فرهنگ و هنر

آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران برگزار می‌شود

استاد علینقی وزیری (نهم آنلاین 1265 – 18 شهریور 1358) معروف به کلنل وزیری، نوازنده برجسته و پیشگام در ساخت موسیقی ایرانی است. او که با سالها خدمت سربازی و رسیدن به درجه سرهنگی به کلنل وزیری شهرت داشت، عاشق موسیقی شد و در نهایت بین خدمت سربازی و موسیقی را انتخاب کرد.

علینقی خان وزیری خدمات مهمی برای موسیقی ایرانی انجام داد. از جمله سخنانی در سنت موسیقی شفاهی ایران. او همچنین مدرسه عالی موسیقی را تأسیس کرد و بعدها مدرسه موسیقی دولتی (مدرسه موسیقی نظام) را مدیریت کرد. معلمان روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح الله خالقی، موسی معروفی و ​​اسماعیل مهرتاش از مهم ترین شاگردان علینقی خان وزیری بودند.

استاد وزیری در نواختن تار و آهنگسازی نیز مهارت دارد. «دختر آشفته»، «دو عاشق» و «سمفونی نفت» از معروف ترین آثار این نوازنده هستند.

مراسم یادبود علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران به مناسبت یکصد و سی و ششمین زادروز این استاد برجسته موسیقی روز پنجشنبه (23 مهرماه) ساعت 17:00 با حضور بزرگان موسیقی ایرانی برگزار شد. حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد مقدسی، فرهاد فخرالدینی، جهانشاه صارمی، لوریس چکناواریان، هادی منتظری، مسعود حبیبی و دیگر اهالی موسیقی و هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

بهنام مهدان (پندار) ضامن انحصاری آرامگاه علینقی وزیری و برگزارکننده مراسم یادبود گفت: از سال 1397 عملیات ساخت و بازسازی آرامگاه استاد وزیری با هزینه شخصی و بدون دخالت و مشارکت انجام شده است. همکاری اشخاص حقیقی یا حقوقی و سازمانها. من یک موسسه راه اندازی کردم.

موحدان با بیان اینکه آرامگاه پدر موسیقی ایران از سال 58 به مدت 40 سال است که بر اثر بی توجهی و بی توجهی دولت و ملت به ویژه بی توجهی و مدیریت نادرست سازمان ها و به ویژه متولیان هنری ویران شده است، گفت: این آرامگاه در حال تخریب است. خانه موسیقی و خانه هنرمند. در مراحل اولیه بازسازی، مقبره را به طور کامل رنگ آمیزی کردم و با هزینه 38 میلیون تومان، گچ و سنگ قبر را تعویض کردم.

بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران برگزار شد

وی افزود: سردیس استاد توسط امیر محدان هنرمند و مجسمه ساز طی مراسمی در مهرماه ۱۳۹۷ با حضور استاد برجسته موسیقی ساخته شد. ارفع عطارایی، حسن ناهید، بهرام گودرزی، میلاد کیایی، کامبیز روشنروان، معصومه مهرعلی و تنی، تنی چند تنی از جمله شهرام صارمی و مهدی فلاح با تجلیل از استاد، از سنگ جدید آرامگاه و سردیس رونمایی کردند.

استاد علینقی وزیری خادم حرم گفت: فاز دوم بازسازی ضریح مالک با هزینه ای بیش از 6 میلیون تومان در شهریور ماه 1398 انجام شد. مجموعه ای عالی از عکس های استاد وزیری را جمع آوری کرده ام. روح‌الله خالقی و ابوالحسن صبا آن را بر دیوارهای بقعه و پرده‌ها نصب کردند. تندیس پروردگار را بر پنجره مقبره نصب کردم و در مهرماه 1398 دومین بزرگداشت استاد وزیری با حضور استادان ارفع عطارایی، حسن نهید، میلاد کیایی و بهرام گودرزی برگزار شد.

موحدان گفت: فاز سوم بازسازی و مرمت حرم استاد وزیری را در شهریورماه امسال با هزینه ای بالغ بر 45 میلیون تن زیربنای بیرونی و مساحت سردر دنبال کرده ام. این بنا با سنگ و موزاییک پوشیده شده است. دیوارها، درها و سقف تمامی مقبره ها کاملاً رنگ آمیزی شده بود. ترمیم و جوانسازی تقریبا انجام شده است و تنها قسمت کوچکی از آخرین عمل زیبایی که در آینده انجام خواهم داد باقی مانده است.

وی گفت: با توجه به گذر از شیوع کرونا و رفع محدودیت های اجتماعی، یاد و خاطره استاد وزیری را در حضور تمامی اساتید و دوستداران موسیقی و عموم مردم در فرهنگسرای فرهنگسرای گرامی می خواهم. وزیری. برای بازدید عموم..

برگزارکنندگان این یادواره استاد علینقی وزیری افزود: بنده و علیرضا میرعلینقی از پژوهشگران و مورخان موسیقی درباره نقش استعدادها، هنر، اندیشه و هنر وزیری در روند پیشرفت و تعالی سخنرانی خواهند کرد. از فرهنگ موسیقی کشور نوای هادی منتظری (بازیگر) و احمد خاک طینت (بازیکن دفاعی) و پخش بخشی از مستندی از استاد علینقی وزیری با عنوان “کلنل” از دیگر بخش های این مراسم است.

5757

دکمه بازگشت به بالا