اقتصادی

احتمال نفوذ در اخلال سایبری در سامانه مدیریت سوخت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ملی با اشاره به بررسی اخیر مداخله سایبری در سیستم مدیریت سوخت این کمیسیون گفت که احتمال تهاجمی منابع داخلی وجود دارد که باعث اختلال در اینترنت در سیستم مدیریت سوخت شده است.

محمود عباس زاده مشکینی در گفت وگو با سلام آنلاین، در تشریح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امروز (یکشنبه 9 آبان) گفت: این جلسه با حضور نمایندگانی از وزارت نفت و اطلاعات غیرعامل و پدافند برای بررسی تشکیل شد. تداخل اینترنت در سیستم مدیریت سوخت آژانس گزارشی را تسلیم کرد که منجر به اصرار کمیسیون مبنی بر شناسایی منبع اغتشاشات خارجی یا داخلی شد.

وی افزود: «هنوز شواهد روشنی مبنی بر وجود اغتشاش 100 درصدی داخلی یا خارجی وجود ندارد، بنابراین کمیته ای در کمیته امنیت ملی موظف است یک جلسه کارشناسی را برای بررسی موضوع تشکیل دهد».

عباس زاده در بیانیه ای گفت: نتیجه ما از جلسه این است که طبق پیش بینی های قبلی، در آبان ماه اختلالی در اینترنت ایجاد می شود. این پیش‌بینی بر اساس وقوع طیف وسیع‌تری از اختلالات با تأثیر بیشتر است و بلافاصله پس از قطعی آنلاین در سیستم مدیریت سوخت، آن دستگاه‌ها به سرعت و شدید واکنش نشان می‌دهند. اما کمیسیون تاکید دارد که با توجه به عصر اطلاعات و ارتباطات و هوش مصنوعی و دولت الکترونیک، همه چیز باید در اینترنت کنترل شود.

وی توضیح داد: دولت الکترونیک همه جنبه های زندگی مردم را پوشش داده است. میلیون ها تراکنش مالی در کشور انجام می شود. بنابراین وقتی اختلالی در اینترنت ایجاد می شود، شرایط زندگی مردم تحت تأثیر قرار می گیرد. کمیسیون تأکید کرد که باید اقدامات لازم برای کاهش تأثیر اختلال انجام شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ملی گفت: البته بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بومی است، بنابراین این احتمال وجود دارد که مزاحمت‌های سایبری اخیر منشأ داخلی یعنی تهاجم داشته باشد. برخی معتقدند که این اتفاق در خارج از کشور رخ داده است و برخی دیگر معتقدند که ممکن است به دلیل وجود زیرساخت های بومی منشأ محلی داشته باشد. یعنی همین اثر. دشمن در هر کشوری عوامل قدرتمندی برای ایجاد مزاحمت دارد، بنابراین این کار دور از ذهن نیست.

عباس زاده با اشاره به دستور دیگر کمیسیون برای بررسی نشست تهران درباره افغانستان گفت: این نشست به ابتکار جمهوری اسلامی و با حضور نمایندگانی از ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان برگزار شد و نمایندگانی از چین و روسیه نیز در این ویدئو شرکت کردند. این نشست بر خلاف جلسه مسکو، بیانیه مشترکی نیز دارد.

وی افزود: نگرانی جمهوری اسلامی ایران این است که با توجه به زمستان پیش رو، تامین سوخت برای مردم افغانستان و تامین مواد غذایی با مشکل مواجه شود. برای ما وجود یک افغانستان امن، مرفه، توسعه یافته و مرفه به نفع ملت ماست. بنابراین ما هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد تا افغانستان را به این شکل برسانیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا