آن‌چه در آزادسازی سواحل مورد غفلت است

محمدحسین ایمانی خوشخو بر لزوم مدیریت سریعتر سواحل آزاد شده تاکید کرد و هشدار داد که اگر پس از آزادسازی سواحل مدیریت نشود پس از یک سال با تبعات زیست محیطی و اجتماعی مواجه خواهند شد، در عوض آن را تعطیل کنید!

پژوهشگران و اساتید دانشگاه در گفت وگو با سلام آنلاین، آزادسازی سواحل شمالی و جنوبی کشور برای آسایش مردم و استفاده از جاذبه های دریایی را که پس از سال ها انجام شد و مردم را شادمان کرد، عنوان کردند. اقدام خوب دولت است، اگر به ماجرا نگاه کنیم، این فعالیت تاکنون ظرفیت منطقه گردشگری ایران را افزایش داده است، زیرا در حوزه گردشگری، ساحل را یک منطقه گردشگری می دانیم و با آزادسازی از سواحل جنوب و جنوب پا به جاذبه های گردشگری کشور افزوده شده است.

وی می گوید: «پس از آزادسازی نکته مهم تری است که نباید از آن غافل شد، مانند جنگل زدایی است.» حصارکشی که پس از سال ها تصور عواقب و خطرات آن می توان از آن استفاده کرد.

وی گفت: هیچ جای دنیا نیست که ساحل را به حال خود رها کنند، زیرا ساحل یک جاذبه گردشگری بالقوه است که باید به محصول تبدیل شود و باید مدیریت شود.

ایمانی خوشخو تاکید کرد: مهم این است که بعد از آزادسازی سواحل کنترل صورت گیرد. اگر قرار است شهرداری مدیریت شود یا به بخش خصوصی واگذار شود، کار باید روشن شود و تقسیم بندی شود. مدیریتی که از آن صحبت می کنیم تنها شامل نصب تابلوهای تبلیغاتی برای مناطق وسیع نیست، بلکه به معنای حفاظت و نگهداری از سواحل و مکان های گردشگری و برنامه ریزی برای بهره برداری و استفاده از اصول و ارائه محصولات تکمیلی است.

به چه چیزی به آزادی ساحل توجه نکنیم

این محقق و پژوهشگر گردشگری گفت: تاکنون گام مهمی برداشته شده است اما پیشنهاد می کنیم پس از این ساحل را تنها نگذاریم. اگر قرار است توسط شهرداری کنترل شود، به گفته برخی منابع باید بودجه و نیروی کار تقویت شود.

ایمانی خوشخو گفت: قطعاً 90 درصد بهره برداری از سواحل گردشگری خواهد بود، بنابراین اگر تا این لحظه راضی باشیم و ادامه ندهیم، قطعاً در سال آینده شاهد وضعیت نامناسب سواحل خواهیم بود. “و ممکن است دوباره آنها را ببندیم.” از این رو از مسئولان کشور می‌خواهم در مدیریت سواحل آزاد شده مسئولیت‌های مشترک داشته باشند تا بتوانیم در حوزه گردشگری به درستی مدیریت و تجارت کنیم و از تبعات زیست‌محیطی و اجتماعی بیشتر جلوگیری کنیم.

آزادسازی این سواحل پس از سفر رئیس جمهور به گیلان در بهمن ماه سال جاری و صدور دستور با مهلت 20 روزه مبنی بر خروج تمامی دستگاه های دولتی، نظامی و خصوصی از دریای 60 متری آغاز شد. به گفته وزیر کشور، این آزادسازی توسط شهرداری اجرا می شود و با دسترسی عمومی ترویج می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا