تازه های کسب و کارعمومی

اجرای پل به روش پیش تنیده

همانطور که می دانید در سال های اخیر سیستم پیش تنیده توانسته است به محبوبیت بسیار زیادی در مقایسه با سایر روش ها، دست پیدا کند. و این برتری تنها برای ساخت ساختمان ها لحاظ نشده و از این سیستم در ساخت پل ها نیز استفاده می شود.

در دهه 50 میلادی اولین پل ها با بهره گیری از روش پیش تنیده در کشور ژاپن اجرا شده اند.

بدین ترتیب از آن زمان تا به امروز ساخت پل به روش پیش تنیده جای خود را در میان سیستم های گوناگون ساخت و ساز مشخص کرده و توانسته است پل های وسیع و عریض را به ایمن ترین شکل ممکن طراحی و اجرا کند.

در ادامه قصد داریم به بررسی ساخت پل با استفاده از روش پیش تنیده بپردازیم.

با ما همراه باشید…

علل بکارگیری روش پیش تنیده در اجرای پل

بتن یکی از اصلی ترین مصالح در ساخت پل ها بشمار می رود که به طور معمول میلگرد های فولادی در بخش میانی آن جایگذاری شده تا استحکام بتن بالا تر برود.

اما از آنجایی که به مرور زمان میلگرد ها و ورق های فولادی دچار خوردگی می شوند، بتن نیز مقاومت خود را از دست داده و در طولانی مدت فرسایش و یا تخریب در این گونه سازه ها مشاهده خواهد شد.

از این رو طراحان و مهندسان با تحقیق و آزمایش های پی در پی برای ایجاد مقاوم سازی بتن، توانستند روش پیش تنیده را به جایگزینی مناسب و مطلوب برای میلگرد های فولادی تبدیل کنند.

با گذشت زمان و ساخت پل های متعدد با بهره گیری از روش پیش تنیده، با استقبال چشمگیری روبرو شد، چرا که طول عمر سازه های بتنی پیش تنیده بسیار افزایش یافته است.

نکاتی برای مقاوم سازی روش پیش تنیده

طراحان و مهندسان برای بالا بردن میزان مقاومت و استحکام سازه های بتنی پیش تنیده، انجام نکات مختلفی را توصیه می کنند که در ادامه این مطلب هر یک از آن ها را به طور خلاصه توضیح خواهیم داد.

توجه داشته باشید که این نکات در سازه های گوناگون متفاوت عمل خواهد کرد.

باید بدانید که ممکن است شمع های بکارگیری شده در اجرای پل ها، بعد از مدتی دچار مشکل شوند که این امر معمولا با کمک قطعات بتنی کوچک برطرف می شود.

اما اگر سطح مقطع شمع ها به میزان زیادی از بین رفته باشد، می توان برای افزایش مقاومت تیرچه ها از الیاف های پلیمری و یا ورق های فولادی استفاده کرد. این گونه مصالح به میزان قابل توجهی مقاومت تیرچه ها را چند برابر خواهند کرد.

برخی معتقدند که در روش پیش تنیده برای اجرای پل ها ممکن است تقویت کننده شمع ها، با گذشت زمان فاسد شوند. درست و یا غلط بودن این موضوع را در دیگر مقالات توضیح خواهیم داد اما در این بخش باید بگوییم که ورق های فولادی بکارگیری شده در این روش به هیچ عنوان دچار فرسودگی نشده و می توان با خیال آسوده آن ها را نصب و از تقویت کننده شمع ها محافظت کرد.

با توجه به استاندارد های جهانی، بعد از گذشت 10 سال از اجرای پل باید تیرچه های پیش تنیده و شمع ها هر 2 سال یکبار و پل های غوطه ور هر 5 سال یکبار مورد بررسی قرار گیرند که در صورت نیاز به تعمیر، تغییرات بر روی آن ها اعمال شود.

این در حالی است که اکثر پل های ساخته شده با استفاده از روش پیش تنیده اگر به شکل کاملا حرفه ای و اصولی طراحی و اجرا شده باشند، به هیچ عنوان نیاز به تعمیر نخواهند داشت.

به همین منظور شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان توصیه می کند، برای ساخت هرگونه سازه بتنی پیش تنیده حتما از افراد کارآمد و متخصص بهره گیری کنید.

دلایل استفاده از تاندون ها در سیستم پیش تنیده

یکی دیگر از مصالح بسیار کاربردی در سیستم پیش تنیده، تاندون ها هستند که به طور کامل از خوردگی و فرسودگی تیرچه های پیش تنیده جلوگیری می کنند.

همین امر نیز در بالا رفتن مقاومت و افزایش ایمنی روش پیش تنیده تاثیرات فراوانی دارد.

از آنجایی که عوامل زیست محیطی گوناگون می تواند سبب افت و در طولانی مدت تخریب سازه های بتنی شود، در نتیجه با بهره گیری از تاندون های با کیفیت در پروسه ساخت این نوع سازه ها، می توان آسیب پذیری را به صفر رساند.

امروز از تاندون های پیش ساخته به صورت گسترده در بخش خارجی بتن و بر روی تیرچه های پیش تنیده استفاده می شود. که از مهم ترین مزیت های آن می توان به کاهش ضخامت شبکه و قابل کنترل بودن تاندون ها اشاره کرد.

در ساخت پل ها به روش پیش تنیده نیز تاندون ها به شکل وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند که استحکام این سازه های عظیم را چندین برابر افزایش می دهد.

مزایای اجرای پل به روش پیش تنیده

افزایش طول عمر پل، افزایش ایمنی و مقاومت پل، عدم نیاز به مصرف مصالح زیاد، عدم نیاز به صرف هزینه بالا، ساخت پل های عریض و وسیع، اجرای پل در هرگونه شرایط جوی و آب و هوایی و… از اصلی ترین و اساسی ترین مزیت های ساخت پل با بهره گیری از سیستم پیش تنیده می باشد.

همچنین سازه های طراحی و اجرا شده با استفاده از روش پیش تنیده از نظر زیبایی شناسی محبوبیت بسیار زیادی در مقایسه با سایر روش های ساخت و ساز در میان طراحان، مهندسان و سازندگان دارد.

تاندون ها دارای قابلیت مقاومت خمشی بسیار بالایی نیز هستند که به خوبی فشار وارده بر سازه را کاهش و استقامت آن را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

با کمک تاندون ها در روش پیش تنیده می توان پل ها را به اشکال مختلف و با هر نوع قوسی طراحی و اجرا کرد.

شرکت توسعه بین المللی آتیه فیروزه ایرانیان

مجموعه حرفه ای و تخصصی AFID که نماینده رسمی شرکت APS استرالیا در ایران می باشد، با هدف رشد و پیشرفت در حوزه تکنولوژی پس کشیدگی و پیش تنیدگی سازه های ساختمانی و عمرانی فعالیت مستمر دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان و مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

دکمه بازگشت به بالا