اجتماعی

آغاز واکسیناسیون حجاج علیه “مننژیت” و “فلج اطفال” / شروع اعزام‌ها از ۲۳ خرداد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه حج امسال، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، واکسیناسیون کرونا در ایام زیارت و… آغاز واکسیناسیون مننژیت و فلج اطفال برای زائران اعلام شد.

دکتر علی مرعشی در گفت وگو با سلام آنلاین وی در خصوص آخرین وضعیت آزمون زیارتی حج 1401 گفت: در حال حاضر آزمون زیارتی تقریباً در تمامی استان ها به پایان رسیده و در مراحل پایانی کار قرار دارد. البته از 38 هزار زائر، اطلاعات 2 هزار زائر هنوز ثبت نشده است، اما همه زائران توسط پزشکان و فقط اطلاعات پزشکی انسانی معاینه شده اند که تنها 2 هزار نفر در لیست پیشرفت آنها قرار نگرفتند.

«فشار خون» و «دیابت» شایع ترین بیماری در بین زائران ایرانی است

وی افزود: از تعداد زائران معاینه شده تقریباً همه بیماری های مشاهده شده فشار خون و به دنبال آن دیابت بوده است.

159 زائر در انتظار معاینه مجدد

مرعشی در خصوص محدودیت های اعزام زائران بیمار گفت: از زائران معاینه شده تاکنون 159 نفر از نظر پزشکان از تناسب اندام محروم شده اند. این روند پس از محرومیت برخی از زائران از سوی پزشکان، وضعیت آنها در میزگردی با حضور متخصصان حوزه های مختلف با سابقه بحث و بررسی و بررسی مجدد حج و زائران انجام می شود. این کمیته 159 نفره روز چهارشنبه در کمیسیونی که در تهران تشکیل شده است بررسی و مورد بازدید قرار می گیرد و مقرر می شود توانایی جسمی آنها برای حضور در مراسم تایید شود و حج رد یا تایید شود.

نحوه تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در حج 1401

وی در خصوص تامین دارو و ملزومات پزشکی در حج امسال گفت: در این خصوص با عربستان مکاتبه کرده ایم و لیست داروهای خود را به سازمان غذا و داروی عربستان و شرکت های دارویی ارسال کرده ایم تا قیمت آنها را محاسبه کنند. البته در این کشور خرید داروها به طور کامل انجام شده و بسته بندی آن ها آماده ارسال به عربستان سعودی در حال انجام است. اکنون منتظریم عربستان سعودی اعلام کند که محموله دارو بر اساس کدام پروتکل تحویل می شود.

مرعشی با برآورد تعداد داروها بر اساس 40 هزار زائر در ماه، گفت: عمدتاً برای فصل و در عین حال آنتی بیوتیک، داروهای سرماخوردگی، آنفولانزا و … وجود دارد. ما شاهد عرضه داروی حج ​​به گونه ای بوده ایم که اگر حمل و نقل یا دارو مشکل دارد، می توانیم از عربستان تهیه کنیم. یعنی اگر تحویل دارو و تجهیزات آنقدر طول بکشد که نتوانیم قبل از اعزام زائران تحویل دهیم، داروها و تجهیزات لازم را از آنجا خریداری می کنیم.

مرعشی گفت: بنابراین دارو و تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کرده ایم. ما در حال بررسی موضوع انتقال آنها به عربستان سعودی و حضور آنها در درمانگاه خود هستیم. در این بین یک درمانگاه دو روزه در مدینه و سه درمانگاه در مکه داریم. خوب.تعداد کادر پزشکی ما 280 نفر است.

واکسیناسیون زائران علیه مننژیت و فلج اطفال را آغاز کنید

ارزیابی واکسیناسیون کرونا در زائران

وی از آغاز واکسیناسیون زائران علیه مننژیت از روز گذشته خبر داد و گفت: واکسن مننژیت به طور کامل تامین شده است. واکسیناسیون مننژیت برای زائران از روز گذشته (دوشنبه 9 خرداد) در 23 استان آغاز شد و از چهارشنبه یا پنجشنبه هفته جاری در هشت استان باقیمانده آغاز می شود.

مرعشی در خصوص واکسیناسیون کرونا نیز گفت: زائران از نظر واکسن کرونا نیز غربالگری می‌شوند و وزارت بهداشت اقداماتی را برای واکسیناسیون زائرانی که فاقد این واکسن هستند انجام داده است. اکثر زائران با واکسیناسیون کرونا مشکلی ندارند. واکسن های Sinofarm، Sputnik و Astrazenka در مجموعه واکسن های مورد تایید عربستان سعودی قرار دارند و افرادی که علاوه بر این داروها واکسینه شده اند، یک یا دو دوز سینوفارم دریافت خواهند کرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر نیز در خصوص واکسیناسیون فلج اطفال برای زائران با تاکید وزارت بهداشت بر اینکه واکسن فلج اطفال زائران از روز شنبه در اختیار زائران قرار می گیرد، گفت: 8 خرداد توسط مراکز بهداشتی درمانی وزارت بهداشت در سراسر کشور عرضه می کند و به زائران تزریق می کند. بسیاری از زائران وارد شدند و واکسن فلج اطفال زدند و بقیه زمان تا پروازشان انجام شد.

سن بالای 65 سال ارجاع داده نشد.

مرعشی محدودیت سنی برای اعزام زائران را بالای 65 سال و زائران نباید بالای 65 سال باشد، گفت: شرط سنی عربستان تا 65 سال است.

وی گفت: طبق برنامه ای که حج و زیارت تعیین کرده است. اولین تحویل در 13 ژوئن انجام می شود. البته تیم پزشکی قبل از اعزام حجاج به عربستان اعزام می شود و اگر اتفاق خاصی نیفتد تیم پزشکی ۱۸ خرداد اعزام می شود.

با توجه به نگرانی از افزایش گردش ویروس فلج اطفال در برخی از کشورها، وزارت بهداشت کشورمان بر لزوم واکسیناسیون زائران در برابر این بیماری تاکید کرده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا