اقتصادیتازه های کسب و کار

آب بندی کاسه استخر

 

به خاطر غیر اصولی ساختن و یا برخورد مداوم اشیاء داخلی و خارجی و فشار آمدن به قسمت‌های مختلف استخر، پس از مدتی آب بندی کردن آن به یک امر مهم تبدیل می‌شود زیرا تمامی این اتفاقات سبب خواهند شد دیواره‌ها یا کف تَرَک بردارند و یا آب نشتی پیدا کند. در عایق کاری استخر، انتخاب درست مواد آب بندی و نحوه اجرا و استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است.
آب بندی استخر در مرجله کف و دیواره ها، بیشتر برای صورت میگیرد که نوعی از استخرهای شنای متداول است. در صفحه به طور کامل در مورد انواع استخر شنا، مراحل ساخت، هزینه و مدت زمان مورد نیاز توضیح داده ایم.

آب بندی اصولی و تخصصی استخر خود را به ما بسپارید !

مشکلات نشتی آب در استخرها معمولاً در ابتدا با تَرَک‌های کوچک نمایان می‌شوند و به مرور زمان درزهای بزرگتر و مشکلات جدی‌تری برای استخر به وجود خواهند آورد و در نهایت آب نشتی پیدا خواهد کرد. در همین مرحله است که انرژی، زمان و آب بسیار زیادی به هدر خواهد رفت. خودِ فرآیند یافتن تَرَک‌ها و آب بندی کردن استخر زمان‌بر است. در این بین، متأسفانه اکثر افراد دانش فنی برای یافتن تَرَک‌ها را ندارند و اگر هم داشته باشند، به محض پیدا کردن آنها نمی‌توانند کاری را صورت دهند.

برنامه‌ریزی کردن برای شناسایی وضعیت استخر و صورت دادن اقدامات لازم برای رفع مشکلات، باعث خواهد شد که دیگر مجبور نباشید در هر سال تا دو برابر برای استخر هزینه کنید. به هر حال، پس از ذکر این مقدمه، با استخرچی همراه باشید تا هر آنچه که لازم است در مورد آب بندی استخر بدانید را آموزش ببینید.

تشخیص و برطرف کردن نشتی آب استخر را به تیم استخرچی بسپارید.

نحوه تشخیص نشتی آب استخر

اولین گام برای آب بندی کردن استخر آن است که مشخص کنید چه‌قدر آب نشت می‌کند. اگرچه پوسیدگی که نتیجه نشت آب می‌باشد، به تدریج رخ می‌دهد ولی هر چه زمان بیشتری می‌گذرد، شناسایی آن دشوارتر از قبل خواهد شد. به همین دلیل، نباید همیشه به دنبال درزهای بزرگ بگردید. بر این اساس، پیدا کردن تَرَک‌ها و درزهای کوچک نیز به همان اندازه یافتن تَرَک‌ها و درزهای بزرگ اهمیت دارد.

یکی از شاخص‌ها و معیارهای تشخیص نشتی آب این است که نباید سطح آب یک استخر در یک هفته بیش از 5 سانتی‌متر افت کند. حال اگر بررسی کردید و متوجه شدید که سطح آب 5 سانتی‌متر یا بیشتر پایین‌تر رفته، می‌توانید این احتمال را بدهید که از دیواره استخر، در مکان‌های اتصال کاشی‌ها به یکدیگر و یا دیواره‌های بتنی، آب نشتی دارد.

در صورت عدم نشتی؛ افت سطح آب استخر در یک هفته، نباید بیشتر از 5 سانتی‌متر باشد.

چنان‌چه می‌خواهید مطمئن شوید که استخر نشتی دارد و افت سطح آب نیز نتیجه تبخیر نیست، می‌بایست آزمایش روزانه که اتفاقاً بسیار ساده است را انجام دهید. فقط کافی است روی دیواره عمقی استخر چند علامت بگذارید تا پس از خاموش کردن پمپ تصفیه و ثابت بودن استخر، سطح آب مشخص شود. حالا اندازه آن را یادداشت نمایید. در ادامه آب باید به مدت 24 ساعت ثابت بماند که البته بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که از استخر استفاده نمی‌کنید. اگر سطح آب افت کرده، قطعاً نشتی دارد و در آن تَرَک‌هایی وجود دارد بنابراین مجبور خواهید بود آن را آب بندی کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که از طریق آن می‌توان متوجه نشتی آب شد، مبلغ غیر طبیعی قبض برق و آب می‌باشد. برای انجام این کار فقط کافی است متوسط مقدار آب مصرفی را کنترل نمایید. اگر دیدید هزینه و زمانی که برای تنظیم میزان PH آب صرف کرده‌اید، زیاد است، استخر قطعاً نشتی دارد زیرا تنظیم عناصر شیمیایی آب تازه پیچیده‌تر از تنظیم عناصر شیمیایی آب از قبل موجود در استخر خواهد بود.

علت نشتی آب استخر چیست؟

محل تَرَک‌های ساده

برخی از تجهیزات استخر می‌توانند محرک خروج آب باشند بنابراین تعیین مکان اصلی نشتی بسیار دشوار است. در این میان، قسمت‌های اطراف تأسیسات اصلی مانند پمپ‌ها که لرزش دارند، می‌توانند محل اصلی نشت آب باشند. سایر قسمتهایی که نیاز است در مرجله اول بررسی شوند لیست شده اند:

  • لوله کشی ها
  • منابع تصفیه و بالانس
  • شیر آلات مختلف
  • مبدل‌های حرارتی

هنگام بررسی این تأسیسات، توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا باید تمامی بخش‌های لوله‌کشی را از نظر نشت آب بررسی نمایید. همین کار را برای اتصالات، با دو برابر دقت انجام دهید زیرا امکان دارد درز این قسمت‌ها ساییده شده باشد. چنان‌چه قطعه‌ای جدا شدنی است، آن را جدا کنید. سپس ببینید از جایی که نباید، آب خارج می‌شود یا خیر.

اگر چیزی دستگیرتان نشد، تشخیص محل نشتی آب سخت‌تر خواهد شد. برای مثال، ممکن است تَرَکی در دیواره‌های بتنی استخر وجود داشته باشد. آب بندی کردن نادرست و غیر اصولی استخر، معمولاً باعث می‌شود که به مرور زمان، آب از درز موجود میان محل اتصال کاشی‌ها بیرون برود.

محل تَرَک‌های پیچیده

اگر به این نتیجه رسیدید که اتصالات یا لوله‌کشی مشکلی ندارند، احتمالاً تَرَک‌خوردگی در دیواره‌های بتنی استخر یا کاسه‌ها رخ داده است. چنان‌چه روش‌هایی که در قسمت قبل توضیح دادیم راهگشا نبود، نصف بطری کوچک رنگی خوراکی را درون آب بریزید. نیازی نیست این رنگ خیلی خاص باشد فقط کافی است به جهت رعایت مسائل بهداشتی، سمی نباشد.

استفاده از مواد آب بندی از قبیل پودرها و چسب‌های مخصوص، راه حل برطرف کردن درز کف و دیواره استخر است!

در بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنید که آب با رنگ برجسته شده در چه جاهایی جمع شده و در چه جایی جریان آن متوقف می‌شود. به علاوه، ممکن است تغییر رنگ و جمع شدن آن در قسمت‌های خاصی از استخر به چشم بخورد که محل مناسبی برای جستجوی تَرَک خواهد بود. با توجه به محل تَرَک، ممکن است فرآیند شناسایی نشتی از چند ساعت تا چند روز به طول بینجامد. پیشنهاد می‌شود حداقل یک روز به این روش زمان بدهید. از طرفی، جای هیچ نگرانی نیست زیرا برای استخر اتفاقی بدی نمی‌افتد. در این شرایط، بهتر است که برای جلوگیری از بروز خسارت بیشتر و کاهش هزینه‌های اقتصادی رو به افزایش نشت آب و صرفه‌جویی در آنها، مشکل را با آب بندی کردن استخر برطرف کنید.

بررسی پیشگیرانه؛ جلوگیری از نشتی آب استخر

حتی اگر مطمئن هستید یا فکر می‌کنید که استخر نشتی ندارد و دیواره‌های آن تَرَک نخورده نیز باید سالی دوبار آن را بررسی کرده و آب بندی کنید. البته چنان‌چه از زمان ساخت استخر شما بیش از ده سال می‌گذرد، عملیات آب بندی و بررسی بدنه‌های آن را به طور مکرر انجام دهید.

نیازی نیست ریز به ریز قسمت‌های مختلف استخر را بررسی کنید و اگرچه توصیه شده که حداقل هر سال یا دو سال یک بار این کار را صورت دهید ولی بد نیست هر از چند گاهی نوار چک مدرج را به مدت ده دقیقه به دیواره استخر بچسبانید و یا رنگ خوراکی را بریزید.

شاید این کار در نگاه اول زیاد به چشم نیاید اما یادآوری آن سبب خواهد شد در هزینه‌های نگه‌داری و یا حتی آب بندی استخر صرفه‌جویی گردد. روزی که در آن برچسب مدرج را چسبانده‌اید را در تقویم ثبت و چند قبض آب را به طور همزمان با همدیگر مقایسه کنید و یا ببینید چه مقدار مواد شیمیایی در استخر ریخته‌اید. حتی می‌توانید از خودتان سؤال بپرسید که آیا استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر، اسیدها و بازها جهت تنظیم عناصر مختلف آب استاندارد بوده یا مصرف افزایش یافته است. اگر مصرف‌تان زیاد شده، باید خیلی سریع به فکر راه چاره‌ای باشید.

استخر سیمانی خود را چگونه ضد آب کنیم؟

استخرهایی که از مواد سیمانی ساخته می‌شوند، نفوذپذیری بالایی دارند؛ بنابراین آب را از خود عبور می‌دهند. از آنجا که این سازه‌ها با هدف ذخیره و نگهداری آب احداث می‌شوند، بسیار مهم است که مایع به بیرون نشت نکند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبتی پس از ساختن استخر، عایق‌بندی آن با استفاده از ترکیباتی است که سطوح سازه را در برابر آب نفوذناپذیر می‌کنند.

مراحل عایق کاری استخر

  1. تهیه مواد آب‌بندی
    در گام نخست با توجه به سرمایه کارفرما ماده موردنیاز برای عایق‌بندی برگزیده می‌شود‌.
  1. آماده‌سازی استخر
    سپس تیم ارائه دهنده خدمات سطح سیمانی استخر را تمیز می‌کنند؛ زیرا وجود ذرات اضافی سست شدن عایق رطوبتی را به همراه دارد.
  1. پر کردن ترک‌ها
    در مرحله بعد باید ترک‌های ساده پر شود تا یک سطح یکنواخت به دست آید.
  1. استفاده از عایق
    اکنون باید عایق رطوبتی روی سطح استخر اعمال شود. این کار ممکن است که طی یک یا چند مرحله انجام پذیرد.
  1. در نظر گرفتن زمان کافی برای خشک شدن سطح
    با توجه به نوع ماده به کار برده شده برای عایق‌بندی زمان خشک ‌شدن سطح آن متفاوت است. معمولا این مدت زمان روی بسته‌بندی ترکیبات آب‌بندی درج می‌شود.

https://berke.ir/آب-بندی-کاسه-استخر/منبع:

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا