تازه های کسب و کارعمومی

استفاده از سپتیک تانک روشی کارآمد و ارزان برای تصفیه فاضلاب

سپتیک چربی گیر چیست و کاربردهای آن کدامند؟

حال به توضیحاتی در باب سپتیک تانک چربی میپردازیم که به عنوان وسیله ای بسیار کارآمد و مکمل پکیج تصفیه در فاضلاب قرار میگیرد و همانطور که از نامش برمی آید وظیفه حذف چربی ها و آلاینده های فاضلابی را دارد . همانطور که نسبت به چربی ها آگاهی های نسبی داریم می دانیم که همه مواد چربی زا غیرقابل تجزیه هستند و ماندگاریشان در فاضلاب موجب اختلال در سیستم تصفیه ای فاضلاب می شود . از همین رو چربی گیر ها در پکیج های تصفیه فاضلاب جای داده می شود.

ساختار چربی گیر ها

چربی گیر ها از لحاظ جنس بدنه به ۳ نوع مختلف تقسیم میگردند :

  • چربی گیر بتنی
  • چربی گیر پلی اتیلن
  • چربی گیر فایبر گلاس

استفاده از چربی گیر ها فقط منحصر به سیستم تصفیه در یک بخش بخصوص فاضلاب نمیگردد بلکه در همه سیستم های تصفیه ای به ویژه صنایعی که مواد فاضلابی چربی دارند بسیار کاربرد دارد همچون :

  • قالیشویی ها
  • رستوران ها
  • کارواش ها و …..

چربی گیر فایبر گلاس

این نوع از چربی گیر به عنوان بهترین چربی گیر شناخته می شود و عموما استفاده از آن بیشتر توصیه میگردد . این توصیه به دلیل مزایایی است که نوع فایبر گلاس چربی دار ؛ دارا میباشد . مزایایی همچون :

  • قیمت کم
  • راندمان بالا
  • مقاوم بودن و دوام زیاد
  • قابلیت مونتاژ
  • محدویت در تولید بوی نامطبوع

تانکر های جمع آوری

سپتیک یک نوع از تانکر های جمع آوری فاضلاب محسوب میگردد که در شبکه های فاضلابی جدیدی که ایجاد شده است قرار میگیرند این تانکر ها بعد از گذشت زمان پر شده و نیازمند تخلیه و لایه روبی هستند . این عمل را میتوانید به راحتی به به شرکت های تخلیه چاه واگذار نمایید .

چاه فاضلاب یا سپتیک

در حال حاضر سپتیک ها به دلیل همراه داشتن فواید بیشتر جای خود را به فاضلاب ها داده اند . یکی از فواید اصلی به کار گیری سپتیک ها نفس کشیدن محیط زیست و آب ها زیرزمینی از مواد فاضلابی میباشد . این تانک سپتیک و یا گند انبار ها را باید در مدت معینی تخلیه نمود در غیر اینصورت شرایط سخت تر خواهد شد . البته این موضوع در باب سپتیک هایی صدق میکند که نمیتوانند به صورت خودکار این عمل را انجام دهند.

برخی از سپتیک ها به طور خودکار فاضلاب ورودیشان را تخلیه و موجب خروج آب تمیز میگردند . اگر اقدام به خرید این سپتیک ها نمایید با گذشت هر چند سال یکبار میتوانید برای لایه روبی آن اقدام نمایید. البته این سپتیک ها برای مکان های بکار میرود که ام‌آن دسترسی به فاضلاب در پایین ترین حده ممکن میباشد . هر نوع فاضلابی که وارد سپتیک گردد به صورت جداگانه از آب قرار دارد به گونه ای که بعد از تخلیه فاضلاب میتوان آب آن را مورد استفاده قرار داد و روانه طبیعت نمود .

چگونه در پروسه تخلیه سپتیک ها از شرکت های تخلیه چاه کمک بگیریم؟

در حال حاضر بکار گیری ابزار های سپتیک ها گسترش چشم گیری پیدا کرده است . برای تخلیه سپتیک ها میتوانید از خدمات این شرکت ها کمک بخواهید تا در کمترین زمان تخلیه و لایه روبی اش را به نتیجه برساند . اگر در طی مدتی معینی یعنی ما بین ۱ تا ۵ سال اقدام به تخلیه و لایه روبی این سپتیک ها ننمایید ، نباید انتظار کارایی اولیه از آن را داشته باشید و البته هزینه ها سنگینی را برایتان به دنبال خواهد داشت .

