اقتصادیتازه های کسب و کار

دای یا تتر؟ کدام بهتر است؟ (مقایسه دو استیبل کوین پر طرفدار)

با شنیدن عبارت stablecoin، اولین سکه ای که به ذهنتان خطور می کند تتر است. با این حال، در کنار تتر، استیبل کوین محبوب دیگری به نام Die وجود دارد که می توان گفت در بازار ارزهای رمزپایه با تتر بسیار رقابتی است. در این مقاله به طور خلاصه به معرفی دو استیبل کوین Die و Tether می پردازیم و پس از آن تفاوت های اصلی آنها را بررسی می کنیم.

آشنایی با واحد پول دای

DAI اولین ارز دیجیتال اختصاص داده شده به وثیقه است که تلاش می کند با قفل کردن سایر دارایی های دیجیتال در قراردادها، یک ارزش واحد را با دلار آمریکا حفظ کند. دی کوین، بر خلاف سایر ارزهای دیجیتالی که توسط شرکت ها اجرا می شود، نتیجه نرم افزار منبع باز به نام Maker Protocol است که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود. DAI ارزش خود را با پرداخت بدهی در اتر حفظ می کند. برای دانستن بیشتر در مورد سکه دای، می توانید مقاله را مطالعه کنید.

آشنایی با ارز تتر

تتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می شود. این بدان معنی است که دلارهای واقعی سپرده شده در مؤسسات مالی به عنوان وثیقه برای تثبیت ارزش تتر استفاده می شود. به دلیل حمایت از دلار، تتر همیشه ارزش یک به یک با دلار آمریکا دارد و بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، تتر استیبل کوین دارای ارزش ثابتی در بازار است.

مقایسه کلی دای و تتر

هر دو استیبل کوین دای و تتر در حال حاضر در بازارهای مالی بسیار محبوب هستند و سرمایه گذاران زیادی از آنها استفاده می کنند. در جدول زیر مقایسه بزرگ تری بین دو سکه پایدار دای و تتر آماده کرده ایم.

ویژگی‌ها DAI Tether
ارزش بازار یا مارکت کپ ۸۷۷.۷۱۴.۲۸۲ میلیون دلار ۱۵.۶۱۲.۷۳۴.۸۸۸ میلیارد دلار
قیمت ۱.۰۱ دلار ۱ دلار
حجم معاملات در ۲۴ ساعت ۸۱.۹۳۲.۴۰۰ میلیون دلار ۴۴.۸۲۲.۹۹۷.۴۲۵ میلیارد دلار
کمینه و بیشینه قیمتی ۰.۹۵—- ۱.۱۴ دلار ۰ —— ۱.۲۱ دلار
کوین‌های در گردش ۸۶۹.۵۸۹.۱۶۷ میلیون دای ۱۵.۶۰۷.۱۱۷.۴۲۱ میلیارد تتر

ویژگی های ارز دای

سکه DAI در حال حاضر دومین استیل کوین برتر در بازار است که ویژگی های منحصر به فردی دارد.

استقلال مالی با تغییر بسیار کم

DAI ارزی است که ثبات قیمت و نوسان بسیار کمی دارد و به کاربران این امکان را می دهد تا بر اساس نیاز خود سکه های DAI را خریداری کنند. سکه‌های دای توسط اتریوم تأیید می‌شوند، که کمک زیادی به مستقل بودن این کوین‌ها می‌کند.

مدیریت غیر متمرکز

پروتکل Maker به دارندگان توکن MKR اجازه می دهد تا در رای گیری جامعه خود شرکت کنند. در ازای شرکت در جامعه MKR، این پروتکل به شرکت کنندگان با ارز DAI پاداش می دهد.

اکوسیستم پیشرفته

ارز DAI در حال حاضر بر روی بیش از 400 پلتفرم مختلف از جمله Metaverse، DeFi و بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر اجرا می شود که نشان دهنده اکوسیستم پر رونق آن است.

عرضه محدود و تقاضای رو به رشد

پروتکل Maker به گونه ای عمل می کند که با هر تراکنش MKR، توکن نیز رایت می شود. بنابراین، تعداد توکن های در گردش محدود است. این منجر به افزایش تقاضا می شود. افزایش تقاضا در نهایت منجر به افزایش قیمت می شود که ارزش DAI را در طول زمان ثابت نگه می دارد.

ویژگی های ارز تتر

تتر اولین و محبوب ترین بازار استیبل کوین با بیشترین سقف است که ویژگی های خاص خود را دارد.

اولین استیبل کوین

تتر یک مفهوم اثبات شده است و در طول زمان بهترین ثبات و سابقه را نشان داده و اعتماد معامله گران را به خود جلب کرده است.

رهبر بی رقیب بازار

تتر با سهم بازار 93 درصد بیشترین سهم بازار را در بین استیبل کوین ها دارد و تراکنش های جفت ارز در بازار ارزهای دیجیتال را کاملاً کنترل می کند.

پشتیبانی در اکثر صرافی ها

استیبل کوین تتر تقریباً توسط تمام صرافی های دنیا پشتیبانی می شود و اولین انتخاب در معامله سکه ها بر روی آن محسوب می شود.

تفاوت کلیدی بین Tether و Die

در کنار شباهت ها و ویژگی های بررسی شده، تفاوت های عمده ای بین این دو استیبل کوین وجود دارد که از نحوه ایجاد و اکوسیستم این دو سکه ناشی می شود. ارز تتر همانطور که در تعریف آن گفته شد با حمایت دلار آمریکا وارد بازار شد. تتر توسط چندین صرافی و شرکت مالی بزرگ جهانی مدیریت می شود و می توان گفت که اوراق بهادار آن یعنی دلار کمک قابل توجهی به پذیرش این ارز در بازار کرده است.

از سوی دیگر، دای توسط هیچ سازمان یا شخصی کنترل نمی شود. همچنین پشتیبانی قوی از ارز DAI وجود ندارد. اما DAI، به گفته بسیاری، هدف اصلی بلوک است. این ایده که به نام مالی غیرمتمرکز یا DeFi شناخته می شود، هسته دای را تشکیل می دهد. DAI با استفاده از پروتکل Maker، یک پروتکل منبع باز در پلتفرم اتریوم ایجاد شده است.

در جدول زیر تاریخچه این دو سکه و شبکه های آنها و سایر ویژگی ها و تفاوت ها را مرتب کرده ایم.

اطلاعات کلی DAI Tether
تاریخ انتشار ۲۰۱۷ ۲۰۱۴
پشتوانه اصلی اتریوم دلار/ین/یورو
شفافیت مالی بسیار بالا متوسط
مالکیت اصلی پروتکل Maker چندین صرافی و نهاد مالی بزرگ
فعالیت غیر متمرکز بسیار بالا متوسط
منبع باز منبع باز است بسته به نوع فعالیت، متغییر
پیچیدگی امنیتی بالا پایین
پلتفرم اتریوم بیت کوین اومنی
استفاده عمومی توکن ترید در صرافی‌های غیر متمرکز توکن ترید مشابه دلار

دای یا تتر؟ کدام بهتر است؟

استیبل کوین های تتر و دای همین هدف را در بازار دنبال می کنند. اما از نظر نحوه عملکرد آنها بسته به شبکه ای که روی آن نصب شده اند متفاوت هستند. تتر قدیمی ترین استیبل کوین در بازار است که ارزش خود را در طول زمان ثابت کرده است. Die منبع باز است و روی سیستم های غیرمتمرکز کار می کند. در نهایت، بازار بسته به نیاز کاربران و سرمایه گذاران، ارزش این دو استیبل کوین را تعیین خواهد کرد. Tether یک انتخاب عالی برای سرمایه گذاران معمولی بازار است که به دنبال تجارت سریع جفت ارز در بازار هستند. اما اگر کاربران به دنبال فعالیت های غیرمتمرکز در بازار هستند، DAI اولین انتخاب است.

برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال و یا خرید این دو ارز میتوانید به بیت ارز مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا