آیا خواب‌های آشفته و ترسناک تعبیر علمی دارند؟

آیا خواب‌های آشفته و ترسناک تعبیر علمی دارند؟

این یک تجربه طبیعی است: با عرق سرد از خواب بیدار می شویم، تپش قلب ادامه دارد. ما کابوس هایی را دیده ایم که شبیه یک کابوس هستند. یا از یک واکر ترسناک فرار کردیم یا از ارتفاع زیاد افتادیم یا در اتاقی گرفتار شدیم که هیچ راه فراری نداشت.

به گزارش سلام آنلاین به نقل از ایتنا، هنوز چند روزی نیست که خاطره خواب های آشفته ساعت ها ذهنمان را به خود مشغول می کند. اما منظورشان چیست؟ چرا مغز ما چنین رویاهای خطرناکی را پردازش می کند؟

به گفته روانشناسان، در حالی که برخی از رویاها ممکن است روش مغز ما برای مرتب کردن رویدادهای روزانه باشد، برخی دیگر، به ویژه کابوس ها، ممکن است راه ذهن ما برای پردازش چالش های زندگی واقعی و درگیری های ذهنی ما باشد.

بر اساس تحقیقات، تقریباً معانی خاصی در پشت دو نوع کابوس وجود دارد:

1- کابوس تعقیب
در کابوس تعقیب و گریز، معمولاً از شخصیت های ناشناخته، حیوانات تهدید کننده یا حتی نیروهای انتزاعی فرار می کنید. خطر بلافاصله متوجه خواهد شد، مهم نیست که چقدر سریع بدوید، زیرا به نظر می رسد تعقیب کننده همیشه به شما نزدیک است.

مطالعه ای که در ژوئیه امسال در Frontiers In Psychology منتشر شد نشان داد که چنین رویاهایی با تجربیات واقعی زندگی از روابط منفی با دیگران مرتبط است.

محققان بر این باورند که این پدیده را می‌توان با «نظریه تقلید تهدید» رویاها توضیح داد، که بر اساس آن رویاها با شبیه‌سازی رویدادهای تهدیدآمیز برای پیاده‌سازی و بهبود ادراک تهدیدهای زندگی واقعی و مکانیسم‌های اجتناب، عملکردی تکاملی دارند. این به افراد کمک می کند تا پاسخ های خود را به خطرات احتمالی در یک محیط امن اجرا کنند.

تهدیدها، احساسات، درگیری ها یا نارضایتی در یک رابطه واقعی می تواند نیاز به آمادگی برای رویارویی یا آشفتگی عاطفی بیشتر را ایجاد کند. وقتی افراد در تعاملات اجتماعی خود استرس یا تعارض را تجربه می کنند، ذهن آنها می تواند سناریوهای تعقیب و گریز را به عنوان راهی برای پردازش این تهدیدات عاطفی شبیه سازی کند. این نه تنها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پاسخ‌های خود را به درگیری‌های احتمالی انجام دهند، بلکه به عنوان یک ابزار روان‌شناختی برای مدیریت اضطراب و استرس مرتبط با آن روابط عمل می‌کند.

علاوه بر این، این نظریه نشان می دهد که چنین رویاهایی تصادفی نیستند، بلکه عمیقاً ریشه در نیاز اجدادی ما برای بقا دارند. در گذشته، تعقیب شدن می‌توانست به معنای تهدید فیزیکی واقعی از سوی شکارچیان یا افراد متخاصم باشد. در دنیای مدرن، این تهدیدات اغلب به عنوان چالش های اجتماعی یا روانی ظاهر می شوند و مغز برای مقابله با آنها از رویاها استفاده می کند.

2- کابوس خفقان
کابوس ها اغلب بسیار غم انگیز هستند. در این رویاها ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که نفس کشیدن دشوارتر باشد، گویی نیرویی نامرئی به سینه یا گلوی شما فشار می آورد.

از سوی دیگر، ممکن است در یک فضای کوچک و بسته مانند یک تابوت یا یک اتاق بسته، جایی که هوا رقیق‌تر و رقیق‌تر به نظر می‌رسد، گیر افتاده باشید. یا ممکن است احساس کنید که در زیر آب گیر افتاده اید، نمی توانید به سطح آب برسید یا چیزی دهان و بینی شما را پوشانده است.

جالب توجه است، مطالعه دیگری که توسط محققان اسرائیلی در Frontiers in Psychology منتشر شده است، نشان می دهد که کابوس های خفه کننده با مشکلات روانی زندگی واقعی و همچنین اختلالات خواب عمومی مرتبط است.

از نظر فیزیولوژیکی، افرادی که آپنه خواب را تجربه می کنند، بیشتر از کسانی که تجربه ندارند، دچار آپنه خواب می شوند. این نشان می دهد که تقلای تنفسی بدن ممکن است خود را در خواب به عنوان یک احساس ترسناک خفگی یا خفگی نشان دهد.

از نظر ذهنی، افرادی که مضطرب هستند یا دچار مشکل تنفسی هستند نیز بیشتر در معرض این نوع کابوس هستند.

در طول خواب، افراد اغلب احساس وحشتناکی از ناتوانی در حرکت را تجربه می‌کنند که گاهی با درک نادرست از حضور شریرانه روی سینه‌شان همراه است و نفس کشیدن را دشوار می‌کند.

این تجربه وحشتناک که می تواند احساس خفگی کند، هم به احساسات فیزیکی (مانند تنفس کم عمق و فلج) و هم به عوامل روانی (مانند اضطراب و استرس) مربوط می شود.

روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که اگر اغلب این نوع کابوس ها را می بینید، بهتر است درگیری ها یا استرس های حل نشده را در زندگی بیداری خود بررسی کنید تا از شر آنها خلاص شوید. سپس با مقابله با این علائم و انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با آنها، می توانید به سمت خواب راحت تر و احساس آرامش درونی حرکت کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا