چگونه تست های روانشناسی می توانند به شما در بازاریابی کمک کنند؟

کارفرمایان و نامزدها اغلب از آزمون های شخصیتی و روانشناسی برای تعیین اینکه آیا مناسب موقعیت های شغلی هستند یا خیر استفاده می کنند. علاوه بر ارزیابی های شخصیتی مانند شاخص نوع مایرز-بریگز (MBTI)، روش هایی مانند تست های روانشناسی رنگ می توانند ویژگی های شخصیتی فردی را با مشاغل تکمیلی مطابقت دهند.

تست  شخصیت MBTI، یک پرسش‌نامه روان‌سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است.

تست روانشناسی رنگ چیست؟ 

تست روانشناسی رنگ، ارزیابی انگیزه ها، اهداف و نحوه عمل شما در موقعیت های خاص بر اساس ترجیحات رنگ یا پاسخ به سوالات شخصیتی است. دو روش اصلی برای تست روانشناسی رنگ وجود دارد:

ترجیح رنگ

این تست ها پانل هشت رنگی را نمایش می دهند و از شما می خواهند که آنها را از بیشترین تا کم جذاب ترین رتبه بندی کنید. پس از تأخیر ۱۰۰ ثانیه‌ای، رنگ‌ها را دوباره انتخاب می‌کنید بدون اینکه سعی کنید پاسخ‌های قبلی خود را مطابقت دهید. تست ها به هر رنگ مقادیری اختصاص می دهند، میانگین بین دو بخش تست را می گیرند و خلاصه ای از شخصیت شما را در اختیار شما قرار می دهند. برخی از جنبه ها شامل ویژگی های شخصیت اصلی شما، منابع استرس شما و اهداف اصلی شما در زندگی است.

سوالات کوتاه پاسخ

این تست ها یک سری سوالات را به شما ارائه می کنند و شخصیت شما را بر اساس پاسخ های شما خلاصه می کنند. سؤالات از شما می پرسند که فکر می کنید دیگران شما را چگونه درک می کنند و شما در مورد خود چگونه فکر می کنید. همانند تست ترجیح رنگ، ارزیابی پاسخ کوتاه هر پاسخ را به یک دسته رنگ اختصاص می‌دهد، پاسخ‌های شما را جمع‌آوری می‌کند و بینشی در مورد رنگ شخصیتتان به شما ارائه می‌دهد.

مطالب مرتبط: چگونه اشتیاق خود را پیدا کنید

تیپ های شخصیتی چهار رنگ

مانند MBTI، تست‌های روان‌شناسی رنگ به شما کمک می‌کنند تا تیپ شخصیتی خود را با توجه به باورها، انگیزه‌ها و خواسته‌ها تعیین کنید. این فرآیند می تواند با نشان دادن اینکه کدام مشاغل بهترین محیط کار، وظایف، حقوق، امتیازات و فرصت های پیشرفت را برای تیپ شخصیتی شما ارائه می دهند، به جستجوی شغل شما کمک کند.

در حالی که تست رنگ – و سایر تست‌های شخصیتی مانند آن – می‌تواند گزینه‌های شغلی خاصی را برای بررسی ارائه دهد، مهم است که درک کنید که رضایت شما از یک شغل خاص پیچیده است. برای مثال، در حالی که تیپ‌های شخصیتی نارنجی ممکن است از آزادی و خودانگیختگی لذت ببرند، ممکن است در محیط‌های ساختاریافته اما پرانرژی نیز بهترین عملکرد را داشته باشید. به یاد داشته باشید که هنگام جستجوی شغل، نکات ظریفی مانند این را در نظر بگیرید.

بسته به تست رنگ، ممکن است در یک محدوده رنگ غالب یا ترکیبی از دو یا بیشتر قرار بگیرید. انتخاب برچسب‌های رنگی، مانند قرمز یا نارنجی، بسته به آزمون خاصی که ارائه می‌شود، متفاوت است. از آنجایی که هیچ آزمون غالبی وجود ندارد، برای دریافت گزینه های مختلف آماده باشید.

لطفاً توجه داشته باشید که اگرچه بر اساس پاسخ‌های شما یک نوع رنگ به شما ارائه می‌شود، اما هر فردی دارای بخش‌هایی از هر چهار رنگ در شخصیت خود است – یک یا دو رنگ احتمالاً در موقعیت‌های خاص غالب‌تر هستند.

چندین تست روانشناسی رنگ ها شخصیت ها را به چهار رنگ تقسیم می کنند. برای مثال، این یکی از رنگ های نارنجی، طلایی (یا زرد)، سبز و آبی استفاده می کند. حدود ۱۲ سوال برای رتبه بندی موارد پسندیده و ناپسند شما می پرسد. در اینجا خلاصه ای از نتایج آزمون احتمالی و انتخاب های شغلی آمده است:

۱. نارنجی

اگر شما یک شخصیت نارنجی هستید، احتمالاً تمایل دارید که شوخ، خودجوش، سخاوتمند، خوش بین، مشتاق و جسور باشید. شما از آزادی و توانایی خودجوش بودن لذت می برید. شما به طور کلی دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی و مقادیر زیادی انرژی خواهید داشت. در حرفه خود، ممکن است برای ارائه راه حل های خلاقانه برای چالش های محل کار ارزش قائل شوید. شما انعطاف پذیری را در انتخاب نحوه تکمیل وظایف ترجیح می دهید.

۲. زرد (یا طلایی)

به عنوان یک تیپ شخصیتی زرد، احتمالاً بسیار سازمان یافته و جزئیات گرا هستید. شما ممکن است حافظه خوبی برای حقایق، آمار و ضرب الاجل داشته باشید، که می تواند باعث شود همکاران در هنگام کار روی پروژه ها بیشتر به شما اعتماد کنند. این شخصیت اغلب تصمیمات مالی هوشمندانه ای می گیرد و دوست دارد همه چیز متعادل و در مسیر درست باشد. شما از فرصت‌ها برای به عهده گرفتن و نشان دادن مسئولیت‌ها، خدمت به دیگران، نشان دادن رهبری و سازماندهی چیزها یا افراد قدردانی می‌کنید.

در اینجا دو شغل وجود دارد که ممکن است برای شما به عنوان یک شخصیت زرد مناسب باشد:\

تست هوش IQ کتل نوعی تست غیر کلامی (تصویری) نابسته به فرهنگ است که به منظور اندازه‌ گیری هوش سیال طراحی شده است.

وکیل

میانگین حقوق ملی: ۱۶۹۳۵۵۶۲۰ تومان در سال

وظایف اصلی: وکلا می توانند در زمینه های مختلفی از جمله حقوق خانواده، کیفری و تجارت فعالیت کنند. همه زمینه ها مستلزم تحقیق رویه قضایی و وکالت از موکلان در مراحل قانونی است. شما همچنین باید سوابق دقیقی داشته باشید و اسناد و مدارک را با سازمان های دولتی تشکیل دهید.

برنامه ریز مالی

میانگین حقوق ملی: ۱۶۴۱۳۲۳۵۰ تومان در سال

وظایف اصلی: برنامه ریزان مالی متخصصان مالی هستند که خدمات مدیریت پول و راهنمایی را به مشتریان ارائه می دهند. شما وضعیت مالی مشتری را ارزیابی می کنید و برای سرمایه گذاری، بازنشستگی، پس انداز و موارد دیگر برنامه ریزی می کنید. برنامه ریزان مالی می توانند گواهینامه فروش محصولات سرمایه گذاری خاص را دریافت کنند، مهارت ها و دانش خود را اصلاح کنند و نامزدهای مطلوب تری برای کارفرمایان و مشتریان احتمالی شوند.

مرتبط: درباره برنامه ریز مالی بیاموزید

سایر مشاغل ممکن برای شخصیت های “طلا” عبارتند از:

  • مدیر اجرایی

  • حسابدار

  • گزارشگر دادگاه

  • تدارکات

  • ممیز، مامور رسیدگی

۳. سبز

اگر در دسته سبز قرار می گیرید، احتمالاً تمایل دارید که فردی کمال گرا و تحلیل گر، مفهومی، خونسرد، آرام، مبتکر و منطقی باشید. توانایی شما در دیدن جنبه های مختلف یک موضوع می تواند شما را در حل مسئله ماهر کند، به خصوص زمانی که با یک تیم کار می کنید. به عنوان یک شخصیت سبز، ممکن است برای بازخورد ارزش زیادی قائل شوید زیرا به شما فرصتی می دهد تا مهارت های خود را توسعه دهید.

در اینجا دو شغل وجود دارد که اگر شخصیت سبزی دارید ممکن است از آنها لذت ببرید:

دستیار پژوهشی

میانگین حقوق ملی: ۹۲۸۲۷۱۱۰ تومان در سال

وظایف اصلی: در این نقش، شما مسئول جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها برای مطالعات تحقیقاتی، خواندن ادبیات مربوط به مطالعات قبلی، ارتباط با محققان اولیه و گاهی اوقات بحث در مورد کار خود با یک هیئت بررسی سازمانی خواهید بود.

کپی رایتر

میانگین حقوق ملی: ۱۱۷۵۶۱۰۳۰ تومان در سال

وظایف اصلی: به عنوان یک کپی رایتر، مطالبی را برای رسانه های مختلف مانند پست های وبلاگ، مقالات خبری و تبلیغات می نویسید. برای موفقیت در این نقش، به مهارت های گرامر و توانایی های تحقیقاتی بسیار پیشرفته نیاز دارید. شما همچنین با مشتریان و مدیران بازاریابی کار خواهید کرد، بنابراین توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران به شما در این موقعیت کمک خواهد کرد.

تست MBTI یا تست روان‌سنجی مایزر و بریگز

از این تست روان شناسی برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد استفاده می‌شود. این تست توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز  طراحی شده است که اساس طراحی آن بر تئوری کارل یونگ استوار بوده است. این دو روانشناس معتقد بودند که بر اساس نظریه‌های شخصیت یونگ می‌توان به افراد کمک کرد که شناخت بهتری از خود پیدا کنند. بدین ترتیب می‌توانند مشاغل و کارهایی را انتخاب کنند که با شخصیت آنان هماهنگی بیشتری دارد و زندگی شادتری را تجربه کنند. تست MBTI یکی از پرکاربردترین ابزارهای روان‌شناسی در دنیا شناخته می‌شود.

بر اساس این تست، افراد دارای یکی از ۱۶ نوع شخصیت هستند. هدف تست این است که آزمون دهنده ویژگی‌های شخصیتی خود را از جمله علاقه‌‌مندی‌ها، نقاط قوت، ضعف، اولویت‌های شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بهتر کشف کند.

به یاد داشته باشید که چیزی تحت بهترین شخصیت وجود ندارد. بنابراین، در اجرای این تست نباید به دنبال بهترین و ایده‌آل‌ترین پاسخ باشید. هدف آن است که گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین مشابهت را با شخصیت شما دارد.

MBTI در واقع یک امتحان نیست و پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد. همچنین، هدف از آن بررسی سلامت شخصیت و روان شما نیز نیست که نگران نتایج آن باشید. هدف از آن کسب اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت منحصربه‌فردتان است.


تست روان شناسی چیست و مهم‌ترین تست‌های تشخیصی کدام هستند؟

تست روان شناسی یکی از ابزارهای سنجش سلامت روان است که نتیجه آن تنها توسط یک متخصص بهداشت روان شامل روان‌پزشک، روان شناس یا روانکاو قابل ارزیابی و استفاده است. این ارزیابی و نتیجه‌گیری معمولاً شامل استفاده از چند ابزار شامل تست‌ها، سؤالات شفاهی، تکمیل پرسشنامه، شرح حال مراجع و مصاحبه با او و اطرافیان می‌شود.

استفاده از ابزارهای مختلف به متخصصان بهداشت روان این امکان را می‌دهد که دید بهتر نسبت به شخصیت مراجع داشته باشند. در هیچ نقطه‌ای از جلسه قرار نیست قضاوتی از پاسخ‌های شما انجام شود. از این ابزارهای تنها برای درک بهتر مشکلات و علائم یا رسیدن به خودشناسی بهتر استفاده می‌شود.

تست روان شناسی چیست؟

تست‌های مختلفی برای اهداف مختلف تهیه و تدوین شده‌اند. از آن‌ها برای سنجش بسیاری از اختلالات و بیماری‌های روانی از جمله اضطراب، استرس و افسردگی استفاده می‌شود. تست‌های معتبر به طور معمول توسط روانشناسان بالینی و بر اساس مطالعه روی مراجعین ساخته شده است و پایایی و روایی آنها در کسب نتایج قابل اعتماد از تست بررسی شده است. با این حال، تست‌های آنلاین بی‌شمار دیگری نیز در کنار این تست‌های معتبر وجود دارند که با اهداف مختلف از جمله سرگرمی تدوین شده‌اند. بنابراین به یاد داشته باشید که هر تست روان شناسی نمی‌تواند معتبر باشد.

تست روان شناسی با عنوان “شخصیت همسران” یا “تست عشق” نمی‌تواند به اندازه تست افسردگی بک معتبر باشد. برای سنجش برخی از امور، مشاوره حضوری یا مشاوره آنلاین و بررسی شخصیت با استفاده از مصاحبه و تست‌های معتبر بهتر از دادن تستی است که تدوین‌کننده آن مشخص نیست و از درجه اعتبار آن بی‌خبر هستید.

معتبرترین تست‌های روانشناسی

همانطور که گفته شد برای سنجش بسیاری از مشکلات از جمله اضطراب، افسردگی و بیماری‌های روانی می‌توان از تست روان شناسی استفاده کرد. تست‌های روان شناسی در حوزه سنجش مشکلات روان‌شناختی از جمله تست افسردگی بک و تست اضطراب کتل از استاندارد بالایی برخوردار بوده و در پژوهش‌های مختلف با افراد بهنجار و بیمار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه برخی از مهم‌ترین و معتبرترین این ابزارها را با هم مرور می‌کنیم.

تست افسردگی بک

پرسشنامه افسردگی بک توسط آرون بک تهیه شده است و یک پرسشنامه خودارزیابی چندگزینه‌ای با ۲۱ سوال است. این تست یکی از رایج‌ترین آزمون‌های روان‌سنجی برای اندازه‌گیری شدت افسردگی است. این تست روان شناسی در حال حاضر برای افراد بالای ۱۳ سال اجرا می‌شود و فاکتورها و علائم مختلف افسردگی را در نظر می‌گیرد که عبارتند از ناامیدی و تحریک‌پذیری، بی‌انگیزگی، تغییر الگوی خواب و خوراک، احساس گناه یا حس مجازات شدن و همچنین نشانه‌های جسمی از قبیل خستگی، کاهش وزن و عدم توجه به علایق قبلی.

در این آزمون از فرد خواسته می‌شود تا احساس خود را طی دو هفته اخیر در نظر بگیرد و متناسب با آن بهترین گزینه را انتخاب کند.تست افسردگی بک به مراجع در شناخت صحیح خلقی خود کمک می‌کند. همچنین، انجام آنلاین این تست روان شناسی می‌تواند به فرد کمک کند که به موقع برای درمان مراجعه کند تا زندگی شادتر و لذت‌بخش‌تری را تجربه کند.تست MBTI یا تست روان‌سنجی مایزر و بریگزاز این تست روان شناسی برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد استفاده می‌شود. این تست توسط ایزابل مایرز و کاترین بریگز  طراحی شده است که اساس طراحی آن بر تئوری کارل یونگ استوار بوده است. این دو روانشناس معتقد بودند که بر اساس نظریه‌های شخصیت یونگ می‌توان به افراد کمک کرد که شناخت بهتری از خود پیدا کنند. بدین ترتیب می‌توانند مشاغل و کارهایی را انتخاب کنند که با شخصیت آنان هماهنگی بیشتری دارد و زندگی شادتری را تجربه کنند. تست MBTI یکی از پرکاربردترین ابزارهای روان‌شناسی در دنیا شناخته می‌شود.بر اساس این تست، افراد دارای یکی از ۱۶ نوع شخصیت هستند. هدف تست این است که آزمون دهنده ویژگی‌های شخصیتی خود را از جمله علاقه‌‌مندی‌ها، نقاط قوت، ضعف، اولویت‌های شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بهتر کشف کند.به یاد داشته باشید که چیزی تحت بهترین شخصیت وجود ندارد. بنابراین، در اجرای این تست نباید به دنبال بهترین و ایده‌آل‌ترین پاسخ باشید. هدف آن است که گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین مشابهت را با شخصیت شما دارد.MBTI در واقع یک امتحان نیست و پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد. همچنین، هدف از آن بررسی سلامت شخصیت و روان شما نیز نیست که نگران نتایج آن باشید. هدف از آن کسب اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت منحصربه‌فردتان است.

تست دیسک

این تست در سال ۱۹۴۰ توسط والتر کلارک، عمدتاً برای استفاده سازمانی ایجاد شد. از آن می‌توان برای رهبری و توسعه مدیریت، آموزش مدیریت، آموزش فروش، مدیریت ناسازگاری‌ها و تعارض‌ها، تشکیل گروه، خدمات مشتری، ارتباطات و مربیگری شغلی استفاده کرد. این تست روان شناسی می‌تواند برای تشخیص بهترین شغل متناسب با شخصیت فرد استفاده شود.تست روان شناسی دیسک شامل ۲۸ سؤال است، که آزمون دهنده کلماتی را در هر سوال انتخاب می‌کند که دارای بیشترین و کمترین تناسب با شخصیتش هستند.

منبع : Iq tests

دکمه بازگشت به بالا