معرفی تجهیزات برق صنعتی و ساختمان

برق صنعتی به کنترل و توزیع الکتریسیته در یک فرآیند صنعتی مرتبط است. برق صنعتی تنها به صنایع محدود نشده و در بخش های ساختمانی، تجاری، اداری یا بیمارستانی نیز کاربرد دارد. برق صنعتی شامل تکنیک های طراحی مدارالکتریکی، نقشه، نظارت، مفاهیم بنیادی مثل نمادهای برقی، قوانین و روابط ریاضیاتی و بررسی ماشین های الکتریکی، ترانسفرماتورها، منابع تغذیه و ژنراتورها می شود.

چرخه صنعت برق شامل تولید، انتقال، توزیع و مصرف می باشد که در مرحله توزیع و مصرف، برق صنعتی یکی از اصلی ترین و اساسی ترین شاخه های تقسیم بندی می باشد.

هایپر صنعت فامکو یکی از بزرگترین تامین کنندگان محصولات و تجهیزات برق صنعتی و ساختمان شامل اینورتر، کنتاکتور، دژنکتور، کلید کمپکت، کلید اتوماتیک کلید مینیاتوری و غیره برای صنایع بزرگ و کوچک می باشد و با داشتن کارشناسان فنی با تجربه و کار آزموده، فعالیت های گسترده ای در زمینه طراحی، مشاوره و اجرای پروژه های صنعتی دارد.

انواع تجهیزات برق صنعتی

با رشد صنایع، ایجاد شهرک های صنعتی جدید و افزایش فعالیت های تولیدی، موضوع تامین فوری و کامل لوازم و تجهیزات مختلف این صنایع بسیار حائز اهمیت می باشد چرا که توقف خطوط تولید به دلیل خرابی یک قطعه زیان های بسیاری را می تواند به صاحبان سرمایه و شرکت های صنعتی وارد نماید. پس لزوم داشتن قطعات یدکی برای استفاده در زمان های حساس برای جلوگیری از توقف خطوط تولید کاملا قابل درک است. در صنایع مختلف مجموعه ای از قطعات یدکی در زمینه های هیدرولیک و پنوماتیک، برق، مکانیک، الکتروموتور و گیربکس و غیره وجود دارد که تهیه یک جای همه نیاز ها از یک تامین کننده، می تواند راحتی و اطمینان را برای مدیران و صاحبان صنایع فراهم آورد.

کنتاکتور

کلید الکترومغناطیسی است که مهم ترین جز مدار فرمان الکتریکی را تشکیل می دهد و در صنعت برق به هیچ وجه نمی توان از آن چشم پوشی کرد اولین مزیت استفاده از کنتاکتور فرمان از راه دور است و همچنین اقتصادی و ایمن بودن مدار می باشد، عمر مکانیکی آن بیشتر از دیگر کلیدها نیز است و از کار افتادن تجهیزات بعد از قطع و وصل برق جلوگیری می کند که در دو نوع تک فاز و سه فاز مورد استفاده می باشند.

بیمتال

برای حفاظت از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار از رله های حرارتی بیمتال استفاده می شود که در مدار بعد از کنتاکتور قرار گرفته و به زیر آن متصل می شود.

اینورتر

سافت استارت

رله کنترل فاز

برای محافظت از موتورهای سه فاز، برای جلوگیری از دو فاز شدن، عدم تقارن و افزایش یا کاهش ولتاژ و همچنین کنترل خطوط شبکه های سه فاز در برابر اختلالات ایجاد شده استفاده می شود و قلب تابلو نیز می باشد.

چراغ سیگنال

چراغ سیگنال چراغ هایی علامت دهنده هستند که برای عیب یابی و آلارم استفاده می کنیم، به عنوان مثال برای وجود یا عدم وجود برق یا قطع و وصل شدن کلید یا وارد شدن خازن به مدار و دیگر موارد می توان از رنگ های مختلف آن استفاده کرد.

کنتاکتور خلا

به کنتاکتوری که محفظه قطع جرقه آن از خلا پر شده باشد و در ابتدای تابلو های فشار ضعیف نصب می شوند و در سطح فشار متوسط کار می کنند می گویند.

فیوز

فیوز کار حفاظت از موتور و مدار در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه را بر عهده دارد که انواع گوناگونی از جمله فیوز فشنگی، فیوز سیگاری، فیوز تیغه ای، فیوز روغنی، فیوز کاردی، فیوز کارتریج، فیوز اتوماتیک، فیوز ترانسفورماتور cut out، فیوز HRC و غیره را دارا می باشد.

کلید

کلید برای کنترل وسایل الکتریکی از وسایلی استفاده می شود که ساده ترین راه، استفاده از کلید می باشد که انواع مختلفی از جمله کلید اهرمی، کلید زبانه ای، کلید ساده زبانه ای یک طرفه، کلید زبانه ای ستاره مثلث، کلید غلطکی، کلید چپگرد و راستگرد و غیره را دارا می باشد.

کلید مینیاتوری MCB

برای حفاظت مدارهای نهایی در تاسیسات الکتریکی و ساختمان مسکونی استفاده می شود از مزایای استفاده از کلید مینیاتوری ابعاد کوچک، نصب آسان، قیمت ارزان، عدم نیاز به دانش فنی زیاد و غیره که در تیپ های مختلف ساخته می شوند.

کلید محافظ جان RCD

کلیدهای حفاظتی هستند که به دو دسته RCCB یا محافظ جان که در برابر نشتی جریان مدار را قطع می کند و کلید RCBO که کلید حفاظتی نشتی جریان و اضافه جریان است که می توان به جای استفاده از مینیاتوری و محافظ جان از آن استفاده کرد.

رله حفاظت موتور

برای تشخیص خطاهای آسیب زننده ی داخلی موتور و همچنین خطاها و مشکلات خارجی که حاصل از شبکه می باشد به کار می رود که در این صورت مدار قطع خواهد شد.

کلید حرارتی MPCB

کلیدی است که داخل خود بیمتال دارد و به دو صورت قابل تنظیم و اتوماتیک موجود می باشد و در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه قادر به قطع مدار می باشد.

رله شیشه ای

به رله ای که ساختاری شبیه کنتاکتور دارد و در جریان های پایین تر مورد استفاده قرار می گیرد و در مدار فرمان به کار می رود.

رله ضربه ای

کلید قطع و وصلی می باشد که با هر بار تحریک بوبین آن به حالت معکوس خود می رود.

خازن

وسیله ای برای ذخیره انرژی می باشند که در انواع سرامیکی، میکا، پلاستیکی، الکترولیتی، گازی، روغنی و غیره قابل ارائه می باشند.

ترانس جریان CT

برای اندازه گیری جریان های بسیار بالا نیاز به تبدیل آن جریان به رنج پایین تری می باشد که قابل اندازه گیری بوده و به تجهیز اندازه گیری آسیب نرساند.

کلید چنج اور

نوعی کلید می باشد که بار الکتریکی مشخصی را بین دو منبع تغذیه جا به جا می کند که به دو صورت دستی و اتوماتیک موجود می باشد مانند بین ژنراتور و برق شهر.

دژنکتور

نوعی قطع کننده زیر بار بوده که در مدار قدرت به کار می رود و با عملکرد مغناطیسی و بیمتالی خود علاوه بر قطع و وصل مدار از شبکه نیز محافظت می کند و در شبکه قبل از سکسیونر قرار می گیرد.

سرج ارستر

در زمان صاعقه یا اتصال کوتاه تجهیزات برقی نیاز به حفاظت دارند که یکی از تجهیزات حفاظتی در این زمینه سرج ارستر می باشد.

رگولاتور بانک خازنی

از این تجهیز برای برنامه ریزی مدارها در بانک خازنی استفاده می شود که تعیین می کند در چه زمانی چه تعداد پله به مدار وارد شود یا خارج شود.

رله ارت فالت

با گرفتن برایند سه فاز گذرنده از ترانس جریان CT و با بررسی صفر نبودن برایند آن، نشتی جریان را تشخیص داده و مدار را قطع خواهد کرد.

شستی جرثقیل

به منظور کنترل سرعت، جهت، مسافت، هدایت و توقف جرثقیل ها، بالابر ها، کامیون ها و دیگر موارد در ابعاد گوناگونی تولید می شوند.

کلید کامپکت اتوماتیک MCCB

پرکاربردترین کلید فشار ضعیف در تاسیسات الکتریکی می باشد و تفاوتی که با MCB دارد تحمل جریان بیشتر است و علاوه بر اضافه بار در برابر اتصال کوتاه نیز مدار را قطع خواهد کرد.

نوعی کلید حفاظتی می باشد که معمولا در ورودی تابلو استفاده می شود و به صورت سه پل، چهار پل و به صورت کشویی و ثابت موجود می باشند.

تابلو برق

به طور کلی وظیفه قطع و وصل انرژی الکتریکی، حفاظت از افراد، حفاظت از تجهیزات، توزیع جریان الکتریکی و کنترل را دارند که از جنبه های متفاوتی به انواع مختلفی تقسیم می شود.

فعالیت های واحد برق صنعتی در هایپر صنعت فامکو

طراحی و اجرای انواع تابلو برق های صنعتی ساده و پیشرفته، انواع بانک ها خازنی، انواع تابلوهای توزیع برق، انواع پست های برق، طراحی و اجرای سیستم های برقی کارخانه جات، گلخانه ها، موتورخانه و سردخانه ها، طراحی و ساخت انواع تابلو برق های کنتوری با تاییده اداره برق استان تهران، طراحی و اجرای سیستم های اتوماسیون کارخانجات، فروش انواع تجهیزات صنعتی شامل دژنکتورها، سکسیونرها، کلیدهای اتوماتیک هوایی و کمپکت، کلیدهای مینیاتوری، کنتاکتورها، اینورترها، درایوها، سافت استارترها، سیم و کابل و متعلقات سیم و کابل، انواع نظم دهنده های سیم و کابل و تجهیزات مدیریت سیم و کابل، انواع استراکچر های تابلو برق دیواری و ایستاده، پایه چراغ های روشنایی، انواع لامپ ها و سیستم های روشنایی و سایر تجهیزات برقی دیگر، بخشی از فعالیت های واحد برق صنعتی در مجموعه هایپر صنعت فامکو می باشد.

مشتریان برق صنعتی هایپر صنعت فامکو

اکنون هایپر صنعت فامکو با دارا بودن پشتوانه ای عظیم از نیروی انسانی با تجربه و متهعد، سابقه طولانی فعالیت صنعتی و اقتصادی و اعتماد مشتریان گرامی توانسته بخش عظیمی از نیاز صنعت کشور به تجهیزات صنعتی و برقی را تامین نماید. بخش بزرگی از مشتریان هایپر صنعت فامکو فعالین اقتصادی و شرکت های خصوصی، شرکت های دانش بنیان، مراکز علمی و دولتی و دانشگاه ها می باشند. هایپر صنعت فامکو همچنین از تامین کنندگان (وندور) شرکتابلو برق صنعتی محفظه ای فلزی است که تجهیزات و قطعات مختلفی در داخل آن قرار می گیرند. قطعات به کار برده شده در تابلو برق بسته به کاربرد تابلو برق متفاوت هستند. در این مقاله در رابطه با اجزا و تجهیزات تابلو برق صنعتی صحبت می کنیم تا اگر شما هم به کسب اطلاعات در این حوزه علاقه مند هستید بتوانید از این مطالب استفاده کنید.

تابلو برق ها هم از تجهیزات داخل خود در برابر عوامل محیطی محافظت می کنند و هم از افراد در برابر برق گرفتگی. به عبارت دیگر یک تابلو برق صنعتی محفظه ای است که انواع کلیدها، سوئیچ ها، نمایشگرها و قطعات الکترونیکی دیگر را در خود جای داده اند تا از آسیب دیدن تجهیزات و وارد شدن شوک به آن ها جلوگیری کنند.

تابلو برق ها علاوه بر نظمی که بین اجزای مختلف سیستم به وجود می آورند از افرادی که در اطراف سیستم های الکترونیکی مشغول به کار هستند نیز محافظت می کنند.

با توجه به این که تابلو برق ها استفاده گسترده ای در صنعت دارند و در کارخانجات و صنایع مختلف از آن ها استفاده می شود لازم است که مهندسان برق با تمامی قطعات و تجهیزات تابلو برق صنعتی به طور کامل آشنا شوند.

انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق های صنعتی از نظر جنس به چهار دسته تقسیم می شوند. دسته ای از آن ها از آلومینیوم ساخته می شوند که سبک و مقاوم است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

دسته دوم از جنس فولاد ضد زنگ و فولاد کربن هستند. این فلزها دوام بالایی دارند و در برابر هرگونه فرسایش و خوردگی در اثر رطوبت و مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می دهند.

برخی از تابلو برق ها از جنس پلی کربنات هستند که غیر رسانا، غیرمغناطیسی، محکم و سبک هستند. دسته دیگر از تابلو برق های صنعتی هم از جنس فایبرگلاس هستند که در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و برای نصب در محیط های مرطوب بسیار مناسب است.

تابلو برق های صنعتی از نظر سطح ولتاژ به سه دسته کلی تقسیم می شوند : تابلو برق های فشار ضعیف یا LV که در ساختمان های معمولی به کار برده می شوند، تابلو برق های فشار متوسط یا MV که سطح ولتاژشان بین 1000 تا 63000 ولت می باشد.

برخی از تابلو برق های صنعتی از نوع فشار متوسط هستند. دسته آخر تابلو برق های فشار قوی یا HV هستند که ولتاژی بین 63000 تا 400000 ولت دارند و به عنوان تابلو برق اتاق های کنترل از آن ها استفاده می شود.

فن آموزان یکی از برترین آموزشگاه های کشور در زمینه ، و با ارائه مدرک فنی و حرفه ای در کشور محسوب می‌شود.

وظایف تابلو برق ها

تابلو برق ها علاوه بر مراقبت از تجهیزات الکترونیکی وظایف مهم دیگری هم دارند از قبیل کنترل توزیع جریان، کنترل موتورهای سه فاز، تابلو های بانک خازنی برای اصلاح ضریب توان، توزیع جریان در یک واحد مسکونی یا اداری، استفاده در تابلوهای کنترل صنعتی یا تابلوهای پی ال سی برای کنترل اتوماتیک فرآیندهای صنعتی، استفاده در تابلوهای مارشالینگ برای برقرار کردن ارتباط میان تابلو برق ها و سیستم کنترل مرکزی و غیره.

قطعات تابلو برق صنعتی

همان طور که قبلاً گفته شد بسته به نوع تابلو برق و کاربردی که دارد تجهیزات مختلفی در داخل آن قرار داده می شود. اکنون می خواهیم با هر یک از اجزای تشکیل دهنده تابلو برق به صورت مجزا آشنا شویم.

یکی از قطعات تابلو برق کنتاکتور می باشد که یک کلید الکترومغناطیسی است و از آن برای قطع و وصل کردن جریان برق از راه دور استفاده می شود. عملکرد کنتاکتور در مدار شبیه به عملکرد رله است.

به منظور کنترل جریان در تابلو برق صنعتی از بی متال ها استفاده می شود. در مواقعی که مشکلی پیش می آید مثلاً، موتور جریانی بیشتر از جریان نامی بکشد بی متال جریان را قطع می کند. در حقیقت بی متال زمانی جریان را قطع می کند که دمای مدار بیشتر از حد مجاز بالا رود. کاربرد اصلی آن محافظت از موتورهای سه فاز در برابر اورهیتینگ است.

رله یکی دیگر از قطعات تابلو برق است که مطابق با خطاهایی که در مدار اتفاق می افتد فرمان قطع یا وصل مدار را صادر می کند.

از دیگر قطعات تابلو برق صنعتی فیوز است که از مدار در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت می کند. زمانی که جریان بیش از حد افزایش پیدا می کند فیوز می سوزد و به این ترتیب ارتباط الکتریکی قطع می شود تا تجهیزات الکتریکی دیگر آسیبی نبینند.

کلید مینیاتوری هم مانند فیوز وظیفه دارد از تجهیزات در برابر افزایش جریان و اضافه بار محافظت کند. با این تفاوت که کلید مینیاتوری هنگام قطع جریان نمی سوزد و می توان آن را دوباره به مدار بازگرداند.

این کلید هم وظیفه دارد که از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار حرارتی یا الکترونیکی، عدم تعدا فاز و ناهماهنگی های دیگر محافظت کند.

کلید نشتی جریان یا محافظ جان برای مراقبت از کاربران در برابر برق گرفتگی و شوک الکتریکی در تابلو برق به کار برده می شود. زمانی که نشتی جریان وجود داشته باشد این کلید مدار را قطع می کند تا از آسیب های ناشی از برق و وقوع آتش سوزی جلوگیری کند.

  1. پوش باتن یا سوئیچ الکتریکی

این قطعه نوعی سوئیچ یا دکمه است که امکان قطع و وصل کردن جریان برق به صورت دستی را فراهم می کند.

این چراغ ها نشان دهنده وضعیت قسمت های مختلف هستند به این صورت که اگر قسمتی خاموش است چراغ سیگنال آن قسمت نیز خاموش است و اگر قسمتی فعال است چراغ سیگنال آن قسمت روشن است.

این چراغ ها نوعی هشدار دهنده هستند و هنگام شناسایی مشکل و خطر روشن می شوند و از راه دور اعلام خطر می کنند. برخی از چراغ های هشدار دارای آژیر نیز هستند.

تایمر وظیفه دارد که تایم ارسال سیگنال را کنترل و زمان بندی کند.

ترمینال بستر لازم برای برقراری ارتباط میان اجزای داخل تابلو برق و قطعات خارجی را فراهم می کند. دو نوع ترمینال در تابلو برق صنعتی کاربرد دارد : ترمینال فرمان و ترمینال پاور. ترمینال فرمان میکروسوئیچ ها و سنسورها را فعال می کند و اطلاعاتی را به تابلو برق منتقل می کند. این در حالی است که ترمینال پاور جریان را به طرف دستگاه های مصرف کننده هدایت می کند.

میکروسوئیچ ها یکی از انواع کلیدهای قطع و وصل جریان هستند که نسبت تغییرات فشار حساس هستند. یعنی به بالا رفتن فشار یا افت فشار فوراً واکنش نشان می دهند.

پی ال سی یا کنترل کننده منطقی برنامه پذیر یک کامپیوتر کنترلی پیشرفته است که فعالیت اجزا و قطعات تابلو برق را مدام تحت نظر دارد و متناسب با برنامه ای که برایش تعریف شده است واکنش ها و خروجی های مناسب را ایجاد می کند. از پی ال سی برای کنترل خودکار سستم ها استفاده می شود.

برای اندازه گرفتن پارامترهای متغیر مختلف از وسایل اندازه گیری مختلفی نظیر آمپرمتر، ولت متر، فرکانس متر، کسینوس فی متر استفاده می شود.

از ترانس ها برای کاهش یا افزایش جریان یا ولتاژ استفاده می شود.

شینه یکی دیگر از قطعات تابلو برق اشت و در مواقعی استفاده می شود که جریان برق بسیار زیادی باید از تابلو برق عبور کند. از این قطعه به جای کابل ها استفاده می شود. شینه ها به دو صورت افقی یا عمودی در تابلو برق نصب می شوند.

قطعه ای است که برای راه اندازی ملایم موتورها در بعضی از تابلو برق ها مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از پرکاربرد ترین قطعات تابلو برق ها اینورتر است که از طریق فرکانس دور الکتروموتور را کنترل می کند.

داکت کابل محفظه نگهداری سیم کشی ها و کابل های متصل به تابلو برق است. این محفظه علاوه بر مراقبت از کابل ها در برابر آسیب دیدگی موجب مشخص نشدن سیم کشی ها و زیباتر شدن ظاهر تابلو برق می شود.

  1. بدنه یا محفظه فلزی تابلو برق

محفظه فلزی یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده تابلو برق است که از جنس فلز است و تمامی قطعات و تجهیزات الکتریکی تابلو برق را در خود جای می دهد.

بیش از هشتاد دوره آموزشی درامدزا از جمله ، ، ، ،  و … با ارائه مدرک فنی حرفه ای در آموزشگاه فن اموزان در حال برگزاری است. برای مشاهده لیست تمامی دوره ها به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

نمایندگی فروش انواع رله کنترل فاز، سه فاز، تنظیم، مدار، تک فاز، لطفا جهت استعلام خرید تجهیزات برق صنعتی، سفارش، دریافت مشخصات فنی و دانلود کاتالوگ کلیک کنید

نمایندگی اشنایدر الکتریک در زمینهٔ مهندسی برق و تولید تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت می کند. با مراجعه به سايت ما می‌توانيد به راحتی و با اطمینان از اصالت کالا،خرید تجهیزات ابزار دقیق مورد نظر خود را انجام دهید.
مرجع مقاله: بابا ادیسون

دکمه بازگشت به بالا