چرا برخی پزشکان کارتخوان ندارند؟

چرا برخی پزشکان کارتخوان ندارند؟

معاون درمان و ناظر نظام پزشکی کشور در پاسخ به اینکه 50 درصد جامعه پزشکی از کارتخوان استفاده نمی کنند، گفت: بسیاری از اعضای جامعه پزشکی در بیمارستان ها و درمانگاه ها کار می کنند و مطب خود را ندارند. کارکنانی که در بیمارستان مشغول به تحصیل و کار هستند، در آموزش و پرورش فعال هستند، برخی اصلا کار پزشکی انجام نمی دهند و قطعاً دستگاه کارتخوان به نام خود ندارند، گفت: بنابراین اگر اعلام کنیم این تعداد را داریم. آقای دکتر، اما اینکه چرا ما به همین تعداد کارتخوان به نام دکتر نداریم، دلیلش مشخص است.

دکتر علی سالاریان در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص استفاده از دستگاه کارتخوان در جامعه پزشکی گفت: به نظر می رسد در مورد استفاده از دستگاه کارتخوان در جامعه پزشکی نظری وجود دارد نه کارشناسان. به عنوان مثال برخی ادعا می کنند که 50 درصد پزشکان دستگاه کارتخوان ندارند. وقتی بررسی می کنیم می بینیم که از این جهت درست می گویند و 50 درصد پزشکان کارتخوان ندارند اما در واقع کمتر از 50 درصد پزشکان مطب خود را دارند و بقیه پزشکانی هستند که در اورژانس کار می کنند. اتاق های بیمارستان ها، درمانگاه ها و … یا اصلا کار پزشکی انجام نمی دهند، ارائه نمی دهند. پس اعلام کنیم که این تعداد پزشک داریم اما چرا از طرف آن پزشک به همان تعداد کارتخوان نداریم دلیلش هم واضح است. ما باید با کمی دقت، مشاوره و حوصله در مورد این موارد تحقیق کنیم.

چرا برخی از پزشکان دستگاه کارتخوان ندارند؟

آقای سالین ادامه داد که بیان سریع باعث نگرانی عمومی، بی احترامی به همکاران و سوء استفاده از دیگران می شود. وقتی به راحتی قشر فرهنگی را متهم به فرار مالیاتی 50 درصدی می کنید، قشر باقیمانده هم این سوال را مطرح می کنند که اگر این تخلف گسترده است، کار آسانی است و این اظهارات راه را برای تخلفات بیشتر هموار می کند. چنین مواردی مناسب اعتبار جامعه، اعتبار جامعه پزشکی و سازمان امور مالیاتی نیست. لازم به ذکر است که بسیاری از اعضای جامعه پزشکی در بیمارستان ها و کلینیک ها کار می کنند و مطب خود را با دستگاه کارت خوان شخصی ندارند. در عین حال برخی از پزشکان اصلاً دارو تجویز نمی کنند. بسیاری از پزشکان سرشناس و سرشناس هیئت علمی دانشگاه هستند و صبح ها در دانشگاه تدریس می کنند و بعد از ظهر در بیمارستان ها یا کلینیک های دولتی در سخنرانی ها حضور دارند و مطمئناً کارت خوان خود را ندارند. افراد زیادی هستند که در سازمان های تامین اجتماعی کار می کنند یا کارهای اداری انجام می دهند و در سازمان های تامین اجتماعی، وزارت بهداشت و… مدیر هستند.

وی گفت: علاوه بر این پزشکان زیادی هستند که مجوز مطب دارند اما مطب باز نمی کنند و در کلینیک های خصوصی مشغول به کار هستند. کلینیک های خصوصی که درآمد، مسئولیت و سرمایه گذاری به عهده دیگران است و اصلا نیازی به کارتخوان ندارند.

سالاریان در خصوص آمار پزشکان فعال و درصد کارتخوان این پزشکان گفت: نمی توان آمار دقیقی از این موضوع اعلام کرد. چرا که قانون چند سال پیش پزشکان دولتی را از اخذ مجوز مطب معاف کرد و اعلام کرد که می توانند کار کنند. همچنین بسیاری از پزشکان دارای مجوز به هر دلیلی اعم از بیماری، مشکلات اقتصادی و … مطب خود را تعطیل می کنند و این موارد مستند نیست. اکثر آنها در حال مهاجرت یا بازنشستگی هستند. بنابراین نه وزارت بهداشت و نه سازمان نظام پزشکی اطلاعات دقیقی از درصد پزشکان فعال ندارند. عجیب اینکه وقتی نمی دانیم چند درصد از پزشکان کار پزشکی انجام می دهند، اعلام می کنیم که 50 درصد با مالیات همکاری نمی کنند. بنابراین لازم است در بیان خود کمی تعمد و دقت داشته باشیم. این در حالی است که از زمان انقضای پروانه مطب، بسیاری از افراد پروانه مطب خود را تمدید نمی کنند و … باز هم نمی توان عدد دقیقی از شماره آن داد.

300000 نفر از اعضای جامعه پزشکی در کشور

ثبت 80000 پرونده پزشکی

او گفت: «بیش از 300 هزار عضو جامعه پزشکی داریم که بیش از 150 هزار نفر معلم هستند.» متخصص و پزشک عمومی. از این تعداد حدود 70 تا 80 هزار مجوز می توانستیم داشته باشیم. حال اینکه آیا پزشک دارای مجوز در بخش خصوصی فعالیت می کند یا خیر، از طریق خود سازمان امور مالیاتی قابل بررسی است. ما هنوز منابع کافی برای تعیین تعداد پزشکان فعال در ساختمان پزشک نداریم. بنابراین ممکن است یک سال پیش تابلویی در ساختمان دکتر وجود داشته باشد، اما دکتر سال ها پیش نبوده یا فوت کرده است.یا مهاجرت کرده است.

سیستم های پزشکی حساس به کارت خوان

سالاریان ادامه می دهد: طراحی نظام پزشکی مشغول ایجاد فرآیندهایی است تا بتوانیم کنترل بیشتری بر فعالیت های جامعه الکترونیک پزشکی داشته باشیم. بنابراین برای اینکه بتوانیم مجوز را به صورت الکترونیکی ایجاد کنیم و همزمان نسخه الکترونیکی آن را نصب کنیم، متوجه می شویم که چه تعداد نسخه الکترونیکی توسط چند ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور تولید می شود. الان هم به دلیل مشکلات اینترنت و عدم همکاری 100 درصدی برخی همکاران با نسخه الکترونیکی، چالش هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه نظام پزشکی نسبت به استفاده پزشکان از دستگاه های کارتخوان حساس است، گفت: در عین حال سازمان امور مالیاتی خواهشمند است به نظام پزشکی اعلام کنند که برخی افراد کارتخوان ندارند یا بیماران شکایتی دارند. دکتر کارتخوان ندارد. حال چون وظایف ما در برابر سازمان امور مالیاتی یکی و چندگانه بود. یعنی سازمان امور مالیاتی با جامعه پزشکی همکاری می کند و سازمان نظام پزشکی نیز موظف به همکاری با سازمان مالیاتی قانونی است و در صورت بروز این تخلفات بلافاصله از طریق نیروی انتظامی و بازرسی پیگیری می شود. از سیستم پزشکی

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا