امکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد. آسان و تماشای فیلم بدون قطع ارتباط ، اما حتی در همان پایتخت ، این مشکل برخی از بینندگان را که در روزهای اولیه فیلم را در صحنه ای کمتر شناخته شده تماشا می کردند و سرعت آن کندتر بود ، ناامید کرد. همین امر برخی افراد را به سمت دانلود فیلم سوق داده تا حداقل آنها بتوانند با سهولت بیشتری فیلم تماشا کنند.
یک مستند ساز به وقت جشنواره که فیلم خود را از وب سایت “خانه تئاتر” بارگیری کرد به خبرنگار INN گفت که یکی از همکارانش با او تماس گرفته است. بگویید به دلیل کم بودن سرعت اینترنت و قطع شدن مداوم فیلم هنگام مشاهده ، بعداً برای مشاهده آسان آن را بارگیری کنید. این کارگردان از این موضوع بسیار شگفت زده شد و سهولت در بارگیری باعث شد تا از بازی فیلمش در یک پلتفرم محبوب پشیمان شود. با این حال ، تاکنون هیچ خبر رسمی درباره انتشار فیلم های غیرقانونی و گسترش جشنواره منتشر نشده است.
از طرف دیگر ، کسانی که نگران امنیت فیلم های خود هستند ، دیگران که تعداد کمی نیستند معتقدند که نمایش فیلم های مستند آنلاین برای قسمت آخر جشنواره باید تقریباً فیزیکی باشد.
این نظرات بهانه ای شد برای جلب نظر برخی از فیلمسازان در پایان جشنواره.
“سینما هاجی” محل تجمع مستندها است
میثم صبوحی ، کارگردان مستند حلب بدون دریا وی در مصاحبه با سلام آنلاین گفت: “همه فضایل جشنواره به طور مستقیم برگزار می شود.” جشنواره حقیقت گردهمایی سالانه نویسندگان ، فیلمسازان و مخاطبان است. چنین فضایی برای یک فیلم مستند نادر است ، اگرچه امسال گزینه های دیگری وجود ندارد و استفاده از اینترنت بهتر از عدم برگزاری است.
وی افزود: “این روش مزایایی نیز دارد و تماشای فیلم در یک محیط آرام و راحت برای من بسیار جالب است.” من حتی می توانستم چند بار آنها را ببینم و مجبور نیستم به اتاقی بروم که اصلاً نمی دانستم آنجا جا دارد. البته من قبل از تماشای فیلم ایرانی ، هر روز کارهای بخش بین المللی را می دیدم که یکی از نکات قابل توجه جشنواره است.
مسدود کردن IP های خارجی یک مهارت نیست
تیمور قادری ، کارگردان فیلم کوتاه “گودو” – برگزارکننده فیلم گفت: “این اولین بار است که یک جشنواره آنلاین فیلم از زمان فوران کرونا برگزار می شود و این یک رویداد محلی حرفه ای برای من است.” متأسفانه امکان پخش در خارج از کشور وجود نداشت و من سعی کردم نام کاربری و رمز عبور خود را به یکی از دوستان خارج از خانه در تابلو تئاتر بدهم اما نتوانستم. با این حال ، من افرادی را می شناسم که پول کافی برای خرید بلیط فیلم ندارند و من اطلاعات خود را برای تماشای فیلم به آنها دادم.
وی با بیان اینکه iPod این پلتفرم برای جلوگیری از کپی شدن و مشاهده فیلم ها در داخل بسته شده است ، افزود: “اگر کسی بخواهد فیلم ها را با این نرم افزار کپی کند ، می تواند این کار را انجام دهد و هیچ گونه مهارت در مسدود کردن IP های خارجی وجود ندارد.” نه ، “او گفت. البته ، با استفاده از افراد معتبری که امتحان کردم ، وب سایت از IP کشور دیگری باز شد.
تیموری ادامه داد: من با جشنواره آنلاین پس از کرونا موافقم زیرا در کیش هستم و با این برنامه آنلاین هزینه هایم کاهش می یابد. این شگفت آور است و من فکر می کنم برخی از افرادی که مخالف این نوع نمایشگر هستند محافظه کار هستند و نمی توانند با انقلاب دیجیتال سازگار شوند ، در غیر این صورت چرا فیلم ها را روی لپ تاپ تماشا نمی کنید؟ اگر یک جشنواره فیزیکی برگزار شود ، چند نفر می توانند فیلم من را ببینند؟ سرانجام 400 نفر حضور داشتند ، اما بینندگان زیادی در این نمایش آنلاین حضور داشتند.
هیچ چیز جای صفحه را نمی گیرد
محسن اسلام زاده کارگردان “آلوسان” – دیگری فیلمسازانی هستند که معتقدند هیچ جایگزینی برای نمایش فیلم در تلویزیون وجود ندارد.
وی گفت: عجیب است که امسال برخلاف سینماهای داستانی ، مستندهای زیادی تولید شده و آثار خوبی به سینماها رسیده است. به همین دلیل ، چاره ای جز برگزاری آنلاین آن نیست. اگرچه تماشای فیلم در یک سیستم کوچک در صفحه نمایش بزرگ چندان جذاب نیست ، اما نمایش آن به صورت آنلاین نیز برای من جذاب است زیرا بینندگان بیشتری هستند که فیلم را دیده اند و واکنش های جالبی که من از بعضی از آنها گرفتم.
“سینمای حقیقت” یک سینما است ، نه یک تلویزیون
سرانجام مهدی شمامدی – کارگردان مستند “هجده هزار پا” – ابتدا وضعیت سکوهای اکران فیلم را تشریح کرد و گفت: “سکوهایی که فیلم های جشنواره را اکران می کنند از نظر زیرساخت بسیار متفاوت هستند و برخی از آنها در بین مردم شناخته شده اند.” اما همه آنها اشکالاتی دارند که اجازه کپی غیرقانونی را می دهد و من گزارش های زیادی درباره بارگیری فیلم ها دارم ، حتی یکی از بینندگان فیلم من پیامی را در اینستاگرام منتشر کرد که وی این فیلم را برای مشاهده بعداً بارگیری کرده است. بعد.
وی افزود: حقیقت بزرگ درباره جشنواره حقیقت این است که موفقیت آن به دلیل تعلیق بودن آن است. همه اینها در کنار هم فضای بهتری ایجاد می کند و “حقیقت” نیاز به بحث دارد. چندین پروژه مهم سال بعد در بحث مطرح شد. بسیاری از همکاری ها از آنجا آغاز شده و بسیاری از موضوعات در آن بحث طراحی شده اند که با آنلاین شدن جشنواره دیگر آنها را نداریم.
وی گفت: نمایش آنلاین کار خوبی است زیرا افرادی که در شهرهای مختلف مستند دوست دارند دسترسی راحت تری به فیلم های نمایشی دارند. با این حال ، فکر می کنم مخاطبان جشنواره به صورت آنلاین افزایش پیدا کنند و مردم بتوانند به فیلم دسترسی پیدا کنند. از آنجا که من دو سال از جمله سال گذشته مسئولیت جایزه تماشاگران را بر عهده داشتم ، می دانم پربیننده ترین فیلم 1200 بیننده دارد و پیش بینی می شود امسال هفت تا هشت برابر شود. اما با محاسبات ساده ، متأسفانه فقط 2.5 برابر است. تعداد بینندگان ما به طور فزاینده ای مشاهده می شود و با این رقم ارزش آن را ندارد که فیلمی در این اندازه کوچک (خارج از سینما) به صورت آنلاین نمایش داده شود.
شمامدی که به عنوان اولین برنده شهید آوینی جشنواره انتخاب شد ، تأکید کرد که نباید فراموش کنیم که سینما در واقع سینما است ، نه تلویزیون. این که کسی فقط یک فیلم ببیند و با هم باشد سینما نیست. خوب است که واقعیت سینما را حفظ کنیم.
وقتی از او س askedال شد که آیا او بیشتر از اینکه می داند فیلمش کپی می شود شکایت کرد؟ وی گفت: “من با سرقت اسنادم مشكلی ندارم زیرا در خیابان فریاد می زدم كه اسناد را دراختیار دارم و هیچ كسی آنها را از من نخریده است.” برای آگاهی مردم از اسناد هنوز مسیری طولانی در پیش است. وقتی مردم مستند را دوست دارند و حاضرند هزینه بلیط را بپردازند و برای تماشای آن به سینما می روند ، پس باید نگران پخش و سرقت غیرمجاز فیلم هایمان باشیم.
انتهای پیام