راهکارهای پیشگیری از وقوع سرقت

در مطالعات داخلی، نقش مهندسی فضای شهری و بافت شهری در وقوع سرقت بررسی شده و راهکارهایی برای پیشگیری از آن ارائه شده است.

به گزارش سلام آنلاین. جرم و رفتار مجرمانه تنها به دلیل زمان و مکان تفاوت یکسانی با هم ندارند. گسترش شهرنشینی از یک سو و کمبود فضا از سوی دیگر باعث ازدحام و ازدحام بیش از حد در شهر امروزی شده است. بن‌بست جمعیت پیامدهای گسترده‌ای دارد که یکی از آن‌ها افزایش ناآرامی‌های اجتماعی است که نه تنها قوه قضائیه و مجریان قانون را با چالش جدی مواجه می‌کند، بلکه عوامل فرهنگی-اجتماعی را نیز به دنبال دارد.اقتصاد و حتی مخاطرات سیاسی. و هزینه آن مکان است. بارهای مادی و معنوی زیادی بر دوش جامعه است.

به گفته کارشناسان، مبارزه با جرم و جنایت منوط به شناخت عاملان آن است. بنابراین با حذف این عوامل و کاهش اثرات آنها می توان از وقوع جرم پیشگیری و یا حداقل آن را کاهش داد. در یک مفهوم کلی، جرم شامل رفتاری است که خلاف نظم اجتماعی است و مرتکبین را در معرض مجازات یا اقدامات امنیتی (آموزش، مراقبت و درمان) قرار می دهد. در واقع جرم یک ساختار اجتماعی است که متضمن نقض ارزش های مشترک جامعه توسط افراد یا گروه هاست. افزایش جرم و تنوع آن در جوامع شهری نه تنها با اصول نظم اجتماعی در تضاد است، بلکه موجب هدر رفتن منابع اقتصادی، نارضایتی مردم و کاهش کیفیت عمومی زندگی و زوال می شود.امنیت اجتماعی پایه های زندگی اجتماعی را تهدید می کند. .

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان مطالعه ای علمی در خصوص سرقت یکی از جرایم جدی و با عواقب فراوان چه در کشور ما و چه در سراسر جهان انجام دادند. در این مطالعه موردی، موارد ضد سرقت بررسی می شود.

هدف این پژوهش بررسی شرایط محیطی وقوع سرقت و روش های آن، توصیفی تحلیلی بر اساس کتابخانه ها و مطالعات میدانی با تاکید بر شهر شاهرود می باشد.

یافته های این پژوهش بر اهمیت نقش مکان شهری در میزان و فراوانی سرقت تاکید می کند. بر اساس این یافته ها، بیشتر سرقت ها مربوط به حومه و دو حومه شهر است که نشان دهنده نقش و تاثیر فیزیک و فیزیک شهر و طراحی صحیح محل زندگی است و مجموعه های شهری که دارای یک تاثیر مستقیم در کاهش و جلوگیری از سرقت.

با توجه به این یافته ها، با توجه به ارتباط حفاظت با صحنه جرم سرقت، با کاهش حیاط حفاظتی و توجه به صحنه جرم و مدیریت صحیح محیطی از وقوع برخی جرایم مانند سرقت جلوگیری می شود. .

در این خصوص «حسین جیبا» پژوهشگر فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: فضای ویژه از نظر فیزیکی محدود است. با توجه به پیشرفت شهرسازی در ایران، اغلب شاهد تولید تنوع زیستی در داخل و اطراف شهرها به صورت سکونتگاهی هستیم و همراه با آن با تنوع معیارهای روابط اجتماعی، جرم و جنایت افزایش می یابد.

به گفته این محقق، «لذا باید از تمامی تکنیک‌های نوین مرتبط با امنیت محیطی در حیاط‌های شهری در مهندسی شهرسازی استفاده شود تا از تعامل عناصر اضافی و دو عنصر با عناصر حریم که فلسفه جرم را با هم ترکیب می‌کنند، جلوگیری شود.

در این تحقیق راهکارها و پیشنهاداتی برای جلوگیری از سرقت نیز به شرح زیر ارائه شده است:

– اعمال معیارهای علمی در شهرها متناسب با شرایط اجتماعی-اقتصادی و شهری

– ثبت سابقه کیفری و تهیه بانک اطلاعاتی از پرونده های قضایی برای آنها و ساماندهی اطلس جنایی شهرستان

تشخیص مالکیت اماکن و نظافت منازل فرسوده و اماکن غیرمجاز در محلات با بافت فرسوده و قدیمی.

بستن ساختمان های متروکه و زمین های متروکه با استفاده از محوطه سازی

– بررسی و افزایش حضور پلیس گشت در ساعات پایانی شبانه روز و روزهای شلوغ مسافران

ایجاد ایستگاه های پلیس و قلعه ها در نقاط حساس و شهرها

نصب دوربین مدار بسته و روشنایی در شهر و مکان های تاریک

– حمایت از فعالیت های اجتماعی و تزریق استفاده ایمن و مداوم با ضریب جذب اجتماعی بالا در مناطق مستعد جرم.

– استفاده از سیستم های اطلاعات مکانی و تصمیم گیری چند رشته ای مانند GIS

همچنین لازم به ذکر است که این نتایج علمی پژوهشی توسط نشریه «دانش انضباطی» متعلق به دفتر تحقیقات عملی فرماندهی انتظامی استان سمن منتشر شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا