افشاردوست: مربی طراز اول خارجی می‌خواهیم/ نسل فعلی تیم ملی والیبال باید ایرادهایش را بپذیرد

افشاردوست: اولین مربی خارجی، می خواهیم تیم ملی والیبال فعلی اشتباهات خود را بپذیرد

سرمربی فدراسیون جهانی والیبال گفت: باید اولین مربی خارجی را بعد از لیگ ملت ها انتخاب کنیم و تا المپیک 2028 با او قرارداد ببندیم.

محمود افشاردوست در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا، گفت: تیم ملی والیبال در دو هفته ابتدایی لیگ کشور در تمامی بازی های خود شکست خورده و تنها دو امتیاز کسب کرده است، متاسفانه امسال تیم ملی در شرایط خوبی قرار دارد در لیگ ملت ها حضور ندارد و امتیازهای زیادی از دست داده است. خانواده والیبال در تیم ملی شاهد دعواهای منظمی نبوده و نه تنها موفق به کسب سهمیه المپیک شدیم، بلکه برای حفظ رنکینگ جهانی با چالش های جدی مواجه شدیم. نوع بازی تیم ملی بدتر از پارسال است و دلایل زیادی را می توان به این موضوع ربط داد که به سه قسمت تقسیم می شود.

تیم ملی فرصت استفاده از مربی مسلط را از دست می دهد

وی افزود: اولین دلیل عدم موفقیت تیم ملی والیبال برای بازگشت به مدیریت که فدراسیون است و مسئولیت بسیاری از کارها از جمله نحوه برگزاری اردوی تیم ملی، آماده سازی و انتخابی را بر عهده دارد. مربی ورزشی. در اواخر دوره ریاست محمدرضا داورزنی و سرپرستی وحید مرادی، خود من در کمیته فنی فدرال عضویت داشتم و تلاش شد مربی برجسته ای به خدمت بگیرد. بسیاری از مشهورترین مربیان والیبال دنیا تیم دارند و نمی توانند مربی ایران باشند یا نمی خواهند مربی تیم ملی شوند. در نتیجه تیم ملی فرصت بهره مندی از مربی سرشناس را ندارد.

ما از نظر روحی ضعیف هستیم

عضو هیئت مدیره فدراسیون والیبال افزود: دلیل شکست تیم ملی والیبال بازیکنان بودند. نفرات فعلی تیم ملی نسبت به نسل قبل از توانایی فنی کمتری برخوردار هستند. سعید معروف، سید محمد موسوی، شهرام محمودی، امیر غفور، عادل غلامی و… از نظر فنی بهتر هستند. این بدان معنا نیست که نسل کنونی والیبال ایران خوب نیست و برای آماده شدن در سطح لیگ ملت ها به زمان بیشتری نیاز دارد. بازیکنان ما باید بپذیرند و توانایی فنی خود را ارتقا دهند. ابعاد زندگی آنها متفاوت است و زندگی شخصی آنها با زندگی حرفه ای آنها متفاوت است. آنها باید تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت خود انجام دهند. مثبت اندیش باشید و بیشتر تلاش کنید و با تمرین و تلاش بیشتر بر مشکلات خود غلبه کنید. ما در موقعیت ذهنی ضعیف هستیم و به همین دلیل در کار تیمی مشکل داریم. والیبال نسل طلایی ما اگر تفاوتی بین بازیکنان باشد در زمین تیم هستند و در بهترین فرم خود برای شکست دادن حریف هستند.

ما هنوز برای اولین بار مشکل داریم

او گفت: تیم ملی فعلی هماهنگ نیست و پائز به عطایی و آلکنو اشاره کرده است. از نظر کیفیت فنی بازیکنان تیم ملی غیرقابل مقایسه و در حد برترین های جهان هستند و دلیل آن هم این است که تلاش آنها کمتر است. نگاهی به دیدارهای برزیل، ایتالیا، لهستان، اسلوونی و … نشان می دهد که بازیکنان این تیم ها در سطح خوبی هستند. اکثر آنها قوی ترین تیم های لیگ برتر جهان هستند و باید اعتراف کنیم که بازیکنان ما دور هستند اما توانایی رسیدن به یک روز خوب را دارند. ما همچنان در زدن گل اول و پیمان اکبری در بازی با ترکیه مشکل داشتیم. او مجبور شد محمدرضا حضرت پور را به عنوان گیرنده به زمین بفرستد. این نشان می‌دهد که ما اساساً ضعیف هستیم و باید ریشه‌ای با مشکل مقابله کنیم. اگر اعتراف نکنیم که مشکل داریم باز هم در مشکل خواهیم بود.

ببینیم کمیته فنی با آمدن پائز موافقت می کند یا نه؟

افشاردوست یادآور می شود: سومین دلیل ناکامی تیم ملی والیبال مربی است. بعد از باخت هایی که در سال گذشته با مربیگری بهروز عطایی متحمل شدیم، حمله گسترده ای علیه عطایی آغاز شد. زمانی که هیچ مربی خارجی با سرمربیگری تیم ملی ایران موافقت نکرد، در نهایت با پائز به توافق رسید. بیایید بگوییم که آیا کمیته فنی با آمدن پائز موافقت کرد یا خیر، اما پائز در این مرحله مفید نبود. اگر امسال با مربی ایرانی به لیگ ملت ها برویم و سرمربی تیم عوض نشود، نتیجه بدتر از 8 شکست دو هفته ابتدایی بازی نخواهد بود. در مجموع هر سه طرف عواملی هستند که باعث باخت تیم ملی در لیگ می شوند و نباید فقط یک طرف را مقصر بدانیم. فدراسیون باید راه حلی پیدا کند و حقیقت را برای حل مشکل بیابد. مشکل را پنهان نکنید و خجالتی نباشید. بیایید در همه زمینه ها به دنبال راه حل باشیم.

با فشار زیاد، فشار روی مربی ایرانی

سرمربی فدراسیون جهانی والیبال درباره نظر سرمربی بعدی تیم ملی تصریح کرد: من مسئول و تصمیم گیری نیستم و این وظیفه فدراسیون است. تغییر نسل ایجاد کنید و کار با بازیکنان جوان غیر معمول نیست. در سطح لیگ ملت ها اگر یک مربی ایرانی مسئولیت شکست را بر عهده بگیرد فشار زیادی به او وارد می شود و مانع پیشرفت بازیکنان می شود. باید اولین مربی خارجی بعد از لیگ ملت ها را انتخاب کنیم و تا المپیک 2028 با او قرارداد ببندیم. اگر در سال اول نتیجه نگیرد مهم نیست و 2 سال به او فرصت می دهیم تا تیمش را در مسیر درست قرار دهد تا نتیجه بگیرد. برای مدتی مربی انتخاب نکنید و حتما از مربی بعدی برنامه نوشتاری بگیرید. در کوتاه مدت به دنبال نتایج نباشید، ما گم شده ایم. ما باید نظارت دقیق بر بازیکنان آمادگی جسمانی در گروه سنی نوجوانان و جوانان را در اولویت قرار دهیم. علاوه بر این، کار مربی آموزش است و آموزش هرگز نباید متوقف شود.

دکمه بازگشت به بالا