چرا باید سپتیک لایه روبی شود؟

اگر تصمیم به استفاده از سپتیک به عنوان چاه فاضلاب دارید باید آگاهی لازم را داشته باشید که سپتیک بعد از مدتی پر میشود و جرم و چربی مواد فاضلابی را به خودش میگیرد ؛ بنابراین نیازمند تخلیه و لایه روبی میباشد . همانطور که گفتیم اگر تخلیه بموقع و پروسه لایه روبی اجرا نگردد نباید همچنان انتظار کارآیی سابق را از سپتیک داشته باشیم .

تاکید بر مواردی اصولی در باب تخلیه سپتیک تانک ها

آیا میدانید که سپتیک تانک ها علاوه بر این نوعی مخزن برای مواد فاضلابی محسوب می شوند به تصفیه فاضلاب نیز کمک میکنند . سپتیک تانک ها  در اندازه ها و ابعاد متعددی موجود می باشند .فراموش نکنید همانطور که اشاره کردیم زمان تخلیه سپتیک تانک دارای زمانی معین ۱ تا ۵ سال است ، البته این تخلیه باید به صورت کاملا اصولی و با رعایت موارد بسیاری صورت گیرد تا بتوانیم قدرت و توانایی کارآیی اولیه اش را به آن باز گردانیم.

قبل از هر چیزی باید میزان لجن در سپتیک را اندازه گیری کنیم ، در صورتی که حجم لجن یک سوم مخزن سپتیک باشد باید نسبت به تخلیه و لایه روبی آن به سرعت اقدام گردد . اجباری در این مسئله نیست که شما خود را درگیر تمام مراحل لایه روبی و تخلیه نمایید بلکه میتوانید با سپردن این پروسه به شرکت های تخلیه چاه به سهولت این مسئله را رفع نمایید .

اینکه در چه بعد زمانی اینکار را انجام بدهید نیز یکی از مواردی محسوب میشود که باید بدان توجه کافی را داشت . یعنی اگر زمان ورود مواد فاضلابی به سپتیک سریعتر انجام گیرد مطمئنا تخلیه آن باید در زمان نزدیکتری انجام شود . اگر موادی فاضلابی غیرقابل تجزیه به سپتیک ورود کند موجب پر شدن زودهنگامش میگردد به همین جهت است که اسرار ورزیده میشود که لجن ته نشین سپتیک برآورد گردد تا از زمان تخلیه و لایه روبی آن نگذشته باشد .

معایب سپتیک تانک ها

  • در ضمن استفاده کردن سپتیک تانک مدام باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که از زمان تخلیه اش نگذرد و سرازیر نشود ؛
  • باید کنترل نمود که مواد سمی از طریق و توالت منتقل نگردد ؛
  • ایجاد لجن موجب بوجود آمدن مشکلات بسیاری در تصفیه می شود ؛
  • ایجاد محدودیت های محیطی ؛
  • اگر عملکرد سپتیک تانک دچار اختلال گردد ؛ مواد آلی و پاتوژن های باکتری و ویروس های موجود به محیط اطراف و آب های زیرزمینی نفوذ می کنند .

مزایای سپتیک تانک

  • تصفیه نمودن فاضلاب به سهولت انجام میپذیرد
  • کاهش هزینه
  • سهولت و سرعت در نصب ارزان
  • ایجاد شرایط برای تصفیه فاضلاب در نقاط دور و دارای عدم امکانات
  • در صورت کارکرد درست سپتیک تانک در طی فرآیند تصفیه ، آب های زیرزمینی به جای خودشان بازمیگردند
  • دارای هزینه کم در باب نگهداری و تعمیر سیستم
  • عدم نیازمند بودن به مصرف انرژی
  • در مقابل اسیدها و گازهای حاصل از فاضلاب دارای مقاومت شیمیایی بالایی میباشد
  • به طور مدام در حال تصفیه است
  • دارای آب بندی کامل و دقیق
  • دارای بهداشت و سالم بودن
  • قابلیت ساخت در هر ابعادی که مدنظر باشد
  • بسیار مقاوم و مستحکم در مقابل هر نوع شکستگی و ترک خوردگی همچون زمان وقع زلزله
  • دارای مقاومتی بسیار بالا نسبت به اشعه ماورا بنفش

کاربرد سپتیک تانک ها چیست؟

مخازن سپتیک کاربرد جامع و گسترده ای در تصفیه فاضلاب های خانگی، صنعتی و بهداشتی داشته و به طور کلی برای مواردی مانند زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • پیش تصفیه فاضلاب : انجام مراحل مقدماتی تصفیه فاضلاب ها جهت کمک به شرایط زیست محیطی
  • چربی گیر : ته نشین کردن و حذف ذراتی مانند روغن ها ( چربی گیر )از فاضلاب ها به منظور کمک به حفظ شرایط فاضلاب های شهری و در نتیجه حفظ سرعت حرکت فاضلاب به بیرون از شهرها و جلوگیری از گرفتگی لوله ها و راه آب های تاسیسات و شبکه های فاضلاب شهری (این موضوع در مورد رستوران ها و آشپزخانه ها بسیار مفید می باشد).
  • حذف ذرات بزرگ از فاضلاب های شهری و در نتیجه کمک به روان سازی فاضلاب و حفظ حرکت و پمپاژ فاضلاب در مسیر حرکت به سمت تصفیه خانه ها.

به طور کلی این طور می توان بیان کرد که از آنجا که پسماندهای دفعی همراه آب در برخی موارد مانند شست و شوی ظروف و یا دفع غیر بهداشتی روغن های صنعتی در برخی شرکت ها، کارخانجات و کارگاه ها می تواند باعث ورود مواد چربی با درجه نفوذناپذیری و چگالی بالا به سیستم های فاضلاب شهری شود، وجود یک مرحله پیش تصفیه کمک شایانی به حذف قابل توجه این مواد از فاضلاب ها کرده و بدین ترتیب هزینه های صرف شده جهت تعمیر و سرویس تاسیسات شبکه ها و سیستم های انتقال فاضلاب را کاهش می دهد.

هم چنین از آنجا که سپتیک تانک ها می توانند با فشار بالاتری نسبت به حرکت معمول فاضلاب ها مواد را به درون شبکه فاضلابی پمپ کنند سرعت حرکت مواد دارای چگالی بالا را افزایش داده و بدین ترتیب از جا ماندن این مواد و ایجاد گرفتگی در لوله ها می کاهند. بنابراین در کل می توان گفت که استفاده از سپتیک تانک ها راهی کارآمد و به صرفه برای کمک به حفظ شرایط بهینه دفع فاضلاب و کمک به حفظ ماهیت زیست کره می باشد، به گونه ای که امروزه استفاده از آن ها برای راه اندازی مشاغلی مانند رستوران  داری و شروع به کار کارخانجات صنعتی و بیمارستان به صورت یک قانون الزامی در آمده است.

انواع سپتیک تانکها

انواع مختلفی از سپتیک تانک وجود دارد که بر اساس جنس ساختاری تقسیم بندی می شوند. بر این اساس سه نوع مختلف سپتیک تانک به شرح سپتیک تانک بتنی، سپتیک تانک فایبرگلاس و سپتیک تانک پلی اتیلنی وجود دارد که در ادامه با انواع آن آشنا خواهید شد.

  • سپتیک تانک بتنی: سپتیک تانک های بتنی به صورت یک استوانه یا مکعب مستطیل سرپوشیده هستند که با بتن و در ابعاد و اندازه های مختلف طراحی و تولید می شوند.
  • در این سپتیک تانک ها فاضلاب از قسمت ورودی که در بالای فضای استوانه ای شکل آن قرار دارد وارد شده و ذرات به کمک شناور سازی و ته نشینی شروع به جدا شدن می کنند و در نهایت بنابر وزن مولکولی خود در قسمت انتهایی استوانه که انباره نامیده می شود تجمع می یابندو یا به سطح مخزن صعود می کنند. این مواد کم کم در انباره تجمع یافته و ته نشین می شوند به گونه ای که در فاضلاب خروجی از سپتیک تانک بخش اعظمی از این مواد وارد نمی شوند. خوردگی و یا ترک برداشتن از نقاط ضعف سپتیک تانک بتنی است.
  • سپتیک تانک فایبر گلاس: نحوه عملکرد سپتیک تانک های فایبر گلاس مانند انواع بتنی بوده و این سپتیک تانک ها با سپتیک تانک های بتنی در جنس بدنه که از نوع فایبر گلاس بوده تفاوت دارند. این تفاوت مزایایی به سپتیک تانک های فایبر گلاس در مقایسه با سپتیک تانک های بتنی می دهد که از جمله آن می توان به این اشاره کرد که این سپتیک تانک ها می توانند در زیر خاک مدفون شده و مورد خوردگی و زنگ زدگی واقع نمی شوند و هم چنین طول عمر طولانی تری نسبت به سپتیک تانک های بتنی دارند.
  • سپتیک تانک پلی اتیلن: نسبت به سایر انواع سپتیک تانک های مزایای بی شمار زیادی داشته به ترتیبی که امروزه به عنوان بهترین گزینه مطرح می شوند. به همین جهت در این مطلب سعی می شود به صورت جامع و کامل به بیان مشخصات و کاربرد این سپتیک تانک ها پرداخت.

معایب انواع سپتیک تانک ها

معمولا سپتیک تانک های پلی اتیلنی معایب قابل ذکری ندارند. با این حال اگر شما از سپتیک تانک های بتنی استفاده کنید می توانید مشکلات متعددی را تجربه کنید. برای نمونه می توان گفت مهم ترین مشکل در مورد سپتیک تانک های بتنی نفوذپذیری و احتمال نشت مواد از داخل آن ها به سمت بیرون است. این مساله نه تنها موجبات آلودگی های زیست محیطی را فراهم می کند و باعث به خطر افتادن بهداشت و سلامت افراد حاضر در محل می شود بلکه حتی می تواند به ساختارهای بتنی و نقاط اتصال سپتیک تانک آسیب زده و طول عمر سپتیک تانک را نیز کاهش دهد.

همراه با خروج و نشت پساب ها به محیط بیرون خاک اطراف آلوده شده و PH آن تا حدودی اسیدی می شود و همین موضوع می تواند باعث خوردگی اتصالات آهنی آرموتورهای موجود در بتن شود و از طرفی چون ساختار خود بتن کاملا قلیایی است برخورد مقادیر جزیی ساختارهای اسیدی می تواند نقش موثری در تخریب ساختارهای سیمانی بتن نیز داشته باشد.

برخی کارشناسان برای رفع این موضوع از قیرکشی محیط بیرونی سپتیک های بتنی استفاده می کنند که این موضوع به نوبه خود هزینه های کلی را افزایش داده و خود یک نقطه ضعف دیگر در رابطه با سپتیک تانک های بتنی به شمار می رود.

نوع دیگری از سپتیک تانک های ابتدایی تر نیز وجود دارد که ساختار بدنه آن ها از آجر فشاری و ملات های سیمانی ساخته می شوند و به آن ها اصطلاحا سپتیک های آجری گفته می شود. سپتیک تانک های آجری نیز به جهت آنکه از قطعات پیش ساخته تشکیل می شوند و در محل مورد نظر از کنار هم قرار گرفتن و پیوستن قطعات پیش ساخته توسط ملات شکل می گیرند دارای درزهای بسیاری در بدنه بوده و حتی نسبت به سپتیک تانک های بتنی نشت پذیری بالاتری از خود نشان می دهند.

همچنین مشکل دیگر این سپتیک تانک ها این است که از آنجا که محل اتصال قطعات پیش ساخته مقاومت چندان بالایی ندارد، این سپتیک ها در برابر فشار های جانبی وارد شده توسط مایعات داخل سپتیک و یا خاک اطراف تانک بسیار ضعیف بوده و پس از مدتی ترک بر می دارند و حتی در صورت استفاده از پوشش های قیری در مقابل این فشار ها مقاومت چندانی از خود نشان نخواهند داد. به همین دلیل این سپتیک ها را نمی توان در عمق های خیلی پایین زمین حفر کرد که این موضوه نیز به نوبه خود مشکلات دیگری از نقطه نظر اتصال شیرهای خروجی با سیستم های فاضلاب شهری و آلودگی های محیطی را به همراه خواهد داشت.

 

منبع: فرآب صنعت

دکمه بازگشت به بالا