چالش‌های ایده‌پردازی در تولید انیمیشن

رئیس سازمان سینمایی سوره در جلسه کارشناسان هنرهای تصویری مراکز استانی، چالش اصلی در تولید آثار هنری را اول جریان انسانی و بعد مسائل پول و منابع مالی است. در این نشست سعید لشگری، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری نیز به اهمیت تعامل میان سازمان سینمایی سوره و مراکز استانی حوزه هنری تاکید کرد و آن را آغاز تولید آثار خوب در حوزه هنری دانست.

آموزش انیمیشن سازی برای تازه‌کارها | آموزش جامع ساخت انیمیشن | پی اس ارنا

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نشست کارشناسان هنرهای تصویری مراکز استانی حوزه هنری با حضور سعید لشگری، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره، محدثه پیرهادی، مدیر مرکز تولیدات کوتاه سوره، هادی اسماعیلی، مدیر توزیع سازمان سینمایی سوره و مدیر زنجیره سینماداری مهر، امیررضا مافی، مدیر مرکز انیمیشن سوره و هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره در این نشست به اهمیت نگاه فراتهرانی پرداخت و در ادامه اظهار کرد: مسئله اصلی در تولید اثر، اول جریان انسانی و بعد پول و منابع مالی است و متاسفانه ما در کشور افراد و گروه‌هایی که مسلط به جریان تولید باشند و ایده‌پردازی کنند، نداریم.

وی پیدا کردن استعدادهایی که فرصت ظهور و بروز نداشته‌اند را به عنوان یکی از مهمترین چالش‌ها معرفی کرد و افزود: با پیش رفتن کار تولید و با نگاه فراتهران، کم کم متوجه شدیم که افراد کیفی‌تر و بی‌ادعاتر و توانایی در استان‌های مختلف وجود دارند و بر همین اساس هم ایجاد فرصت بروز این افراد یکی از مسیرهای اصلی ما در جریان تولید شد.

رئیس سازمان سینمایی سوره با اشاره به کیفیت آثار جشنواره ۱۰۰ که الهام‌بخش برای سایر برنامه‌ها و اقدامات در سازمان سینمایی سوره است به اهمیت سطح کیفی تولیدات هنری به عنوان امری راهبردی تاکید کرد. جعفریان با بیان اینکه مسیر ما ذاتا تربیتی است، هرچند ناظر به تولید است اظهار کرد: استان باید به ما بگوید که ما گروه‌های حرفه‌ای در چه زمینه‌ای داریم تا ما بدانیم مثلا فلان استان توانایی ساخت فیلم دارد و این موضوع در پس زمینه ذهنمان باشد.

وی افزود: در بحث تمرکززدایی اینکه چقدر روی واسپاری یا مدیریت استان‌ها تمرکز داریم، موضوعی حائز اهمیت است اما در مقابل، این امر نیازمند جدی گرفته شدن از سوی استان‌ها نیز است. وقتی یک استان تسلط و اعتماد به نفس نسبت به داشته‌های فرهنگی خود داشته باشد فردی که در خارج از استان است متوجه می‌شود که باید برای رفع نیازی که استان به آن اشاره کرده، چه کاری انجام دهد.

رئیس سازمان سینمایی سوره خطاب به نمایندگان مراکز استانی حوزه هنری گفت: رابطه‌تان را با ما منفعل نکنید و به ما بگوئید چه طرحی دارید و ما باید چه پشتیبانی را انجام دهیم. وی در بخش دیگری از سخنانش از مراکز استانی خواست نسبت به عملکرد خود غره نشوند و رو به جلو قدم بردارند.

نسبت درست مراکز استانی با سازمان سینمایی در ادامه این نشست سعید لشگری، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری به اهمیت تعامل میان سازمان سینمایی سوره و مراکز استانی حوزه هنری تاکید کرد و گفت: ما از مدتی قبل سعی کردیم همه آثاری که در استان ها تولید شده اند را جمع آوری کنیم و این کار برای اولین بار انجام و نزدیک به دو هزار اثر جمع آوری شد که برخی تکراری بودند و کنار گذاشته شدند و در نهایت به 840 اثر رسیدیم که همه آنها در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت و گفتیم که مالکیت آثار با سازمان سینمایی است.

پس از آن نیز تاکید کردیم که از این به بعد هر اثری که در استان ها تولید می شود، متعلق به سازمان سینمایی باشد. همان طور که آثار کتاب که در استان ها تولید می شود متعلق به سوره مهر است. پس در حوزه هنری یک مرکز تخصصی بیشتر در حوزه فیلم و انیمیشن نداریم و آن سازمان سینمایی سوره است. مراحل تولید انیمیشن سه‌بعدی سه مرحله ی کلی دارد:پیش تولید ، تولید ، پس تولید ، که هر کدام به مراحل جزئی تری تقسیم می شوند.

لشکری در ادامه خطاب به کارشناسان هنرهای تصویری مراکز استانی حوزه هنری به 2نکته مهم اشاره کرد و افزود: اول اینکه آثار حوزه را باید مال خودمان بدانیم. مثلا وقتی لوپتور  اکران می شود، فکر کنیم کار خودمان است و در استان ما تولید شده.

فرقی ندارد که در سازمان سینمایی تولید شده باشد یا در استان شما. بنابراین هر کاری که می‌توانیم باید برای لوپتو انجام دهیم. نکته دوم اینکه باید برای ترویج اثری که در حوزه هنری تولید شده تلاش کنیم. مثل انمیشینی که در خود حوزه و در یک مجموعه شهرستانی تولید شده است. چرا که ترویج آن، و نقد و بررسی این اثر به جوانان آن شهرستان انگیزه می دهد که می توانند تولید کنند.

معاون راهبری استان ها حوزه هنری تاکید کرد: نسبت ما با سازمان سینمایی باید نسبت درستی باشد. همان طور که اثر تولیدی ما باید نسبت درستی با سازمان داشته باشد، ما هم باید نسبت به آثار تولید شده از سوی سازمان سینمایی فعالانه عمل کنیم و این اتفاق، آغاز کارهایی بسیاری خوبی است که در حوزه هنری شاهد آن خواهیم بود.

مشتاق پیدا کردن فیلمسازان جوان و با استعداد هستیم محدثه پیرهادی مدیر مرکز تولیدات کوتاه سوره نیز گفت: من فکر می‌کنم زمانی کارمان را کامل انجام داده‌ایم که طرح‌های اجرایی در پهنه کشور باشد. وی ادامه داد: فیلمسازان جوان و با استعدادی در کل کشور هستند که ما مشتاق پیدا کردن آن‌ها هستیم و این کاری است که با همکاری مراکز استانی هموار خواهد شد و بر همین اساس هم سال آینده سفرهای استانی را افزایش خواهیم داد تا نگاه دقیق‌تری نسبت به پتانسیل استانی داشته باشیم.

پیرهادی در ادامه کارکردن در حیطه فراتهران و کل کشور را تضمین کننده آینده سینما دانست و در ادامه به راهبردهای کلی در فضای استان اشاره کرد. وی اضافه کرد: راهبرد کلی در خاج از تهران به شناسایی افراد مستعد، سرمایه‌گذاری روی آن‌ها و ایجاد فضای رشد در استان‌ها است؛ یعنی نیروی جوان بداند که نیازی نیست برای فعالیت به تهران بیاید.

افزایش سالن‌های سینما و ارائه فیلم در زمان‌های خاص به مخاطب هادی اسماعیلی مدیر توزیع سازمان سینمایی سوره و مدیر زنجیره سینماداری مهر در بخش دیگر این نشست به اهمیت فعال بودن بخش بین‌الملل اشاره کرد و به اهمیت بحث سینماداری پرداخت و گفت: در بحث سینماداری، افزایش سالن‌ها باعث شده ظرفیت‌های خوبی داشته باشیم و بتوانیم آثار را در زمان‌های خاص خود به مخاطب ارائه کنیم.

ما به دنبال این هستیم که سینما را تبدیل به مجتمع فرهنگی کنیم اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش، مدیران حوزه هنری استان‌ها را فرمانده اصلی سینماداری معرفی کرد افزود: ما به دنبال این هستیم که سینما را تبدیل به مجتمع فرهنگی کنیم تا این اماکن محل رفت و آمد افرادی شوند که به سینما علاقه‌مند هستند.

امیررضا مافی مدیر مرکز انیمیشن سوره نیز به اهداف این مجموعه اشاره کرد که شامل توزیع عادلانه سرمایه در استان‌ها، مشارکت در ساختار صنعت انیمیشن و محتوای آن بود. وی گفت: تولید انیمیشن باید در سراسر ایران تکثیر شود و استودیوهای غیرحرفه‌ای تبدیل به استودیوی حرفه‌ای شوند و چرخه تولید شکل گیرد.

تخصیص بودجه برای تولید انیمیشن در استان‌ها مافی همچنین از تخصیص بودجه تولید انیمیشن در استان‌های کشور در سال آینده خبر داد و در ادامه به بحث محتوایی صنعت انیمیشن پرداخت که به گفته وی، هنوز در دست آدم‌های سالم به لحاظ عقیدتی است. وی مدیران مراکز استانی را حلقه واسط میان مدیران بخش‌های سازمان سینمایی سوره با تیم‌های هنری استان‌ها دانست و اظهار کرد که در سال بعد برنامه‌ای در نظر گرفته شده که در راستای فعالتر شدن استان‌ها عملیاتی می‌شود.

در ادامه و با مطرح شدن نواقص سخت‌افزاری در استان‌های مختلف، جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره به کمبود سینماها اشاره کرد و افزود: در توسعه سینماها چالش اصلی ما منابع محدود مالی، بحث مالکیت (مشکلاتی چون معارض داشتن و سرقفلی ملک) و توقعات است. ۷ استان ما سینما ندارد و یا از سینمای غیرفعال برخوردار است؛ بنابراین توقعاتی که این استان‌ها دارند کاملا بحق است و طبیعتا در اولویت ما نسبت به استان‌های دارای سینما، قرار دارند.

وی در ادامه از ساخت سریالی با موضوع علی هاشمی در خوزستان خبر دارد و به این نکته اشاره کرد که برای پخش این اثر با صدا و سیما نیز مذاکراتی انجام شده است. جریان‌سازی و دیده شدن آثار تولیدی در بخش بعدی این نشست هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی به تشریح برنامه‌های دوره جدید سازمان سینمایی پرداخت.

وی وظیفه روابط عمومی را در دیده شدن آثار تولید شده و جریان‌سازی معرفی کرد که از چند کانال از جمله فضای تلویزیونی، کانال‌های تلویزیون، تبلیغات آغازین در بخش آغازین فیلم‌های سینما، فضای مجازی و کشف بسترهای تازه برای ارتباط با مخاطب محقق می‌شود. فیروزمندی بیان کرد: برای ارتباط با مخاطب می‌توان از تداخل عید نوروز با ماه مبارک رمضان استفاده کرد که باکس خوببه گزارش خبرنگار، پویانمایی در ایران هنری جوان با تاریخچه‌ای پر فراز و نشیب است.

از روزگار انیمیشن‌های پر طرفداری چون «شکرستان» حدود ۱۵ سال می‌گذرد و حال نوبت روی کار آمدن آثار جذاب و تازه نفس است. اما به میدان آمدن این انیمیشن‌ها چندان ساده نیست و پیش از آن باید مشکلات و موانع رفع شود.

با اینکه شخصیت‌های کارتونی، موجوداتی خیالی هستند و وجود خارجی ندارند، اما با پیام‌های خود مفاهیم مهمی به مخاطبان منتقل می‌کنند. شاید بتوان گفت به همین دلیل است که هنرمندان رشته انیمیشن همچنان به تلاش خود برای خلق آثاری فاخر با محوریت جذب کودک، نوجوان و بزرگسال ادامه می‌دهند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا