آنچه جنگ‌های مسلحانه بر سر محیط زیست آورد

رئیس کمیته محیط زیست هیئت اعزامی با بیان اینکه اثرات طولانی مدت جنگ بر محیط زیست بر زندگی نسل های آینده نیز تاثیر می گذارد، گفت: شکار غیرمجاز در مناطق جنگی، آلودگی های زیستی، شیمیایی و هسته ای است. سلاح ها اثرات طولانی مدت دارند، همچنین یکی از اثرات مخرب جنگ بر محیط زیست هستند.

به گزارش سلام آنلاین. جنگ مسلحانه صدمات زیادی به محیط زیست وارد می کند و از جمله آثار آن می توان به تأثیر بر جنبه های روانی و اجتماعی افراد اشاره کرد که پس از جنگ کوتاه و طولانی به شمار می رود. استفاده از سلاح های شیمیایی و هسته ای علاوه بر کشتار سربازان و غیرنظامیان در یک مقطع خاص از یک نسل، باعث آلودگی طولانی مدت آب و خاک شده است که در نسل های آینده مورد توجه قرار خواهد گرفت، به ویژه عواملی مانند نفوذ هسته ای و رادیواکتیو. تسلیحاتی که نسل به نسل قابل انتقال است و به گفته رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام، خسارت جنگ بیشتر از آسیب مرزهای ملی است. تأثیر آن در نسل های دیگر نیز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:اثرات مخرب جنگ بر محیط زیست

دکتر محمد مجابی در گفت وگو با سلام آنلاین وی با اشاره به روز جهانی پیشگیری از نقض محیط زیست در زمان جنگ و درگیری های مسلحانه، اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن را به عنوان یک وظیفه همگانی و همگانی بیان کرد: موضوع حفاظت از محیط زیست در دنیای امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وظیفه مشترک همه اعضای جامعه جهانی تلقی خواهد شد و ما باید بدون توجه به مرزهای سیاسی در مراقبت از کره زمین کوشا باشیم.

وی گفت: محیط جهانی متنوع است و صرف نظر از اینکه این حوادث در هر کشوری می تواند شدید و ضعیف باشد، اثرات مخرب آن در هر دو جهان مشهود خواهد بود. محیط زیست و زندگی مردم را جمع آوری کنید. سیاره زمین در خطر آسیب جنگ قرار دارد، می توان از جنگ جهانی دوم گفت، به دلیل ویرانی هایی که در آن زمان رخ داد، اقدامات زیست محیطی زیادی برای جبران آن آسیب انجام شد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای تجربی به اقدامات حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات تدارک اجلاس سران جنگل است. علاوه بر اجلاس جنگل، توافق جهانی برای دستیابی به محیط زیست با رویکرد جامعه جهانی بسیار حائز اهمیت است و اکنون با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با اکثریت قاطع رای کشور در نظر گرفته شده است که محیط زیست سالم وجود دارد. به عنوان یک حقوق بشر، اهمیت حفظ محیط زیست نیز در حال افزایش است.

فرهنگ غنی اسلامی برای حفاظت از محیط زیست زمان جنگ

وی گفت: یکی از عوامل تخریب و آسیب به محیط زیست، جنگ های منطقه ای بین کشورها و در مقیاس بزرگتر از جنگ های جهانی و بین المللی است. در فرهنگ غنی اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست از ارزش بالایی برخوردار است. مثلاً پیامبر اسلام (ص) در زمان جنگ دستوراتی صادر کرد که مردم را از قطع درختان، آلودگی چاه ها و آتش زدن مزارع و… منع کردند. این مقررات جنگی برای حفاظت از محیط زیست همیشه باید در نظر گرفته شود.

مجابی افزود: سازمان ملل متحد برای رسیدگی به آثار منفی جنگ و درگیری های مسلحانه از طریق قطعنامه ای در مجمع عمومی به منظور افزایش آگاهی عمومی نسبت به اثرات منفی جنگ بر محیط زیست و منابع طبیعی به ویژه منابع طبیعی.تکرار و اجتناب. وی با استفاده از سلاح های کشتار جمعی که آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند و در درازمدت به اکوسیستم و منابع طبیعی آسیب می رساند، اقدامات اساسی و جدی برای جلوگیری از این آسیب ها انجام داده است.

وی تاکید کرد: آسیب های ناشی از جنگ بیشتر از آسیب به مرزهای ملی بوده و آثار آن در نسل های دیگر باقی خواهد ماند، پناه گیری، آوارگی و آوارگی مردم و… این مسائل را به طرق مختلف نشان دهید. به عنوان مثال، اثرات مهاجرت می تواند به صورت از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری و تخریب زیرساخت های شهری خود را نشان دهد.

شکار غیرقانونی در مناطق جنگی، از جمله اثرات مخرب زمان جنگ

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اثرات مخرب جنگ در درازمدت گفت: افزایش ناگهانی تولید مواد غذایی که در طول جنگ برای حمایت از شرکت کنندگان در جنگ رخ داد، خسارات زیادی به بار آورد. منابع طبیعی. راهبردهای «تخریب محیط زیست» که گاه منابع کلیدی مانند آب های بین المللی را تحت تأثیر قرار می دهد تا دو طرف ماجرا را تحت فشار قرار دهد نیز از جمله این آثار است.

وی افزود: شکار غیرقانونی در مناطق جنگی، آلودگی ناشی از سلاح های بیولوژیکی، شیمیایی و هسته ای طولانی مدت از اثرات مخرب جنگ بر محیط زیست است.

نفوذ خصمانه کشورهایی که برای حفاظت از محیط زیست تحریم می کنند

مجابی گفت: «علاوه بر جنگ مسلحانه، باید به جنگ سرد نیز توجه کنیم.» درصد کمتری برای محیط زیست وارد می شود. از دیگر آثار مخرب می‌توان به تعارض ناشی از تحریم‌های اقتصادی اشاره کرد که کشورهای تحت تحریم نمی‌توانند از فناوری دفاعی برای کاهش آلودگی و افزایش بهره‌وری استفاده کنند و این یکی از اثرات تحریم‌های یک کشور بر محیط‌زیست خود است. .

وی افزود: به عنوان مثال اگر بخواهند پالایشگاه ها را در کشور اصلاح کنند، سوخت هوانوردی را کاهش دهند یا استفاده از لکوموتیو را کاهش دهند، این کار نیازمند فناوری است که کشورهای دیگر و کشورهایی که در محاصره هستند استفاده می کنند. این کار را نکنید، بنابراین آنها متحمل آسیب خصمانه و متاثر می شوند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای تسریع گفت: بر اساس اصل 110 قانون اساسی و اصل 15 سیاست محیط زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، باید تعامل بین المللی در حوزه محیط زیست داشته باشیم. در مورد فعل و انفعالات، اشیایی که بر محیط تأثیر دارند نیز باید در نظر گرفته شوند.

وی افزود: متأسفانه ایران در منطقه‌ای است که دائماً تحت تأثیر تحرکات نظامی مختلف در مناطقی مانند نمایش قدرت توسط کشتی‌ها و ناوشکن‌های هسته‌ای در خلیج فارس و دریای عمان یا درگیری‌ها قرار دارد. کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان. چنین مشکلاتی برای محیط زیست ایران مضر است.

رئیس کمیته محیط زیست هیئت اعزامی گفت: زمانی که این تحرکات نظامی در بیابان ها و بیابان های عربستان و عراق – کانون اصلی گرد و غبار در منطقه – انجام شود، تولید را افزایش می دهد. گرد و غبار در منطقه. حوزه. وقتی از عراق خواسته می شود به دلیل درگیری در جنگ به موضوع مدیریت کانون های گرد و غبار توجه بیشتری داشته باشد، این موضوع نمی تواند جزو اولویت های کشور باشد.

مجابی در پایان گفت: امیدوارم مردم روش درست زندگی را داشته باشند و دچار این استرس نشوند و فقط بدانند که چنین مشکلاتی می تواند تأثیرات مخربی بر زیست کره داشته باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا