اقتصادی

جایگزینی لوله و اتصالات ایرانی با نمونه‌های خارجی در صنایع با خوردگی بالا

محققان یک شرکت دانش بنیان با استفاده از مواد و مواد نانو لوله‌ها و تجهیزاتی را برای صنایع بسیار خورنده مانند نفت، گاز و فاضلاب ساخته‌اند و این محصولات جایگزین نمونه‌های خارجی شده‌اند.

به گزارش سلام آنلاین. خوردگی یکی از مهمترین عوامل خرابی قطعات و یکی از مشکلات اساسی صنعت است که به معنای تغییر در خواص و خصوصیات ماده و کاهش مقاومت مکانیکی آن و در نهایت تخریب آن است. فاکتورهای محیطی. یا مواد شیمیایی قرار داده شده در نزدیکی.

در نتیجه هر ساله هزینه های زیادی برای صنعت وارد می شود و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کارخانه های شیمیایی و دارویی، صنایع سنگین مانند فولاد، آب و فاضلاب از جمله خورنده ترین ها هستند.

استفاده از لوله های کامپوزیت و تجهیزات جایگزین فلزی یکی از راه های حل مشکل خوردگی است. از آنجایی که پلیمرها معمولاً نسبت به فلزات در برابر عوامل خورنده مقاوم‌تر هستند، به دلیل وزن سبک، استحکام بالا و هزینه‌های نگهداری کم، نسبت به همتایان فلزی خود ترجیح داده می‌شوند.

لوله ها، اتصالات، مخازن و اتصالات برای انتقال مایعات و گازهای زنگ زده در 60 سال گذشته شاهد افزایش استفاده صنعتی بوده اند.

از این حیث یکی از آگاه ترین شرکت ها تولید کننده لوله، تجهیزات، مخازن و سایر سازه های کامپوزیتی و چسب های اپوکسی در ایران می باشد. این شرکت طیف گسترده ای از محصولات مقاوم در برابر خوردگی را تولید می کند که در صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و معدن استفاده می شود.

محصولات اصلی این شرکت شامل لوله ها و اتصالات میدان های پلیمری تقویت شده با فایبر گلاس است که از پلی استر ترموست، وینیل استر و رزین اپوکسی ساخته شده اند.

این محصول دارای ویژگی های منحصر به فردی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی و خواص مکانیکی، مقاومت حرارتی و الکتریکی، مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشد. از این رو این نوع لوله ها به بهترین انتخاب برای حمل فرآورده های نفت و گاز فشار قوی تبدیل شده اند.

عطیه اندخشیده، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با سلام آنلاینوی در همین راستا گفت: تولیدات ما کامپوزیت فایبرگلاس و انواع رزین است که بسته به شرایط سیال عبوری و انواع رزین ها استفاده می شود.

وی گفت: ویژگی خاص محصولات کامپوزیت نسبت به لوله های فولادی این است که لوله های کامپوزیت دارای استحکام مکانیکی مشابه محصولات فولادی هستند اما در برابر مواد شیمیایی مقاومت بیشتری دارند.

اندخشیده با تاکید بر اینکه مقاومت شیمیایی این لوله ها با توجه به محیط خورنده طراحی شده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس می توان از این لوله ها در صنایعی مانند صنایع شیمیایی، نفت، نفت و گاز و همچنین آب و فاضلاب استفاده کرد.

دانش بنیان، مدیرعامل این شرکت با تایید استفاده از نمونه های خارجی این محصول، خاطرنشان کرد: محصولات ما جایگزین نمونه آلمانی شده است.

به گفته وی، سازندگان این محصول از کشورهایی مانند آمریکا، هلند و آلمان هستند و با تولید این محصول کشور به خودکفایی رسیده است.

انداخیده افزود: قراردادهای تجاری این محصول با چند شرکت پتروشیمی منعقد شده و جایگزین نمونه های خارجی شده است.

این کارشناس فنی عمر مفید این محصول را 50 سال عنوان کرد و گفت: عمر مفید آن بسته به خوردگی محیط کاهش می یابد، اما این محصول در فرآیند صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد و تا کنون مشکلی وجود نداشته است. .

به گزارش واحد تحقیق و توسعه این شرکت، وی گفت: برای تولید محصولات دانش بنیان ابتدا یک مرحله تحقیقاتی انجام می شود و پس از تولید مدل، خط تولید با توجه به محصول طراحی می شود. خط تولید ما نیز در فروشگاه تولید می شود.

اندخشیده با اشاره به مواد اولیه به کار رفته در این محصول تاکید می کند: علاوه بر استفاده از مواد اولیه موجود در تولید این لوله های کامپوزیتی، از ترکیب و سنتز نانومواد نیز استفاده شده است، بنابراین از ویژگی ها و خواسته های این آفرینش استفاده شده است. . یک محصول

برگزارکنندگان، مقاومت در برابر سایش و خواص الکتریکی را از جمله ویژگی‌های این نوع لوله‌ها برشمردند که با استفاده از نانو به آنها داده می‌شود و افزودند: می‌توانیم تاییدیه نانو مقیاس این محصول را از ستاد نانو دریافت کنیم.

به گزارش سلام آنلاین، این محصول دانش بنیان به کشور عراق ارسال شد و هم اکنون در یکی از پروژه های نفتی کشور توسط شرکت سرت برای خدمات نفتی در حال نصب است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا