کارت گرافیک ps5 چند گیگ است؟

سونی PS5 در نوامبر 2020 با قیمت اولیه 499 دلار عرضه شد. اکنون، این پول برای خرید کنسول بسیار است، اما پول زیادی برای ساخت یک رایانه شخصی نیست، که این سوال را ایجاد می کند: اگر بخواهیم یک رایانه شخصی با قطعات موجود امروز بسازیم، چقدر می توانیم به مشخصات پلی استیشن 5 نزدیک شویم؟ ? با Exogym همراه باشید. از آنجایی که سونی با حاشیه های کم و حجم بالا و با AMD از نظر جفت شدن دقیق CPU و GPU های سفارشی کار می کند، اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار خواهد بود، اما می خواهیم ببینیم که چقدر می توانیم به مشخصات نزدیک شویم.

لازم به ذکر است که مایکروسافت دو کنسول جدید دارد که هر دو از CPU و GPU های AMD استفاده می کنند (البته Xbox Series X نسبت به سری S قیمت و قدرت پردازش بالاتری دارد). بنابراین، آیا می توان یک رایانه شخصی با همان قیمت rtx 4070 برای رقابت با دو کنسول نسل فعلی تهیه کرد؟

اولین چیزی که باید بدانیم این است که دقیقاً از نظر مشخصات کنسول جدید پلی استیشن به چه چیزی نیاز داریم. ما می دانیم که گرافیک کنسول توسط AMD سفارشی است و نمی توان آن را دقیقاً برای رایانه شخصی تحویل داد، اما معادل سخت افزار آن چیست؟

با عرضه AMD Radeon RX 6000، اکنون کارتی را داریم که برای رایانه شخصی نیاز داریم تا با PS5 مطابقت داشته باشد، زیرا به گفته مارک سرنی، معمار ارشد پلی استیشن، مفاهیمی که سونی برای تیم قرمز ترسیم کرده است به طور مستقیم در معماری RDNA 2 پیاده سازی شده است.اما متاسفانه مشکل اینجاست که این کارت به تنهایی می تواند کل بودجه را از بین ببرد! با این حال، برای رسیدن به سطح PS5 با msi، باید در حال حاضر 579 دلار برای Radeon RX 6800 خرج کنید.

مشخصات SONY PS5 چیست؟

با پردازنده هشت هسته ای، PS5 دارای آخرین نسل معماری پردازنده AMD Zen 2 است، همان معماری که در Ryzen 7 3700X خواهید دید. قسمت GPU این کنسول که معماری GPU RDNA 2 دارد و از ردیابی پرتوهای سخت افزاری و بهینه سازی های اضافی پشتیبانی می کند، آن را در سطح بالاتری نسبت به پردازنده گرافیکی RX 5700 XT قرار می دهد. درست مانند سری Radeon RX 6000، پردازنده گرافیکی مبتنی بر RDNA 2 PS5 دارای 16 گیگابایت GDDR6 با معماری جدید حافظه XTREME BANDWIDTHZ است.

RX 5700 مجهز به Navi با 36 واحد محاسباتی، در فرکانس بوست خود به زیر 8 ترافلاپس می رسد، در حالی که RX 5700 XT با 40 واحد محاسباتی، 8.2 ترافلاپس را در فرکانس پایه خود ارائه می دهد. PS5 دارای یک پردازنده گرافیکی با 36 واحد محاسباتی و فرکانس متغیر تا 2.23 گیگاهرتز با توان 10.24 ترافلاپس است که آن را بالاتر از کارت های سری Radeon 5000 قرار می دهد.

PS5 همچنین برای اولین بار از یک SSD در کنسول‌های خود استفاده کرد که در ابتدا منجر به ادعاهای هیجان‌انگیز شد مبنی بر اینکه این PS5 بالاترین پهنای باند را در بین هر SSD موجود برای رایانه‌های شخصی دارد. اگر منصف باشیم، این ادعا قبل از عرضه تراشه های Ryzen 3000 با پلتفرمی با قابلیت مدیریت درایوهای SSD PCIe 4.0 مطرح شد، بنابراین احتمالاً دیگر درست نیست. سونی از یک کنترلر فلش سفارشی در درایو 825 ​​گیگابایتی برای دستیابی به پهنای باند 5.5 گیگابایت بر ثانیه در SSD فوق‌العاده سفارشی خود استفاده می‌کند که ما سعی خواهیم کرد دقیقاً با آن مطابقت دهیم.

همانطور که گفته شد، چگونه می توانیم به مشخصات PS5 در رایانه شخصی نزدیک شویم و به بودجه خود پایبند باشیم؟ نزدیک‌ترین چیزی که از نظر سیستم روی تراشه (SoC) مستقیم خواهید داشت، مانند آنچه در PS5 و Xbox Series X به هر شکل موجود است، APUهای مبتنی بر Ryzen 4000 Zen 2 هستند. متأسفانه، با وجود اینکه APUهای سری Ryzen 4000 واحدهای محاسباتی بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی در اجزای پردازشگر گرافیکی خود دارند، اما همچنان به حدود 8 واحد محاسباتی محدود می‌شوند و بعید است که عملکرد گرافیکی مشابه یک PS4 10 ساله را به شما ارائه دهد.همچنین این واقعیت وجود دارد که معماری گرافیکی تنها دارای ویژگی های جزئی است که تراشه واقعی به Vega نزدیک تر است.

بنابراین احتمالاً باید استفاده از APU را فراموش کنیم. ما به بهترین کارت های گرافیک و بهترین پردازنده های بازی برای مطابقت با PS5 نیاز داریم.

متأسفانه، سری 3000 AMD شامل تخفیفی که پس از ورود سریعتر Zen 3 به آن امیدوار بودیم، نمی شود. در واقع، بیشتر آنها به دلیل افزایش تقاضا در سال جاری و قفسه های خالی، با قیمت های بسیار بالایی به فروش می رسند. به جای پردازنده 8 هسته ای و 16 رشته ای Ryzen 7 3700X که با همان قیمت 190 دلاری Ryzen 7 2700X عرضه می شود، همچنان با قیمت 330 دلار به فروش می رسند.

البته این پردازنده در مقایسه با پردازنده PS5 کمی بهتر است. در واقع همان پیکربندی هسته اصلی را دارد، اما لزوماً در فرکانس ساعت پایین تر (3.5 گیگاهرتز) اجرا می شود. PS5 ممکن است در مقایسه با کنسول های دیگر به طرز مسخره ای بزرگ باشد، اما شاسی آن در مقایسه با رایانه شخصی هنوز کوچک است و CPU باید در محیط های محدودتر با دمای خاص خود کار کند و بسازد.

Ryzen 5 3600 شش هسته ای و 12 رشته ای به دلیل سرعت کلاک بالاتر همچنان عملکردی معادل بازی را به شما ارائه می دهد، اما مانند برادر بزرگتر خود، قبلاً از الگوی 2600 پیروی نکرده و در حال حاضر به 100 دلار کاهش یافته است. الان قیمتش دو برابر شده.با این حال، خرید یک کارت گرافیک با قدرت نزدیک به PS5 سخت تر و سخت تر می شود!

همانطور که قبلاً ذکر شد، خرید یک کارت گرافیک جدید AMD بیش از کل بودجه ما هزینه دارد. این بدان معناست که اگر به AMD پایبند باشیم، لازم نیست ویژگی‌های نسل بعدی بازی و ردیابی پرتوهای جدید را از دست بدهیم. اما خبر بد به همین جا ختم نمی شود.

همانطور که می دانید کمبود کارت گرافیک های بزرگ در سال 2020 به این معنی است که می توانید یک GPU جدید با قیمت خرده فروشی بالاتر تهیه کنید. اگر بتوانید در قفسه ها و انبارها موجودی پیدا کنید، بیشتر آنها با قیمت های جالب شما را شگفت زده خواهند کرد.

انویدیا توانست با ارزش کارت های سری 30 خود نسبت به نسل های قبلی ما را شوکه کند، اما با توجه به مشکلات کمیاب و قیمت بالای RTX 3060 Ti، این کارت گزینه مورد نظر ما نیست. به دلیل قیمت بالا و در دسترس بودن گزینه های بهتر، به سراغ سری 20 نمی رویم.

بنابراین ما از RX 5700 به عنوان کارت گرافیک 400 دلاری خود در زمان نوشتن استفاده خواهیم کرد، که به این معنی است که بودجه ما به طور کامل به CPU و کارت گرافیک می رسد.بدون هیچ قطعه دیگری از جمله کیس و منبع تغذیه و 500 گیگابایت PCIe 4.0 SSD، 8 گیگابایت حافظه DDR4 و بهترین مادربرد گیمینگ. (بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم: هنوز جای شکرگزاری زیادی وجود دارد که در ایران هستید و مجبور نیستید برای لایسنس ویندوز هزینه کنید)

خب، بدون قطعات دیگر، این کامپیوتر قطعا نمی تواند با PS5 رقابت کند، بنابراین علاوه بر مبلغ ذکر شده، به موارد زیر نیز نیاز داریم: tomshardware به قیمت 60 دلار، Corsair 100R Case به قیمت 54 دلار، Patriot Viper Steel 8GB Memory به قیمت 35 دلار، 500W قدرت برای 48 دلار و 512 گیگابایت PCIe 3.0 Addlink S70 SSD با قیمت 61 دلار؛.
ساخت یک کامپیوتر 600 دلاری در یک سال پیش که قبلاً از بودجه ما فراتر رفته بود، اکنون بیش از 850 دلار با پردازنده بدتر از PS5 و بدون کنترلر (یا ماوس و کیبورد برای بازی) است. همه این موارد دست به دست هم می دهند تا فروش بالای کنسول PS5 سونی را تضمین کنند.

سونی می‌تواند قطعات را با قیمتی بسیار پایین‌تر از ما بخرد و با فروش PS5 با قیمتی کمتر از رایانه‌های شخصی با قدرت مشابه (در نتیجه خریداران را تشویق به خرید PS5) و با فروش بیشتر بازی‌ها و خدمات خود، سود قابل توجهی به دست آورد.البته کامپیوتر و کنسول هر دو مزایا و معایب خود را دارند و در این مقاله به مقایسه نمی پردازیم و می گوییم کدام گزینه برای خرید بهتر است، فقط می خواستیم این دو را از نظر قیمت با هم مقایسه کنیم که در این مقایسه PS5 برنده می شود و اگر فقط می توانید 500 دلار خرج کنید، خرید آن منطقی تر است. البته لازم به ذکر است که در زمان نگارش این مقاله، PS5 نیز با قیمت 500 دلار در دسترس نیست.
تا لحظه نگارش این مطلب، نسخه دیجیتالی کنسول PS5 در بازه قیمتی مشابه با سیستم بازی Exo Performance قرار دارد و انتخاب قدرتمندتر PS5 یا سیستم بازی با مزیت های آن به عهده شماست.

 

دکمه بازگشت به بالا