تازه های کسب و کارعلمی و پزشکی

خرما در رژیم کتوژنیک

خرما در رژیم کتوژنیک دوستدار خوبی برای این رژیم به حساب نمی‌آید. خرماها سالم هستند و راهی طبیعی برای کاهش هوس شیرینی هستند. این ماده غذایی به ویژه به دلیل طعم فوق العاده شیرین، فواید تغذیه‌ای زیادی برای سلامتی داشته و حتی گاهی اوقات در فهرست میوه‌های با خواص فوق العاده قرار می‌گیرد. خرما همچنین به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی در انواع میان‌وعده‌ها، محبوب شده است.

متأسفانه مانند اکثر میوه‌ها، خرما سرشار از کربوهیدرات است. میزان کربوهیدرات در خرما بسته به تنوع و اندازه آن می‌تواند از ۵.۳ گرم کربوهیدرات خالص تا تقریباً ۱۷ گرم در هر خرما متغیر باشد. زمانی که قصد دارید روزانه ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید، چالش سختی پیش روی شما است. اگر مایلید بخش زیادی از کربوهیدرات مصرفی روزانه خود را به چند قطعه خرمابار رژیمی دکتر بیز اختصاص دهید، ممکن است مقدار کمی از آن را مصرف کنید. با این حال، گنجاندن آن در رژیم کتو واقعاً گزینه پایدار و همیشگی نیست. شما برای قرار دادن خرما در رژیم غذایی کتوی خود می‌توانید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. دکترتو به شما در یافتن بهترین متخصص تغذیه کمک خواهد کرد.

به طور کلی خرما دوستدار رژیم کتو نیست (؟). بنابراین مصرف خرما در طول رژیم کتو توصیه نمی‌شود. افرادی که در این زمینه تخصص دارند، می‌دانند که در صورت مصرف بیش از حد کربوهیدرات چقدر سریع می‌توان از کتوزیس خارج شد؛ بنابراین نگاهی دقیق‌تر به محتوای تغذیه‌ای خرما می‌تواند کمک کند که بدانیم چرا مصرف آن خوب نیست. رژیم‌های کم کربوهیدرات و کتو معمولاً کربوهیدرات‌های خالص (کربوهیدرات منهای فیبر) را در یک محدودیت روزانه بین ۲۰ تا ۵۰ کربوهیدرات در روز در نظر می‌گیرند؛ پس چرا خرما در رژیم کتوژنیک با وجود اینکه میزان مناسبی فیبر دارد، رد می‌شود؟ طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک وعده خرمای بدون هسته ۱۰۰ گرمی ، ۶.۷ گرم فیبر دارد. با این تعداد فیبر، ۶۶.۵ گرم شکر جذب بدن می‌شود.

ارزش غذایی خرما

یک خرمای بدون هسته دارای مواد مغذی زیر است :

ارزش غذایی مقدار
کالری ۶۶.۵
چربی ۰.۰۴ گرم
سدیم ۰.۲۴ میلی گرم
کربوهیدرات ۱۸ گرم
فیبر ۱.۶۱ گرم
شکر افزوده ۰ گرم
پروتئین ۰.۴۳ گرم

چرا مصرف خرما در رژیم کتوژنیک مجاز نیست؟

خرما جزء است. مصرف خرما در رژیم کتوژنیک یک انتخاب ایده آل نیست. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. هر وعده خرما (۱ فنجان، بدون هسته و به صورت خرد شده) حاوی ۹۸.۵ گرم کربوهیدرات خالص است. متأسفانه، این مقدار کربوهیدرات، بسیار سنگین بوده و با رژیم کتو سازگار نیست. دنبال رژیم کتو مناسب بدنت هستی؟ همین الان از یک متخصص تغذیه برنامه بگیر. آیا می توانم مقدار کمی خرما در رژیم کتو مصرف کنم؟ همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، به طور کلی مصرف خرما در رژیم کتوژنیک از سمت متخصصین تغذیه توصیه نمی‌شود. با اینحال هر فرد با توجه به ویژگی‌های فردی و نیز توصیه پزشک متخصص خود درباره مقدار مجاز خرما در رژیم کتوژنیک اطلاعات دریافت می‌کند. مصرف مقدار کم خرما در این رژیم مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. دمنوش گیاهی قاشقی در رژیم مجاز است ؟

جایگزین های خرما در رژیم کتوژنیک

هیچ میوه دیگری دقیقاً شبیه خرما نیست؛ به خصوص اگر به دنبال طعم و بافت خرمای خشک هستید. مشکل میوه خشک این است که کربوهیدرات و قند را به مقداری بیشتر به بدن وارد می‌کند، بنابراین مصرف میان وعده به شکل میوه خشک ایده خوبی برای رژیم کتوژنیک نیست. در حالی که بسیاری از میوه‌ها به دلیل محتوای کربوهیدرات بالایی که دارند برای قرار گرفتن در رژیم کتو بسیار چالش برانگیز هستند، این بدان معنا نیست که باید افراد برای همیشه از مصرف میوه‌ها اجتناب کنند. در اینجا میوه هایی وجود دارد که کربوهیدرات کمتری داشته و به شکلی راحت‌تر در رژیم غذایی کتوژنیک قرار می‌گیرند. دمنوش لاغری بسته 120 تی بگ دکتر بیز یک مکمل عالی .

می‌خوای وزنت رو کم کنی؟ نمی‌دونی در رژیم کتو کدام مواد شیرین رو مصرف کنی؟ نارگیل نارگیل یک میوه محبوب برای آن دسته از افرادی است که در رژیم غذایی کتو قرار دارند. ۱۰۰ گرم نارگیل تنها ۶ گرم کربوهیدرات خالص و ۳۴ گرم چربی دارد. این موضوع نارگیل را به یک میان وعده در مسیر رسیدن به اهداف وزنی افراد در رژیم تبدیل می‌کند. نارگیل با ویژگی‌های ذکر شده، می‌تواند جایگزینی خوب و مناسب برای خرما در رژیم کتویی باشد. انجیر بد نیست در همین ابتدا بگوییم که مصرف انجیر در رژیم کتویی یک جایگزین خوب و مناسب برای خرما در رژیم کتوژنیک محسوب می‌شود. انجیر تازه به طور خالص تنها حاوی ۹.۵ گرم کربوهیدرات در هر ۱۰۰ گرم است.

آلو اگر به دنبال چیزی شیرین‌تر از انواع توت‌ها هستید که نه به اندازه خرما یا موز حاوی کربوهیدرات باشد، آلو می‌تواند انتخاب درستی باشد. یک آلو حدود ۶.۵ گرم کربوهیدرات دارد، بنابراین ممکن است بتوانید گهگاهی آلو را در برنامه رژیم غذایی کتوی خود قرار دهید. تمشک مصرف تمشک تنها ۴.۳ گرم کربوهیدرات خالص در هر ۱۰۰ گرم دارد. همراه با زغال اخته و تمشک، این خوراکی‌های سالم واقعاً می‌توانند در رژیم کتو مؤثر باشند؛ البته در صورتی که آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید. توت خشک توت خشک کربوهیدرات کمی داشته و فیبر بالایی دارد. با وجود اینکه میوه‌های خشک قند بالاتری نسبت به حالت عادی خود دارند، اما می‌توان انواع توت را در رژیم کتوژنیک جایگزین خرما کرد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

خرما در رژیم کتوژنیک مجاز نیست. در حالی که خرما مقدار مناسبی فیبر در خود داشته و این موضوع می‌تواند به تعادل کربوهیدرات‌های خالص کمک کند، قندهای طبیعی فراوانی در خرما وجود دارد. بنابراین اگر نوع مناسب آن انتخاب نشود و  به اندازه و کم مصرف نشود، می‌تواند پایانی برای رژیم کتوژنیک باشد. پس مرتکب این اشتباه نشوید و بدون درک میزان کربوهیدرات، فیبر و قند موجود در هر نوع خرما، خرما مصرف نکنید.

  • شما می‌توانید علاوه بر شناخت انواع خرما و میزان قند هر نوع خرما، با مشورت با یک متخصص تغذیه از مناسب بودن مصرف این ماده در رژیم کتوژنیک مطمئن شوید. دکتر تغذیه می‌تواند شما را در طول دوره رژیم خود و درباره مصرف خرما در رژیمجله زوم لایف
  • به‌روزرسانی: 10 ماه پیش
  • خواندن: 6 دقیقه

خرما طعم فوق‌العاده شیرین، قند طبیعی و ارزش غذایی بالایی دارد اما آیا مصرف مناسب است؟ آیا می‌توانیم از خرما به عنوان میان وعده استفاده کنیم؟ باتوجه به اینکه خرما یک خوراکی پرمصرف است، ممکن است برای افرادی که مثل دارند مناسب نباشد. مانند اکثر میوه‌ها، خرما نیز متأسفانه سرشار از کربوهیدرات است. این ارقام بسته به تنوع و اندازه می‌تواند از حدود 5 گرم کربوهیدرات خالص تا تقریباً 17 گرم در هر خرما متغیر است. وقتی رژیم کتوژنیک را شروع می‌کنید باید روزانه 30 تا 50 گرم کربوهیدرات مصرف کنید، با این شرایط مصرف خرما می‌تواند شما را از اصول رژیم کتونیک دور کند و حتی از فاز کتوزیس خارج شوید. اگر اصرار دارید که بتوانید برنامه غذایی خودتان از خرما استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مطلب از سایت را تا پایان بخوانید. در ادامه درباره خوردن خرما در رژیم کتو توضیح دادیم.

ارزش غذایی خرما چقدر است؟

قبل از اینکه درباره مصرف خرما در رژیم کتوژنیک توضیح دهیم، ابتدا بهتر است بداین که ارزش غذایی خرما (کالری، قند و کربوهیدرات) چه میزان است. نکته: در جهان بیش از 3 هزار گونه خرما وجود دارد و معمولا از نظر قند و میزان آب موجود در آن‌ها با هم اختلاف دارند، اما این تفاوت چندان زیاد نیست. در جدول زیر برخی ارزش غذایی خرما را به‌طور کامل مشاهده کنید: نکته: اگر بخواهید هر روز یک عدد خرما مصرف کنید، حدود 5.5 گرم کربوهیدرات خالص دریافت می‌کنید.

آیا می‌توانیم در رژیم کتوژنیک، خرما مصرف کنیم؟

پاسخ سریع: خرما برای کتو مناسب نیست، زیرا حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است. به دلیل اینکه خرما دارای قند طبیعی است، احتمالاً دچار اشتباه می‌شوید و می‌خواهید از خرما در رژیم کتوژنیک استفاده کنید و حتی دیده شده دوستانی به همین دلیل استفاده از خرما را در رژیم کتوژنیک بدون اشکال در نظر گرفتند و دیگران را نیز تشویق کردند که می‌توانند از خرما 2 تا 3 در طول روز استفاده کنند!

از خرما در رژیم کتوژنیک استفاده کنیم یا نه؟ افرادی که رژیم کتوژنیک را شروع می‌کنند باید کنترل بسیار دقیقی در مصرف کربوهیدرات خالص داشته باشند. برای محاسبه کربوهیدرات خالص باید مقدار فیبر را از کربوهیدرات کم کنید. به‌عنوان مثال در عدد خرما 6.23 گرم کربوهیدرات وجود دارد که با کسر 0.7 گرم فیبر می‌شود 5.53 گرم کربوهیدرات خالص! مصرف خرما در رژیم کتوژنیک به شرایط شما و هدفی که دارید بستگی دارد. اگر میزان کربوهیدرات دریافتی روزانه شما به اندازه‌ای است که بتوانید 1 تا 2 خرما (حدود 11 گرم) مصرف کنید، پس باید از خرما استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا