گرمای نسبی بازار مسکن در نیمه زمستان

بنگاه های معاملات ملکی تهران از شرایط مساعد خرید و فروش مسکن خبر می دهند و دلیل آن را رکود بازار موازی می دانند. در عین حال گفته می شود که کیفیت و واحدهای نوساز در بازار رو به کاهش است و مالکان از فروش خودداری می کنند. با وجود اختلاف قیمت واحدهای نوساز با آپارتمان های غیر قدیمی، امروزه نیز قفل ها در بازار نیمه کند مشتری دارند.

به گزارش سلام آنلاین، بررسی های بخشی نشان می دهد که با نزدیک شدن به هفته پایانی سال، بازار مسکن در تهران اندکی متحرک شده است. در 15 روز اول بهمن ماه، بازار املاک از وضعیت بهتری نسبت به طلا و خودرو برخوردار بود. با این حال، تفاوت چندانی نسبت به ژانویه وجود ندارد. تعداد عملیات مسکن آنلاین در پایتخت نسبت به نیمه نخست امسال افزایش یافته و به حدود 10 هزار واحد در ماه رسیده است، اما همچنان با حالت عادی فاصله دارد. مشاور املاک حجم معامله را راضی کننده ندانست.

بررسی دو منطقه غرب و شرق تهران که در بازار مسکن تهران دارای تقاضای بالایی هستند، مقاومت در برابر کاهش قیمت ها را نشان می دهد. حتی برخی از بنگاه‌های معاملات ملکی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش جزئی نشان دادند. یکی از دلایلی که باعث می شود قیمت ها پایین نیاید، نبود مستندات کیفی است. این مشاور املاک گفت: اکثر اسناد موجود در دفتر املاک قدیمی و کم کار است و واحدهای نوساز فروش بهتری دارند.

یک مشاور املاک در منطقه تهرانپارس با تایید گرم شدن بازار فروش تا حدی گفت: تفکر سنتی در مورد ارزش املاک و ساختمان ها منجر به افزایش عملیات مشابه شده است. با این حال ارزش ارز و طلا ثابت ماند و به همین دلیل برخی افراد با سرمایه های راکد که فکر می کنم کمتر از 10 درصد هستند برای حفظ ارزش دارایی خود به بازار مسکن آمده اند.

گرمای نسبی بازار مسکن در اواسط زمستان

تحولات منطقه 5 غربی و منطقه 4 شرقی تهران که قبلاً معمولاً در رده های 1 و 2 تا 4 در مناطق 22 گانه تهران قرار داشتند، نشان دهنده وضعیت کلی بازار مسکن تهران است. منطقه 5 در سال گذشته 20 درصد و منطقه 4 در سال گذشته 22 درصد افزایش قیمت داشتند که تقریباً برابر با میانگین 20 درصد افزایش قیمت مسکن در تهران است. میانگین افزایش قیمت در یک منطقه از تهران که نشان دهنده میزان تقاضای سرمایه در تهران 17 درصد است.

در حال حاضر میانگین ارزش مسکن در منطقه 5 متری 40.7 میلیون تومان، منطقه 4 35 میلیون تومان و منطقه 1 متری 70.2 میلیون تومان است.

قیمت مسکن در تهران به طور متوسط ​​از 15 میلیون تن در هر متر مربع شروع و تا 70 میلیون تن افزایش می یابد. البته در تبلیغات اغلب در جنوب تهران نرخ های زیر متری 15 میلیون تومان و در جنوب متری بالای 70 میلیون تومان دیده می شود.پای پایتخت.

اگرچه قیمت مسکن در چهار سال اخیر به شدت افزایش یافته و به ویژه در سال گذشته به کاهش سرعت عملیات منجر شده است، اما بازار خرید و فروش نسبت به نیمه دوم سال جاری اندکی گرم شده است. بدین ترتیب در آذر و دی ماه 1400 به ترتیب 9772 و 9816 عملیات مسکن آنلاین در تهران به پایان رسید که نسبت به آذر و دی 1399 به ترتیب 282 و 179 درصد افزایش نشان می دهد.

عملیات نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر افزایش یافته است

در واقع تعداد معاملات به حدود 10 هزار معامله رسید که فاصله چندانی با سطح عادی معاملات حدود 15 هزار معامله ندارد. بر اساس آمارها، خرید و فروش ملک در تهران نسبت به سال قبل سه یا چهار برابر شد، در حالی که قیمت ها کاهش چندانی نداشتند، هرچند افزایش چشمگیری نداشتند.

بررسی به دلیل رونق بازار مسکن عواملی چون ثبات بازار موازی، ثبات قیمت طلا و ارز در محدوده معین، ریزش بورس و نگاه به مسکن به عنوان پناهگاهی در مقابل است. تورم. . اما با توجه به مذاکرات هسته ای، چشم انداز بازار مسکن نامشخص است و احتمالاً با توافق هسته ای قیمت مسکن تا حدودی کاهش می یابد.

اما قیمت های ساخت و ساز که به گفته سازندگان بزرگ سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافت، می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده برای کاهش قیمت مسکن عمل کند. افزایش دستمزدها و مصالح بر ارزش واحدهای جنبش ملی مسکن تاثیر گذاشته است. دولت در سال گذشته قیمت هر مترمربع مسکن دولتی را 2.7 میلیون تن اعلام کرد که اخیراً افزایش یافته و تا 4.7 میلیون تن نیز افزایش یافته است.

کاهش قابل توجه در افزایش قیمت مسکن

از سوی دیگر این گزارش نشان می دهد که نرخ رشد قیمت مسکن به شدت کاهش یافته است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران به تدریج به 1.2، 1.8 و 1.1 درصد رسیده و نرخ رشد سالانه آن به 20 درصد رسیده است. در حالی که نرخ سالانه افزایش قیمت در دی ماه سه سال گذشته به ترتیب 91، 41 و 99 درصد بوده است. اما با وجود اینکه خروجی بازار مسکن در سال گذشته حدود 20 درصد بوده است، این رقم برای بازار ارز 8 درصد و سکه 4.2 درصد بوده است. این عاملی است برای ترغیب برخی افراد به خرید ملک.

متوسط ​​قیمت مسکن در تهران 32.9 میلیون تومان است

به این ترتیب گزارش به نقل از بانک مرکزی در دی ماه 1400 میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در تهران 32 میلیون و 940 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 1.1 و 20.3 درصد افزایش داشت. تعداد معاملات در این ماه 9816 مورد بوده که نسبت به ماه قبل و نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 0.5 و 179 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا